Mikä on " ihanin" kuukausi synnyttää? Kyselee haaveilija ;o)
Kommentit (38)
Omat lapset ovat syntyneet syyskuussa, helmikuussa ja heinäkuussa.
En kyllä ehkä haluaisi kokea enää heinäkuuta viimeisilläni raskaana, mutta synnyttäminen silloin oli ihan ok. Syyskuu ja helmikuu olivat myös ihan hyvä ajankohta sille tapahtumalle.
syyskuu oli kurja kun hellekesänä oli viimeisillään, vauvan synnyttyä meni kyllä mukavasti
Joulukuussa menee jouluhössötykset vähän pahasti synttärihössötysten päälle mutta muuten kiva aika, paitsi että esikoisen ulkoilutus on ihan aluksi hankalaa.
Ei tartte loppuraskaudesta paljoa vaatteita ittelle päälle, vauvaa ei tartte topata julmetusti, helteitä ei kuitenkaan ole.
tammi- ja helmikuu - kylmää ainakin maaliskuuhun asti. Mahdollisesti et pääse vauvan kanssa ulos pitkään aikaan
maaliskuu- synnärillä ruuhkaa, kun kaikki juhannuksena hässineet tulevat synnyttämään. Voit joutua käytävälle.
huhtikuu - loskaa ja kuraa, mutta alkaa lämmetä.
toukokuu - synnytin itse, enkä keksi mitään oikeastaan negatiivista. Ihanan lämmintä alkaa olla ja heti pääsi vauvan kanssa ulos. Kesä vauvan kanssa oli helppo, kun autossakin oli ilmastointi. No, uimaan en juurikaan päässyt kesällä, rintatulehdusvaara.
kesäkuu - jos synytys osuu juhannukselle, niin on varmasti v*mäistä viettää se synnärillä. Muuten varmaan ihan ok. Kesävauvaa tosin voi imettää vaikka hiekkalaatikon reunalla, mikä lisää liikkumavapautta.
heinäkuu - helteillä synnäri ei ole mikään huippuilmastoitu paikka, muuten varmaan tämä lämmin kausi on varmasti ihan ok. Sitä paitsi isyysloma yhdistettynä isin kesälomaan voisi olla ihan mukava pätkä olla kotona kaikki yhdessä. :)
elokuu - synnytin myös elokuussa, ja silloin oli myös synnärillä ihan älyttömän kuuma. Mutta vauvan kanssa elokuu oli aika mahtavaa aikaa!
syys-, loka-, marraskuu - kärrylenkkejä ruskassa tai sitten sadetta... Koska sinulla on ennestään lapsia niin useamman pukeminen talvea kohti ei ole alkuun mikään helppo homma. Usko pois! Isoistakin lapsista tulee ihmeen avuttomia, kun on vauva talossa.
Joulukuu - joulu synnärillä ei houkuttele. Sitä paitsi loppuvuodesta syntyneet kärsivät koulussa tulevaisuudessa nuorimman kompleksista.
Huonoja puolia: kroppa ei ehdi palautua kesäksi, vaikka niin luulin. Tämä on tietysti yksilöllistä. Hyvää oli, että ei ollut pakkasia. Vauvan syntymäpäivänä oli lähes 20 astetta lämmintä, vaikka oli vasta huhtikuu, ja sairaalassa oli kuuma. Mitähän kesähelteillä?
syntyivät marraskuussa. Jos suunnittelisin raskautta niin laskettuaika saisi olla maalis/huhtikuussa. Eivät olisi ihan vauvoja enää loppuvuodesta kun taudit jyllää.
Minä en haluaisi edes laskelmoida, mikä olisi ihanin kuukausi synnyttää. Marras-joulukuun vauvaa vähän säälisin, kun syntyy niin loppuvuodesta. Helmikuiseni kanssa olen huomannut, miten iso ero alkuvuonna ja loppuvuonna syntyneiden välillä on - vielä koulunaloitusiässäkin.
Mutta tuossakinhan pohdintani on lapsilähtöistä. Ei sitä, mikä olisi ihanin kuukausi synnyttää ;-) Jokaisessas kuussa olisi ne omat hyvät puolensa.
Mitä taas tuli siihen, kun joku sanoi, että juhannus ois keljua käkkiä synnyttämässä. En usko niin. Siinäkin ajattelisin lasta, miten keljua hänelle olisi viettää syntymäpäiviä aikana, jolloin kaverit ei kuitenkaan pääsisi juhlimaan. Sama ongelmahan se on heinävauvallakin. Ja itseasiassa helmilapsellakin (hiihtoloma sattuu kohdille).
Ainoa juhlapyhä, jolloin en haluaisi olla synnyttämässä on joulu. Eli joulu-tammikuun synnytysajankohta voisi olla se ei-toivotuin. Toisaalta omalta kohdaltani olisin onnellinen mistä tahansa synnytyskuukaudesta. Sillä molemmat ovat olleet kovan työn ja yrittämisen tulos. Eikä lisään äytä tulevan...
Osasin lukea jo 5-vuotiaana ja kateellisena katselin, kun koululaiset meni kouluun. Mutta jos olisin mennyt vuotta aiemmin kouluun, olisin sitten ollut tosi nuori. Puolensa kaikella.
Heinäkuussa syntynyt kaverini taas on sitä mieltä, että kesällä oli kiva järjestää pihasynttärit.
Itse synnytin huhtikuussa, ja sulku tuli taloon kun ei enempää mahtunut synnyttäjiä. Maaliskuun puolella kun kävin näytillä, oli hiljaista. Riippuu ihan päivästä milloin on ruuhkaa.
Vierailija:
Itse synnytin huhtikuussa, ja sulku tuli taloon kun ei enempää mahtunut synnyttäjiä. Maaliskuun puolella kun kävin näytillä, oli hiljaista. Riippuu ihan päivästä milloin on ruuhkaa.
Mun lapset ovat syntyneet maalis- ja marraskuussa, ehdottomasti tuo maaliskuu parempi :)
ehdottomasti huonoin kuukausi oli joulukuu, koska tammikuussa oli tosi kylmää. ei päästy ulos jouduttiin oleen kotona päivät pitkät kun ulkona reilu -30 astetta pakkasta. noissa muissa ei mitään valittamista. Riippuu paljon kesästäkin. Toukokuussa oli kun synnytin oli tosi vähä porukkaa synnärillä. Vauvan sai laittaa ulos melkein heti kun tultiin kotia. Heinä- ja elokuussa oli tosi ahdasta sairaalassa. Mutta muusta ei valittamista!
- kesällä vatsa oli vielä sen verran pieni ettei helteet haitanneet, ja seuraavana kesänä vauva jo niin iso että sen kanssa oli kiva liikkua
- sai jäädä mammalomalle sopivasti joulun alla, äitiyslomalla vatsan kanssa oli aikaa käydä ostamassa joululahjat ja paketoida ne hyvissä ajoin ;)
- oli ihanaa käpertyä imettämään viltin alle telkkaria katsellen
- oli hyvä lykätä vauvanesittelykierrokset jouluun jolloin vauva oli jo himen kasvanut ja alkurumba oli taakse jäänyttä. Sai käydä jouluna ihmisten luona syömässä hyvää ruokaa tarvitsematta itse kokata, vauvan näyttelemisen verukkeella :)
- Kaamoksen aikaan ihmiset yleensäkin makoilee ja lepää paljon. Ei ollut ollenkaan outoa vaikka lököttelin iltahämärissä ja aamumärissä ja muutenkin lähes koko päivät vauvan kanssa
- siinä vaiheessa kun " alkuhorros" vauvan kanssa alkoi mennä ohi niin ilma ulkona alkoi valoistua... kun vauvan rytmit alkoi löytyä niin myös luonnon rytmit muuttui ainaisesta hämärästä selkeämmäksi päiväksi ja yöksi
- siinä vaiheessa kun liikkuminen vauvan kanssa kävi helpommaksi ja kotiympyrät avautui suuremmiksi niin ilmat alkoi jo mukavasti lämmetä ja suosia ulkoilua.
- kun vauva alkoi kiinnostua enemmän ympäristöstään, ryömiä jne, olikin jo sen verran lämmin että vauvaa sai pidettyä ulkona viltillä jne
Aivan ihana vuoden aika saada vauva! Ihan täydellinen!
Mä kun olen selvästi sellainen että kaipaan tiettyä " alkuhorrosta" vauvan kanssa niin tuo marraskuun kaamos tuo sopivasti luonnon puolesta sellaisen ja sopivaksi ajaksi.
Sai ihan rauhassa olla kotona vauvaa ihmettelemässä, ja keväämmällä se oli jo isompi ja tykkäsi katsella rattaissa kun ulkoiltiin enemmän. Toinen syntyi maaliskuussa ja se oli siitä kiva aika että pukeminen ja uloslähtö helpottui kesää kohti, kahden pukemisessa talvivaatteisiin kun olikin jo oma hommansa... Nyt on taas tulossa maalisvauva.
mutta itse synnytin marraskuussa, ja vauva oli kohtalaisen helppoa saada tajuamaan, että yöllä syödään silloin tällöin j ajoskus vaihdetaan vaippa, mutta kukkumiset ja seurustelut tehdään muulloin. Joko minulla oli hyvin rytmittyvä vauva luontoaan, tai sitten se helpotti asiaa, kun pystyi itse päättämään, milloin laittaa valot, ja ilman valoja oli sitten pimeää. (samaan tietty pääsee pimennysverhoilla kesällä, mutta miellä ei sellaisia ole harrastettu, ja aina on unirytmissä vähän opettelua, kun kevät alkaa)
Heinäkuussa vielä lämmin, mutta syksy tulossa, jolloin vauva nukkui tosi hyvin ulkona.
Huhtikuussa vasta lämpimät tulossa ja tosiaan jaksoi valvoa paremmin, kun oli valoisat yöt.
Vierailija:
Minusta sekä heinä-joulu ja tammikuu on olleet yhtä ihania, talvella vauvan kanssa ei ole ollut mikään pakko ja kiirettä lähteä ulos, kesällä taas oli ihanaa kun pääsi ulos lämpimässä säässä :)