Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on asunut Suomessa koko vuoden 2006 eikä ole edes käynyt synnyinmaassaan

Vierailija
15.10.2007 |

niin ei kai ihminen ole verovelvollinen synnyinmaahansa? Mieheni on kotoisin toisesta pohjoismaasta ja posti toi kunnon mätkyt, koska hän ei ole synnyinmaahansa maksanut veroa v. 2006. Hän on asunut Suomessa pysyvästi jo kaksi vuotta eikä ole poistunut maasta sen jälkeen. Voisiko joku asiasta tietävä valaista, kiitos!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin maahasi mies on maksanut veronsa? Soita suomen veroviranomaisille ja kysele heiltä apuja asian selvittelyyn.

Vierailija
2/5 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovathan kaikki suomalaisetkin verovelvollisia Suomeen, elleivät jostain syystä ole rajoitetun verovelvollisuuden piirissä!

Harmittaa puolestanne, ettette ole hoitaneet ja selvittäneet asiaa. Nyt soitto verovirastoon (sekä Suomen että miehen kotimaan), joiden kautta lähdette selvittämään sotkun.

Onneksenne Suomella on verosopimus monen maan kanssa, joten veroja ei tarvitse maksaa kahteen kertaan. Tällöin maksetaan verot ensin asuinmaassa, ja sitten kotimaan verottaja vähentää tämän summan maksettavista veroista. Eli jos Suomen verot ovat korkeammat kuin miehesi kotimaan, niin sitten maksettavaa ei enää jää. Jos taas miehesi on kotoisin esim. Ruotsista, niin voi joutua maksamaan aika kovatkin mätkyt, sillä Ruotsissa verot ovat usein korkeammat kuin Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse asunut muualla pohjoismaissa vuosia enkä koskaan saanut Suomen verottajalta karhukirjeitä. Olen selvitellyt verokuvioita puoleen ja toiseen. Kiitos kuitenkin siitä neuvosta, että voin kysyä asiaa Suomenkin verottajalta. Kysyin juuri ja minulle kerrottiin, että kaksoisverotusta ei ole ja että parin viikon päästä Suomessa valmistuu 2006 verotus, jonka jälkeen voi pyytää verotustodistuksen, joka lähetetään miehen kotimaahan. Kirjoitin tämän siltä varalta että joku muukin on samassa tilanteessa.

-ap

Vierailija
4/5 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyt asumassa useassa maassa vaikka vuoden kerrallaan, niin makseletko iloisena veroa jokaiseen maahan loppuelämäsi. Minun pointtini on se, että verot maksetaan maahan jossa asuu. Vai olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin. Senhän takia moni menestynyt urheilija asuu esim. Monacossa.

Vierailija
5/5 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos käyt asumassa useassa maassa vaikka vuoden kerrallaan, niin makseletko iloisena veroa jokaiseen maahan loppuelämäsi. Minun pointtini on se, että verot maksetaan maahan jossa asuu. Vai olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin. Senhän takia moni menestynyt urheilija asuu esim. Monacossa.

Aina ei ratkaise esim. pelkkä asuinpaikka, toisinaan ei saa olla esim. Suomesta poismuuttaessa kiinteitä siteitä tänne, esim. perhe ja toinen vanhemmista lähtee työkomennukselle tai sitten esim. kiinteätä omaisuutta Suomessa (esim. eläkeläiset " muuttavat" aurinkorannalle).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi