Joukkoirtisanoutumiset & synnytys sekä osastolla olo yliopistosairaaloissa...
Heipä hei!
En varmasti ole ainut, jolla tuo yhtälö huolettaa! :(
Tänään siis ilmoitettu,että 13000 irtisanoutujaa, alkaen 21.11. Mun la 27.11, eli vajaa viikko tuon jälkeen. Ei auta kun toivoa että sopuun päästään. Muuten pitää varmaan " muuttaa" anoppilaan, että pääsee synnyttään Oulaskankaalle OYS:n sijaan? Mitenköhän tuolla " turvallisessa yliopistosairaalassa" saadaan synnytykset pelittään. Milloinkohan saadaan tarkempia tietoja mistä hoitajaryhmistä irtisanoutumiset on? Eli lähteekö esim. kaikki kätilöt lätkimään...
Eikä se osastolla olokaan huokuta. Ei ole kultaiset muistot osastosta esikoiseltakaan 4 v takaa, ei silloinkaan oikeesti mitään tukea esim. imetykseen, saatikka nyt jos tehyläiset on häippässeet ja toinen lapsi, niin ei armaan hoitajia nääkään... Toivottavasti osastohlökunnasta isompi osa ois vaikka perushoitajia. Tiedättekö mitä ammattikunta osastojen hoitajat ruukaa olla?
Ei kai auta kun alkaa surffaamaan löytyiskö tarkempia tietoja vielä netistä :(
Leitz
Kommentit (98)
lakon piiriin. (vai irtisanoutumisten piiriin, en muista...)
Se muija joka tätät asiaa hoitaa (en nyt muista nimeä) on selkeesti vaan päättäny ajaa asiansa läpi vaikka sillä saatetaankin esim. just pienet vastasyntyneet vaaraan..Rouvan tyly kommentti eilen oli että " se on työnantajan ongelma" . Niimpä, mutta kyllä mun katkeruus kohdistuu ihan varmana enemmän tehyläisiin jos mun vauvalle tapahtuu loppu vuoden synnytyksessä jotain =/
Samoin tällä koko operaatiolla ei oikeasti saavuteta edes niin paljon..Turun sanomissa oli juttu siitä mitä verottaja vie tästä leikistä..Meni suunnilleen niin että jos tehyläiset ottaisivat sen 13% korotuksen mitä tarjottiin, käteen jäis 200¿ kuussa enemmän ja jos nyt tuon vaatimansa (en nyt muista tarkkaa prosenttimäärää mutta sen minkä nyt vaativat) niin käteen jäis 280¿. Eli oikeasti sen 80¿ takia ovat valmiita riskeeraamaan työpaikkansa ja potilaiden hengen!!
Olen samaa mieltä että hoitajat ansaitsevat lisää palkkaa ehdottomasti mutta ei muiden hengen kustannuksella!!! Ovatkohan edes oikealla alalla kun tuntuvat riemumielin lähtevän joukkoirtisanoutumiseen..kyllä mulle ainakin jäis suuri huoli niistä potilaista =( Varsinkin vauvoista!!
Vikli80 kommentoi asiaa eli Taysissa tilanne olisi ainakin synnyttäjien osalta katastrofaalinen. Lehdessä luki aamulla, että äidit passitettaisiin Hämeenlinnaan tai Vaasaan, mutta alla olevassa nettiuutisessa puhutaan myös Lahdesta:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/48516.shtml
Onneksi itselläni on synnytys vasta ensin vuoden puolella, mutta huoli on parista kavereista, joiden la on juuri noina kriittisinä viikkoina :(. Mutta kuten sanottua, mitään paniikkia tuskin kannattaa nostattaa. Onhan tässä vielä aikaa neuvotella ja voisi kuvitella, että Tehykin on valmis tulemaan vastaan jonkin verran tavoitteissaan...
t. Jogu (22+6)
itsekkäältä tämä työtaistelu tuntuu... Ajatellaan vaikka näiden tehyläisten lasten lastenhoitajien palkkoja, heidän lapset hoidetaan ihan pienellä murto-osalla mitä on vaikka sairaanhoitajien palkat, juu toki enemmän ovat opiskelleet ja on yötyö yms. mutta niin on sitten korvauksetkin. On oikeasti niin paljon huonopalkkaisia aloja kuten palomiehet, poliisit, siivoojat, kaupankassat jne.
Ja itseäni hirvittää myös joulukuinen synnytys mahdollisen taistelun edetessä, minulla nopeat synnytykset lähisairaalaan alle 10km, pidemmälle en taida edes keretä ja tämä lähisairaalan synnytysosasto ei ilmeisesti olisi toiminnassa.
No meneepä loppuraskauskin sitten huolien merkeissä :-(
rv 31+4
Niin kuin jo odotuspalstallakin kirjoitin. Se on osaksi joka tapauksessa ihan tuuristakin kiinni saatko juuri sinä sen hoitajan/kätilön jolla on kokemusta juuri sinun synnytyksesi kaltaisesta synnytyksestä. Jokaisen ammattia ja työtä on arvostettava, yhtä hyvin päiväkodin henkilökunta voi mennä koko maassa lakkoon ja siitä voi sitten jokainen miettiä mitä se omalla kohdalla tarkoittaa. lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien palkka on huomattavasti huonompi kun sairaanhoitajien enkä ainakaan itse vähättelisi heidänkään vastuunsa määrää.
Täällä ainakin ilmoitettiin lehdessä irtisanoutuvia olevan noin 400 ja työttömyysasteen täällä tuntien pitää olla järjen köyhyyttä irtisanoa itsensä vakituisesta työpaikasta tai syyttäkööt sitten työttömyydestä itseään, tekee tässä raskaanakin olevat 60 tuntista työviikkoa kahdessa työssä ja yömyöhään välillä, eikä ole edes sitä 1500 euroa kuussa. Että jos lakkoilemaan ja valittamaan alkaa niin kyllä meistä siihen jokainen aihetta löytää ja minullakin on kuitenkin yksi maisterin paperi ja toinen tutkinto kandidaatti vaiheessa ja silti on tehtävä " paska" duunia mutta niitä töitä on tehtävä mitä on tarjolla. Alkaa ärsyttää koko työehtosopimusten neuvottelu, ja näin finanssioikeudesta valmistuneen näkökulmasta on vain sanottava hoitajille että kannattaa vielä yhden kerran laskea paljonko verottaja hyötyy kuitenkin eniten siitä suurestakin korotuksesta joka on siis kuitenkin takaisin valtiolle, ansiotulossa kun on progressiivinen verotus, eli se pidätyskin on 20% suurempi kuin 10% ja kyllä se valtio pitää huolen että otetaan sitten hoitomaksujen korotuksena ym se palkankorotus takaisin. Ihmisten pitäisi olla vain vähempään tyytyväisiä.
Mutta synnytykset hoidetaan ihan varmasti koko maassa ja nyt kun lehdistö niihin varmasti keskittyy niin voitte olla varmoja että hoito on jopa " hiljaista arkea" parempaa, kun epäkohdat tulevat löytymään todella nopeasti. Muistelkaapa vaikka sh:n lakkoa vuodelta 1993. Turha panikoida! Asioilla vain on taipumus järjestyä ja joka tapauksessa kaikella on tarkoituksensa.
Blossom (28+3)
Eli kunnilla on kuukausi aikaa järjestää asiat niin ettei irtisanoutumista tule. Ei siinä ole hoitajien puolelta mistään itsekkyydestä kyse vaan vuosien antamisesta ja selkänahan kuorimisesta halutaan nyt kun on Sitä on vaikeaa sellaisen ymmärtää, joka ei kyseiseisissä ammateissa ole toiminut. 99% kuitenkin meistä tykkää kovasti työstään ja tekee kaikkensa pienien ja suurien potilaidensa hyvinvoinnin turvaamiseksi. Tässä on vuosikaudet ollut hoitajat pienellä ansiolla työnantajan täysin riepoteltavissa, on pätkitty työsuhteet osiin, niin ettei esim. kesälomia olla saatu, vaikka töissä ollaan oltu ympärivuodet, yhden päivän katko riitti. Oltiin hiljaa ja kiitollisia, että onhan töitä sentään. Yli kymmenen vuotta on tehty töitä jaksamisen rajamailla, kauan odotettua viikonloppu vapaata odotellen kerran tai maks. kaksi kuukaudessa. Kas joku sairastuu, ei ole sijaisia ja taas jää perheen kanssa suunniteltu viikonlopun vietto, sillä työnantajalla on oikeus määrätä työntekijä töihin jos sijaisia ei ole.
Kyllä kaikkea jaksaa muttei loputtomiin. Näillä palkankorotusvaateilla on tarkoitus antaa työn vaativuutta vastaava palkka (huom. muut pohjoismaat) ja saada työntekijöitä alalle, josta tänäpäivänä ei olla kiinnostuneita sen huonon palkkatason ja muiden menetysten taki. Meille hoitajillekin on tärkeää myös omat perheet ja oma aika. Yritän vain sanoa, että se on niin ettei hoitajat kyllä muulla keinolla sitä palkankorotusta saa, eli siksi näin on päätetty. Kukaan ei halua, että se irtisanoutuminen toteutuu, sillä herätetään päättäjät, jotka nyt toivottavasti heräävät tähän päivään.
Oli varmaan sekavaa tekstiä, mutta kun olisi paljon sanottavaa, enkä tiedä miten sanoiksi pukisin. Mutta älkää nyt kuitenkaan hoitajia syyttäkö siitä, että tähän on menty, se on monen vuoden järkyn työtaakan aikaansaama huuto, että nyt riitti.
Sair. hoit. joka itse töissä ruotsissa
Ihan pakko kirjoittaa kun luin niin paljon vihaisia kommentteja!
Ensinnäkin se todellakin ON työnantajan asia hoitaa asiat niin, että potilasturvallisuus ei vaarannu. Vastuu siitä ei kuulu hoitajalle!!! Valtaosa hoitajista välittää ihan oikeasti potilaistaan niin pienistä kuin suuristakin, mutta edelleenkään keskoskaappiin jäävä pikkuinen ei ole hänen vastuullaan työvuoron päätyttyä. Suurin osa hoitajista varmasti on kutsumusammatissaan, mutta juuri se tässä on ongelma. Ihmiset ajattelevat, että sehän on unelmiensa työssään ja omaa valtavan moraalin....ei sille tarvitse palkkaa maksaa juurikaan. Tekeväthän työt muutenkin. Ikimaailmassa ei olisi palkkoja saatu muilla keinoilla nousemaan kun vedotaan aina tähän. Jännää huomata, että ihmiset ymmärtävät vasta työn tärkeyden kun se sattuu omalle kohdalle osumaan. Nyt sitten itketään, että miten meidän käy. Jos ei tällaista kohua olisi tullut niin mitään ei olisi tapahtunut.
Ja niistä palkoista.....lehdistä on vääristelty palkkoja mielestäni aika huimasti yläkanttiin. Itse olen lähihoitaja enkä kuulu Tehyyn, mutta " minunkin" palkoista on ollut lehtien palstoilla. Siellä on väitetty minun saavan n.500 euroa enemmän mitä todellisuudessa saan. Sama koskee sairaanhoitajia....en tiedä mistä nuo lukemat on napattu!!
Koulutuksesta....joku täällä sanoi, että onhan muitakin matalapalkka-aloja. Niin onkin ja jokainen niistä voi myös alkaa tehdä toimenpiteitä omalta taholtaan. Itse arvostan suuresti mm.siivoojia, mutta....siivoojat eivät käy ammattikorkeakoulua kuten sairaanhoitajat!! Näin ollen palkatkaat eivät voi olla samat. Muutenkin on vähän outoa verrata siivoojia ja hoitajia vaikka naisia suurin osa onkin. Kyse on kuitenkin aivan eri työstä ja täysin eritasoisesta koulutuksesta.
Tiedän, ettei näin saisi tehdä, enkä haluaisikaan, mutta nyt on pakko sanoa.....paperimiehistä kun puhutaan. Miettikääpä heidän palkkojaan,myös niitä joilla on pienempi palkka. Eivät sairaanhoitajat aina yllä edes siihen. Ja sitten kuinka monella paperimiehellä on " vain" ammattikoulupohja??? Silti olen sitä mieltä, että saavat palkkansa ihan rauhassa pitää, sillä ovat onnistuneet hyvät sopimukset tekemään!!
sairaanhoitajan homma ainakaan helpommaksi muuttua vaikka palkankorotuksen saisivatkin, ei se työ itsessään varmaan miksikään muutu eikä niitä vapaita yhtään enempää ilmaannu, luulisi, että päinvastoin kun jo käytössä olevan työvoiman kulut nousee, kun ei se ole se yksin palkka vaan kaikki muut kulut päälle mitä työnantajan pitää maksaa, ei taida olla sijaisiin varaa senkään vertaa kun tähän asti.
Ja onko kukaan laskenut mitä palkankorotus vaikuttaa esim. päivähoitomaksuihin ja asumistukiin, jääkö käteen lopen niin paljon enemmän, että tällainen meteli kannataa pitää??
Ja nyt jos kuitenkin on enää kyseessä riita 80 eurosta niin ei oikeen järki tunnu olevan hommassa mukana..Siis, että tuollaisesta summasta tällainen haloo.. Ei taida enää ollakaan rahakysymys vaan periaate ja periksiantamattomuus..
Pakko sen verran kommentoida noihin sydäntäriistäviin teksteihin äidittömistä vauvoista vai miten se meni....
Onhan muillakin työntekijäryhmillä oikeus lakkoilla tai tehdä irtisanoutumisuhka! Lakoilleet ovat monetkin, sairaanhoitajien ym lakolla ei vain saavuteta samaa kuin muut ammattiryhmät saavuttavat koska hoitajat voidaan määrätä suojelutyöhön-> tarkoittaa, ettei lakolla pystytä vaatimuksia tehostamaan (kuten muut ammattiryhmät voivat).
Turhaan syyllistätte yksittäisiä hoitajia, että ottavat jonkun kohtalon niskoilleen. Ihan oikeasti! Eipä tuo hoitajan / kätilön työkään mikään kutsumus ole pelkästään vaikka työstään ja potilaistaan välittäisikin. Mielestäni sama oikeus työtaisteluun ja palkkojensa korottamiseen kuin muillakin ammattiryhmillä (muistaakseni joku aika sitten esim paperityöläiset). Tuskin monikaan ilokseen on tuota irtisanoutumislappua kirjoittanut. Onhan vaakalaudalla oma työpaikka ja mm. tulojen iso menetys lakko/ irtisanoutumisajalta.
Mielestäni huolenne hyvästä synnytyksen hoidosta kertoo siitä, kuinka tärkeitä esim. kätilöt ovat. Se työn ja ammattitaidon tärkeys (+koulutus 180 ov) ei vaan kovinkaan näy palkassa, eikä esim. vuosia jatkuneessa määräaikaisuuksien ketjuttamisessa ja pätkimisessä.
Toki kamalalta tuntuu, jos uhka tosiaan toteutuu. Toivotaan, ettei, onhan noilla neuvotteluaikaa vielä pitkä pätkä.
Minäkin todella toivon, että joukkoirtisanoutumisiin ei tarvitse mennä enkä itse tiedä olisinko valmis irtisanoutumaan toimestani mikäli tämä minua koskettaisi (nyt ei kosketa koska olen äitiyslomalla). Tosiasia kuitenkin on, että sairaanhoitajan työ on aivan törkeän alipalkattua vastuuseen ja koulutukseen nähden. Minusta on myös kummallista, että hoitajien oletetaan maksavan lisätyövoima omista palkankorotuksistaan. Vaikka palkkoja ei nostettaisi euroakaan niin ei niitä lisätoimia perusteta vaan minimillä vedetään edelleen. Kohta ei sitäpaitsi enää ole mistä niitä sijaisia ottaa, siksi alan vetovoimaa on kohennettava ja palkkaus on yksi tärkeä asia siinä. Ja se minusta vasta on typerää puuhaa, että kalliilla rahalla koulutetaan hoitajia, jotka valmistuttuaan lähtevät ulkomaille paremman palkan ja työolosuhteiden perään.
Tehyn hoitajat ajavat työtaistelullaan parempaa julkista terveydenhuoltoa. On kummallista, jos lapsiperheiden äidit eivät haluaisi lisäresursseja meille kaikille tärkeään terveydenhoitoon. Valtio tukee elinkeinoelämää täysin markkinatalouden logiikan vastaisesti valtavilla summilla koko ajan, siitä potista pitäisi kunnillekin jotain pystyä heruttamaan.
Ketään ei voi pakottaa työhön vaikka työ olisi miten tärkeää, ei keskosvauvojakaan voida sivistyneessä yhteiskunnassa orjatyöllä hoitaa, mihin joudutaan jos määrätään huonolla palkalla töihin ilman oikeutta lakkoon tai irtisanoutumiseen. Pikemminkin niin että keskosten hoito on tärkeää, ja on meidän kaikkien asia määritellä yhteiskunnassa se, mitä arvostetaan eli mihin pannaan rahaa.
terv. kalliope, aivan toisella alalla mutta hoitajien puolella
Kirjoitin jo alkuvaiheessa, mutta vielä piti alkaa jotain laittamaan...
Itse olen sh, sitoutunut irtisanoutumaan hyvinvointipalveluiden säilymisen puolesta. Samalla olen myös odottava äiti, jolla jaloissa vipeltää vuoden ikäinen esikoinen. Samalla olen myös toistaiseksi Suomen pienimmän keskospojan täti. Tämä poika käy edelleen kamppailua siitä, alkaako elämä kotona ja veljien kanssa. Toukokuussa syntyi, yhä hoidetaan vastasyntyneiden teholla...
Montaa asiaa piti puntaroida, kun alkuun lakon uhka painoi päälle. Sitten alettiin puhua joukkoirtisanoutumisesta.
Minä en suostu ottamaan yhtäkään ihmishenkeä omalle tunnolleni, enkä koe olevani moraaliton tai vastuuton tässä asiassa.
Kannan valtiolle veroni (ja huom. tässä on kysymys hieman enemmästä summasta, kuin 80e:sta) ja maksan muiden mukana käyttämistäni palveluista.
Hoitoala on kutsumusammatti, mutta kutsumuksella ei makseta asuntolainaa tai ruokalaskuja.
Koulutukseni on yhtä " korkea" kuin esim. miehelläni, joka on lvi-puolen insinööri. Hänen tilinsä päivätyöstä on kuitenkin suurempi, kuin minun lisineen maksettu korvaukseni. Listä maksetaan siitä ajasta, jonka olen pois nk. normaali-ihmisten arjesta, saati perheeni luota. Kun muut nukkuvat, katsovat iltaohjelmia (tai vaikka kyläilevät ystäviensä luona) tms, me olemme töissä. Kai siitä jotain korvausta saa olla vailla...
Paperimiehen sunnuntailisä on käsittääkseni 400%, meillä palkka on kaksinkertainen. Lähtöpalkkoihin tai koulutustaustoihin en jaksa enää tässä puuttua.
Mutta siis. Kirjoitan sekä alan ammattilaisena, omaisena, että asiakkaana. Minua tuleva pelottaa. Toivottavasti montaa muutakin. Toivottavasti edes hieman mietityttää myös niitä, jotka asioista päättävät.
Niille, jotka vertasivat tehyn toimintaa lapsen kiukkuun ja uhoon en osaa edes sanoa mitään... Kuinka kauas voi ihmisen ajatus harhautuakaan...
Luuk@ 22+3
..ja irtisanoutunut sellainen.
mielenkiintoista keskustelua ja sellaistahan tällä on tarkoitus herättääkin.
Irtisanoutumisella ja palkkojen parannusvaatimuksilla ei todellakaan ajatella vain huomista saatika ensi vuotta, vaan mikä tilanne on hoitotyössä 10vuoden päästä.. tai 50 vuoden päästä. Minua (vanhustyössäkin ollutta) huolettaa kuka hoitaa vanhempani kun laitoshoitoa tarvitaan, entä jos lapseni syntyy vaikeasti kehitysvammaisena ja tarvitsee osaavaa hoitoa laitoksessa entä kuka pesee ja kuivaa ja talkitsee minun takapuoleni ja kuivaa rinnan aluset välttääkseen hautumien syntymistä???? Ei näillä palkoilla ja näin vähillä tulevilla ammattitaitoisilla, ihmisrakkailla hoitajilla!
En haluaisi vanhempiani, lastani ja minua kohdeltavan kuin koneita! Jotka pystyy jättämään yön yli yksin ilman vaaraa painehaavaumista, karkaamisesta, epilepsiakohtauksesta..yms
Kaikki me olemme arvokkaita ihimisiä, ammatinvalinnoidemme kanssa..
Toivon todella että ratkaisu löytyy 19.11 mennessä. Jos ei niin lähden sydämestäni ylpeänä että olen taistossa mukana..
Enkä ole työvelvollinen mahdollisen entisen työpaikkani suhteen!
Opiskelen terveydenhoitajaksi, sen ohessa olen ollut töissä sairaalassa ja kotihoidossa. Hakeutuessani alalle tiesin sen kyllä olevan huonosti palkattu. Mutta tarkoittaako tieto sitä, ettei lisää saa pyytää? Ei tietääkseni, vaan palkkaneuvottelut ovat nimenomaan se keino, jota kautta asiaan voidaan saada parannus.
On se kumma kuinka moni tässäkin ketjussa sanoo olevansa sitä mieltä, että kunnon palkankorotus olisi paikallaan, mutta kukaan ei kerro, millä konstilla sen saisi muutoin kuin Tehyn toimilla? Perinteinen lakkoilu on jo kokeiltu ja nähty tuloksettomaksi juuri suojatyön takia. Nätisti pyytämällä ei työnantaja anna mitään.
Ja jokaisella meistä on oikeus irtisanoutua jos palkka ei miellytä, niinhän hoitajat nyt tekevät. Teho piilee juuri siinä että 12800 hoitajaa ilmaisee tyytymättömyytensä palkkaan yhtaikaa. Ennen vaaleja tässä maassa vallitsi ihana yhteisymmärrys siitä, että 500¿ lisää hoitajille...
Ymmärrän kaikkien odottajien (itsekin tulossa tädiksi tammikuussa) pelot tässä tapauksessa, mutta ei auta muu kuin panna toivo työnantajaan ja maan hallitukseen, joka vaalilupauksillaan hyvin edesauttoi tilanteen synnyssä. Uskon kyllä että äidit ja vauvat, samoin kuin kriittisesti sairaat saadaan hoidetuksi työtaistelun allakin, kuten tänään on nähty sairaanhoitopiirit valmistautuvat tilanteeseen jo. Joustoa se kyllä tulee vaatimaan potilailta.
että ainakaan toimintaterapeutteja Tehy ei edusta.
Itse alan kyllästymään tuohon Tehyn touhuun. Ja tosiaan kuten täällä jo useampi mainitsi, Tehyn vaatima palkankorotus menee kyllä suurimmaksi osaksi verottajalle, ei siitä kovin suurta summaa hoitjien palkkapussiin irtoa.
Ja jos vaan joku lähimmäiseni tästä työtaistelusta kärsii, niin kyllä minä syytän siitä Jaana Laitinen-Pesosta (vai mitenkä se nimi menee). Tehyn jäsenille on ihan kohtuullinen korotus tarjottu, kuten muillekin. Olisivat nyt vaan suostuneet siihen, sillä hiljaa hyvä tulee, ei kertaryminällä.
En vaan voi ymmärtää tällaista työtaistelua, en todellakaan. Onneksi oma laskettu aika on piakkoin, joten ehtinen synnyttää ennen 19.11., toivottavasti vaan vauvalla silloin kaikki hyvin, ettei tarvitse mitään jatkohoitoa.
Tähänkin ketjuun on aika moni hoitaja kirjoittanut ja yrittänyt perustella tarvetta työtaistelulle. Laillisella lakolla olisitte vielä minunkin tukeni saanut, mutta tämä joukkoirtisanoutuminen menee niin moraalittomaksi, että en enää mitenkään voi olla Tehyn vaatimusten kannalla. En voi käsittää, että 80 euron takia hoitajat ovat valmiit vaarantamaan minun, syntymättömän lapseni ja lukemattomien muiden hädänalaisten suomalaisten hengen. Ja jos minulle tai lapselleni jotain tapahtuu, syytän kyllä siitä Tehyä ja hoitajia. Meillä on laissa suojatyövelvoite juuri siksi, ettei ihmishenkiä vaarannettaisi pelkän rahanahneuden takia.
Itse asun Tampereella, edellisen synnytyksen kesto 6 tuntia ja Vaasaan neljän tunnin matka. Eli Vaasaan synnyttämään lähtö olisi niin minulle kuin vauvallenikin hengenvaarallista. En voi muuta kuin olla aivan kauhuissani tästä tilanteesta ja aivan tolkuttoman vihainen.
että Tehyn toimet täysin laillisia. Jokaisella kansalaisella on oikeus irtisanoutua työstään. Ts jos ei ole palkkaansa tyytyväinen, voi irtisanoutua. Ei pidä nyt sekoittaa tätä työtaistelua laittomaan lakkoon. Jos olisi kyse pelkästä lakosta, olisi kaikilla hoitajilla suojelutyövelvoite, mutta jos olet irtisanoutunut, ei voi kukaan pakottaa suojelutyöhön.
Toivon todellakin tämän asian ratkeavan muulla tavoin, jottei irtisanoutumisiin ajauduttaisi. Se tarkoittaisi täyttä katastrofia, ja siihen ei valtiolla - tai kellään meillä ole varaa. Se olisi myös hallitukselta aivan liian suuri riskiotto!
edelleen huutelen moraalin ja omantunnon perään.
On ihan eriasia paperiukkojen tai kaupan kassojen lakkoilla kuin niiden joiden vastuulla on ihmishenkiä. Siksihän todella on laki suojelutyöstä jota nyt siis kaikinkeinoin vältetään.
Tavallisen lakon olisin ymmärtänyt minäkin ja mitä merkitystä on sillä mitä on ollut yli kymmenen vuotta sitten, moni asia on siitä muuttunut ja lakollakin olisi jotain voinut saavuttaa, ainakin lakolla olisi voinut aloittaa ja käyttää sitten vasta järeämpiä keinoja jos ei tepsi...
Olisi ollut ainakin paljon inhimillisempää potilaita kohtaan, niitäkin vanhuksia jotka tämän maan on meille itsenäiseksi taistelleet..
Syyttömiähän vanhuksetkin ovat poliitikkojen katteettomiin lupauksiin, te kohdistatte taistelunne ja vihanpitonne ihan väärällepäin, poliitkot ne on luvanneet mitä sattuu(ja miksi kukaan ihan täysillä edes uskoo vaalipuheita, paskaahan ne jauhaa suu vaahdossa päästäkseen läpi..), paperimiesten lakossa sentään rahaa haaskautuu syyllisiltä itseltään ja kaupankassojen lakossa niiltä jotka sitä palkkaa ei enempää suostu maksamaan eli kauppiailta.
Tosin vaikeahan politikkoja on vastuuseen katteettomista vaalilupauksistaan tässä sairaanhoitajien tapauksessa saadakaan ei sillä. Ja joutaahan ne lupauksiaan joskus toteuttaakin.
Itsekin vuodeosastolla jonkun aikaa työssä olleena(tosin siitä on jo tositakymmentä vuotta aikaa) voin sanoa, että ei niillä vanhuksilla siellä kyllä kissanpäivät totisesti olleet. Samaa ilettävää velliä ruutattiin suuhun päivästä toiseen, sitä ei olisi syönyt kissat eikä koirat ja hanttiin ne pani mummutkin. Meitä ylimääräisiäkin oli useampia ja kun me koitettiin seurustella potilaiden kanssa, kammata tukkaa, laittaa papiljotteja yms. niin osaston vakiväki ei ollenkaan hyvällä katsellut touhua, mummuja ei olisi saanut saatella vessaan, ei kävelytellä käytävillä kun kuulemma omatoimisuus katoaa ja alkavat vain odottaa palvelua. Vilkkaimmat mummut tainnutettiin rauhottavilla lääkkeillä..
Mitenhän näiden mummujen hoito noin ihan konkreettisesti paranee teidän tilinauhanne pidetessä?? Laitatteko tossuihin yhden vaihteen lisää jotta joka mummulle olisi enemmän aikaa vai miten??
Meilläpäin on paljonkin esim lähihoitajia ilman töitä ja jotka mielellään ottavat vastaan pienenkin pätkän töitä eli työvoimapulaa ei ole vaan pikemminkin päinvastoin. Ja paljon on tyttösiä sairaanhoito-oppilaitoksissa opiskelemassa alaa. Isot ikäluokat jäävät tai ovat jo jääneet eläkkeelle ja sekin aiheuttaa henkilöstöpulaa ei yksin se ettei ala kiinnosta, ennen ei ainakaan kaikki halukkaat sairaanhoito-oppilaitokseen päässeet vaan rannalle jäi paljonkin alalle halukkaita.
Hesarissa oli joku haastattelu ja siinä sanottiin, että jotta irtisanomiset ovat laillisia pitää jokaisen henkilökohtaisesti käydä irtisanoutumassa eli pelkät listat eivät riitä, jännä nähdä onko kaikilla irtisanoutumaan lupautuneilla sitten ihan loppupeleissä munaa.......
Onnea toivotan palkkakiistaanne, varmasti olette jokaisen pennin ansainneet ja ne ylipalkatut paperimiehet voisivat kyllä kökkään ryhtyä ja antaa osan palkastaan teille.
Mutta tuo tapa millä sitä palkankorotusta uholla ja isolla metelillä vaaditaan , sitä ei kukaan saa minua ymmärtämään ja todellakin ei se niin kaukana ole uhoavasta lapsesta, ainakin yhtä sitkeää on kuunnella=)
Täysi tuki työtaistelulle! Varmasti hoitajat menisivät " vain" lakkoon jos sillä saavutettaisiin edes osa nyt vaadituista eduista. Mutta... Lakolla ei hoitohenkilökunta saavuta mitään koska virka velvoittaa suojelutyöhön, eli käytännössä vesittää koko lakkoajatuksen. Kutsumus ei elätä. Mielestäni hoitajat ovat korotuksensa ansainneet, ikävää vain että se joudutaan hakemaan näin rajuin keinoin. Toivottavasti asiasta päästään sopuun ilman että potilaat joutuvat siitä kärsimään.
että terveydenhoitajat eivät kuulu Tehyyn. -Kyllä kuluvat.
Tässä lista keitä Tehy edustaa :
* bioanalyytikoita/laboratoriohoitajia
* ensihoitajia
* fysioterapeutteja
* geronomeja
* hammashoitajia
* jalkojenhoitajat
* jalkaterapeutteja
* kuntoutuksen ohjaajia
* kätilöitä
* lastenhoitajia/päivähoitajia
* lähihoitajia