**Enskat vko 42 (15.10-21.10)**
Uusi viikko ja uudet kujeet:)
Linkki viime viikon pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11441222&p=2&tm…
Kommentit (26)
Kiitos Heltsy synnytyskertomuksesta, noita on ihana lueskella. Osaa sitten paremmin kuvitella, mikä itsellä on odotettavissa. Vaikka erilaisiahan ne kaikki on, niinkuin on sitten ne lopputuloksetkin!
Kiitos myös kaikille osanotoista kissan vuoksi. Ei sitä usko, miten koville tuollaisen päätöksen tekeminen, ja sen kanssa eläminen ottaa, ennen kuin sen joutuu itse tekemään.
Kiva Pore kun ehdit tulla moikkaamaan ja hienoa että elämässä on kaikki mukavasti, vaikka joudutkin saikulla kärvistelemään noin pitkään. Ja onnea uudesta kodista!
Sara-Marialle mukavaa reissun jatkoa! Nautihan nyt huolettomasta reissailusta kun tarvitsee huolehtia vain itsestäsi! Vaikka mekin on ajateltu, että jatketaan kyllä matkustelua samaan tapaan myös vauvan synnyttyä, niin varmasti reissujen sisältö ja kohteet tulee melkoisesti muuttumaan.
Gaiolelle onnittelut uuden kymmenen rikkoutumisesta ja hyvistä neuvolakuulumisista. Kurjaa tuo hempan laskeminen - mä jouduin kanssa siirtymään tuplaraudalle kun se ei meinannut millään nousta, mutta se onneksi tehosi. Jos koitat sitä? Synnytyksessä kuitenkin voi mennä verta aika paljon, minkä vuoksi hb:n olisi hyvä olla suunnilleen kohdallaan. Mulla on sellainen linea negra muuten ihan selvä vatsassa, ollut jo aika pitkään.
Samaten Cotinelle onnea kolmannelle kymmenennelle pääsemisestä ja hyvistä ultrakuulumisista! Olin ymmärtänyt, että Treella ei kaupunki tarjoaisi ollenkaan rakenneultraa, mutta se taitaa olla muuttunut käytäntö?
Dragondream: mä olin kanssa " tilannut" synnytyksen jo tän viikon torstaiksi, mutta se tuli ja meni... Toivottavasti teillä käskyt tehoavat paremmin! Mä oon alkanut ounastelemaan, että siitä taitaa sittenkin tulla skorpioni eikä tasaista ja taiteellista vaakaa...
Malaikalle tsemppiä! Allekirjoitan kyllä nuo tunteiden myllerrykset ihan tosissaan, kyllä miesparka taitaa meilläkin olla ihmeissään kun koskaan ei voi töistä kotiin tullessaan tietää millaisella fiiliksellä mä täällä olen :) On nimittäin ollut huonoja " miten mä ikinä osaan hoitaa sitä lasta" -päiviä ja hyviä " tänään oon tehnyt vaikka mitä ja kaikki sujuu kuin tanssi" -päiviä ja kaikkea siltä väliltä... Ihanasti se on onneksi jaksanut kannustaa ja tukea, saapa nähdä miten pitkään kärsivällisyys riittää, jos tässä pitää vielä pari viikkoa odotella!
Butterfly kyselit harjoitussuppareiden kestosta. Mä en oikein osaa sanoa, musta tuntuu että vatsa on kova koko ajan, enkä oikein edes tunnista milloin suppari alkaa ja milloin se loppuu. Aina en niitä edes huomaa, ennen kuin vahingossa käsi osuu mahaan ja huomaan että kas se on ihan kovana. Mutta mulla on siis ollut noita jo suunnilleen viikolta 25 asti koko ajan, mutta yhtään ei ole vielä olleet kivuliaita. Nyt oonkin jo onnistunut stressamaan sitäkin, että mitä jos mä en tunne niitä oikeitakaan suppareita ollenkaan, ja se vauva syntyy tuohon olkkarin lattialle??! No, tuo taitaa olla turha " pelko" että synnytyssupparit eivät tuntuisi miltään ;D
ON: ei mitään... Ajattelin asennoitua viikonloppuun niin, että tämä VOI olla viimeinen täysin mitään ohjelmaa sisältämätön viikonloppu pitkään aikaan, joten otetaan siitä kaikki irti. Alankin kaivelemaan jotain oikein monimutkaisia ruokareseptejä kaapeista, ja pari leffaa voisi vuokrata!
Hyvää viikonloppua!
Bianco +bee 39+3
Tänään sain koottua pinniksen makkariin ja nyt täytyy sanoa että kyllä on huone aika täyden näköinen. No jospa sitä jotenkin mahdutaan.. Paitsi että tuosta pinniksestä puuttuu yks pultti. Miehen sisko toimitti meille sillon yks päivä vierailullaan ne, kun otettiin tämä pinnis niiltä. Ison kasan toi erilaisia pultteja kun ei tiennyt mitkä oli oikeita. No niitä sopivia ei sit ollut tarpeeksi ja v*tutus tuota sänkyä ja siskoa kohtaan vaan nousee... Ois niin helpommalla päästy kun ois ostettu uusi. Saa nähdä mitä ne sanoo sitten kun näkee että on maalattu heidän ihana vihreä pinnis valkoiseksi ja toisen päädyn " ihana" nalle maalaus laitettu seinää vasten niin ettei se näy...
Aamulla heräsin siinä puoli viiden aikoihin kaameisiin vatsavaivoihin. Mahaa väänsi ja se oli ilmaa niin täynnä että tuntu että halkean. Veikkakin oli tosi levoton ja möyrysi jatkuvasti, mikä ei tuntunut yhtään kivalta. Sitten onneks hanat aukes ja sai juosta vessaan... Liekkö johtunut edellisiltana syödyistä tortilloista vai mistä.
Nyt on parin tunnin ajan vihlonut alaselkää ja mahaa, jospa siellä jotain tapahtuu vaikka supparit tuntuukin kaikonneen tästä talosta tyystin... Mä haluun jo niin tämän lapsen ulos tuolta mahasta.
Sanle ja Veikka 36+3
Täälläpä on aika moni jo loppusuoralla, varsinkin Bianco. Suppareita lähettelen sinne jo!!!
Dragondream, Sanle ja malaikavaavi, teilläkin alkaa viikot olla vähissä. Tsemppiä kaikille ihan hirmuisesti!
Rakenneultrassa kävijöitäkin oli ainakin Butterfly, Cotine, Pore. Hyviä kuulumisia teillä =) Mitenkäs ne Juliaanan ultrakuulumiset?
Gaiolellakin alkanut 30+ viikot, onnittelut ja hyviä vointeja!
Sara-maria on jossain reissussa, vilkutuksia sinne!
Dajmillakin viikot on jo hyvällä mallilla =) Kyselit jossain vaiheessa voisko synnytykseen jotenkin valmistautua? En mä oikein muuta osaa neuvoa kuin että avoimella ja positiivisella mielellä eteenpäin. Anna mennä ihan fiiliksen mukaan. Mä odotin synnytystä jotenkin iloisella ja odottavalla mielellä. Ajattelin että mahtavaa päästä itse kokemaan jotain sellaista mistä on koko ikänsä kuullut vaan juttuja. Mielenkiinnolla odotin että miten selviän koetuksesta ja miten kestän kivun? Kyllä siitä selviää ja nyt on itse sitä kokemusta rikkaampi =). Kyllä se vauvan syntymä muuttaa elämän ja synnytys kokemuksena on kaiken kivun ja työn arvoista.
Kannattaa tosiaan levätä raskaana ollessa niin paljon kuin vain jaksaa/pystyy. Sitten kun se vauva on kotona niin unet voi jäädä vähille.
Tsemppiä hirveesti kaikille ja tulkaahan sitten tonne vauva-puolelle kunhan " vauvaudutte" .
Heltsylle myös vilkutukset, tulehan jutustelemaan tonne vauva-puolelle =)
hermione ja Onni tasan 4viikkoa
Mä päätin sitten aloittaa Veikan häätö operaation. Ei siis ihan vielä j aheti tarvii syntyä, mut jos rupeis enemmän hommailee kaikkee ja sais edes joitakin suppareita aikaiseksi niin jos jotain alkais pikkuhiljaa tapahtumaan tuolla alapäässä.
No aamulla otin sitten siivousurakan ja siivosin koko kämpän. Kumartelin, kyykin, imuroisin, luutusin, kannoin mattoja ja tamppasin niitä kuin viimeistä päivää ja mikä oli tulos?? Ei yhden yhtäkään supistusta. Edes harjoitussuppareita en havainnut....Tämä lapsi on varmaan vielä ens juhannuksenakin tuolla mahassa. Ja minä kun kerkesin jo pariviikkoa sitten miettimään että varmasti tulee etuajassa, mutta pyh ja pah. Joku on vienyt minun supistukset!!!!
No tiistaina ois viimenen lääkärinneuvola ja sittenhän tulee tuo 37vk täyteen niin ois sitten täysiaikanen. Saa nähdä mitä sanoo kohdunsuun tilanteesta ja minkälaisen painoarvion Veikka saa. Ja eniten mietityttää tuo lantion koko kun meidän äitillä se on niin ahdas että on synnyttänyt sektiolla yhden alakautta yrityksen jälkeen.
Juu mut jos laittais saunan päälle ja lähtis koiran kans pissilenkille.
Sanle ja Veikka 36+5
Hep. Viikonloppu taas takana ja olipa " työntäyteinen" viikonloppu, kun oli miehen veli ja hänen 3-vuotias pikku poikansa meillä...melkosta huisketta ja hulinaa kun pojat ryntäili sinne tänne...ihan hyvä sinänsä, että oli ainakin seuraa toisillensa, mutta pitipähän melkosesti komennellakin kun tuntu että jompi kumpi oli aina tappelemasa jostakin asiasta ;) hehe...Eipä tullut levättyä itellä sitten mitenkään, mutta jos sitä tällä viikolla. ;) Pojalla on syysloma, joten pitäs keksiä jotain tekemistäkin ettei ihan tuu olemaan tylsää.
Mulla rupiaa ihan oikeasti ärsyttämään tämä jatkuva turvonnut olotila ja tosi kipeet sormet...oikean käden pari sormea on niin kipeet että niitä silleen tikustelee koko ajan tai siis tuntuu että pistelee ja sitte ku yrittää jotain esim. kynällä kirjottaa niin ei onnistu...puutuu niin pirusti :(. Se on ainut asia nyt ollut joka tosissaan on ottanut pattiin :P En edes koukkuun saa sormia enään..höh :P
Mutta, nyt pitää mennä nukkumaan, kun ajateltiin huomenna miehen pojan kanssa mennä mukaan rekka-ajelulle ;)....katotaan tuleeko siitä mitään ;)
Malaika+vaavi 37 taitaa olla tasan ;) Vaude...hui...loppusuoralla kohta :D
Ensinnäkin kiitokset heltsylle synnytyskertomuksesta, oli tosi kiva lukea se. Ja ihanaa vauva-arkea sinne teille!
Sara-Marialle mukavaa reissua!
Vilkutukset Poreelle, hyvä että sait loppuajaksi saikkua.
Butterflylle supisteluista: mulla on pari kertaa ollut kivuttomia supistuksia, en eka edes tajunnut mikä oli kyseessä, mutta maha meni ihan kivikovaksi ja olo jotenkin vaikeaksi. Käsittääkseni se oli sitten kivuton supistus, mulla kesti varmaan 20-30 s kerrallaan, mutta kai ne voi olla eri pituisiakin?!?
Tänään oli tosiaan neuvola taas, ja nyt niitä alkaa olla kahden viikon välein :) Ohessa " tuloksia" :
rv 30+1
Paino noussut 500 g/vko (yhteensä 10,5 kg)
RR 122/80
U-prot -
U-gluk -
Hb 116 (laskenut taas, vaikka oon jo lisäraudalla)
Sf-mitta 24
syke 145-150
liikkeet ++
Kaikki ok, piiperö muljui masussa, kun sydänääniä otettiin :) Tänään on muuten ollut paljon hiljaisempi liikkeissään kuin muina päivinä, heti tuli pieni huoli, kun on tottunut sellaiseen koko ajan tapahtuvaan liikehdintään. Kai sillä on vaan lepopäivä.
Nyt jos lähtis töistä kotiin viettämään viikonloppua. Eli lepäämään!!! Tekisi mieli jotain extra-hyvää ruokaa, mutta ei huvittaisi ollenkaan mennä kauppaan... Ja jääkaappi on jo syöty tyhjäksi :(
Onko teille muuten tullut se linea negra kenellekään? Mulla näkyy joku erittäin haalea viiva mahassa, mutta en tiedä sitten onko se kyseinen viiva vai ei.
Kuulemisiin taas pian :)
Gaiole ja piiperö 30+1