Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita odottajia jotka joutuvat pistämään klexanea koko raskauden ajan?

13.10.2007 |

Eli, eilen tein positiivisen testin ja tänään jouduin aloittaan klexanen piikityksen jota sitten jatkan raskauden loppuun asti. Kesällä minulla oli keskenmeno rv:lla 16 ja syyksi selvisi jokin tukos istukassa joten nyt sitten aloitettiin tämä hoito.

Haluaisin kuulla muilta odottajilta kokemuksia asiaan liittyen, esim kuinka usein joudutte käymään äippäpolilla seurannassa? Onko raskausaika mennyt hyvin?

Kaikki mahollinen aiheeseen liittyen kiinnostaa kovasti =)

Kiitos jo etukäteen jos joku tietää.

T. Kauris

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään määrättiin 0.4ml pistokset ja lääkäri varoitti että hoito on hivenen hintava..eli kuinka kalliiksi tämä oikeastaan tulee? sillä edessä on noin 33 viikkoa piikkejä..

Veri ja etana 12+5

Vierailija
2/24 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 ruiskun Klexane-pakkauksesta joutuu pulittamaan 146 e eli 2,90 e/ruisku. Näin ainakin Kajaanissa. Mikä lie hintataso muualla?

neronja rv 26+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla maksaa täällä pk:seudulla 10 piikkiä kelakorvauksen jälkeen n.36e.

Elikkä aikas kallista mutta sen maksaa mielellään kun tietää että palkinto on mitä parhain.

ja mitä tulee tohon loppuraskauden pistämiseen niin ei mulla ollut ainakaan mitään ongelmia päinvastoin oli jotenkin helpompaa.

terveisin:Tiitu ja vauva 24+2

Vierailija
4/24 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 kpl Fragminia noin 75¿.

Ainakin pari vuotta sitten isommat pakkaukset Fragminia olivat suhteessa halvempia kuin pienet. Nyt en ole niitä pienempiä käyttänytkään, vaan olen käynyt aina pari päivää aikaisemmin tilaamassa apteekista etukäteen ison pakkauksen. Lähiapteekin asiakkaissa kun ei ole muita saman annoksen käyttäjiä, joten eivät pidä sitä varastossa.

Viime raskaudessa lääkekulut jakautuivat kahden eri kalenterivuoden ajalle, joten Kelan lääkekulukatto ei täyttynyt. Nyt en ole edes tarkalleen tietoinen lääkekulukaton summasta, tai onko sellaista enää edes olemassa. Apteekissa varmaankin kannattaa kysyä asiasta.

Vierailija
5/24 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin pistän. Mä käyn noin neljän-viiden viikon välein sisätautilääkärillä äitiyspoliklinikalla. Mulla on ne hyytymistekijät olleet hyviä koko ajan. Uskon, että käyntejä olisi useammin jos olisi ollut jotain ongelmia. Nyt menossa 28. viikko.

Mitä isommaksi maha kasvaa, sitä hankalampaa mulla ainakin pistäminen on. Kannattaa pistää aamuisin, mulla on ainakin iltaisin usein harjoitussupistuksia ja vatsa on ihan kovana. Siitä on vaikea ottaa pistokohtaa kiinni. Aamuisin mulla on aina vatsa ihan rentona.

Mulla tuli alussa aika paljon mustelmia. Nyt ei ole pariin kuukauteen tullut enää. Taito lienee kasvanut pistämisessäkin...

Vierailija
6/24 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että tärppäsi nopeaan.

T: Rilla marraskuisista

Vierailija
7/24 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten ilosia uutisia et oot raskaana :) Ihanaa et oot nyt mukana odotus-puolella! Paljon tarrasukkia raskauteen ja toivon todella et kaikki menee nyt hyvin. Mulle jäi hyvin mieleen meijän Angel Sound-kotidobbler jutustelut ;)

Tarald marraskuisista

Vierailija
8/24 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos wannabemummylle paljon vastauksesta. Itsekkin ajattelin että ottasin tavaksi pistää aina aamulla.

Tarald ja Rilla78: Tottakai teidät muistan! =) ja monen muunkin marraskuisista =) Olen seurannut päivittäin teidän matkaanne aina sieltä keskenmenosta asti. Kuiteskin niinä viikkoina ehdin niin " tutustua" teihin ja en ole voinut olla lukematta teidän pinoja =) ja pian saan tulla teitä onnittelemaan vauvoista! =) Kaikkea hyvää teille vielä viimeisille viikoille! =)

Eilen tosiaan tein positiivisen testin ja yllätys oli todella suuri kun en uskonut että saisin sen plussan tikkuun, marraskuun 5pv on alkuraskauden ultra että varmistamme että kohdussa on elämää. Laskettu aika on kesäkuussa, eli jospa silloin tämä ympyrä sulkeutuisi ja saisimme silloin pienen käärön syliimme kun viime kesäkuussahan synnytin pienen enkelimme.

Vierailija
9/24 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lukisin mielelläni.

T.Kauris

Vierailija
10/24 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli neljännen lapsen jälkeen neljä perättäistä keskenmenoa ja syyksi todettiin lopulta tukostaipumus. Mistä lienee minulle ilmeisesti neljännen lapsen jälkeen tullut, ei osaa lääkärit kertoa. Olin jo raskaana silloin, kun tukostaipumustestistä tuli vastaukset. Söin jo siinä vaiheessa ASAa ja sit tuo tukostaipumustesti vielä uusittiin. Haluttiin varmistaa, että todella tuosta on kyse. Vastaus oli edelleen sama ja niinpä piikitys aloitettiin saman tien eli rv8 tai 9. Ekat 18 viikkoa olivat kyllä jännityksen täyteiset ja aina oli mielessä huoli. Sit kun liikkeet alkoi säännöllisesti tuntua, huoli alkoi helpottaa.

Kävin äitiyspolilla ultrassa rv 13, 19, 27, 34, 37 ja 39. Synnytys käynnistettiin tasan rv40. Haluttiin kai minimoida kaikki riskit, vaikkei minulla mitään häikkää ollut. Liekö ollut yksi vaikuttava tekijä se, kun mulla loppuajasta toinen jalka turposi aina selvästi toiseen verrattuna. Lääkäri vaan tosiaan teki päätöksen käynnistyksestä ja sen mukaan mentiin. Synnytyksen jälkeen tarkkailivat kyllä tiiviisti vuodon määrää ja kun se kätilöiden mielestä oli aika runsasta, niin jouduin olemaan tipassa pitkään. Ja kun tippaletku viimein otettiin pois, niin kanyyli jätettiin kuitenkin paikalleen, että jos tulee tarve laittaa tippa uudestaan. Ja osastolla aina kyselivät, onko vessareissulla tullut hyytymiä. Eli tarkemmassa syynissä siis olin. Kaikki meni muuten ongelmitta, mutta istukkaa oli jäänyt kohtuun ja jouduin n. neljän viikon päästä kaavintaan, kun aloin ihan yhtäkkiä vuotaa ihan lorisemalla :-/. Mutta tuohan ei siis liittynyt mitenkään Klexaneen.

Tässä raskaudessa on nyt rv24+0 menossa ja piikittänyt olen jo rv5 tai 6 lähtien. Hyvin on mennyt. Lisäksihän syön ASAa 100 mg. Joskus on tullut vähän nenästä verta, mutta muuten ei mitään ongelmia. Np- ja rakenneultrassa olen käynyt äitipolilla ja seuraava käynti on rv28. Olen jo vähän varautunut siihen, että tämäkin käynnistetään. Eivät varmaan anna mennä samalla tavalla yli kuin ennen eli meidän kakkonen ja kolmonen syntyivät molemmat rv 42+0 ja nelonen rv42+1 (kolmonen ja nelonen jouduttiin käynnistämään).

Onnea sinulle tähän uuteen raskauteen! Toivottavasti kaikki menee tällä kertaa hyvin!!!

neronja & kuutonen rv24+0

Vierailija
11/24 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmas lapsi tulossa, ei tukostaipumusta mutta olen sairastanut laskimotulpan aiemmin. (syynä pillerit)

eli kaikissa raskauksissa olen pistänyt klexanea viikolta 10eteenpäin. Kaikki on mennyt hyvin!

äitiyspolilla on suht säännöllisesti käyntejä, joissa ultrataan ja tsekataan että kaikki niinkuin pitääkin. Loppua kohden aina tiheämmin.

eka raskaus meni yli poika syntyi rv. 42, toinen inan alle eli rv. 39+ mutta, spontaanisti käynnistyneet molemmat. Ja kaikk mennyt ok. ekassa sain epiduraalin (pistoksesta oli tarpeeksi aikaa... melkein24h.) toisessa en saanut mitään puudutteita, mutta se ei johtunut Klexanesta vaan hyvin nopeasta synnytyksestä...

nyt menossa siis rv. 35+...

onnea odotukseen!

Vierailija
12/24 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla raskausuutisestanne! Onnea matkaan!

RvaRuljanssi marraskuisista :-)

Vierailija
13/24 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta samahan se on kuin Klexanekin.

Meille on tulossa toinen fraxmin-vauveli. Piikit aloitin molemmissa raskauksissa heti plussasta. Sisätautilääkärin vastaanotolla oli ekassa raskaudessa käynnit eka 2 kk ja lopuksi 1 kk välein. Nyt mulla on alkuraskaus menossa ja en ole vielä sisätautilääkärillä käynyt.

Mulla oli eka synnytys viikolla 41 + 3 eli ei käynnistystä ollut näiden lääkkeiden takia ollenkaan. Synnytyksessä tuli ylimäärästä vuotoa ja monenlaista tippaa mm. hemohessiä sain synnytyksen jälkeen. Istukka tarkistettiin synnytyksen jälkeen ja siinä ei ollut mitään vikaa. Lapsi oli tosin pienikokoinen viikkoihin nähden, muttei kuitenkaan liian pieni.

Synnytyksestä vielä sen verran, että anestesialääkäri oli hoo-moilasena, että uskaltaako laittaa mulle epiduraalia vai ei. Mulla oli vuorokausiannos fraxminissa 7500 yksikköä. Mulla on muistikuva, että samoin itse ettei laiteta sitä epiduraalia, jos homma ei ole varmaa. Ja ihan hyvinhän tuo synnytys meni ihan pelkällä ilokaasulla. Mietin valmiiksi, etten uskalla seuraavaankaan synnytykseen ottaa epiduraalia, jos halvaantuminen on riskinä ja ei ne mun kohdalla ehdi mitään verenkuvaakaan ottaa ja odotella sen valmistumista, kun eka synnytyskin oli tosi nopea.

Vierailija
14/24 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä synnytykseeni liittyen sen verran, että minulle kätilöt suosittelivat intratekaalipuudutusta. En muista enää, millä perustelivat tuota intratekaalin valintaa, mutta se minulle laitettiin ja oli ihan vastaava systeemi kuin epiduraali. Mutta olikohan niin, että sen pystyi pistämään synnytyslääkäri, koska en muista, että paikalla olisi käynyt anestesialääkäriä. Mulla oli jo sen verran aikaa edellisestä Klexane-pistoksesta, että puudute voitiin antaa. Muuten toimi aivan loistavasti, mutta sain inhottavan kutinan. Koko ajan olis saanut itseään jostain kohti rapsutella ;-). Hassua ajatella leikillisesti, että vaihtoehtoina on joko synnytyskivut tai kutina ;-D.

Yritin googlettaa tuota intratekaalipuudutusta, mutta tosi vähän löytyi mitään tietoa.

Vierailija
15/24 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt aloin miettiin tuota synnytystä ja lähinnä niitä kivunlievitys mahdollisuuksia,eli siis eikö epiduraalia saa jos on klexane lääkitys? Onko siinä olemassa halvaantumisen riski? Aiemmissa synnytyksissä ollut epiduraalipuudute ja ne on toiminu mulla hyvin, joten heti aloin vain miettiin että saako sit muutakaan puudutetta...

Täytyypä myös jututtaa omaa lääkäriä enempi aiheesta, tämä kun on vielä niin uusi asia itselle ja en osannut ajatella että tämä lääkitys " määrää" sitten synnytyksessä sen kivunlievityksen suhteen. Toisaalta on ehkä aikaista vielä hirveästi miettiä synnytystä kun alkuviikoilla vasta mennään..

RvaRuljanssi: Kiitoksia oikein paljon onnitteluista! =) Ja kaikkea hyvää sinullekkin loppuodotukseen =)

T. Kauris

Vierailija
16/24 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin vain tulla onnittelemaan!! Ihana uutinen, nyt lähettelen kovasti tarrasukkia!

T: Nasulina marraskuisista =)

Vierailija
17/24 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon puudutuksen saannin ratkaisee se, kuinka kauan sinulla on viimeisimmästä pistoksesta. En muista, mikä oli se tuntiraja. Olikohan, että pitää olla vähintään 12 h kulunut. En tosiaan muista varmaksi. Kannattaa siis kysellä lääkärikäynnillä asiasta :-).

Vierailija
18/24 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt rv 37+6, ja pistänyt Klexanea rv 20 asti perinnöllisen tukostaipumuksen takia. Mulla ei siis ole itselläni ollut tulppaa, mutta siskolllani oli, ja sitä kautta tuo geenivirhe (apc-resistenssi) selvisi. Odotan nyt toista lastani ja kaikki on mennyt hyvin, vaikka pistosten aloittaminen tuntuikin ahdistavalta. Pistämiseen on kummasti tottunut niin, ettei se enää vaadi kummoisia toimenpiteitä. Mustelmiakaan ei mahassa juuri enää ole, alussa oli enemmän. Välillä pistäminen kirvelee enemmän, välillä vähemmän. Aika harvakseltaan olen käynyt äitiyspolilla: vain kaksi kertaa. Eli eka kerta oli joskus rv 24 maissa, jälkimmäinen rv 36+1. Kaikki on ollut ok. Jotenkin olisin kyllä kaivannut enemmän tukea äitiyspolin puolelta; neuvolassa on suhtauduttu ihanasti, mutta siellä taas ei ole välttämättä kauheasti tietoa tästä asiasta.

Kysyisin nyt samalla itsekin teiltä, jotka asiasta tiedätte: miten tukostaipumus ja Klexane ovat vaikuttaneet synnytykseenne? Jos on jouduttu tekemään hätäsektio, niin nukutetaanko silloin, eli eihän tuo 12 tunnin aikaraja siihen päde? Entä oletteko olleet pitempään sairaalassa tämän takia? Mulle sanottiin, että viikko synnytyksestä on kaikista riskialtteinta aikaa tulpan saamisen suhteen... Tällaiset jutut ovat alkaneet huolettaa ihan eri tavalla nyt, kun synnytys on joka tapauksessa tosi lähellä...Olen siis kiitollinen kaikesta tiedosta ja avusta!

Niin, ja tsemppiä sulle Kauris - kyllä kaikki sujuu hyvin! :)

t. flanelli rv 37+6

Vierailija
19/24 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kans ollut fragmin ja klexane käytössä, synnytyksiin vaikuttaa kyllä. Eli 12 h on se raja et saa puudutuksia, jos tunnet synnytyksen alkavan jätä pistos pistämättä, näin minä sain ohjeeksi.

Tai voi pistää puolikkaan annoksen. Muistakaa aina varmistaa nuo omalta lääkettä määrävältä lääkäriltä, ei kannata toimia niin kuin toiset täällä kertoo.

Muistaakseni sektioon joutuessaan saa jotain vasta-ainetta(aihetta) ja sitten voi sektion hoitaa normaalisti.

siitä lääkkeestä kannattaa heti synnärille mennessä toitottaa, jos tulee kiire synnytys niin ei välttämättä kerkeä huomioida sitä lääkitystä. Sit istukan irtoamisesta 6h päästä pistetään eka piikki ja todennäköisesti pistät 6 vkoa synnytyksen jälkeen. Tukosriski on suurempi synnytyksen jälkeen suurimmillaan.

Mulla hepariini määrättiin aiemman syvän trombin ja useiden pinnallisten tukosten takia. Nämä kaikkihan sitten vaikuttavat ehkäisyyn myöhemmin...

kuumetta ja kaks hepariinivauvaa ja yks tavallinen ;)))

Vierailija
20/24 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin ekasta alle 24h ja tokasta 1,5 vrk, oman kunnon mukaan siellä ollaan. jälkivuoto voi olla runsaampaa.