Onko kohtuutonta pyytää lainaa n. 2000e vanhemmilta lainaa, kohtuukorolla?
Tarve: Ei pakollinen mutta erittäin järkevä perhettä ajatellen.
vanhemmat ovat tukeneet isomman sisaruksen hankintoja ja edellen lähes 40v miehen vaatteet pesevät joka viikkoa ja silittävät ja syöttävät 2.3 kertaa viikossa, sekä silloin kun lapset ovat sisaruksellani he ovat vanhemmillani.
Itse olen tullut toimeen 17v lähtien.
Kehtaanko kysyä? Pankkilaina tulisi kovin kovakorkoiseksi..
Kommentit (6)
Miten: tarvitseeko minun kertoa tarkka sijoituskohde mielestänne? Tiedän etteivät vanhempani hyväksy kohdetta (lomaosake)...
Voinko kysyä, haluavatko he oikeasti tietää vai riittääkö se heille, etten ole mitään tyhmää tai laitonta tekemässä?
ap
TURHA hankinta, ja siitä on vaikea päästä eroon. Me lahjoitettiin se pois.
Meillä 2 lasta joiden kanssa olisi kiva olla yksi viikko koululomilla jossain kivassa paikassa. (mihin meillä nyt on mahis). Ei me huonoa viikkoa oltaisi harkittukaan. Tämä siis on ihan käyttöön (n. 15 vuotta varmasti ainakin omassa käytössä).
Eli en siis kerro mihin, mutta miten perustelen tarpeen? En halua tai voikaan vanhemilleni valehdella.
Eli onko näin, jos eivät suostu lainaamaan tähän tarkoitukseen niin sitten pankkiin?
ap
Ei tähän oikein voi vastata mitään kovin järkevää. Jos olet tähänkin asti omillasi toimeen tullut, niin vanhempasi voivat aika oikeutetustikin ihmetellä lainan tarvetta. Lainaamisen kohtuullisuus riippuu tietysti siitä onko vanhemmillasi tuo raha kuinka helposti lainattavissa. Lainan ehdot eivät varmaan ole se isoin kysymys, vaan se, että jos et lainannut heiltä rahaa aiemmin.
Lainanantajalla on kyllä oikeus saada tietoon mihin rahat käytetään. Jos olet lainaamassa rahaa niin ei-pakolliseen kohteeseen, niin kyllä mielestäni lainaajalla on oikeus kieltäytyäkin. Kyllähän pankissakin kysytään mihin aiot rahat käyttää.
Meillä on perheessä sovittu jo teini-ikäisinä, että lainat haetaan pankista. Jos vanhemmilla on ylimääräistä, he saattavat lahjoittaa rahaa. Meillä on aina todella tasapuolista, jos yksi saa jotain, niin kaikki sisarukset saavat.
Mä kyllä lainaisin rahat kiltisti pankista, niin ei tarvitsisi selitellä mitään suvussa. kaksi tonnia on kuitenkin suhteellisen pieni raha lainamarkkinoilla, joten jos maksat sen kohtuunopsaan takaisin, niin kulut ovat melko pienet. Samoin 2000 euroa saa pankista kuka vaan jolla on edes jotain tuloja tai maksukykyä.
Vanhemmillani on suuri omaisuus. Ja kuten jo kerroin, koen että sisarukseni on käärinyt heiltä vähintään viisinkertaisesti tuon summan, joten olisi myös minun vuoroni ehkä? saada taloudellista tukea LAINAN muodssa, josta todella maksaisin korkoa ihan ok.
Taidan kysyä, jos eivät suostu niin sitten ei ei iso asia meille. Mutta säästöä se olisi ollut korkojen osalta jos olisimme saaneet korottomana vuoden lainan tai pienellä korolla, pankkiin verrattuna. Kyllä me toki tiedetään, että saamme milloin vaan pankista lainaa, koska olemme velottomia ja omaisuutta on yli 100 000e. mutta ihan reiluuden nimissä, siihen mitä sisarus on saanut ajattelen kysyä.
ap
Tosin tunnen tällaisenkin perheen, jonka vanhemmat perii teineiltään korkoa lainoille.