äitiysrahasta...
Elikkäs tällasta kyselisin kun pitäis hakea raha työtulojen, ei verotuksen, perusteella. Olen vakituisessa työssä, tuntipalkalla, ja työtulot kuukaudessa vaihtelee sen mukaan mitä vuoroa ja paljonko jaksan tehdä. Ja Kelaan pitäisi viedä palkkatodistus puolen vuoden palkasta siitä päivästä taaksepäin kun jään töistä pois. Niin millähän ihmeellä sellainen onnistuu kun ei tiedä noita tuloja vielä? Lomalle jään joulun aikaan, eli saamatta on palkat vielä loka-marras-joulukuulta niin miten näistä voin palkkatodistuksen saada...? Valistakaa nyt viisaammat kun mulla ei järki pelaa... Vein palkkatodistuksen sinne tästä taasepäin puolesta vuodesta kun ei nuo tulevat palkat ole tiedossa mutta eipä tuo kai sitten kelvannut kun uusi selvitys pyydettiin.
Kommentit (10)
Tulee tilinauhat pari päivää ennen palkanmaksua (viimeisen viikon tuntilistat täytetään etukäteen vuorojen mukaan) ja olen jo etukäteen infonnut palkanlaskijaa, että tarvitsen nuo puolen vuoden tiedot. Kelalle ilmoitin noin-ajan, milloin saan tiedot toimitettua.
Luulisin, että sinäkin saat tiedot palkanlaskijalta pian äitiysloman alettua viimeistään ja päätös tehtäisiin kelassa ajoissa.
ihmettelen vaan kun tossa selvityspyynnössä lukee että puuttuvat tiedot palautettava viim. 25.10... Ja kun kuitenkin hakemus pitäis tehdä viimeistään kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa. että eikö tosiaan sitä voi laskea tuon aikaisemman puolen vuoden tulon mukaan kun kuitenkin tuosta näkee ns. keskiansion... Kyllä on vaikeeta tämäkin :(
Jos haluaa rahan laskettavan puolenvuoden tuloista niin sen tarvitsee myös olla 20% korkeampi kuin edellinen verovuosi josta yleensä lasketaan. Näin minulle sanottiin kelasta ja oli muutamasta eurosta kiinni itsellä että sain parempaa rahaa onneksi. Niin kannattaa myös itse olla tarkkana että laskevat tienistit oikein juuri viimeiseltä puoleltavuodelta.
heluuna
vakituisessa työssä oon ollut vasta puolitoista vuotta.. Ottaa aivoon kun henkilökohtaisesti palautin hakemuksen ja pyysin virkailijaa sen tarkastamaan ja katsomaan ettei siitä puutu mitään, niin sanoi vaan että puuttuu jos puuttuu, kyllä sieltä sitten selvityspyyntö tulee. Sit kuitenki sanoi että kaikki näyttäis olevan kunnossa. Ei siis mitään neuvoja eikä kysymyksiä. Kiva mennä sinne uudestaan maanantaina selvittämään jos palvelu on aina (opintoasioissa olen myös jotuunut siellä ravaamaan) yhtä innokasta.
ja sain vastaukseksi kärsivälliseltä kelan tädiltä, että äitiysrahalomakkeessa on kolmos (?) sivulla kohta, josta ruksataan, että palkkatiedot toimitetaan myöhemmin. Hakemus siis jätetään viimeistään sillon kahta kuukautta ennen laskettua aikaa ja palkkatiedot lähetetään vasta kun viimeinen palkka on maksettu.
Tällaista tietoa sain minä.
Siru-Sofia
Ja hyvä niin, koska nyt saan huomattavasti enemmän käteeni vuorolisien takia kuin jos olisi laskettu suoraan tästä kun äitiyslomalle jään ( en siis ole enää yö-tai viikonloppuvuoroja tehnyt).
Kysyppäs siltä kelan tädiltä, että kun sulle on annettu palautuspäiväksi viimeistään se 25.10, että palautatko palkkatodistuksen siitä ajankohdasta taaksepäin (siis sen 6kk ajan), tai sit kerrot että kun et vielä tiedä marras-joulukuun tulojasi (mikä on ymmärrettävää, jos ei tiedä varmaksi vuorojaan yms, ja tuskin palkanlaskijakaan palkkatodistusta aiemmin tekee kun ei tiedä mahd. sairaslomista tms..kai ne kelassa sen ymmärtää) että kuuluuko sun palauttaa ne palkkatiedot vasta sitten kun saat viimeisen tilin joulukuussa, niin sen jälkeen.. sen jälkeen niillä on kyl itellään kelassa jo kiire päätöksenteon kans..
toisaalta vähän ihmettelen sitä, että tollasen päivän kuin 25.10 heittivät ilmoille.. =/ jotenkin vois kuvitella, että kun tietävät siellä sun olevan edelleen työsuhteessa, että se tarkoittas sitä että äp-raha laskettas siitä edeltävien 6kk:n tulojen mukaan. mut ei niistä aina tierä, mitä kelan tätien päässä liikkuu. =]
Mut sit taas toisaalta toi päivä on just n. 2kk ennen sun äp-loman alkamista, joten voi olla että ne tarkoittaa sillä et hakemus toimittaa siihen mennessä, ja tosiaan hakemuksen kohtaan 13 rasti " haen etuutta palkkatulojen perusteella" ja " selvitys toimitetaan myöhemmin" kohtiin.. mutta ehkä sulla on niissä rasti ollutkin, mut ne ei oo vaan tajunnu.. =]
itse en ole vielä kelaan papereitani vienyt, mutta maanantaina ois tarkotus.. ja puolenvuoden tuloilla haen minäkin, joskin työt on jo loppu.. mut kaipa ne sit pyytää mua sinne toimittamaan jotain työttömyyspäivärahajuttuja, vaikka en oo koko hakemusta edes vielä voinut laittaa kassaan, enkä tiedä kauanko niillä siel hakemuksen käsittelys edes kestää.. =] noh, maanantaina selviää, jos selviää.. =]
jonttu rv 23+4
niinhän siinä sit kävi, ettei kaikki tietenkään ikinä mee niinkuin suunnittelee.. perkules!
Paikallisessa kelassa äitiyshakemuksia hoitaa joku täti, jolla toinen jalka tosiaan on jo banaaninkuorenpäällä, toinen siellä mullan alla.. =/ en ollut kirjoittanut äitiyshakemukseen itselleni lainkaan ammattia, koska en itsekään tiedä mikä se oikeasti on (koulutukseltani olen aivan eri, mitä olen työkseni tehnyt, ja nyt kun olen työtön taas, niin en todellakaan tiedä mikä on seuraava ammattini!), niin tää täti käski kirjoittaa siihen jotain, ja ei asiassa menty eteenpäin ennenkuin siihen olin jotain kirjoittanut!
Sit kun aiemmin olen ollut osa-aikatyössä, ja olen niistä työtunnit yms toimittanut kelaan keväällä, niin tää täti ei edes niitä osannut koneeltaan etsiä! toinen täti löysi ne kyllä hetkessä..
Ja sit tän vanhemman tädin mielestä mun ois pitänyt nyt tietää, kuinka paljon tulen saamaan työttömyyskassasta työttömyyspäivärahaa (hakemustakaan en ole vielä lähettänyt, vasta n. 2vkoa ollut työttömänä, enkä ole ikinä ennen kassasta rahaa saanut)!!!! Ja totes vaan että luultavasti mun pitää toimittaa sinne se työttömyysrahapäätös, sit kun joskus sen saan. Ja ois pitänyt osata kertoo koska sen saan.. hitto mikä pölvästi.. =/
Ja kun olin laittanut äitiysrahahakemukseen kohtaan " vähennykset" tietenkin työmatkakuluja, niin sit se kysyi että kuinka olen ne laskenut, ja kun sanoin että " kuukaudes 21,5päivän mukaan" kuten verosivuilla lukee, niin tää totes et " nykyään se on 22 päivää, ja onhan se sit vähän suurempi" . Sit viel viitti edes kysyy että " no kuinkas verottajalle ajattelit tän ilmoittaa" . Totesin siihen että " enpä tiedä, ehkä katselen sitä ensikeväänä kun tulee uusi veroehdotus" ..
No, ei auta kuin odottaa että mitä sieltä tulee vielä eteen...
Jäi vaan todella paska maku tosta tädistä ja sen " osaamattomuudesta" . Sen verran se osas tietokonetta käyttää, että löysi sieltä kohdan että " kela on maksanut sinulle keväällä peruspäivärahaa" .. totesin että " joo, niin on!" .
Ja lisäselvitykseen mun piti kirjoittaa, että neuvolan täti itse on korjannut laskettua päivää siihen neuvolan todistukseen raskauden kestosta! Ensin se neuvolantäti oli kirjoittanut siihen 4.2. mutta kun oikea päivä on 5.2. niin korjas sen vitosen siihen nelosen tilalle. Niin tää kelan täti tivasi multa että " kuka on tämän korjauksen tehnyt" ..
Yleensä kelassa asiat on hoituneet hyvin, ainakin noiden edellisten työttömyysjaksojen ja opintotukijuttujen osalta, mitä olen siellä joutunut hoitelemaan elämäni aikana, mut tää oli kyllä todella vaikeeta.. tai sit toi täti teki siitä niin vaikeeta.
sit se viel kyseli että aionko olla töissä äitiysloman aikana.. ja jos on kuulemma töissä, niin tippuu minimirahalle (minkä tiesinkin).. meinasin kysyy että " missäköhän töissä se täti kuvittelee että olisin jos nytkin tuntuu työnsaanti olevan todella vaikeaa omalla alallani" .. ehkä en nytkään olis työtön jos niitä töitä " niin vain päiväksi saisi" ..
no, eipä auta kuin odottaa.. ja yrittää unohtaa koko käynti, ja toivoa että ne laskee päivärahan toimitettujen lappujen perusteella..
No joo, loppujen lopuksi sain sitten selvitettyä että voin palauttaa palkkatodistukset vasta joulun jälkeen kun tulot on selvillä. Oli se kelan täti ihan huuli pyöreenä ku kyselin että mistäs mä sellaset palkkatodistukset revin kun ei sellasia palkkoja vielä edes tiedetä... Aikansa siinä asiaa ihmetteli ja sai sitten sanotuksi että pitäiskö sitten tehdä näin. Ja kun ekan kerran kävin siellä kelassa ni ei puhettakaan että voisi niin tehdä. Sai oikeen kiskoa senkin tiedon sieltä... mutta selvispä asia kuitenkin :) Ja kuuleman mukaan siis ei kelpaa vanha puolen vuoden tulojakso jos tulot on vaihtelevat (kuten mulla siis tuntipalkka ja vaihtelee työvuorojen ja lisien mukaan) kuten joskus ennen on kelvannut. Toisaalta monelta olen kyllä kuullut että on voinut vanhan työjakson perusteella sitä rahaa hakea mutta saattaapi olla että se on sitte pärstäkertoimesta kiinni kuka mitenkin saa palvelua :D
Mä pyysin mun palkanlaskijaa lähettämään välittömästi tiedot kelaan kun vika palkanmaksu oli ollut. Onnistui hyvin kelasta tuli sitte päätös kahessa viikossa muistaakseni.
Mullakin oli palkanmaksu vielä syyskuun alussa ja eka äitiysmaksupäivä on lokakuun puolessa välin. Hyvin ehti et vielä syyskuu laskettiin mukaan päivärahaan.