Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä lasten ja isovanhempien läheisissä väleissä on niin kamalaa?

Vierailija
12.10.2007 |

Meillä lapset 1 ja 3v näkevät todella useasti eläkkeellä olevia, terveitä ja energisiä isovanhempiaan, jotka vielä kaikeksi onneksi asuvat ihan lähellä. Isovanhemmat ovat tiiviisti osana meidän elämässä, mutta kunnioittavat meitä perheenä eivätkä tuppaannu kuitenkaan tai tunkeile. Vanhempi lapsi usein itse ehdottaa, että ei halua mukaan ruokakauppaan vaan voisi mennä isovanhemmille siksi aikaa. Joskus isovanhempien luona käydessä väsymys iskee kesken kaiken ja isompi pyytää nukkumaan isovanhempien luona olevaan omaan sänkyyn, nuorempi menee myös luottavaisesti ja iloisena perässä.

Mikä siinä on niin kamalaa, jos " hylkää" lapsensa alle kouluikäisinä toisen vanhemman rakkaiden vanhempien luo ja kaikki nauttivat läheisistä väleistä? Mitä kamalia traumoja lapsi voi saada siitä, että hänellä on 2 rakastavan aikuisen sijaan 4 rakasta ja läheistä aikuista elämässään?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on tietenkin pahaa se, että:

- Se on mummojen hyväksikäyttöä. Vaikka luulet että äitisi tykkäisi hoitaa lapsianne, oikeasti hän ei vain kehtaa sanoa ettei jaksaisi. Hän on omat lapsensa jo hoitanut eikä kukaan kunnon av-mamma lykkää enää lisää hoitovastuuta isovanhemmille.

- Jos lapsia tekee, ne kuuluu kyllä itse hoitaa. Ehkä rippijuhlien kynnyksellä voi vähän päästää irti, mutta siihen asti lapset täytyy ottaa mukaan esim. gynekologille ja kampaajalle.

- Jos isovanhemmat haluaisivat kuitenkin ihan oikeasti hoitaa lapsia (kts. kohta 1), on heissä jotain vikaa. He takertuvat. tai sitten he ovat huomanneet etteivät lapsen vanhemmat kykene huolehtimaan lapsista ja joutuvat ottamaan vastuun.

- Nyrkkisääntö kuuluu, että lapsi voi olla erossa vanhemmistaan yhtä monta yötä kuin on ikävuosia. Jos siis vaikka vähän alle 2 v on mummolassa 2 yötä, hän tulee olemaan lastenpsykiatrian potilas alta aikayksikön.

Vierailija
2/12 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapsilla lämpimät suhteet isovanhempiin niinkuin meillä aikuisillakin . Ei mtään kaunoja jne. Toki riitelemme , mutta myös sovimme asiat .

Lapset viettävät paljon aikaa mummin & ukin kanssa - oma-aloitteisesti , isovanhempien aloitteesta tai meidän vanhempien . Ihana lisä meidän kaikkien alämään !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla kun ei niitä ole. Tai onhan ne satojen kilometrien päässä, jonne ei pääse kun kerran-pari vuodessa (aina vkonloppuna on jompikumpi töissä meillä)

ja toista mummolaa ei lapsenlapset kiinnosta ollenkaan

Vierailija
4/12 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun on läheiset välit. Ei se välimatka niitä etäisiksi tee.

Meillä on molempiin mummoloihin lähes 300 km, mutta suhde on aivan hellyyttävä. Nytkin on isompi omalla lomalla mummolassa syyslomaviikon ja nauttii - tähän tehtiin erityinen kalenteri jolla laskettiin päiviä omaan lomaan.

2 vee juoksi toissa päivänä hakemaan tullutta mummoa vastaan juna-asemalla kädet levällään huutaen samalla " mummo, mummo, mummo, mummo!"

Vierailija
5/12 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta käsittäkseni keskustellaan tällä palstalla , vaikka useimmiten saakin paskaa niskaan ...

Ja varsin hyvin tiedän miten etuoikeutettu olen , kun lapset ja isovanhemmat ovat läheisiä jne .Olen tietoinen kaveripiirini ongelmista tässä asiassa ,joten ihan sinisilmä en ole . : )

Vierailija
6/12 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se niin ihanaa kun voi kauppareissullakin käväistä ja lapsetkin haluaa jäädä nukkumaan ja niin edelleen lässyn lässyn!

Vierailija
7/12 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ovatko töissä ihan ympäripyöreitä päiviä? Ikävä juttu, mutta ei kuitenkaan ap:n vika.

Vierailija
8/12 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiat ole? Onko se sinulta pois, jos olen etuoikeutettu? Olemme myös tehneet paljon töitä asumisen ja töiden sijaintien suhteen, että tähän on päästy.

ap

Vierailija
9/12 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinlaskut ovat kovat, kirjeitä ja kortteja lähetellään ahkerasti, digikameroilla voi nykyään talletaa ihan untamokin helposti lyhyitä videotervehdyksiä sähköpostin liitteeksi, c-kaseteille voi nauhoittaa lasten puhetta ja lauluja, netissä voi käydä videopuheluita ihan ilmaiseksi...

ap

Vierailija
10/12 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei koskaan yhteistä vapaata lauantaita, miellä äitillä ja isillä. Eikä sitä sunnuntaiksi mennä mummolaan 500 km ja muutaman tunnin päästä takaisin kotiin..

On toki isovanhemmillakin työnsä mutta se ei ole se ongelma. Kateellinen olen kuin mikä! Se nelonen.

Vierailija
11/12 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siis ei koskaan yhteistä vapaata lauantaita, miellä äitillä ja isillä. Eikä sitä sunnuntaiksi mennä mummolaan 500 km ja muutaman tunnin päästä takaisin kotiin..

On toki isovanhemmillakin työnsä mutta se ei ole se ongelma. Kateellinen olen kuin mikä! Se nelonen.

Vierailija
12/12 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä osa tulee tuominneeksi mummolaviikonloput ihan tahattomasti, jos omilla lapsilla on etäiset välit isovanhempiinsa? Silloin on varmasti vaikea ymmärtää, että toisissa perheissä mummot ja ukit voivat ihan oikeasti olla suorastaan tasavertaisia luotettavuudessa ja läheisyyden määrässä, vaikka toki äidillä ja isällä on aina erityinen paikka lapsen elämässä.

Ap:n kuvailema tilanne on meillekin täyttä totta, ja olemme siitä tosi kiitollisia! Niin kun ei valitettavasti ole usein. Monilla isovanhemmat asuvat kaukana tai ovat työelämässä tai muuten vain ei synkkaa kovin hyvin. Eikä kaikki isovanhemmat edes halua osallistua lastenlastensa elämään niin paljon kuin ilmeisesti ap:n ja meidän lasten tapauksessa. Ihmiset kun ovat erilaisia, ukit ja mummitkin!

Sen kyllä sanon silti, etten itse ole raaskinut lapsia yökylään viedä ennen vuoden ikää, koska olen imettänyt öisinkin vielä siihen ikään asti eikä kuopus huolinut koskaan etenkään iltaisin pulloa. Vuoden jälkeen molemmat ovat olleet välillä yökylässäkin, pikkuhiljaa enempi. Silti en ole nähnyt tarpeelliseksi pitkittää yökyläreissuja paria yötä pidemmiksi, vaikka esikoisemme on jo 5-vuotias. Jos sitä etäisyyttä olisi enemmän, varmaan käytännössä pitäisi niin tehdäkin, mutta nyt yhdessäolo onnistuu vaikka joka päivä ilman pitkiä yökyläilyjäkin :) Mökillä esikoinen oli kesällä kaikkien isovanhempiensa kanssa ilman meitä pe-su ja olisi pärjännyt siellä varmaan jo vähän pidempäänkin, mutta toisaalta hänestäkin huomasi, että vähän ikävä äitiä ja isää ehti jo tulla, vaikka kivaa olikin ollut. Pienemmän voisin ajatella pääsevän mukaan ensi kesänä (silloin 2,5v) vastaavalle reissulle, ainakin nuo yökyläilyt tuttuun mummilaan rakkaiden isovanhempien hoiviin sujuvat jo nyt ihanan iloisissa tunnelmissa :)

On oikeasti sääli, jos kaikilla ei ole mummilaa, johon lapsenlapset olisivat aina lämpimästi tervetulleita. Mutta sekin on sääli, jos nämä perheet sitten tuomitsevat kateuttaan(?) toisenlaisiin ratkaisuihin yökyläilyissä yms. hoitokuvioissa päätyvät vanhemmat. Minusta olisi sääli rajoittaa lastemme suhteen syventymistä isovanhempiinsa vain siksi, että " jokaisen kuuluu kasvattaa lapsensa itse" . Ennen ainakin oli vallalla ennemmin käsitys, että koko kylä kasvattaa! Onhan se ihanaa, jos lapsella on muitakin turvallisia ja rakkaita aikuisia ympärillään kuin äiti ja/tai isä. Ja sellainen voi olla mummi, ukki, kummi, täti, setä, eno tai kuka vain, kenelle lapsen vanhemmat antavat tilaa. Harmi, jos/kun kaikilla ei oikeasti ole ketään :(