#TAMMITENAVIEN viikonloppu#
Kommentit (12)
Mulla on jatkuva sairasloma, joten päivät surisee kuin taukoa ei olisi. Nyt sitten alkoi raskausmyrkytyksen kyttääminen. Mulla oli edellisessä raskaudessa varhainen ja raju toksemia, sektio tehtiin 28+ viikolla. Kävin naistenklinikalla lääkärillä ja virtsassa on nyt valkuaista.
Joten neuvolassa käyn joka viikko, sitten gynellä ja vielä sisätautilääkärillä. Saan neuvolasta stiksejä kotiin vielä.
Vauva voi hyvin ja potkiskelee. Painoarvio on 900g. Kyllä vaan väsyttää. Ja jotenkin masentaa. Ensi viikolla on lapsella ja miehellä syysloma.
Uusi: Ota itsellesi rautalääkitys. Aloitin nestemäisen yrtti-rautavalmisteen juomisen, kun hemppa oli 112.
Voikaa hyvin!
Ametisti ja Esko 25rv.
PIeniä kommentteja alkuu:
Ametisti: On varmasti rankkaa! Kovasti tsemppiä. Pidetään peukkuja, että kaikki nyt menis mahdollisimman pitkään hyvin. Miten se sun edellinen synnytys? Kuinka pieni vauva oli ja miten te molemmat jakselitte? Oon pahoillani jos olet tästä joskus kertonut ja se on mennyt multa ohi. Syynä siihen on huono " nimimuisti" .
Uusi:Herranjestas mitä ulkonäköön liittyviä kommentteja olet saanut???!!! Kuka kaveri voi heittää tollaisia... Voin hyvin kuvitella tuntemukset. Mullekin saatetaan todeta, että jahas sitä on taas tukevoiduttu tms.. ja nolostun ihan täysin tuollaisesta, vaikka sillä tarkoitettaisiin vatsan seutua (voi olla toiveajattelua, että pelkkää vatsanseutua tarkoitettaisiin...)
Älä välitä. Harva meistä raskausaikana laihtuu.. Mun mummohan huomautti mulle jo siinä vaiheessa kun lisää oli tullut 3 kg. Normaalipainoisessa kropassa se näkyy sitten pyöristymisenä heti. Voi että miten vi####ti vielä pitkään jälkeenkin päin. Mikä siinä on että ihanteellisinta olis olla nykysin raskaanakin lihomatta grammaakaan... Yksikin tyttö sai oikein kylmiä väreitä ajatellessaan miten kroppa muuttuu raskaana ollessa eikä ikinä sitten palaa ennalleen. Kun puhutaan yli 25 vuotiaan tuollaisesta kommentista niin mulla tulee kylmät väreet tuollaisesta arvomaailmasta. Sanoinkin sille että jos arvomaailma on tota luokkaa on varmaan paras olla tekemättä lapsia sit ollenkaan... Oon aika äkkipikainen siis kommenteissani mitä tähän tulee.... kuten huomaatte.
Minulle ei muuten mitään uutta ja ihmeellistä, joten empä yritä itsestäni vääntää tämän enempää. Lääkäri ensi ti, joten sit selviää mitä meikäläisen kroppaan on napsahtanut!!
Halein,
Magdalena
Hei!
Vauva syntyi sektiolla rv. 28, siis pikkukeskonen. 1200g ja 39cm. Hän voi hyvin alusta saakka, 2kk hän oli sairaalassa. Tietysti oli kaikki nenä-mahaletkut, sydänkäyrät, hengitysapu, kanyylit yms. 2v. tyttö todettiin terveeksi. Hän oli saavuttanut kaikki asiat, kuten muutkin 2v.
Mulla oli ihan hirveä olo sen myrkytyksen kanssa, makasin letkuissa synnärillä. Verenpaine oli 220/140, jatkuva migreeni ja yleinen pahaolo. Heti sektion jälkeen olo helpottui. Olin viikon sairaalassa pyörätulipotilaana ja vauva oli teholla. Aivan kaameeta oli, olin aivan loppu ja sekaisin. Toipumiseeni meni noin vuosi. Tästä syystä olin jo päättänyt, että enempää en halua lapsia. Asiat unohtuvat 5-vuodessa ja tässä sitä taas ollaan.
Tytär on erittäin tarmokas ja ihana tapaus! Josko pikkuveljestä tulisi yhtä ihana. Tosin en millään haluaisi, että vauva syntyisi vielä. Joten menen lepäilemään.
Ametisti ja Esko 25rv.
Uusi, ei kannata kilahtaa painonnoususta; mulla oli toissakerralla tullu 900g/vko eli melkein 4kg kuussa mut nyt oli tullu vain 500g/kk enkä ole tietoisesti muuttanut elintapojani lainkaan.
Tuo matala hemppa on sitten ihan toinen juttu ja itse kärsin myös kun en jaksa lasteni kanssa mitään touhuta vaikka haluaisin.Olen normaalisti vielä erittäin energinen ihminen, joten kontrasti on kova. Mulla ei ole hemppa noussu ei millään ja on ollut pakko alkaa hyväksyä se tosiasia.Syön edelleen rautaa kahdesti päivässä ettei laskisi tuosta enempää.
voimia kaikillle kenellä mitäkin ongelmaa on-onneksi on tällaiset palstat ettei tarvi yksin kärsiä=) Toivottavatsi saamme palkkion kärsimyksillemme ajallaan eli ter´veet suloiset pienokaiset rinnoillemme...
rv 27+5
Tuosta matalasta hemoglobiinista.. Mulla on myös ollut taipumuksia siihen ja nytkin söin Obsidania yhden tabletin päivässä, mutta sitten pidin viikon tauon koska musta tuntui, että kävivät mahaan hirveästi! Nyt olen ottanut joka toinen päivä.. Maha ei siis ollut mitenkään sekaisin vaan ihan normaali, mutta sitten kun lopetin nuo raudat niin johan pamahti kovalle maha! =( Ei kangellakaan meinannut saada mitään aikaseksi!! Sekään ei ollut kivaa!
Yleensä mulla on laskenut vasta synnytyksen jälkeen tosi matalalle, etten ole raskausaikana ollut erityisen väsynyt tms.
Ja painon noususta.. Nyt en ole itse käynyt kohta 4 viikkoon neuvolassa, mutta tuntuu että painoa olisi mullekin tullut ihan " kivasti" kyllä! Viimekertainen (rv22+2) painonnousu oli +500g/viikko... ja kokonaisuudessaan +4,6kg lisää oli tullut. Silloin jo terkka sanoi hienotunteisesti, että " reilustihan se on" eli siinä voi todellakin paineita tulla! Itse olen alusta asti ajatellut kyllä, etten ota stressiä painonnoususta mutta kyllähän se mielen vetää matalaksi jos muut kommentoivat miten sattuu!! Ja tuntuu, että raskausaikana " saa" kommentoida ulkopuoliset ihan miten vaan!
Mullekin sanoi anoppi (kun kerroi odottavani poikaa), että arvasikin jo sen kun oli katsellut mua takaapäin.. olen kuulema levinnyt samalla tavalla kun esikoista (poikaa) odottaessani. Juu-u, onhan se totta toki, mut ei sitä olis tarvinnut ääneen sanoa! =D =/
No mut, hieman positiivisempiin asioihin sitten! =) Eilen nyt sitten sain sen äitiyspakkauksen ja kyllä minusta siinä on tosi ihania vaatteita! Olin aivan yllättynyt tuosta toppapuvun laadusta! Viimeksi kun otin pakkauksen esikoiselle vuonna 2000 niin toppapuku oli aivan hirveää sellaista tavallista puuvillakangasta, joka varmasti imaisee kaiken veden ja kosteuden! Nythän tämä Lassien puku on tuollaista hieman liukaspintaista ja paljon laadukkaamman oloista! Tosi kiva! Ja värityskin todella ihana! Puku on kyllä kokonsa puolesta hieman lyhyempi, mutta vastaavasti melko leveä, sellainen baby-malli. Hyvällä tuurilla menisi vaikka vielä sauraavana talvena ainakin alkukuukausina..
Ja myös tuo vanupuku on minusta reilumman kokoinen, todella nätti!
Ainoa asia mitä kaipaan siitä entisestä on villahaalari. Muistan, että v.2000 pakkauksessa oli sellainen valkea villahaalari, jota meillä pidettiin tosi paljon ja vielä toisellakin.. sitten meni niin nyppyiseksi että heitin pois.
Nyt olen kyllä neulonut itse housut ja villatakin ihan pientä kokoa koska tiesin ettei sitä haalaria nyt pakkauksessa ole. =)
No, nyt pitää ehkäpä jatkaa aamutoimia!
Voimia viikonlopulle!
vilmahilja 26 tasan
uusi: täällä toinen, joka tuskailee painonnousun kanssa, mulla on tullut kiloja yhteensä jo 9, eikä mitään tasottumista ole nähtävissä. Terkka ei viimeksi maininnu asiasta, ajattelee kai että hermoilen siitä ihan tarpeeksi ilman hänen kommenttejaankin... Mullekin on mainittu painonnoususta, työkaveri tuumasi, että " sinä se kasvat silmissä." No, huumorilla yritin ottaa tuonkin kommentin, mutta eihän se mukavalta tunnu.
Ametisti: toivottavasti vauva pysyy kyydissä vielä mahdollisimman pitkään. Kurjaa, että sinulla toksemia alkaa oireilla näin varhain. Mulla on " vain" verenpaineen nousu, ilman valkuaista tai muita toksemiaoireita, siltikin edellisessä raskaudessa piti valmistautua synnytykseen jo rv30 lähinnä istukan irtoamisriskin vuoksi. Onneksi tilanne rauhoittui ja raskaus jatkui loppuun asti. Lähipiirissä on näitä rv30 kieppeillä syntyneitä vauvoja, ja hyvin ovat kirineet ikätasoonsa kasvussa ja kehityksessä.
Hb:stä, minäkin käytän Kräuter-Blutsaftia, tuntuu olevan huomattavasti vatsaystävällisempi kuin Obsidan ja ainakin mulla nostanut hemppaa tehokkaammin.
Kiva kuulla positiivisia kommentteja äitiyspakkauksesta, täällä kun sitä vielä odotellaan. Minä muistan myös vuoden -00/-01 pakkauksesta sen valkean villahaalarin, täytyypä kaivaa se jostain varaston kätköistä esiin. Innolla jo odotan milloin pääsen inventoimaan vauvanvaatevarastojani, ei ihan vielä uskalla alkaa niitä pyykkäämään, jospa vielä ainakin kuukauden malttaisin =) Ultran mukaan meille on tulossa tyttö, joten kauppaankin pääsee koska kaksi edellistä ovat poikia.
Omaa napaa: tällä viikolla kävin lääkärineuvolassa, kaikki oli muuten ok, mutta kohdunkaula hieman pehmeä näille viikoille, ei kuitenkaan auki tai lyhentynyt. Jospa se kestäisi vielä tovin. Minulle tämä olikin ainoa lääkärikäynti neuvolan puolella, käyn niin tiheästi erikoislääkärillä äitiyspoliklinikalla ettei maksa vaivaa. Ensi viikolla onkin taas aika ä-polille, saas nähdä onko virtaukset kohtuvaltimoissa taas pysyneet samanlaisina. No, enemmänkin odotan sitä, että pääsen taas kurkkaamaan vauvelia. =)
Mukavaa viikonloppua kaikille!
aksiina 24+3
Palaan vielä tähän omaan hb:hen, eli olen syöny tähän asti obsidania 1 kapselin päivässä ja eilen otin ekan kerran myös illalla, tänää sitte heti aamusta alko kauhea vatsa kipu. Äsken kävin apteekissa ja farmaseutti suositteli kokeileen retaferia, se on ainaki saman vahvusta ku obsidan mutta rauta vaikuttaa tasaisemmin. Kokeilen tuota ja sitte ostan nestemäistä jos sekää ei sovi. Niin toi obsidan ei nosta mun hb:ta enää ollenkaa=(
Hejsan kaikille kanssaodottajille!
Painonnousunsa kanssa tuskaileville: nuo kommentit, joita ulkopuolisilta tulee, ovat kyllä todella asiattomia. Miten joku kehtaa edes kommentoida raskaana olevan painonnousua, koska se on luonnollinen osa koko juttua. Ei jaksa ymmärtää :-( Ite tuskailen kun paino nousee hitaasti. Alussa se vaan laski, olin niin tyhmä, etten tajunnut, että ainakin osa huonosta olosta johtui juurikin ilmeisesti siitä, että en syönyt tarpeeksi usein pieniä aterioita. Niinpä paino laski ja ällöolo oli kova.
Eivät tunnu nuokaan kommentit hauskoilta " ethän sä ole lihonut ollenkaan, ootko oikeesti raskaana?" Juu odotas Einstein, enpä taidakaan olla.. Laihduin alussa noin 6 kg ja nyt tullut takas 3kg, että lähtöpainoon nähden olen vielä -3kg. Tuo painojuttu tuntuu kiinnostavan kaikkia mahdollisia, anoppia myöten: oli kysellyt salaa, että syönkö tarpeeksi kun vatsakin on niin pieni: vauvavatsa alkoi näkyä vasta viikon 22 paikkeilla oikeasti, mut pömpsähti sit yhtäkkiä niin että nyt on kunnon kumpu ja kävin tällä viikolla ostamassa ekat äitiysfarkut :-D
Hyvää tarkoittava mieheni jaksaa huolehtia ja yltyy Todella ärsyttäviin huolenpitoyrityksiin: " söisit nyt kulta vielä vähän, ettei ihmiset sitten ihmettelis." tai " hyvä! tänään söit oikein reippaasti!" tai " jos syöt koko pihvin loppuun, niin saat sitten hedelmiä jälkkäriksi" Ööh, olenko joku 5-vuotias? Muutenkin ketuttaa kun herra on ottanut asiakseen tuon lihan syöttämisen, on saanut jostain päähänsä etten saa tarpeeksi proteiinia. Varmaan siitä kun hb oli laskenut (rv 10) 145stä 119 (mitattiin rv 22). Toisaalta herra on suloinen kun juoksee yöllä hakemaan mulle banaania . Ja oli kuullut, että raskausmultitabsit on hyviä, niin osti purkin ja muistaa joka päivä kysyä olenko ottanut vitamiinit ;-D Raukka on ihan hössähtänyt vauvan myötä.
Noudatan kyllä terveellistä neuvolan ruokarytmiä ja kaloreita pitäis tulla tarpeeksi, en vaan kerralla pysty syömään yhtä paljon kuin ennen, mut nälkä tulee parin tunnein välein, yölläkin. No onneks en ole mitenkään sirorakenteinen, niin sillä tavalla ei ole huolta, että loppuis varastot kesken, mut pelottaa tietenkin, että eikö ruoka imeydy kunnolla ja jos vauva kärsii ja ei kasva. Ja nuo ajatukset tietenkin pyörii päässä öisin. No neuvolassa mitat on olleet normaalit ja ultrassakin viuhtoi ' oikeankokoinen' sankari kovaa vauhtia, että sinänsä ei aihetta murheeseen. Että on siis noita painonkommentoijia kaikenlaisia.
Äitiysavustuspapereita ei olla laitettu edes kelaan vielä menemään, mut vauvanvaatteita ja tarvikkeita alkaa olla kasassa jo melkoinen määrä. Molemmat melkein itkusilmin katseltiin minikokoisia sukkia, että voiko nää oikeasti mennä jollekulle päälle.
Kaveripiirissä on noussut melkoinen vauvakuume ja kaksi ainakin alkoi yrittämään ensimmäistään. Melkoisen yksipuolisia keskustelut siis, mut kerrankos sitä.. Johan sitä on opiskelu- ja työasiat puitu sataan kertaan.
Tuo vatsakumpu saa ihanaa huomiota. Ensin arkailin sen kanssa esilläoloa, mutta joissakin kaupoissa ja liikkeissä tuntuu saavan jopa parempaa palvelua. Optikollakin näöntarkastaja jutteli raskausajan tuomista muutoksista ja toi vettä ja kahvia sekä tarjosi tuolia kun jouduin ihan hetken jonossa odottelemaan.
Verenpaineet on olleet kuulemma alhaiset, viimeksi 111/60. Mitkähän niiden pitäis olla..?
Mutta ihanaa oli, kun perjantaina sateli lunta maahan. Tuli niin hyvä olo, että siivosin ja puunasin paikat, pistin oikein monta tuikkukynttilää palamaan ja keittelin teetä. Tilasin joululehdenkin jo. Juu, olen jokseenkin innokas joulusta.. Joululahjasukat alkaa olla kudottuna. Stockan hullut päivätkin on onnellisesti ohi, niin ei tarvitse mennä sinne tungokseen ihmettelemään kaikkia ihanuuksia, jotka ei meille mahdu kuitenkaan..
Oikein hyviä vointeja teille kaikille ja älkää antako ajattelemattomien ihmisten pilata mielialaanne. Olette varmasti kaikki juuri upeita ja hienoja odottajia juuri sellaisina kuin olette!
-Finja 25+1
Finnanna, voi että tota sun miestä! Samalla niin rasittava ja hellyyttävä. Koitahan kestää ne ikävämmätkin kommentit!
Tähän ei tarvitse vastata, mutta Finnanna, oletko normaalisti ylipainoinen? Ylipainoisilla kun tuppaa paino laskemaan alussa ja se on ihan normaalia.
Itse siis olen ylipainoinen ja viime raskaudessa paino meni plussalle vasta rv31 (synnytyksen jälkeen painoa oli -4kg). Nyt odotan jännityksellä parin viikon päästä olevaa neuvolaa (rv 29), joko olisi paino noussut plussan puolella. Nyt mennään samoissa vaakalukemissa kuin ennen raskautta.
Jos teidän vauvalla on ollut ultrassa mitat kohdallaan, niin koita olla huolehtimatta liikoja!
Mutta älkää tosiaan ottako paineita toisten kommenteista! Tiedän kuitenkin, että niiden huomiotta jättäminen raskaana on todella vaikeaa!
Finnanna kertoi myös pienen pienistä vauvasukista.
Itse muistan vielä elävästi, kun äitini toi ekan raskauden aikana pienen pienen keltaisen kietaisubodyn ja miehen kanssa naureskeltiin, että tuo on kyllä tarkoitettu nukelle. No, kun esikoinen syntyi, tuosta bodysta jouduttiin kääntämään hihat! Esikoisen mitat olivat 2190g ja 51 cm.
Huomenna alkaa syysloma. Taidan olla nettipimennossa ainakin pari kolme päivää... Mutta keskustelkaa te muut ahkerasti, niin on sitten luettavaa kun pääsen taas koneen ääreen.
Justus rv26+5
Vielä parit sunnuntaikommentit..
Painosta kun ollaan puhuttu, niin täällä tilattiin juuri pitsat.... Melkein jo ennen huono omatunto, mutta kun normielämä on normaalia, niin eikös sitä voi välillä!
Ametisti: Kiitos infosta! Jatkan edelleen peukkujen pitämistä teille! Päivä kerrallaan.
Iso hali kaikille harmaaseen päivään.
Kysymys: meillä on vielä pieni koti ja nyt teemme esikoiselle omaa tilaa meidän makkariin, valitettavasti ei ole laittaa tässä vaiheessa hänelle omaa huonetta. Onko teillä muilla ollut alkuun tätä tilannetta? Onko jotain kivoja vinkkejä, että miten saadaan koko perheen yhteinen nukkumatila ja " vauvanhuone" tehtyä kodikkaaksi? Jotenkin haluaisin tehdä vauvalle pienen nurkkauksen tohon hoitopöydän yhteyteen... Onko joku sattumalta mietiskellyt nyt tai aikaisemmin tällaisia? Kiitos jo etukäteen jos vinkkejä ehtii ja voi jakaa.
Magdalena
Pikaisesti, samalla kun makselen laskuja...
Me siis asutaan kaksiossa kolmistaan.
Esikoisen kohdalla vauvan hoitotaso vaatteineen ja vaippoineen oli pesuhuoneessa. Edelleenkin nukutaan kaikki samassa huoneessa (mikä on välillä aika rankkaa). Joskus harkitsin, että lapsi tai me muutettais olkkariin, mutta koskaan ei ole jaksanut alkaa tekemään muutoksia. Olohuone on leikkihuone, ollut alusta asti.
En ole hirveästi panostanut viihtyvyyteen, kun on ollut jo pitkään sellainen väliaikaisuuden tuntu. Me kun rakennetaan, niin ei oikein ole ollut rahkeita vieraitakaan kestitä kuin ihan pakollisina juhlahetkinä. Olkkari on siis " täynnä" leluja. Mua ei yhtään haittaa, jotain muuta saattaisi.
Nyt tämän kakkosen osalta hieman kyllä mietityttää, miten mahdutaan. Makkariin ei mahdu enää yhtään sänkyä, hankitaankin katosta roikkuva vauvan kehto. Toivottavasti päästään muuttaan uuteen kotiin, ennen kuin kehto jää pieneksi! Pesuhuoneessa on edelleen esikoisen " rojuja" , joten niille pitää jostain raivata paikka, jotta vauvalle saadaan kamat sinne. Olkkari on myös yksi ongelma, vauvan jumppamatto pitäisi mahtua jonnekin, muuten lisätilaa ei tarvitsekaan (onneksi) keksiä.
Eipä tullutkaan niin kovin lyhyesti :).
Painelin äsken sitte vaa otsikon sori!
Neuvolassa kävin tänää: Verenpaineet ja pissa ok. MUTTA, painoa tullu viikossa +890 voi v. Nyt jää sit kaikki makea pois tältä mammalta. Terkkari ei sanonu mitää koko painosta, muutaku et näillä viikoilla se nousee nopeasti, mutta jokainen itse tietää mikä on sopivaa painon nousua. Mulle on tullu jo 11kg. tähän mennessä! Ajattelin heti et tästä on vielä tammikuun 21pv. pitkä aika lihota=(
Toinen suuri järkytys oli että hb. oli taas tippunu 104:jään. Se oli jo tossa välissä noussu 112:sta. Terkkari vaan totes et kyllä tolla pärjää=O Siis ei todellakaa jos on näin umpi väsyny koko ajan ja on kaks muutaki lasta hoidettavana ja haluanki touhuta lasten kans kaikkea!
No tärkeintä on et vauva voi ja jaksaa hyvin. Tänää yks kaveri sano mulle vielä tosi " lohduttavasti" et kyllä nyt huomaa et naama on pyöristyny ja ei sua meinannu enää takaapäin tuntea. Sitte vielä yks vanhempi rouva sano et olen kamalan kalpea, kyllä se pahalta tuntu ku kaikki heti sanoo suoraan päin naamaa et näytät aika kamalalta!
Mutta hyvää viikonloppua kaikille=)
Minä ja herne 25+4