Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luottaisinko mutuun vai imetyssuositukseen?

Vierailija
11.10.2007 |

MUsta TUntuu, että meidän 5kk ikäisellä olisi nyt meneillään herkkyyskausi ruuan suhteen. Vauva on todella kiinnostunut kaikesta mitä pöydällä on, seuraa minun syömistäni ja maiskuttaa välillä omaakin suutaan.

Maito riittää oikein hyvin ja olin muutenkin ajatellut täysimettää 6kk kuten esikoistakin, mutta nyt olen vähän epävarma. Kuukausi sinne tai tänne ei varmaan paljoa merkkaa, vai merkkaako? Voiko herkkyyskausi mennä ohi, onko ihan turhaa venyttää vielä kiinteiden aloittamista, pitäisikö kuitenkin vielä odottaa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voisi mutustelle jotain murusia samalla kun muut syö ruokaa. Lapsi saa kuitenkin vielä kauan suurimman osan ravinnosta maidosta.

Vierailija
2/10 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, mikä on tärkeämpää sulle: se että vauva saa vielä kasvaa pelkällä äidinmaidolla vai se, että ehkä oppii nopeasti kiinteät syömään.

Minä valitsin tän kuopuksen kohdalla ensimmäisen vaihtoehdon, esikoisen kanssa oli kiirus, ihan turhaan. Tällä kuopuksella kesti 1kk opetella syömään, mutta tosi hienosti se sitten alkoi mennä. Esikoinen oppi nuorempana nopeammin, mutta oikeasti, onko sillä väliä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sitä hyvä kun pari lusikallista sai syömään.

Vierailija
4/10 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aloitettiin viisikuiselle sormiruuat juuri siksi, että hän oli selkeästi kiinnostunut ihan ruuasta, yritti mm. viedä minulta ruokaa :-).

Hän sai sitten maissinaksuja maistella. Kuusikuisena aloitettiin sitten " isommin" kiinteät.

Kurkkaapa imetystukilistan sivuille, siellä olettaisin olevan aiheesta kiinteät listaa " merkeistä" , että lapsi on valmis syömään kiinteitä (osaa istua tuettuna, pinsettiote, ei enää ole kielenulostyöntörefleksiä jne).

Minä siis itse kovinkin imetysmyönteinen :-), mutta minusta kiinteiden aloitus ei tosiaan katso kalenteri-ikää eikä 6 kk täysimetystä ole mikään hyvän äidin mittaa :).

Vierailija
5/10 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viljoja en mutta meidän suvussa ollaan allergisia

Vierailija
6/10 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka antaisitkin vauvasi maistella uusia ruokia.

Ei makuihin totuttelu ole lisäruokintaa.

Vierailija
7/10 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tunnistanut lapsesi herkkyyskauden, koska osaat lukea häntä. Se on hienoa! Kuka tahansa osaa lukea suositukset neuvolan info-vihkosesta, mutta vain sinä osaat lukea lastasi.

Vierailija
8/10 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti kannattaa aloittaa maistelut jos kerran herkkyyttä on! Se on niin hankalaa sitten jos herkkyys ehtii mennä ohi.

Vierailija
9/10 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä jos et anna maistella ruokaa silloin kun herkkyyskausi on, niin se saattaa mennä ohi ja myöhemmin meneekin kauemmin aikaa, ennenkuin lapsi oppii avaamaan suu lusikalle.

Lapset ovat erilaisia, sen mukaanhan pitää elää, eikä oppikirjojen mukaan.

Vierailija
10/10 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä vauvan tarvitse oppia syömään niitä paljon ja nopeasti, maito on lapsen tärkeintä ruokaa ensimmäisen vuoden ajan.

Korkeintaan sormiruokia voisin tarjota, kurkunpaloja imeskeltäväksi tms. mutta missään tapauksessa ei mitään soseita vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän