Hiv-tartunnasta
Onko tullut mieleen, että kun noita hiv-tartuttajan uhreja tuntuu löytyvän koko ajan lisää ja heillä on tahollaan ehtinyt olla kumppaneita joilla taas kumppaneita- että tuo juttu voi levitä koskemaan satoja nuoria, perheellisiäkin ihmisiä?
Joka tietenkin on kauhea ajatus, aloin miettiä omia kuvioitani viimeisen 8 vuoden ajalta..
Aiotko mennä varmuuden vuoksi testiin?
Kommentit (5)
Jokainen tänä päivänä tietää, että suojaamaton yhdyntä on terveysriski. Jos silti harrastelee sitä milloin kenenkin satunnaisen baaripanon kanssa niin jos tulee tauti voi syyttää itseään.
Toivottavasti tämä juttu pistää nuoret ajattelemaan vähän tarkemmin mitä tekevät. Omassa ikäluokassa (30 ja risat) kumin käyttö on itsestään selvä juttu tilapäissuhteissa. Ja ennen kumin poisjättöä testeihin.
Mä luulen, että nää parikymppiset kärsivät nyt siitä, kun lama-aikana vähennettiin kouluissa seksivalistusta eikä Aidsista muutenkaan ole enää kohuttu samalla tavalla kuin omassa nuoruudessa. Vaikka eihän se ole minnekään hävinnyt.
Mutta olet näköjään onnistunut kulkemaan sen virheettömän tien- ja kuten näkyy; vakavia puutteita mm. myötätunnon kokemisessa.
Ja ajatella, jos sulla on lapsi- sen isällä on voinut olla suhde jonkun kanssa jolta on saanut tartunnan. Silti
harrastanut suojaamatonta seksiä tuntemattomien kanssa. Olin nuori ja tyhmä, ja kyllä pelkäsin kun kuulin myöhemmin että yksi vanhoista seksikumppaneista pelkäsi jotakin sukupuolitautia. Kävin heti testeissä, eikä onneksi ollut mulla mitään (eikä sillä miehelläkään loppujenlopuksi).
Se kyllä pysäytti, olisi voinut käydä huonosti! Sen jälkeen oon ollut tosi tarkka suojauksesta, mutta kyllä menisin nyt varmaan testeihin jos ei olis raskauden aikana tehty. En niinkään tuon tapauksen vuoksi, vaan siksi kun nämä uutiset taas muistuttaa säännöllisten testien tärkeydestä.
En aio testiin, sama kumppani ollut aina ja joka raskauden yhteydessä tehty hiv-testi.