Mikä aspartaamissa on pahaa?
Yks ihminen perhekerhossa sanoi eräästä tuotteesta, ettei anna sitä lapsilleen, koska siinä on aspartaamia. Miksi? En kehdannut kysyä...
Kommentit (27)
Kiva etsiä tuotteita pari vuotiaalle, kun ei just halua näitä keinotekoisia makeutusaineita. Niitä kun on joka helvatun uudessa tuotteessa.
Vierailija:
Ja mua ärsyttää kaikki ei lisättyä sokeria lauseet, niissä pitäisi lukea SISÄLTÄÄ KEINOTEKOISIA MAKEUTUSAINEITA
keskittymishäiriöitä, esim. ADHD:ta. En itse ottaisi riskiä, koska se ei ole välttämätöntä.
En ole tiennytkään. Mitkähän laput silmillä olen kulkenut, kun en ole tästä ennen kuullut.
ap
...tuli oikosulku miksi niitä sanotaan enkä jaksa läheä alakertaan...
aromivahvisteet mm. E621 .natriumglutamaatti (tai miten nyt kirjoitetaan)
Noita on myös lähes kaikessa. Annan niitä tosi harkiten lapselle, jotta ei ainakaan tarvitse myöhemmin jossitella. Itsekin vältän aspartaamia.
Enkä mieletänin ole mikään niuho. Käydään välillä mäkkärissä tai syödään kotona nakkeja tms..
aminohapoiksi ja metanoliksi. Kertokaapa, kumpi noista on sitä hermomyrkkyä ja hirvittävän vaarallista?
Aspartaami hajoaa elimistössä samoiksi lopputuotteiksi kuin tavallinen sokeri ja poistuu sieltä mutamassa tunnissa täysin, joten aika tujua myrkkyä saa olla ettää ehtii tehdä vahikoa!
Tutkimuksissa on kumottu kaikki ADHD- ym huuhaayhteydet. Samaa sarjaa kuin sähköallergia!
Natriumglutamaatti ja nitriitit sen sijaan ovat tosiaan haitallisia suurina määrinä, hiirillä jopa syöpää aiheuttavia.
Tajutkaa nyt, että aspartaamista ei ole mitään vaaraa. Voi luoja mitä vainoharhasta paskaa taas täällä syydetään.
että sitä aspartaamikauhua lietsovat useimmiten vähän kouluttautuneet!
Ärsyttävä kaikkitietävä lähihoitaja paasaa minulle aspartaamista 24/7, väittää masennukseni jne ongelmieni johtuvan siitä. Mainittakoon, että tämä sama henkilö uskoo maidon muuttuvan myrkylliseksi, jos sen lämmittää mikrossa.
Niin, ja itse olen ' vasta' abi ja tollainen hihhulisonta ei vaan uppoa.
jos kaikkien epäilyt lasketaan, aiheelliset ja aiheettomat. Mutta harvemman aineen on TODISTETTU aiheuttavan sairauksia. Ja niitähän ovat sitten voi, suola, pinaatti jne. suurina määrinä, eikö niin?
sittemmin kumottu. Mulla kanssa yksi tuttu jonka kanssa oltiin samaan
aikaan raskaana, oli ihan kauhuissaan kun otin pepsi maxia
ei saisi nauttia asesulfaami K:ta tai aspartaamia sisältäviä aineita, koska niiden vaikutuksesta sikiöön ei olla varmoja.
Vierailija:
ei saisi nauttia asesulfaami K:ta tai aspartaamia sisältäviä aineita, koska niiden vaikutuksesta sikiöön ei olla varmoja.
Tässä hieman tietoa...
Aspartaami on turvallinen makeutusaine ja sitä voivat käyttää sallituissa rajoissa myös lapset ja raskaana olevat henkilöt.
Aspartaami on kahdesta luonnollisesti ravinnossa esiintyvästä aminohaposta (asparagiini ja fenyylialaniini) muodostunut makeutusaine. Sen turvallisuudesta liikkuu jatkuvasti ristiriitaisia tietoja. Aspartaamin käytöstä on ilmoitettava pakkausmerkinnöissä sekä oltava maininta, että tuote sisältää " fenyylialaniinin lähteen" . Fenyylialaniini on aspartaamista sen hajotessa irtoava aminohappo, josta aineenvaihduntasairautta fenyyliketonuriaa (PKU-tauti) sairastaville on haittaa. Keski-Euroopassa tätä sairautta tavataan, mutta Suomessa se on harvinainen.
Aspartaami on maailman tutkituin lisäaine ja sen turval-lisuutta tutkitaan jatkuvasti mm. EFSAn (European Food Safety Authority) toimesta. Tällä hetkellä sillä ei ole perusteita esittää muutoksia aspartaamin käytön suhteen.
samoin asesulfaamia. Näiden puhkitutkittujen aineiden katsotaan olevan turvallisia myös lapsille.
Kukin tietysti tekee kuten haluaa.
Mutta mutta... Kun joku minulle selittäisi että miksi kroppani ei sitä kestä. Vatsa menee totaalisen sekaisin, kipuja ja ilmavaivoja. Isommasta määrästä (esim. 5dl light juomaa) aiheuttaa kovan ripulin.
Samat vaivat ovat isällänikin, mutta hän saa jo pienestä määrästä ripulin. Miksi? Sehän on niin turvallinen aine?
Jos viittasit siihen, että nämä makeutusaineet olisivat jotenkin huonoja raskausaikana, niin kannattaa muistaa, että toisten maha ei kestä esim. kaalia tai raakaa omenaa, mutta eivät nämä ole silti automaattisesti vaarallisia sikiölle tai lapselle.
Vierailija:
Mutta mutta... Kun joku minulle selittäisi että miksi kroppani ei sitä kestä. Vatsa menee totaalisen sekaisin, kipuja ja ilmavaivoja. Isommasta määrästä (esim. 5dl light juomaa) aiheuttaa kovan ripulin.
Samat vaivat ovat isällänikin, mutta hän saa jo pienestä määrästä ripulin. Miksi? Sehän on niin turvallinen aine?
kun mulla on lapset tehty ja tuskin tuo meidän pappakaan aikoo enää lisääntyä :)
20
Tuli lapsena kokeiltua, kun sain lentokoneesta ostetun ison paketin ksylitolipurkkaa (Jenkissä on näitä muitakin makeutusaineita ksylitolin lisäksi). Aika monta mutustin, ja kylä, p***a lensi jahka oli ensin tullut ylimaalliset ilmavaivat.
Minä vältän ksylitolia lukuunottamatta makeutusaineita. En tykkää niiden mausta. Ne saavat tuotteet maistumaan pahalta. En ole lihava, joten en katso tarpeelliseksi välttää sitä vähää sokerilimsaa, minkä joskus juon. Sitä paitsi olen ymmärtänyt, että makeutusaineet (paitsi se ksylitoli) ovat yhtä haitallisia hampaille kuin sokeri.
Poikani on allerginen keinoamkeutusainelle. Naama lehahtaa punaiseksi ja kutisee, jos sellaisia käyttää.
Että meillä käytetään ihan aitoa sokeria.
Vierailija kirjoitti:
joka on luonnontuote. Raskaana olevia kehotetaan välttämään aspartaamia, koska sitä ei ole tutkittu tarpkeeksi tuossa tilassa, eli sen vaikutuksia mm. sikiöön ei tunneta tarpeeksi hyvin. Vetäkää vaan kaikkea light tuotetta ja keinotekoisia makeutusaineita napaanne, katotaan 15 vuoden kuluttua mikä vaikutus niillä on.
Ja mua ärsyttää kaikki ei lisättyä sokeria lauseet, niissä pitäisi lukea SISÄLTÄÄ KEINOTEKOISIA MAKEUTUSAINEITA
Onkos nyt noin 15 vuoden kuluttua tullut mitään vaikutuksia?
joka on luonnontuote. Raskaana olevia kehotetaan välttämään aspartaamia, koska sitä ei ole tutkittu tarpkeeksi tuossa tilassa, eli sen vaikutuksia mm. sikiöön ei tunneta tarpeeksi hyvin. Vetäkää vaan kaikkea light tuotetta ja keinotekoisia makeutusaineita napaanne, katotaan 15 vuoden kuluttua mikä vaikutus niillä on.