Minne voi palauttaaa kotiäidin kasvatin?
Menee taas kerran hermo... miksi mies EI TAJUA ....MITÄÄN..... Tällä kertaa taas kerran ruokaongelma. Mies on ollut ikänsä nirso ja laiska ja sai lapsuudessaan syödä mitä huvitti; jos huvitti. Minun kotonaollessa ei kehtaa kieltäytyä tarjotusta ruoasta, mutta mun työreissut saavat minut raivon partaalle. Meillä on 4- ja 8-vuotiaat lapset, joiden takia haluan että illalla syödään yhteinen ateria ja sitten lapsille vielä iltapala. 99% pyrin varaamaan poissaoloni ajaksi ns. helppoja ruokia mutta 99% todennäköisyydellä kun tulen kotiin; on jääkaappi täynnä vanhentunutta ruokaa. En edes yritä että menisi vihanneksia tai hedelmiä, en vaadi kokkaamista muuta kuin ruoanlämmittämisen osalta ja jätän ohjeet suullisena ja kirjallisena.
Nyt lähdin sunnuntaina reissuun; jätin uuniin ruokaa kypsymään maanantaita varten ja ohjeet mitä syödään sunnuntaina. Ja tänään kun tulen niin kumpikin on koskematta ja roskiskamaa. Olivat käyneet hakemassa pitsaa sunnuntaina ja eilen syöneet leipää. Ja astianpesukone odotti haisevana, siihenkaan ei sitten oltu voitu koskea. Kihisen kiukusta!
Mies ei tajua että ei aina voi syödä herkkuja, ei että normaaliin kodinhoitoon menee aikaa ja vaivaa eikä tajua miksi olen aina raivoissani kotiin tullessani. "Ootsä väsynyt?" on TYHMIN repliikki minkä tiedän!
Kommentit (27)
Lapsesi syövät tarhassa ja koulussa kuitenkin ja kyllä yhtenä päivänä voi toinen ateria olla leipää.
Pese ne astiat pois sieltä koneesta, ettei jää haisemaan, mutta älä tuuppaa niitä ruokia sinne mätänemään.
Anna hänen tehdä niin kuin hän haluaa, älä pakota häntä sinun piiaksesi. Vallitset kotia vaikket edes ole siellä!
Minä olen juuri toista viikkoa reissuleskenä. On syöty pizzaa ja hampparia ja nukuttu siskonpetissä.
Onko hän ...maalainen?
Oma mieheni on tehnyt muutaman kerran saman jutun, kyllä harmitti kun löytyi valmiiksi tehdyt ruuat kaapista pilaantuneena. EI edes tajunnut niitä hävittää ennen paluutani.
Kieltämättä omakin mieheni on kotihoidon tuote, mutta ajattelin vian olevan maalaismaisissa tavoissa, eli kiskotaan aamuin illoin ja välipalalla kotitekoista pullaa lärviin, tuoretta vihannesta vain jos ilmaiseksi saa omalta pellolta. Kun tälla tavalla on kotona aikanaan säästetty rahaa, ei tietenkään ole mitään käsitystä ruokien ravintoarvosta tai vaikutuksesta hyvnvointiin.
Äideistä on siis ok että aikuinen mies ei välitä paskaakaan lastensa ruokavaliosta ja syyllinen kaikkeen onkin perheen äiti, joka ensin kokkaa kuin hullu vain löytääkseen ruokansa roskista?
on älä ota paineita.
Ymmärrän sua mutta jos et voi mitenkään asiaan reissusta vaikuttaa ja miestä muuttaa on ainoa vaihtoehto elää asian kanssa.
Reissuja tuskin on niin paljn ja usein että lasten normaali ruokavalio tästä isin törttöilystä vaarantuu.
Älä varaa mitään. syövät mitä haluavat.
tiskit on toinen juttu. niistä sanoisin kyllä napakasti ja ehkä viestiä tehostaakseni jopa ostaisin seuraavan reissun koittaessa pöydälle pahvilautasia ja kuppeja. viereen lappu käytä näitä tai hoida tiskit... (joo lapsellista tiedän)
Sinun ei tarvitse määrätä kaikesta, eikä kontrolloida kaikkea. Minusta suurin virheesi oli että teit kaiken ns. valmiiksi oman mielesi mukaan.
Jonkun aikaisemman kommentoijan mukaan, löysää sitä hihnaa ainakin silloin kun et ole edes itse paikalla.
nyt en ole enää aikoihin varannut mitään valmiiksi vaan luotan siihen, että lapset jotain ruokaa isältään saa. Yleensä se on muroja, kalapuikkoja, nakkia ja ranskalisia ja nugetteja tyyliin tai säilykehedelmiä, muta eivät nälässä ole olleet.. Hyvin on siis pärjänneet mutta koti on aina kuin tosi sotkussa ku tulen takas. Onneks aika harvoin missään käyn pitempiä aikoja.
päivän lämpimän aterian ja sen lisäksi sitten yhtenä iltana pizzaa ja yhtenä iltana "vain" leipää niin mitä ihmeen kauheaa tuossa on?
Miksi se perheen äiti kokkaa kuin hullu kahden päivän takia?
Äideistä on siis ok että aikuinen mies ei välitä paskaakaan lastensa ruokavaliosta ja syyllinen kaikkeen onkin perheen äiti, joka ensin kokkaa kuin hullu vain löytääkseen ruokansa roskista?
Jos äiti kysyisi onko ok antaa lapsille vain leipää iltaisin, niin kuorossa haukuttaisiin pystyyn.
vaan mitäpä tässä tilanteessa auttais. haukkua äiti joka menee työmatkalle? metelöidä isälle (tuloksetta?) ottaa stressiä ja paineita itselle?
heittää mies pihalle kun ei lapsiakaan osaa syöttää? (mitähän ne söis isän tapaamisilla...)
Anna isän ja lasten herkutella rauhassa kun olet reissussa, ja turha sinunkaan ressata siitä et laitat ruoat valmiiksi etukäteen poissaolosi varalle.
Kenenkään terveys ei kärsi pitsastaa tai siitä jos välillä käy mäkärissä - stressi sensijaan aiheuttaa lukemattomia terveysongelmia.
Miksi sunnuntaina uunissa tehty ruoka on jo tänään tiistaina ollut roskiskamaa? Siis ymmärrän jos se mies on jättänyt sen sinne uuniin kahdeksi päiväksi, mutta ei kai joku makaronilaatikko tai kiusaus tms. vielä olisi ollut roskiskamaa?
Mulla oli tänään sunnuntaina tehtyä lasagnea töissä eväänä, eikä siinä ollut kerrassaan mitään vikaa.
vähättelemään, halveksimaan, pottuilemaan. Oli ap;n huoli mikä vaan.
Vaikka ei lapsille vahinkoa teekkään syödä välillä pelkkää leipää, on erittäin LOUKKAAVAA mieheltä se, ettei ota vastuuta yhteisestä kodista ja sen toimivuudesta. varsinkin kun ap tekee sen vielä harvinaisen helpoksi. Onhan ihan törkeää että toinen vanhemmista hoitaa työn ja vastuun ja toinen hengailee oman osuutensa pizzalaatikko kainalossa.
Ottakaahan tekin mammat vähän tilaa hengittää ja heitelkää lastenhuoneeseen pizzanpalasia ja voikkareita niin ei tu miehillenne suoritusmaineita.
Voi jessus.
Otan osaa ap. vastaavista asioista menee hermo. Ja mies saa hengiottää miten tykkää, mutta loukkaahan se kun toisen asenne paljastaa ettei oo koskaan tullut ajatelleeksikaan mikä se hänen vastuunsa perheestä on.
Vai onko äidilläkin lupa olla ottamatta suorituspaineita ja ruokkia lapsensa leivillä ja pizzoilla?
Voiko joku perustella näitä aivan käsittämättömiä kannanottoja?
Munkin tekis mieli ottaa rennosti- ehkäpä ostankin kaapit täyteen keksejä.. lapset syö iloisesti vatsansa täyteen, ei tarvii tuputtaa, ei kattaa, ei tiskata, ei opettaa pöytätapoja. Keksit ja limpparit pöytään vaan ja hyvä meininki:D
Mutta kirjoitit itse hölmösti otsikon. Halvennat sillä kotiäitien lasten kasvatusta, ei kuule kaikki kotiäidit passaa lapsiaan. Ei tosiaankaan. Niitä passaajia löytyy myös ihan duunariäidien joukosta. Ja luonteella on varmaan tässä eniten sijaa kuitenkin.
Mutta vaikka mies käyttäytyi siis tyhmästi lähtiessään pitsalle, mieti, voiko se olla mielenosoitus mieheltä? Ehkä hän haluaisi olla sellainen isä kun on, eikä sellainen, miksi sinä haluat hänen tulevan. Kukaan ei voi muuttaa toista ihmistä, ainoastaan omaa käytöstä voimme muuttaa. Tästä lähtien anna miehellesi tilaa ja keksiä itse ne tavat ruokkia lapsianne. Silloin ei tule ristiriitoja ja osoitat samalla miehellesi luottamusta.
On loukkaavaa, jos toinen ei kanna tuon vertaa vastuuta, ei ap mikään nipottaja ole.
Ihan oikeutettua loukkaantua.
Minun tuttavapiirissäni tosin vastuuttomuudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko kotiäidin kasvatti vai ei. Maalaiset sen sijaan ovat tavallista omatoimisempia, mitä minä tunnen (vastauksena mikä se numero olikaan...
Jos tällä palstalla tosiaan joku äiti kertoisi käyttäytyvänsä noin, saisi lokaa niskaan. Jos lapset ovat tottuneet syömään illalla ruuan ja iltapalan, nälkä voi olla pelkällä leipävälipalalla, vaikkei kaksi päivää nyt tietenkään maailmaa kaada. Minun mielestäni kyllä ei ole herttaisen yhdentekevää, miten kukin lapsensa ruokkii - jos joku tekee niin, että laiskuuttaan tai tyhmyyttään jättää ruokkimatta.
Ap on kuitenkin käyttänyt aikaa ja nähnyt vaivaa, jotta mies pääsisi helpommalla.
Toisista ihmisistä ei ole vastuullisiksi vanhemmiksi. Sitä vaan ihmettelen, että kun haluat miehen jonnekin palauttaa, niin mites luulet, että lapset tulisivat hoidetuksi silloin kun on lasten vuoro olla isänsä vastuulla? Meillä poika syö onneksi sentään viikonloppuisin normaalia ruokaa isänsä luona, tosin ei ole koskaan saanut ainuttakaan hedelmää isänsä luona, vaikka erosta on jo aikaa 3,5 vuotta ja perheessä on äitipuoli ja kaksi muutakin etälasta... Mutta edelleen arkisin menee joka kerran hampurilaisateria iltatapaamisella. Arvata saattaa, että miten usein meidän perheellä voi sitten käydä hampurilaisella, jos meinaa yhtään rotia pitää terveellisestä ruokavaliosta.
Jos miehen hengitystila on kiinni siitä että äiti laittaa ruokaa valmiiksi niin vähissä on eväät.
ap- seuraavalla kerralla älä tee mitään. Älä myöskään siivoa reissun jälkiä- kokeile vaikka viikko samaa kuin miehes- osta pizza sulle ja lapsille, vähän voikkaria ja hedelmiä. Tajuaiskohan mies jotain...
Meillä ei tajunnu. En viitsi esimerkkejä kertoa, mutta todella pitkälle venyi ITSESTÄÄN huolehtivan siistin miehen vastuuttomuus kodin yhteisestä arjesta. SElityskin löytyi. HÄN ei sotke, niinkuin me muut:D
Lapsesi syövät tarhassa ja koulussa kuitenkin ja kyllä yhtenä päivänä voi toinen ateria olla leipää.