Lue keskustelun säännöt.
Suunto T3 sykemittari?
11.10.2007 |
Moi,
Onko kellään Suunto T3 sykemittaria? Käyttökokemuksia?
Itselläni on muutaman vuoden vanha perus-Polar, joka toimii ihan moitteetta mutta kaipaisin enemmän tietoja ja myöskin reaaliajassa.. Suunto kuulostaisi fiksulta...
T: Hemppu
Kommentit (2)
Oli niin perusteellinen, että tyytyväisenä taidan hankkia itsellenkin tuon!
Kiitos!
T: Hemppu
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Mulla on keväästä asti ollut T3 ja gps-pod. Olen ollut ihan tyytyväinen.
Muistissa mittari pitää 15 uusinta harjoitusta. Koko harjoituksesta näkee ajan, keskisykkeen ja maksimisykkeen, ajan halutulla sykealueella, arvion kulutetusta energiasta, harjoitusvaikutuslukeman. Väliaikoja voi ottaa 50 ja ajan lisäksi näkee keskisykkeen. Lisäksi näkee nopeus- ja matkatietoja, jos käytössä on gps- tai muu matkanmittauspodi. Väliaikoja voi ottaa ihan napinpainalluksella tai automaattisesti halutun välimatkan välein (autolap-toiminto), jos käytössä on matkanmittauspodi. Lisäksi on mahdollista määritellä tietyn ajan kestäviä intervalleja (1 lämmittely, ja 2 varsinaista intervallijaksoa, jotka vuorottelevat), jolloin mittari ottaa väliaikatiedot aina intervallijakson vaihtuessa. Mittarin saa hälyttämään mm. sykerajojen ulkopuolelle joutumisesta, intervallijakson vaihtuessa tai tuon autolap-toiminnon ollessa päällä aina kun on edetty tietty matka (esim. 1 km välein).
Näytöllä näkyviä tietoja voi jonkin verran valita ja vaihtaakin kesken harjoituksen. Itse vaihtelen vähän sen mukaan minkätyyppinen lenkki on kyseessä.
Hyvä puoli on, että myös sykevyöhön voi vaihtaa pariston. Ainakin vanhemmissa Polareissa menee pariston vaihtuessa koko vyö vaihtoon eli ei ihan ilmaista. Miinusta siitä, että käyttäjäprofiileja voi määritellä vain yhden. Vanhaan polariin olimme määritelleet kaksi käyttäjäprofiilia ja käytimme miehen kanssa samaa mittaria.
Vanhaan polariini verrattuna mittarin käyttäminen ei ollut mielestäni yhtä selkeää eli aluksi kannattaa lukaista käyttöohje ajatuksella läpi. On ihan selkeä käyttää, kun on kerran ohjeet lukenut. Tykkään enemmän Polarien ulkonäöstä, mutta enpä ole aikonut mittaria rannekellona käyttääkään.
Joskus lenkin alkupuolella on ollut ongelmana, että mittari näyttää sykkeen sijasta ilmeisesti askeltiheyttä, mutta huolellisempi kostutus auttaa. Tuota on esiintynyt lähinnä nyt vähän viileämmällä, kun kroppa ei pukkaa hikeä heti ensimmäisestä juoksuaskeleesta lähtien. Polar temppuili mielestäni enemmän.
GPS-pod mittaa matkaa mielestäni kohtalaisen hyvin, muutaman kerran on puolen vuoden aikana pätkäissyt välillä merkittävästi ja kerran onnistui yhtäkkiä mittaamaan kilometrin ylimääräistä. Ihan hyvin kuitenkin, jos ajattelee, että lenkit harvemmin on ihan avoimella paikalla ja podi on usein ollut vyötäröllä, ei siis optimaalisessa paikassa. Mittarin hetkellinen nopeusnäyttö näyttää mitä sattuu, mutta keskinopeus on ok.
Kaiken kaikkiaan olen ihan tyytyväinen. Toki esim. tarkemmat gps-tiedot (reitit yms.) olisi kivoja, mutta sitten olisi pitänyt mittariin pistää huomattavasti enemmän rahaa.