Onkos jollain kokemusta tästä? äippäraha-asiaa
olen nyt opiskelija, mutta jos jäisin pois koulusta niin saisin liitonpäivärahaa eli siis enemmän kuussa rahaa... mutta vaatiiko ne liittoon että mun pitää jotenkin erota koulusta vai voinko olla sieltä vaan pois. Ajattelin vaan että saisin varmasti isompaa äippärahaa sen liitonrahan jälkeen?
Kommentit (5)
katotaanko ne tulot puolenvuoden ajalta?
sen voi valita miltä ajanjaksolta niitä tuloja tarkastellaan, joko viimeisen puolenvuoden ajalta, tai viimeksi valmistuneen verotuksen mukaan.
Ainakin jos on alle 25-vuotias.
Lisäks tuossa Kelan puolen vuoden säännössä on semmonen v*maisuus, että siihen vaaditaan " jatkuvaa työntekoa" joka käytännössä voi olla pätkiäkin ja eri työnantajilla. Mutta jos on päätoiminen opiskelija, Kela tulkitsee että ei voi olla jatkuvasti töissä.
Tai näin mä ymmärsin, kun juuri itselleni tätä selvittelin... Laitoin kuitenkin muutospyynnön ja tein selvityksen opiskeluistani ja työnteosta. Nyt vain odottelen mitä ne päättää...
tehdyn työn tulojen mukaan. Joko viimeinen valmistunut verotus tai viimeiset 6 kk on katsottu, sen mukaan että kumpi on antaa suuremman äitiyspäivärahan.
Ota töitä opintojen rinnalle tai kestä minimiäippäraha.