Mistä voisi olla oire?
Mulla on ollu jo vuoden ihottumaa sillä tavalla, että parin kuukauden välein silmäluomia alkaa kutittaan ihan hillittömästi. Sit ne turpoo ja on tosi ärsyyntyneen näköset. Samaan aikaan tulee ihottumaa kyynärpäihin ja joskus myös reisien sisäosaan. Ihottuma aikaan oon myös todella väsynyt! Lääkäriin en saa aikaa, vaan hoitajalta toiselle hyppyytetään ja ne määrää voiteita, jotka ei oo auttanu. Oisko kellään vinkkiä, mitä tämä vois olla?
Kommentit (4)
Muutamaan vuoteen ei ole ollut ihottumaa jostain syystä. Minulla tuli lisäksi kaulaan ihottumaan. Kortisonivoiteet auttoivat hetkellisesti. Yksi syy paranemiseen voi olla kun äitini osti minulle luontaistuotekaupasta jonkin hyvän maitohappobakteerikuurin ja sen jälkeen ei tosiaan ole ihottumaa tullut.
Kannattaisi ainakin ostaa uusi patja, tyyny ja peitto. Sitten olen huomannut, että mulle ei sovi kaikki pesuaineet, esim. Omo ei sovi, mutta Bio Luvil sopii. Olen todetusti allerginen pölypunkeille, kissalle, koiralle, pujolle ja lepälle.
PS: Apteekin voiteet auttavat vain oireisiin, eivät pysty vaikuttamaan SYYHYN. Etsi ratkaisua muualta kuin ulkoisista voiteista. Kortisoni kaiken lisäksi ohentaa ihoa.
Mutta ennen kuin ostat mitään kalliita voiteita, jotka eivät ehkä kuitenkaan auta, varaapa oikeesti aika lääkärille ja vaadi " selitystä" /testejä. Ei kukaan täällä voi sen paremmin neuvoa, oireita voi olla niin monen asian takia.
Kortisoni on mainettaan parempi lääke sitä ei vain pidä käyttää pitkään.
Parempi saada esim kutina pois vaikka kortisonilla kuin raapimalla josta jää taatusti arvet.
Itse olen ikäni kärsinyt ns atopiasta. Esim käsiin ja jalkoihin on kuumavesihoito auttanut minulla.
Eli lasketaan ihottuma kohtaan niin kuumaa vettä kuin sietää ja sitten jääkylmää päälle. Ne tuntemukset saa ainakin minulla kutinan häviämään ilman kortisonia.
Kaulaan ja käsivarsien ns sisäpuolelle ja reisien sisäpuolelle voi saada herkkä nokkosihottuman vaikka likaisesta vaatteesta tai jostakin esim villaa sisältävästä vaatteesta.
Allergian hoito on salapoliisityötä joka jatkuu läpi iän
Oletko mahdollisesti altistuneena jollekin pesuaineelle tai muulle kemikaalille?
Yleensä vetistävään ihottumaan voi laittaa jotain kortisonia että vesirakkulat saa kuivamaan ja sen jälkeen hoito perusvoiteella.
Huom kasvoihin on syytä käydä lääkäriltä kortisonivoide. Väärällä ja liian voimakkaalla lääkkellä voi saa ihovaurioita esim arpia aikaan ohueen ihoon.