Onko 8-9 kuisella jokin "eroahdistuskausi"?
Pojumme on aina ennen ollut suht hyvä nukkumaan ja nukahtamaan omaan sänkyyn.
Hänen täytettyä 8 kk (on nyt 9,5 kk) hän alkoi aivan yhtäkkiä vain heräillä pitkin yötä ja iltanukuttaminenkin kävi hankalammaksi. Olin aivan ihmeissäni, kun muutos tapahtui periaatteessa ihan yhdessä yössä. Rauhoittuu öisin vain syliin tai viereen ja tissille. Tissittelystä haluaisin jo hänet vierottaa, mutta on tällä hetkellä tosi vaikeaa. Olisi varmaan pitänyt tehdä se vielä silloin, kun yöt sujuivat.
Onko samanlaisia kokemuksia? Onko ohimenevää? Tiedän että pitäisi vain sinnikkäästi nukuttaa omaan sänkyyn ja olla antamatta tissiä, mutta kun isosiskonsa on valvottanu jo 2,5v, niin öisin olen aivan väsynyt ja annan periksi, jotta saamme nukkua...
Hyviä vinkkejä?
Kommentit (4)
...tuo eroahdistus mutta päivisn kyllä on välillä todella rasittavaa kun toinen roikkuu pultussa kiinni. Tänään tuo "ahdistus" korostui perhekerhossa kun poika yksinkertaisesti tarrautui muhun ja sylissä piti oikein kiinni...kotona onneksi vähän helpompaa!
Tosin kyllä meillä syödään edelleen öisin ja neuvolassa ainakin vinkattiin,että tässä ikävaiheessa ei kannata yrittääkään yösyömisistä eroon! Tätä saattaa jatkua vielä vuoden ikään saakka,siis tätä eroahdistusta.
Meillä poika himpun vajaa 11kk.
Voiko 7kk vauvallakin olla jo alkuoireita eroahdistuksesta, vai mistähän on meillä kyse? Nimittäin 7kk ja 1vk ikäinen tyttövauvamme alkoi tuossa toissapäivänä olla aina kitisevä, jos vain hävisin näkyvistä. Sitten kun tulen takaisin esim. viereisestä huoneesta, niin kaikki on taas hyvin. Hänelle tuntuu olevan nyt tärkeää, että minä olen koko ajan näkyvissä. Yksinään lattialla viihtyy edelleen sen normaalin 15min putkeen, minkä on nyt viihtynyt jo parin kuukauden ajan, eli siinä asiassa ei ole tullut muutoksia. Mutta nykyään mun on vaikea käydä edes vessassa yksin, kun tulee huuto. Helpommalla pääsen kun otan tytön mukaan vessaan ja saa pötkötellä sen aikaa hoitopöydällä :)
Siis piti sanomani, että viihtyy "yksinään" lattialla 15 min siten, että istun vieressä ja esim. ojennan leluja käteen. Tämä siis erotuksena siitä, että varttitunnin "yksin"olon jälkeen tyttö haluaa syliin köröttelemään tai vaan sylittelemään.
Ihan pikaisesti: ON!
Ja meilläkin se vaikutti nukahtamiseen/nukkumiseen.
Suosittelen Anna Wahlgrenin Lapsi-kirjaa jossa käsitellään 8 kuukauden ikään liittyvää ahdistusta! Auttaa ymmärtämään.
Menee kuulema yleensä ohi noin 2 kuukaudessa.
Hyvä nyrkkisääntö (hui mikä termivalinta) on, että karaisu ei tähän auta. Vaan paljon syliä, syliä, syliä. Uteiliaisuus voittaa ja tilanne normaalisoituu. Tai ainakin kannattaa tehdä toimenpiteet vasta kun on normalisoitunut.
Minä olen ottanut viereen yöllä. Ja kun nyt tuntuu, että alkaisi vähän helpottamaan, nukkuu taas tuttuun tapaan omassa sängyssä kuten aikaisemmin. Tosin aikaisin aamulla saattaa tulla vielä viereen. Mutta kausi onkin kesken.
PIdä siis vauvaa lähellä ihan rennoin mielin!