** Marrasmasujen keskiviikko **
Kommentit (14)
No munkin on pakko ryhdistäytyä kun kerran kaikki on niin ahkeria suurista vatsoista huolimatta, joten teinpä sitten ison piparitaikinanan ja leivon iltapäivällä pipareita viikonlopun pirskeisiin. Pitää yrittää muutakin leipoa, mutta en oikein tiedä mitä. Leipää ois ihana tehdä, mutta kun se on niin pirun työlästä.
Massuvauva on huomattavasti paljon rauhallisempi kuin vielä pari päivää sitten. Alkaa jo melkein huolestuttaa. Kyllä se aina välillä liikuskelee, muttei missään tapauksessa yhtä ahkeraan kuin ennen. Onko se sitten tilanahtaudesta kiinni vai siitä että kalkkinen istukkani vetelee viimeisiään. Katon nyt vielä ainakin iltapäivään ja soittelen ehkä sitten lääkärille.
Hauskaa keskiviikkopäivää kaikille! Sasusasu 36+4
Sasunasu: Toivottavasti vauvalla on vain muuten rauhallisempi jakso menossa. Mutta aina sitä on heti peloissaan, kun yhtäkkiä huomaa, että vauva on normaalia hiljaisempi. Sain tänään neuvolasta liikelaskentalomakkeen, johon pitäisi merkitä vauvan liikkeitä ylös. Eli silloin, kun vauva tuntuu olevan hereillä lasketaan esim. viidentoista minuutin ajalta tukkimiehen kirjanpidolla liikkeiden määrä. Ja vielä leivän leipomisesta. Kannattaa testata peltileivän tekoa. Eli siinä tehdään ihan normaali sämpylätaikina ja taikina kumotaan suoraan pellille ja levitetään. Vedetään vähän ruutuja esim. pizzapyörällä ja se on siinä. Luulen, että googlettamalla hakusanana peltileipä repsu löytyy.
Olin tosiaan tänään neuvolassa. Vähän oltiin kahden vaiheilla, että aikaistetaanko ensi viikon äitipoliaikaa verenpaineen takia, mutta päädyttiin kuitenkin odottamaan ensi viikkoon. Pitää vain itse mitata paine pari kertaa päivässä ja kerran päivässä valkuainen pissasta. Samoin pitää seurata turvotusta ja päänsärkyjä. Muutoin neuvolassa oli kaikki hyvin. Vauvan sydänäänet olivat hyvät ja sf-mittakin hieman kasvanut viime viikosta (34 cm).
Nyt välipalalle, ettei verensokeri pääse laskemaan, jolloin seurauksena on hyvin kiukkuinen odottaja.
Viikkoja 36+3
tuntuu tänään olevan. Itse olin Jumbon Stockalla ostamassa pojille talvikenkiä hulluilta päiviltä. Jestas, että oli jengiä. Eipä se yllätys ollut, mutta kun ei meinannut varsinkaan lastenosastolla sekaan mahtua. Olin bongannut kengät jo mainoksesta ja koot tiesin, joten varsinaiset ostokset sujuivat helposti. Nyt ostin uudelle tulokkaalle ensimmäisen vaatteen, nimittäin beessin toppahaalarin (mikä lie kevyttoppa). Juuri muuta en ole ajatellut etukäteen hankkia, koska poikien kamaa on reilusti olemassa ja tytön vaatteita on luvassa kaverilta, jos tytön hämmästykseksemme saamme.
Nyt on sitten Haikaranpesään tutustuttu ja synnytys suunniteltu, enää puuttuu toteutus. Itse halusin juuri haikaranpesään mukavien perhehuoneiden vuoksi, mutta valmennuksessa oli useita äitejä, jotka halusivat tulla synnyttämään ilman lääkitystä, veteen, jakkaralle... Huh heijaa! Onneksi jokainen valitsee itse asentonsa ja troppinsa, sillä minua ei saisi luomuilemaan vapaaehtoisesti, enkä ole halunnut liikkua synnytyksen loppuvaiheessa sängystä mihinkään. Epiduraali on ollut taivaallinen kokemus molemmissa synnytyksissä, vaikka ei sekään varmaan kaikille sovi. Aika näyttää, mitä tällä kertaa käytännössä tapahtuu.
Nyt pienille nokosille ja sitten lapset kotiin.
Pepi 35+1
Pitihän sitä tulla pistäytymään täällä taas kattelemassa onko kukaan kirjotellut :). Taraldilla on ollut kiva aamu kertomuksesta päätellen vaikkakin levoton yö takana. Niitä tahtoo olla minullakin melko paljon nykyään, mutta kaippa kuuluu asiaan ;).
Sasuasu: toivotaan tosiaan että pikkunen siellä on vaan rauhottunut hieman, multa ainakin neuvolassa kysyttiin viimeksi, että joko liikkeet on rauhottuneet että mitä pitemmälle tässä mennään niin sitä vaimeampana liikkeet voivat taas tuntua kun tulee ahdasta sille pikkuselle liikkua tuolla masussa....ehkä se on vaan sitä, mutta soitahan toki lääkärille ja kysy :).
Huh...pitäs lähtä itsekin käymään tuolla hulluilla päivillä ostamassa vähän pesuainetta sun muuta. Pitäs saada aikaseks pestä noita vauvan jutskiakin....jep, meikä on jättämässä kaiken viime tinkaan..heh...en oo ees sitä sairaalakassia miettiny että mitä sitä ottas mukaan. Ai niin, jossain vaiheessa on ollut puhetta joko täällä tai sitten tuolla enskojen puolella listasta, jossa on ollu kaikenlaista pientä ostettavaa...siis ostoslista että mitä kotiin pitäs ostaa vauvalle ennen kun se tulee...onko kellään sitä listaa? Mitä rasvoja sun muita sitä kantsis ostaa?
Joo, mutta nyt hulluille päiville lampsis...ihmisten sekaan..huih :D
*voih, tulispa ne vaunut jo tällä vkolla....* (ajatus ääneen)
Malaika ja potkija 35+3 :)
Tarald: Samanlainen yö tuntui olevan mullakin. Reidet oli sivuista aivan kipeät kun ei voi nukkua kuin kyljellään. Käänsin asentoa ainakin miljoona kertaa ja sitten vielä vessassa piti käydä. Kylläpä saisi jo tämä pikkuinen putkahtaa maailmaan ;)
Sasusasu: Eiköhän siellä masussa kaikki hyvin ole vaikka liikkeet ei tunnu hyvin. Itsekin tosin välillä huolestun kun on hiljaisempia päiviä, mutta sitten yleensä seuraavana päivänä on taas kova meno päällä. Oon huomannu, että liikkeet ei tunnu niin napakoilta vaan on enemmän sellasta vellomista. Vähän kuin aaltoja menis masussa. Eihän siellä enää niin sitä tilaakaan ole.
Malaika_vaavi: Mä oon ostanut aika vähän mitään valmiiksi, mutta jotain kuitenkin. Elikkä ihan perusvoiteen, jota voi itsekin sitten käyttää. Sinkkivoidetta ostin mahdollista ihottumaa silmällä pitäen, mutta saisihan sitä myöhemminkin hankittua. Talkkia ostin kans yhden purkin. Siinähän ne sitten taisi ollakin. Tietty vaippoja ym. puhdistusvälineitä kuten vanulappuja on kaapissa kanssa. Olis kanssa hyvä tietää, että mitäköhän sitä vielä tarvitsisi. Minkälaista puhdistusainetta suositellaan navan puhdistukseen?? Onko kellään tietoa?
Sitten oman navan ympärille¿.olin tänään neuvolassa ja painoa oli tullut 1,5 kiloa viime käynnistä¿huuuuiii!!!!! Tosin kaksi edellistä kertaa oli paino pysynyt paikoillaan. Eihän tuo paino vieläkään ole kuin yhteensä 6,5 kiloa noussut. No, sf-mitta oli 33 ja vauvan pää jo aika lailla alhaalla (ja sen kyllä huomaa kävellessä). Syke oli 145 luokkaa.
Sitten taas ensi viikolla uuden kerran¿.tosi äkkiä tuntuu tämä loppuaikakin menevän vaikka aluksi pelkäsin, että aika tulee pitkäksi. Kaikkea tekemistä sitä kuitenkin keksii. Toivon vaan, etten tule vielä kipeäksi kun mies sai yhtäkkiä viime yönä kuumeen riesakseen. Eikä mitään flunssaoireita eikä mitään sitä ennen. Mikä lie pöpö sitten iskenyt.
Ohhoh¿..ulkona alkoi sataa yhtäkkiä rakeita!!! Tuleekin ja tosi paljon¿..onneksi saatiin eilen narsissin sipulit maahan. Voipi olla, että kohta alkaa pakkastakin tulla.
No¿nyt pitää mennä vähän tuota miestä rapsuttamaan¿jos vaikka jaksais mun kanss katsoa pari jaksoa Lostia. Ollaan siihen ihan koukussa¿. ;)
Mukavaa viikkoa kaikille ja koettakaa jaksaa masujen kanssa!!!
Dragondream+kirppu 37+0
ja sinne pitäis mennä 19.10 kun ne paineet oli kovin korkeella ja turvotusta runsaasti, sormusta ei varmaan ilman mitään konsteja sais enään sormeen ja sukatki pitää olla sellaset sairaalamalliset mitkä tippuu jalasta kun kävelee, mut eiköhän tämä tästä ja pääsee ainakin kunnolla tarkistamaan että vaavilla kaikki hyvin.
tänään on energiatasolla ollu parempi päivä, pyykit pesty, matot tampattu ja miehelle ruoka valmiina kunhan joskus töiltään kerkiää kotiutuun.
pari viikkoo menikin et hyvä kun tiskit sai tiskattua niin sitten olikin loppupäivän veto pois.
nyt pitäis varmaan ruveta väsään viikonloppua varten kakkupohjaa ym jotain muutakin kun tuli tossa luvattua tulevalle mummille ja papalle et kai näitä 25 vee juhlia nyt jotenkin juhlistetaan niin lupasin sitten tarjota kakku kahvit. Itse kyllä ajattelin että seuraavia juhlia juhlitaan kun on kolmekymppiset mut minkäs noille vanhemmille voit :)
nyt hetkeks huilaan ettei kostaudu illalla kovilla suppareilla
möhö ja pikkunen 34+6
Tänään tuli sitten postia Kys:istä, että huomenna ois aika sinne äitipolille. (eli koska vauva on masussa pylly alaspäin) Lapussa luki, että täytyy varautua siihen, että samalla tehdään ulkokäännös. Hui! Se kuulema tekee kipeää ja onhan siinä niitä riskejäkin... Mut kyllä mä haluan, että se yritetään kääntää. Kunhan ei vaan synnytys käynnistyis, kun sekin on kuulema mahdollista! Pitäkäähän peukkuja, että kaikki menee hyvin eikä vauva synny ennen aikojaan. :)
Ois tässä vähän kiireitä muutenkin, kun pitäs niitä lasten synttäreitä valmistella lauantaiksi. Meillä synttäreitä suunnitellaan aina jo monta kuukautta etukäteen. Teen aina molemmille lapsille jotkut heidän toivomansa muotokakut. Tänä vuonna esikoinen haluaa apinakakun (teen sen suklaasta) ja nuoremmalle teen ihanan kermaisen barbi-kakun. Viime vuonna toisella oli ravun muotoinen kakku ja toisella niiskuneiti-kakku. Mun mielestä on tosi kivaa toteuttaa itseään tällä tavalla ja hienoja niistä kakuista on aina tullut vaikka en ole ammatiltani mikään kondiittori! Vaivaahan niiden tekemisessä kyllä on. Jospa ei jäisi kipuja tuolta Kys:in reissulta...
Olipas jännää, kun aamulla oli lunta maassa! Niin se talvi vaan tekee tuloaan.
Tähkäpää rv 36+2
Hieno syysilma, vaikka tuuleekin lujaa. Tein 1,5 h haravointiurakan taas ulkona. Lehdet eivät tunnu loppuvan ja tonttia piisaa...
Esikoinen just pesi tuttipulloja ja keitettiin tutteja sairaalakassiin. Tällä kertaa investoin itselleni tuttipullorumbaa varten mikroon höyrysterilisaattorin kun viimeksi se keittäminen tuntui olevan niin aikaa vievää puuhaa! Toivottavasti on hintansa väärtti.
Liikkeet ovat tosiaan harventuneet, mutta kun tuo pallero herää ei voi erehtyä liikkuuko! Tosin mulla möyrii vielä aikalaillakin kun ei ole kiinnittynyt ja lapsivettäkin näkyi ultrassa ihan kohtuullisesti.
Nyt lyllerrän vessaan (liiankin tuttu paikka nykyään =()
Eppuliina 35+5
Malaika_vaavi1:
siis ostoslista että mitä kotiin pitäs ostaa vauvalle ennen kun se tulee...onko kellään sitä listaa?
Laitoin jossain vaiheessa Marrasmasujen ketjuun koonnin " Mielipiteitä hankintalistastani" -keskustelusta, mutten viestiäni enää tähän hätään löytänyt. Nostin tuota keskustelua, sieltä löytyy hyviä vinkkejä.
Navan puhdistamisesta -meillä se meni niin että " if it isn' t broken, don' t fix it" eli koska esikoisen napa parani hyvin, en sorkkinut sitä millään.
KL.
Sf- mitta oli parissa viikossa pompannut 29---->33
verenpaine:116/74, eli matalampi kuin viimeksi...:)
Painoa olikin tullut sitten reilu kilo/vko joten saa ilmeisesti tosissaan alkaa katsoa mitä suuhunsa pistää...:/
Muuten kaikki oli ok..Aloin tässä miettiin,et meillä ei kirjata vauvan sykettä neuvolakorttiin...pelkkää + vaan.
Vaavi on raivotarjonnassa, kuten ilmeisesti on ollut jo rv 30 lähtien.
Ihanaa oli aamulla kun maa oli valkoinen...:) Lapsetkin saivat laittaa uudet talvihaalarit jo päälle, kun sen verran oli kylmä.
Synnnytys pyörii mielessä enemmän ja vähemmän...varsinkin nyt tuntuu, että haluaisi vauvasta jonkinlaisen painoarvion vielä, kun terkkari meinasi, ettei ihan pieni vauva oo tulossa...Kiva ollut välillä seurailla tuota SyysSissien pinoa kuinka sieltä on yksi toisensa jälkeen saanut nyyttinsä..:)
Taas tuntuu, että aika menee todella nopeaa...vielä muutama viikko sitten taas oli ihan päinvastaiset tunnelmat..:D johtui varmaan siitä, että kokoajan jännitti se ennenaikaisen synnytyksen mahdollisuus.
Mutta mutta...jaksamista kaikille!!!Kohta saadaan varmaan mekin jo tänne vauvauutisia?;)
-Marika ja Vaavi 36+1
Meillä on aina kätilö tuonut ensimmäisellä kotikäynnillään pikku pikku pullon jotakin alkoholia (voisiko olla spriitä??) ja sitä on sitten tuputettu navan tynkään pumpulipuikolla.
Vauvan navan voi puhdistaa ihan pelkällä vedellä ja niinhän se neuvotaankin.
On kyllä ollut taas niin kylmä ja tuulinen päivä, että voi mahdoton sentään! Minäkin aamulla aprikoin, että laittaako lapsille ulos jo toppahaalarit.. Ihan jäässähän ne oli kun sisälle tultiin, joten huomenna puen kyllä haalarit päälle mikäli samanlainen päivä on tulossa! Siitä tulikin muuten mieleeni, että kuinka te olette ratkaisseet talvitakkiongelman..? Vai onko teillä muilla sellasta. Mulla kun ei ainakaan yksikään takki mene kiinni. Miehen takit sitten taas on liian suuria. Ja kun tätä odotusta nyt ei kuitenkaan enää ole kauaa jäljellä, niin ei viitsisi millään uuttakaan takkia ostaa..
Tähkäpää ja _vaavi_: Teille oli jo lunta satanut!!! Voi hurja =) Kohta se talvi sieltä tulee! Olispa ihana herätä aamulla kun olis valkonen maa..
Sasusasu: Toivottavasti vauvallasi on kaikki hyvin! Kyllähän ne liikkeet jossain vaiheessa vaimeneekin, mutta jos sinä äitinä olet vielä huomenna huolissasi, niin ota ihmeessä yhteyttä neuvolaan!
Omaan (.) sitten verran, että aamusella supisteli kipeestikin muutaman kerran, mutta onneksi sitten loppuivat! Kerkesin kyllä jo säikähtää!!! Miehestä puhumattakaan, joka katsoi mun ilmettäni vähintäänkin kauhistuneen näköisenä " Nytkö jo?" =D
Turvotusta on nyt taas huomattavasti enemmän.. Ei kuitenkaan huolestuttavasti. Saa nähdä pystynkö pitämään sormuksia loppuun asti sormissa!
Huonosti nukuttuja öitä oli täällä muillakin takana. Niin minullakin =/ Taidankin tänään mennä ajoissa maate, jos vaikka saisi vähän velkoja kiinni.
Ai niin. Ja Tähkäpäälle tsemppiä huomiseen sairaalakäyntiin! Toivotaan että vauvan ulkokäännös onnistuu kivuttomasti ja pikkuinen sitten pysyy kanssa siinä raivotarjonnassa, eikä heti pyörähdä takaisin =)
Rauhallisia unia kaikille, toivotaan että saatais hyvin nukkua ;-)
Yazmin rv 34 ..kera vatsassa yltiöpäisesti mylläävän ja möyrivän asukkaan!
Ohhoh, kerranki oon eka joka kirjottaa jotain ja kello on sentään jo ties mitä...
Oli upeen syksynen aamupäivä ja viihdyttiin tyttöjen kaa melkeen 2 tuntii ulkona: ensin käytiin pyörälenkillä ja sit taiteiltiin katuliiduilla. Lopuks tehtiin viel hiekkakaupunkia ja kivaa oli itelläki. Tihkusade yllätti meijät ja tuli jo vähän viluki paikallaan seisomisesta et oli kiva tulla sisään syömään.
Viime yö oli tosi levoton. Käänsin kylkee monta kertaa, vessassa kävin kolmesti ja paikat oli ihan puutuneet koko ajan. Lisäks alaselkää jomotti supistusmaisesti pariin kertaan eli enpä ollu kovin virkeenä seittemältä ku esikoinen heräs.
Kaks pientä prinsessaa oottelee tossa et alan tekee niiden kaa koruja ku lupasin joten mentävä on. Mies toi reissusta korutarvikkeita ja niitähän on päästävä heti kokeilemaan.
Vähän ajan kuluttuu tulee veljen vaimo vauvansa kaa kylään joten pitäis jotain välipalaaki laittaa valmiiks. Aattelin kokeilla mandariinirahkaa ku kaveri kehu sitä ;) Kaamee makeenhimoki ois...
Tarald joka vaan höpöttää omaa napaa ja tiitiäinen 34+4