Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ärsyttää välillä mieheni murre!!!!!!

Vierailija
10.10.2007 |

Miksi pitikin ottaa tuollainen pohjoissuomalainen ukko itselleni!!

Minua ärsyttää, kun videot on viteot ja radio on ratio.

Sitten ärsyttää kun peräkärry onkin peräkärrÖ. GRRRRR!

Lapsettaa!

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen Pohjois-Suomesta, mutta sanon silti videot ja peräkärry.

Vierailija
2/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään jos puhuis oikeastikin niin, mutta se tekosavo on oikeasti tosi tollon kuulosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Meän kieli" on kyllä hassun kuuloista.

Vierailija
4/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuu

Vierailija
5/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aivan ihanaa kuunnella sen puhetta, kuullostaa niin kivalle :).

Muutenkin murteethan on oikeesti rikkaus, tylsäähän se olis jos kaikki puhuis samalla lailla.

Vierailija
6/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta on aivan ihanaa kuunnella sen puhetta, kuullostaa niin kivalle :).

Muutenkin murteethan on oikeesti rikkaus, tylsäähän se olis jos kaikki puhuis samalla lailla.

Kyllähän sitä aluksi mielenkiinnolla kuunteli, mutta en tiedä miksi minulla on alkanut lähinnä ärsyttää.

Samoin muut miehen sukulaiset, joista jotkut puhuvat vielä oikein hitaasti ja venyttäen jotenkin oudosti.

Vierailija
7/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuunnella, kun joku puhuu aivan eri tavalla kuin itse :) Kyllä murteet ovat ehdottomasti kielen rikkaus.

Vierailija
8/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

harmittamaan joku muu teidän suhteessanne tai koko mies kyllästyttää, mutta se kiukku on helpompi suunnata tuohon murteeseen

Vierailija
9/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

harmittamaan joku muu teidän suhteessanne tai koko mies kyllästyttää, mutta se kiukku on helpompi suunnata tuohon murteeseen

Vierailija
10/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murteita pitää vaalia, ja erityisesti meän kielestä pitää pitää kiinni!

Vierailija
11/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v sitten kun tavattiin niin ei puhunut tuolla murteella. Eläissään ei ole Pohjanmaalla asunut, sukua kyllä asuu siellä. Nyt vääntää sitä murretta ja karvat nousee mulla pystyyn ( pitäis vissiin sheivata). Kamalinta jos törmää johonki pohjanmaalaiseen (vaikka kaupassa) vieraaseen ihmiseen ja alkaa sen puheen vääntämisen.

Vierailija
12/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miedon murre ei ärsytä, kun en ole koskaan häntä " livenä" kuunnellut, mutta se mikä on alkanut ärsyttämään aivan älyttömästi on, että aina kun häntä siteerataan Iltalehdissä tai Hesarissa, hänen sanomansa on kirjoitettu lehteen sillä murteella. Eihän kenenkään muun sanomisia kirjoiteta lehteen hassusti vääntäen, vaan jos esim. eteläsuomalainen poliitikko sanoo " mun mielestä" niin lehteen se menee muodossa " mielestäni" . Toimitus automaattisesti oikeakielistää haastateltaviensä lausunnot. Miksi yhden puheesta tehdään tuollainen tavaramerkki, joka välillä ehkä myy häntä jonain aitona kansan miehenä, mutta välillä tekee tahattoman (vai tahallisen?) vaikutelman, että hänen täytyy olla vähän yksikertainen kun puhuu noin.

Ja toinen mikä ärsyttää aivan pirusti on, että iso ihmisiä ei tunnu tajuavan, että se miten Helsingissä puhutaan on meidän murteemme. Ei tapa ärsyttää ketään ei-helsinkiläistä, vaan puhekieltä, jonka oppii jo lapsena.

Vierailija
13/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää siis se kun ei aidosti puhu murteella.

Vierailija
14/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä väittäisin, että siihen tottuu niin, ettei sitä edes huomaa. Näin ainakin meillä. Puhuimme mieheni kanssa alkujaan ihan eri kieltä (eri puolilta suomea kotoisin), mutta kummasti se on sotkeentunut yhteiseksi sekasotkuksi, enkä todellakaan sitä huomaa.

Mutta voisin kuvitella, että riidan yhteydessä nälvisin puhumisestakin, jos oikein suututtaisi. Miksen siis hakisi puheesta myös lisäpontta sille, jos mies alkaisi käydä hermoilleni vallan. Vähän kuin lisäsyyksi välien viilenemiseen.

Vierailija
15/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, miehessäsi varmaan ärsyttää joku muu juttu ja se kohdistuu nyt tuohon murteeseen. Tietenkin keinotekoinen nurkkapatrioottisuus on ihan ymmärrettävä ärsytyksen aihe.

Vierailija
16/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee mieheni kanssa ihan mukavasti mutta kyllä minuakin välillä ärsyttää koillismaalta kotoisin olevan mieheni puhetapa. Ei sitä murretta suinkaan jatkuvasti huomaa ja olen jopa saanut tuosta murteesta tartunnaisia omaankin puheeseeni, mutta välillä kyllä särähtää korvaan ja pahasti. (Lukekaa vaan vähän Päätaloa niin tiiätte minkälaista murretta tarkoitan!)

Vierailija
17/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tosiaan, miehessäsi varmaan ärsyttää joku muu juttu ja se kohdistuu nyt tuohon murteeseen. Tietenkin keinotekoinen nurkkapatrioottisuus on ihan ymmärrettävä ärsytyksen aihe.

Vierailija
18/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim se viime vuoden maajussi-Risto olisi ollut ihan kamala kuunnella.

Sitä lapin h:n lisäämistä en sietäisi ollenkaan. Hermo menisi. Ihan kuin joku puhevika.

Oma mieheni puhuu " murteenaan" suomenruotsia. Välillä ärsyttää, kun puhuu sitä sukulaistensa kanssa. Kotona puhumme vain suomea.

Vierailija
19/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sulla häätyy siinä ukossa joku muu ärsyttää en mie ole etes koskhaan kiinnittäny meän erilaissiin murtheissiin sen kummempaa huomiota omassa parisuhteessa. Mitä ny joskus olhaan naureskeltu semmosille sanoile joita toinen ei käsitä :) On se ukkoki niitä alkanu vasiten käyttähmään vaikka onki stadilainen :)

Vierailija
20/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pöydän naputtelu sormilla. Aluksi se voi olla jopa ihan mukava tapa, mutta 10 vuoden jälkeen se jatkuva paukutus alkaa ottaa päähän. Mutta ei kai siinä voi kuin yrittää kestää, jos suhde muuten on kunnossa. Etenkään murrtettaan on vaikea muuttaa (mutta tuon pöydän naputtamisen mä kyllä vielä karsin :-))

Teille, joita ärsytti kun mies alkaa muiden takia puhua murretta. Tuskin se on mitään esittämistä vaan se murre tarttuu kun sitä kuulee. Minä olen itse tosi herkkä nappaamaan puheen rytmiä muilta ja huomaan puhuvani välillä pohjnamaalaisittain, välillä tamperelaisiittain ihan vain koska puhekumppani niin tekee. Eikä mulla ole kumpaankaan suuntaan mitään yhteyttä, varmasti sellainen joka on nuorena puhunut k o murretta omaksuu sen tosi herkästi jos vastapuoli sitä käyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän