Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa hyvät ihmiset tyhmää autokoululaista!!

Vierailija
09.10.2007 |

Miten lähden risteyksestä liikkeelle ilman että auto sammuu??

Palikkaohjeita, kiitos.

Kolme ajotuntia takana ja lähes jokaisessa risteyksessä olen tukkeena. Lopulta jo niin paniikissa, etten tajua opettajan selityksistä mitään.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painat kaasua samaan aikaan kun päästät kytkintä ylös. Jos autossa on kierroslukumittari niin siinä pitää olla n. 2000 rpm.

Tämä pysähtymisherkkyys vaihtelee eri autoissa, sen vaan oppii kun aikansa ajaa. Pyydä opettajalta, että harjoittelette vielä kentällä vähän.

Ja edelleen älä panikoi, sillä se auto ei liiku mihinkään. Käännät virran pois, vedät henkeä, käynnistät uudestaan ja paina kaasua tarpeeksi.

Etkä ole ainoa joka autoaan sammuttelee. mulla on ollut korti 17 vuotta ja foorttiperkele sammuu vähän väliä, jopa mun mieheltä. Hualtoon pitäis viedä, mutku ei jouda...

Vierailija
2/29 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mene hämillesi MISSÄÄN TILANTEESSA:::!

Eli olet TÄYSIN rauhallinen, ja ajattelet vaikka kesiä mummolassa ja mansikoita. ET sitä että auto on sammunut. Taitavallakin kuskilla auto voi joskus käydä huonosti ja sammua.

Ole aivan rauhassa, käynnistä auto uudelleen ja jatka ajamista, vaikka sitten ruuhka-aikana ja ja joka risteyksessä.

Jos pelkäät ja jännität auton sammimista, se sammuu. Pääse eroon siitä ajatuksesta, että auton sammumisessa olisi jotakin noloa/häpeällistä tmv. sillä siinä ei ole.

Mahdolllisia keskisormia älä näe, tai kuule hermoheikkojen tööttäilyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos on loivaa ala/ylämäkeä ja auto valuu sen verran että jalkaa on pidettävä jarrulla.. miten sitten lähden?

Siis kytkin pohjassa, vaihde ykkösellä, jalka jarrulla.. mitä teen että pääsen lähtee ilman että auto valuu?

Vierailija
4/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten samaan aikaan nostat kytkintä, painat kaasua ja päästät käsijarrusta. Kuulostaa vaikeammalta kuin on. Ja tätä taitoa oikeasti tarvii talvella joten kannattaa opetella!

Vierailija
5/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auto sammuu niin se ei ole maailmanloppu. Pää kylmänä vaan. Itsellä sammui auto inssissä. Läpi kuitenkin pääsin koska toimin rauhallisesti ja jatkoin matkaa kun yritin uudelleen.

Vierailija
6/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitä tietää se kohta, jossa kytkin ottaa vastaan.

Pyydä, että saat kokeilla tätä opettajasi kanssa.

Eli, tasasella päästä jarru, nosta kytkintä hitaasti ja KUUNTELE ja TUNNE se kohta, jossa kytkin ottaa vastaan ja auto lähtee liikkelle.

Tuo on se vaihe, jolloin kaasua pitää painaa.

Kun löydät tämän kohdan, niin myös mäkilähdöt onnistuvat ilman taaksepäin liukumisia.

Vierailija
7/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on avain niin tasaiseen kuin mäkilähtöönkin. Sitten kun kaasua on riittävästi voit nostaa kytkintä rauhallisesti ilman että auto sammuu. Mäkilähtö kannattaa opetella ilman käsijarrua, et taritse käsijarrua siinä kun muistat tuon ROHKEAN KAASUNKÄYTÖN. Tsemppiä!!

Vierailija
8/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanoisin että pyydä vielä päästä harjoittelemaan johonkin kentälle tota auton käsittelyä. Ja tosiaan muutkin saavat sammumaan välillä vaikka olisi kokeneempi kuski. Muistan kyllä omasta koulusta että hermostuminen pahentaa asioita ja siksi se itseluottamuksen parantaminen harjoittelemalla ajamista tarpeeksi ei ole huono juttu. Meillä muistaakseni ei kolmannella tunnilla vielä menty kaduille vaan pyörittiin jossain parkissa

harjoittelemassa. Paremmin sitten meni liikenteessä kun se peruskäsittely sujui joksekseenkin.

Vierailija
9/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...takanaolijoista ei tarvii välittää. Vaikka ajokilometrejä on takana paljon, niin aina joskus se auto sammuu.

Kerran autoni taas sammui risteykseen ja takana olevassa autossa mies rupesi heti torvea soittamaan. Autoni ei heti käynnistynyt, mutta ei hätää. Minä nousin autosta, laahustin sen tööttäävän ukon ikkunan taakse ja sanoin, että tehdäänkö niin, että sinä menet käynnistämään mun auton ja minä voin sillä välin töötätä. Ukkopaha meni ihan hiljaiseksi. Minä marssin takaisin autoon ja käynnistin -- sinne se ukkopaha jäi risteykseen ihmettelemään, että mitäköhän tässä tapahtu.

Vierailija
10/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se auto aina sammunu, mutta riittävän usein kuitenkin. Opettaja oli ihan huippu, se rauhoitteli jo ennen risteystä ja kun sitten piti lähteä hän sanoi, että keskity kytkinjalkaan, nosta se tuntumaan ja laita reilusti peruskaasua aluksi. Ei haittaa, vaikka auto hieman " huutaa" , opit pian tietämään kuinka paljon peruskaasua tarvitaan. Pelkkää kytkintä nostamalla tuntumakohtaan (ryömittämällä) ei kaikki autot lähde sammumatta, joten suosittelen peruskaasun käyttöä.

Vierailija
11/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

...takanaolijoista ei tarvii välittää. Vaikka ajokilometrejä on takana paljon, niin aina joskus se auto sammuu.

Kerran autoni taas sammui risteykseen ja takana olevassa autossa mies rupesi heti torvea soittamaan. Autoni ei heti käynnistynyt, mutta ei hätää. Minä nousin autosta, laahustin sen tööttäävän ukon ikkunan taakse ja sanoin, että tehdäänkö niin, että sinä menet käynnistämään mun auton ja minä voin sillä välin töötätä. Ukkopaha meni ihan hiljaiseksi. Minä marssin takaisin autoon ja käynnistin -- sinne se ukkopaha jäi risteykseen ihmettelemään, että mitäköhän tässä tapahtu.

Vierailija
12/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä ajotunnilla opettaja ajoi auton parkkihallista ulos. Tienviereen pysäytti ja minut laittoi ajamaan. Ajoin myös auton sinne parkkihalliin ajon lopussa. Emme käyneet millään parkkipaikalla harjoittelemassa. Ikänikö vaikutti tohon vai onkohan kyse opettajan opetustyylistä?

Vierailija
13/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tehdä tuon.

Tein mä kerran toisenkin. Duunipaikan parkkipaikalla oli yksi ruutu, jossa ei saanut pysähtyä maanantaisin klo 8-10 (roskisauto kävi silloin ja parkkiruutu oli roskiksen edessä). Olin epähuomiossa jättänyt siihen ja mua sitten kuulutettiin. Kipasin heti siirtämään autoni, roskakuski huutaa naama punaisena (joutui odottamaan ehkä 5 min), siis minusta suhteettoman paljon odotusaikaan nähden. Huutaa, etkö sä näe, mitä tossa lukee, oletko edes käynyt autokoulua. Minä vain sanoin, että olen käynyt, mutta ei siellä lukemaan opetettu. Menipä hiljaiseksi ja minä taas kaasutin sievästi autolla toiseen ruutuun ja ohimennessä vielä sanoin heippa.

Vierailija
14/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut koskaan aiemmin ollut auton ratissa. Olihan se extremeä, havainnoida liikennettä, kun auton käsittelytaitokin ihan olematon.

Vierailija
15/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity siis kytkimen nostamisen suhteen, ajattele sitä jalkaa, älä nosta liian nopeasti sitä. Kun luulet, että olet oppinut sen, älä unohda keskittymistä sittenkään. Sulla ei ole mikään kiire niissä risteystilanteissa, joten rauhalliset lähdöt. Hätäpäissään autosi luultavasti sammuu toisen jos kolmannenkin kerran. Takana olevat tietävät, että olet autokoululainen, joten he osaavat varautua siihen, että auto sammuu. Tsemppiä jatkoon. T: Ex-autokammoinen

Vierailija
16/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

15: on niitä eroja kouluittainkin tuossa koska mennään kaduille ja ollaanko jossain kentällä ensin. Meidän koulussa kaikki vietiin eka opettelemaan käsittelyä, ikään katsomatta. Yksilöllisemmin sitten päästettiin kadulle liikenteen sekaan.

Vierailija
17/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pitä tietää se kohta, jossa kytkin ottaa vastaan.

Pyydä, että saat kokeilla tätä opettajasi kanssa.

Eli, tasasella päästä jarru, nosta kytkintä hitaasti ja KUUNTELE ja TUNNE se kohta, jossa kytkin ottaa vastaan ja auto lähtee liikkelle.

Tuo on se vaihe, jolloin kaasua pitää painaa.

Kun löydät tämän kohdan, niin myös mäkilähdöt onnistuvat ilman taaksepäin liukumisia.

Ei kannata alkaa mäkilähsöissä sohlaamaan käsijarrun kanssa, vaan opetella se auton kytkintuntuma kunnolla. Se vaihtelee joka autossa kuinka paljon kytkintä pitää nostaa että se ottaa vastaan, joten uudella autolla ensimetrit ovat hiukan hakua. Mutta pian sen oppii tuntemaan! Meillä onneksi harjoiteltiin asia autokoulussa kentällä jo ennen liikenteeseen lähtöä, eikä mitään ongelmia ollut.

Vierailija
18/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käännyin ekalla ajotunnillani parisataa metriä ajettuani nelostielle. Olin ihan että eihän tää ole tosi, että joudun suoraan liikenteeseen, kun tuskin muistan polkimien järjestystä. Opettaja sanoi, että ehdottomasti paras tapa on lähteä suoraa päätä tositoimiin eikä jäädä pyörimään ympyrää takapihalle. Ihan oikeassa se taisi olla.

Vierailija
19/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kytkinkohdan tunnistaminen on kyllä kaiken avain. Kun lähdet seuraavan kerran ajotunnille, niin opettele se siinä yhteydessä. Kun kytkintä nostaa rauhallisesti ylöspäin, niin auton ääni muuttuu ja jopa takapuolessa voit tuntea hiukan hyrinää kun kytkinkohta on löytänyt. Siinä vaiheessa siirrät jalan jarrulta kaasulle ja lähdet liikkeelle.

Kun osaa löytää kytkinkohdan, niin auton voi pitää paikallaan jyrkässäkin ylämäessä pelkällä kytkimellä.

Näissä on muuten maakohtaisia eroja. Briteissä autokoulussa opetetaan, että käsijarrua käytetään kaikissa liikennevaloissa. Mä en käytä käsijarrua kuin pysäköidessä mäkeen.

Vierailija
20/29 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään taas ajotunti.. saas nähdä osaanko käytännössä näitä toteuttaa..

Luulen että tuo kaasun puute on tosiaan se syy miksi aina auto sammuu risteykseen.. siis liian vähän kaasua ja vauhtia.. ja vaihde kun on päällä niin.. töks.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä