Tunnetteko ihmistyyppiä, joka vaatii aina ja saa tahtomansa!
Kerronpa tilanteen..
Sukulainen asuu ihan lähellä, heillä 2 lasta. Lapset päiväkodissa ja isä töissä, äiti kotona, iltaisin vanhemmat harrastavat verkostomarkkinointia ja lapset sukulaisilla vuoron perään!
Soitti eilen, että otanko.. No ok, aika oli eka 18-19.. Selvä.. Sitten kerronkin, että me ei olla kotona sitten vasta kun 17.30.. ois pitänykin olla 17.15 vaikka piti olla vasta 18.oo!
No soittaa tänään, että he tuo meille lapset kaupungille silloin 17.00 että otetaan ne sinne matkaan niin kerkeävät! Ois pitäny ilman istuimia kuskata niitä 20 km..
No sanon, että tilanne on muuttunut, aamulla lapsi sairastunut ja kävin aamulla tekemässä tentin ja mies meni illaksi töihin.. Siitäkös emäntä riemastuu! Hyvä! Sanon sitten, että jooo, mutta minun piti saada koulussa tentin jälkeen tehdä kouluhommia, joita en ole saanut kipeän lapsen kanssa tehtyä.. Joten pitää tehdä nyt illalla kun mies tulee töistä! Molemmilla lisäksi huonot yöunet takana ja ei jaksais ulkoiluttaa koko iltaa römysakkia! No ei tietenkään tarvii ottaa, keksitään muuta!
Kohta soitto.. Eikö nyt kuitenkin vois, kun ei me nyt saada mistään jne.. Sanon, että no sitten joudun yöllä tekemään, ei sympatioita.. Kyllähän nyt lapset vaikka videoita katsoo... No ei ne kyllä katso, mutta ok, voit tuoda lapset olenhan kotona nyt ajoissa! Teen sitten yöllä! Ei sympatioita!
No sitten lopullinen aika venähtääkin yhtäkkiä 16.50- 20.30.. Jahas.. Just! No.. eipä siinä sitten!!
Kuulostaa siltä, että olisin aivan tossu! Mutta soittaa sata kertaa, asuu niin lähellä, että tarkistaa onko auto kotona, tai koira ulkona, olemmeko siis kotona! Soittaa perään aina kumoten edellisen syyn! Ja kouluhommat ja tentit eivät kelpaa.. yöllä sitten!!
Raivostuttaa, etten saa tuota ihmistä kuriin!! Yksinkertaisesti pitää pistää välit poikki jos aikoo sanoa kerrankin EI!
Eikä neuvoksi kelpaa, että sano ei.. Se ei riitä.. Sata puhelua tulee perässä, miksei, mitä teette! Ja ne kysymykset on esitetty aina niin, että vastasit niin tai näin, se saa käännettyä sen siihen, että no sittenhän kerkeet kattomaan lapsia!!
Jos sanon, että en kerkeä, pitää lukea tenttiin.. Käyvät miehen kimppuun.. Sehän kerkiää.. Sen pitää katsoa teidän omaakin niin siinähän menee kaks muutakin! Eihän se oma vapaa-aika ja lepoaika paina mitään!!
56 neliöisessä kämpässä ei onneks 2 lasta lisää kuulu tai tunnu! Ja kun oma lapsi on rauhallinen ja oppinut, että äiti tekee hommia ja pitää antaa tehdä, niin on se vähän helpompaa!! Ja joo.. Voishan sitä mies mennä ulos niiden kanssa, mutta haluaa sekin rauhaa ja lepoa kun lapsi on kipeä ja valvottanu yöllä!
Olen jotenkin tosi neuvoton! Ei mikään syy kelpaa.. se soittaa perään vähän ajan päästä, että mitä jos näin sitten ja jos näin.. Ja jos sanoo, että haluaa vaan olla rauhassa niin loukkaantuu niin maan verisesti ja haukkuu minkä kerkiää!
Välit ovat poikki jo niin monen kaveripariskunnan kanssa heillä kun aina heidän vaatimuksiinsa on suostuttava!
Itse en jaksaisi tapella ja olla riidoissa ja asuvat aivan naapurissa..
Anteeksi tilitys! Eihän ne paljoa meillä ole, mutta juuri silloin pitää tulla kun on tenttiviikko ja jakson loppu edessä ja tuhottomasti palautettavia töitä!! Ja silloinhan se ei paina mitään kun eihän ne koskaan ole teillä olleet, onko muka liikaa vaadittu tämä kerta! No, ei ole mutta kun on KIIRE!!!
huoh! Kiitos, että sain tilittää.. Muilla samanlaisia tilanteita ja miten päästä ulos?
Kännykkään en edes läheskään aina vastaa kun tiedän mitä sieltä tulee vaatimukseksi! Mutta sittenpäs kipittää tohon ovelle, että mitäs et vastaa!!
Todella raivostunut ja väsynyt ap
Kommentit (22)
että et selitä mitään vaan sanot että nyt ei ikävä kyllä sovi. Ja toistat sitä miksi-kysymyksiin kunnes lopulta voi olla ihan asiallista sanoa että ei se on oma yksityisasiani.
persoonallisuushäiriöiseltä. Häneen on ehkä helpompi suhtautua jos ajattelet että hän on varmaankin jotenkin sairas mutta ei itse tiedosta sitä. Ja että sinun pitää suojata itseäsi häneltä sillä hänenlaisensa ihmiset imevät energiaa muista.
Ja nimenomaan se, että kieltäytyy millä syyllä vaan niin aina ne vääntää asian jotenkin niin että saisi tahtomansa läpi. Mul on kans kivirekikaveri jonka kans keskustelut menee usein esim. näin " Voisko meidän Maija tulla tänään teille kun mulla on menoa" " En voi ottaa kun olen lähdössä kylään" " No mut onko sinne mentävä just tänään" " No, kun olen luvannut mennä" " No, voisitko SOITTAA niille ja kysyä sopisiko vaikka huomenna" " En mä soita, kun oon luvannut sinne mennä ja itekin jo asennoitunut siihen että menen" " No, voisitko ottaa meidän Maijan sinne mukaan?" " En mä oikein tiedä onko järkee ottaa vierasta lasta sinne mukaan..." " No, jos sä soitat niille ja kysyt haittaisiko se niitä?" jne. loputtomiin. Kyllähän sen Maijan voisi ottaa mukaan tai tapaamista voisi siirtää jos soitaisin ja kysyisin kun kyläpaikassa ei kehdattaisi kieltäytyäkään. Mutta ei kai se Maijan hoito mun ongelma ole kun mulla on menoa eikä hoidosta ole aiemmin sovittu. Tekis mieli välillä lyödä sitä äitiä luurilla päähän! Jos kyse olis vaikka tän äidin sairaskohtauksesta tms. jonne olis ihan pakko päästä ilman lasta niin sit voisin ehkä soitellakin ja järjestellä, mutta kun yleensä sillä on jotain jumppaan lähtöä tms.
Ja ihan välittämättä siitä mitä kukakin teidän tekemisistä ajattelee.
Itse olin ennen joo joo tyyppi. En osannut sanoa ei ja tein muiden mieliksi vaikka mitä. Sitten yht´äkkiä aloin ajattelemaan, että helvettiäkö minä muita hyysään ja siivuutan omat toiveeni ja haluni. Sitten minusta tulikin paska akka, joka viis veisaa mitä muut minusta miettii ja teen just niin kuin ite haluan.. Kummasti alkoi kaverit ja tuttavat eritavalla kunnioittamaan myös sitä mitä minä haluan, enkä ollut enää se juoksupoika ja piika..
käyttäytyy tosi röyhkeästi aina vain uudelleen. Sillä on pokkaa tulla kylään 2 v. lapsensa kaa ja sanoa että lapsi ei ole syönyt mitään koko päivänä. Elikkä olettaa että lapsi saa sitten multa pöperöt. Ja minkäs teet, pakkohan sille on nälkäänsä jotain antaa. Sama tyyppi pyysi mut kerran lauantai-iltana käymään luokseen, kun olin raskaana. Sitten lähti kavereidensa kanssa baariin, heille oli sanonut mun luvanneen tulla lastaan vahtimaan. En voinut muuta kuin jäädä yöksi lapsen seuraksi, kun saapuessani lähes juoksivat ovesta ulos... Lisäksi tämä kaveri on usein lainaamassa rahaa ja puhuu kokoajan kännykkäänsä, kun olen hänen luonaan kylässä. Silloin hän olettaa että vahdin lastansa, joka on tosi villi kakara. Tällä tyypillä ei ole muita kamuja kuin minä, mutta taidan minäkin kohta lopettaa ystävyytemme!
Mutta eipä siinä silti mikään muu auta kuin ihan itse sanoa einsä. Ja toinen juttu on sitten se, että kaverin pitäisi ihan itse järjestää lastenhoitonsa kestävämmälle pohjalle. Sitähän voisi siltä kysyäkin, että miten on ajatellut lastenhoidon järjestää.
Sanot, että nyt ei käy ja piste! Että teillä on se oma elämä ja niillä tutuilla oma, jonka niitten pitäisi itse järjestää!
toivottavasti löydät jonkun hyvän ratkaisun :)
Ei pidä alentua puolustelemaan ja selittelemään. Niin kuin ap jo totesikin, niin eihän hänellä edes ole mitään selvitysvelvollisuutta menoistaan. Mutta paras puolustus onkin hyökkäys. Eli tässä tapauksessa kysyä, että eivätkö he ole saaneet kunnalta päivähoitopaikkaa kuten muut työssäkäyvät saavat. Tai milloin hän ottaa vastapalvelukseksi itselleen lapsia hoitoon. Tai miten hän on ajatellut korvat hoidosta aiheutuneen vaivan.
1) Älä vastaa puhelimeen kun kyseinen henkilö soittaa. Varsinkin jos olet jo kerran kieltäytynyt. Jokaisella on oikeus myös olla tavoittamattomissa.
2) Älä selittele. Sanot vain, että ei käy. Sinun ei tarvitse kertoa omista tekemisistäsi, menoistasi ja muista ollenkaan.
3) Oveakaan ei ole pakko avata.
4) Sen verran pitää perheessä olla yhteisrintamaa, että olette miehesi kanssa samassa veneessä. Jos sinä kieltäydyt, niin miehesikin kieltäytyy.
Mutta muista tämä. Sinä olet aikuinen, fiksu ja tasapainoinen, tiedät mitä teet ja tiedät tekeväsi oikein.
Jos teille ei käy (sekin riittää että ei vain jaksa) niin sano ettei nyt käy. Älä jää vänkäämään vaikka hän jäisi, hymyile vaikka takaisin ja leikilläsi vänkää takaisin päin samanlaisilla kysymyksillä. Palaten aina samaan jämäkkään vastaukseen; ei käy nyt.
Älä pelkää, että tämä mustamaalaisi teitä muulle suvulle. Uskallan arvailla että muu suku taitaa tietää tapauksen ja jättää hänen juttunsa omaan " arvoonsa" .
Kun tiedät ettet ole tehnyt mitään väärää, on sinun helppo olla tyytyväinen itseesi ja unohtaa muiden mielipiteet.
Vierailija:
Niinhän te luulette, että on helppo sanoa ei. Varsinkin jos asut pienellä paikkakunnalla, niin saat kyllä kuulla jälkeenpäin vielä varitettynä toi kieltäytyminen.
Siis eihä tuollaista tarvitse kuunnella eikä katsella. Ja ei kai sun itsetuntosi ole kiinni siitä mitä saat kuulla jälkeenpäin. Sanoit aiemmin, että tällä kyseisellä pariskunnalla on välit jo menneet moneen suuntaan - miksei sitten teidän kanssa - ei kaikkea tarvitse kestää. Jos et halua muuttaa pois paikkakunnalta niin sun pitää alkaa kouluttaa niitä. Kun sanot EI niin se tarkoittaa myös EI!!!!
Laita ovi perässäsi kiinni. Jos vänkää toista sama uudestaan " olen väsynyt en nyt jaksa" .
Ja kun se EI, ei mene perille.. Ja jos sanoo, ei niin sitten kun se hoitoajankohta olis niin kyttää tuolla, että varmasti ollaan neljän seinän sisällä ja tehdään tärkeitä juttuja!
Eniten suututtaa just se, että kysyy sen näin.. mitä teette huomenna.. No just nyt en hoksaa mitään.. Sitten kysyy voiko ottaa lapset 18-19.. no joo.. voin.. Ollaan kotona puol kuus, että sitten voi tulla..
Sitten tulee, ettei käy.. tarvii jo 17.15.. TÄH? Sitten koko ajan keksii keinoja että aikaisemmin saa tuotua ja lopuksi aika on jotain monta tuntia!!
Eli vois ottaa vaan ne ajatkaan ei koskaan pidä paikkaansa mitä sanoo!
Toinen esimerkki.. Pelaan jalkapalloa ja hän on halunnut lähteä joskus mukaan, koskaan ei muka pääse kun kysyn ja sitten kun puhelin soi ja kysyy, että oletko menossa jalkapallolle.. innoissani, että joo.. Meetkö yksin.. joo.. No hyvä siehän otat sitten meijät matkaan ja viet samalla kaupungille.. no joo.. pettyneenä..
Sitten ilmeneekin, että pitää lähteä rutkasti aikaisemmin kun pitää hakea jos kuka väliltä matkaan! Eli omat aikataulut hinautuu aina pitemmiksi kun jotain lupaa! Ja eihän se nyt oo ku puol tuntia aikasemmin ku pitää lähteä.. voi voi!
Plääh!
Ja jos ei niin sitten tulee sata haukkumatekstaria perässä kuin ollaan sitä ja tätä!!
Ehkä pitää vaan ottaa haukut vastaan ja pistää välit poikki!
Kiltti tyttö sivuuttaa itsensä ja puurtaa toistenkin puolesta. Hän nielee kiukkunsa ja haluaa olla muille mieliksi. " Ota riski, muuta käyttäytymistä. Omille tarpeille ja tunteille ei tarvitse kysyä lupaa muilta" , psykoterapeutti Kirsti-Liisa Kuusinen kannustaa kilttiä tyttöä.
Kiltin, nöyrän ja itsensä unohtavan naisen malli on menneestämaailmasta. Monet naiset vetävät kuitenkin tahtomattaan kiltin tytön alistuvaa roolia. - Kiltti tyttö pelkää omia aggressioitaan niin, ettei edes tunnista niitä, psykoterapeutti. Kirsti-Liisa Kuusinen esittelee kiltin tytön syndroomaa. Kiltti tyttö ei uskalla sanoa ei. Hän on tunnollinen, ymmärtäväinen ja avulias. Hän jää ylitöihin, tarjoutuu lapsenvahdiksi ja tiskaamaan, kun muut pitävät hauskaa. Hän ei sano poikkipuolista sanaa, ainakaan suoraan, vaikka vihan, kuten kaikkien muidenkin tunteiden ilmaiseminen on minuuden ja itsenäisyyden kehittymisen ehto. Kiltti tyttö pelkää riitaa, hän ei pysty pitämään puoliaan eikä ilmaisemaan omia tarpeitaan ja mielipiteitään. Hän haluaa miellyttää muita ja asettaa muiden tarpeet ja toiveet omiensa edelle kuin yrittäisi ostaa muiden hyväksyntää. Kiltteys, jonka taustalla ovat tunnistamattomat aggressiot, ei ole aitoa epäitsekkyyttä. Kiltti tyttö ostaa uhrautumalla tunteen siitä, että hän on hyvä. Kiltistä tytöstä tulee helposti marttyyri, joka ilmaisee vihansa epäsuorasti. Marttyyri saa toiset tuntemaan syyllisyyttä ja kiukkua. Uhrautuja odottaa hiljaa mielessään kiitosta ja vastapalveluita, pettyy, kun ei niitä saakaan ja on vihainen sisimmässään, koska on luopunut omista toiveistaan.
Sanot vaikka että tässä on nyt opinnot kesken ja ne pitää hoitaa hyvin että tulevaisuudessa pärjätään ja saadaan oikeita kunnon töitä! Oikeesti kauhee toi sun tilanne, en tunne ketään noin pahaa, mutta muutaman kerran tuollaiseen tilanteeseen jouduttuani olen ollut ihan kauhuissani. Luulis että niitäkin hävettää ja lopettasivat jo!
Pohjusta juttua kertomalla sukulaisille tosta käytöksestä. Ja siitä, että jatkossa sanot ei. Joten tietävät, että kun haukkuu sua, olet vain jämäkkä.
Järkky tyyppi!!! Minä pistäisin välit poikki, vaikka asuukin naapurissa ja vaikka haukkuis suvulle tai puolelle Suomea. En voisi kestää tuollaista päivääkään! Todella järkyttävää, kytätä lähteekö joku lenkille vaikka on sanonut olevansa kiireinen yms... Miten joku voi, miten voi olla tuollainen ihminen?