Poika 7 1/2 kk nukkumaan kauhealla huudolla mitä tehdä?
Seitsemän ja puoli kuukautta vanha poikamme ei suostu menemään nukkumaan ilman hillitöntä parkua. Puoli vuotiaana toteutettiin yksi unikoulu jolla saatiin poika nukahtamaan omaan sänkyynsä silittelyn ja laulun avulla sylihyssytyksen sijaan. Sitä iloa kesti pari viikkoa ja tuli vauvarokko joka romutti taas kaiken. Poika on nyt oppinut konttaamaan ja nousemaan seisomaan joten se vaikeuttaa nukuttamista entisestään. Mutta kaiken raastavinta on huuto jota on taas jatkunut usempi viikko. Kun pojan laittaa sänkyyn hän on ensin ihan tyytyväinen mutta juuri ennen kun uni tulee alkaa hillitön huuto joka ei lopu edes syliin nostamalla. Poikaa on tuuditeltava sylissäkin jonkun aikaa ennen kuin rauhoittuu. Jos yrittää laskea sänkyyn ennen kuin on unessa, alkaa samantien suora huuto joka ei lopu ennen kuin taas ottaa syliin ja tuudittaa. Neuvolastakin on saatu vaikka mitä unikoulu ohjeita mutta mikään niistä ei kerro mitä tehdä kun huuto ei lopu millään kun ymmärtääkseni sellaseen suoraan huutoon pitää kuitenkin reagoida. Enkä todellakaan ota pienestä kätinästä poikaa syliin vaan vasta kun huuto on ihan suoraa. Eikä oo kyllä ollu apua siitäkään että ennakoi sen ettei päästä ihan suoraksi huutoo, se yltyy siihen sitten sylissä. Onko kellään vastaavia kokemuksia? Onkohan tää joku eroahdistus vaihe vai onko se vaan otettava kova unikoulu käyttöön?
Kommentit (2)
...oli tosi hyvä. Mä kun oon tuntenu itseni ihan epäonnistuneeksi kun en oo pystyny jättään lasta yksin. Tossa oli tosi hyvin se että lasta saa ja pitääkin rauhotella. Meidän unikoulu oli vaan sitä että sai pojan nukahtaan sänkyynsä ja koskaan ei jätetty yksin vaan aina istuttiin vieressä. Se oli kyllä aika välttämätön juttu koska 9kg painoista poikaa on aika homma tuuditella sylissä ja siinä tuli se ongelma että havahtui aina siirrettäessä sänkyyn. Täytyy vaan toivoo että tää levoton nukahtamisen vaihe liittyy vaan jotenkin ikään. Olis taas pitäny vaan kuunnella itteensä mutta kun joka paikassa tuntuu olevan niin jyrkkä mielipide siitä että vauvan pitää nukahtaa iteksensä kun vaan jätetään sänkyyn.
Mä oon kans ottanut yöllä viereen jos on ollut levoton, mutta nyt en oikein uskalla kun herra herää välillä aika vähin äänin ja suunta on heti kohti sängyn reunaa. Mä en ite saa nukutuksi yhtään kun on koko ajan valppaana ettei poika putoa sängystä.
Mä oon kans osaltani vastaan sellasta unikoulua jossa tavallaan jätetään vastaamatta huutoon, sotii vähän sitä käsitystä vastaan että lapsi kokee turvattomuutta jos tarpeisiin ei vastata. Mutta jos lapsi herää yössä hirveen monta kertaa niin lempee unikoulu voi kyllä olla tarpeen. Onneks meillä ongelma on lähinnä yöunille ja päiväunille nukahtamisen kanssa ei yöheräily. Yöllä nukahtaa hyvin siksi se tuntuukin niin kummalliselta ettei suostu millään illalla nukahtamaan. Tuntuu että lapsi käy niin ylikierroksilla että on otettava tiukkaan pakettiin ja hyssytettävä että malttaa rauhoittua.
Meillä on 8 kk ikäinen tyttö, jonka unirytmi on mennyt sekaisin viimeisen kuukauden aikana. Aiemmin tyttö nukkui hyvin, heräsi kerran yössä syömään ja nukahti helposti. Nykyään herätään monta kertaa yössä ja päivällä saan nukutettua tytön vain vaunuihin, en enää syliin tai sänkyyn.
Uskon, että muutos johtuu siitä, että tyttö on oppinut konttaamaan ja nousemaan ylös, niin kuin teilläkin.
Nyt muutama yö on jo mennyt rauhallisemmin, tyttö herää taas vain kerran tai kaksi yöllä. Päiväunia tyttö nukkui ennen 3-4, nyt vain 2 kertaa, ja päiväunet kestävät kauemmin kuin ennen. Eli ilmeisesti tyttö vain haki uutta rytmiä, ja siitä johtui huuto aina ennen nukkumista: tyttö ei ollutkaan tarpeeksi väsynyt, tai ei oikein itse tiennyt, väsyttääkö vai ei.
Itse en kannata unikoulua, ainakaan näin pienellä. Jos tyttö herää yöllä ja ei rauhoitu silittelyllä, otan hänet viereemme nukkumaan. Uskon, että hän vain kaipaa läheisyyttä, enkä ymmärrä, miksei sitä voisi lapselle antaa ihan niin paljon kuin hän sitä tarvitsee. Miksi vauvan pitäisi olla itsenäinen? Aikojen alusta asti äidit ja vauvat ovat nukkuneet lähekkäin ja niinhän eläimetkin tekevät. Minusta se on luonnollisin tapa hoitaa unihäiriöitä, ja meillä se ainakin toimii.
Käy lukemassa seuraava artikkeli unikoulusta ja unihäiriöistä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sivuilta:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2547,6444,6445,7649