Yliopistoon opiskelemaan, mutta mitä?
Olen käynyt ammatinvalinnan ohjaajalla, tehnyt testejä, selannut nettiä läpi tuntikausia ja suunta on vieläkin hukassa. Tuntuu, että olen umpikujassa mietintäjeni kanssa, auttaisitteko?
Olen yli kolmekymppinen ammatinvaihtaja. Aion hakea yliopistoon ensi keväänä.
Minua kiinnostaisi hirveästi tuotantotalous (ergonomia, henkilöstöhallinot, työturvallisuus jne.) mutta ongelmana on pääsykokeet, mitenkään ei luonnitsu vaaditunlainen matematiikka, kemia ja fysiikka.
Myös kulttuuriantropologia olisi mielenkiintoinen ala, mutta mitä ihmeen töitä tuollaisella koulutuksella saa? Työttömäksi en halua opiskella.
Logopedia...njoo, miksei?
Kasvatustieteet....olisikohan minusta opettajaksi? Taitaa olla vaikea päästä sisälle.
Ja vielä se, että lukion keskiarvo minulla on todella surkea, 6.9 . C:n paperit kirjoituksista. Reaali B, Englanti M, Ruotsi ja äikkä C. eLI Sisään "lipastoon" pitäisi päästä sisukkaalla lukemisella ja pääsykoemenestyksellä eikä papereilla. Sisua on, motivaatio on, aikaakin tällä hetkellä lukemiseen. Mutta mihin minulla olisi mahdollisuuksia päästä?
Kommentit (17)
Ei noilla yo-tutkinnon arvosanoilla ole mitään väliä. Ne huomioidaan vaan parin vuoden ajan kirjoituksista. Ihan pääsykokeilla yliopistoon mennään siis. Älä ajattele ammattia vaan alaa mitä haluat opiskella. Ammattikoulut on ihan erikseen. Jos menet yliopistolle opiskelemaan sellaista alaa, joka kiinnostaa sinua ainoastaan tulevan ammatin kautta, niin voin luvata sinulle melkoista kärsimystä jo perusopintojen aikana.
arvosanat. Meitä meni kaveripiiristä viime pääsykokeissa monia -99 kirjoittaneita sisään jotain uutta hauskaa tutkintoa varten vanhoilla hyvillä yo-papereilla. Kiintiöt toki on, joten ei pelkät paperit riitä...
Kyllä, olen päättänyt haluta yliopistoon, mutta en vielä tiedä mitä opiskelemaan, aivan oikein! Yliopistossa on niin paljon mielenkiintoista!! Siellä on niin paljon kiinnostavaa opiskeltavaa, että en tiedä mitä karsia pois! Sivuaineitakin on hirveä määrä mielenkiintoisia joita haluaisin opiskella.
Ammattikorkeakoulut ovat poissuljettuja, siellä ei ole niin kiinnostavaa opiskeltavaa ja toiseksi, minun kohdallani sisään pääsy on vaikeampaa ammattikorkeaan kuin yliopistoon.
Avoin yliopisto on käynyt mielessä, se olisi oiva tie harjoitella pääsykokeisiin. Mutta ennen sinnekin hakeutumista pitäisi päättää ala, mihin tutustella.
Haen terveydellisistä syistä uudelleenkoulutusta, ja hakemuksen läehttämisen ajankohta on käsillä. Hakemuksessa pitäisi olla jotakin ajatusta tulevasta opiskelupaikasta, mihin tähtään. Aikaa ei miettimiseen ole paljon.
ap
Sikäli kun yliopistoon pääsee sisälle, opsikelumahdollisuuksia riittää, näin olen käsittänyt. Pääainetta voi vaihtaa jne.
"Valtsun kassaksi saattaisit olla sopiva"
Käytän tässä kohtaa vanhaa sanontaa: viisaampi lopettaa ensin ja jätän otsikon omaan arvoonsa.
Tiedän, että yliopistoon pääsee pelkällä valintakoemenestyksellä. Tuota en tosin tiennyt, että yo-tutkinnon arvosanat huomioidaan vain parin vuoden ajan kirjoituksista.
Pakko on jonkun verran tulevaa ammattiakin miettiä ennen opiskeluja. En todellakaan aio kituuttaa opiskelijana monta vuotta vain valmistuakseni varmasti työttömäksi. Sivuainevalinnoilla voi tietysti ohjailla työllistymismahdollisuuksia jonkun verran ja niin aion tehdäkin.
ap
Ja olen kirjoittanut -97, vailla ammattitukintoa. Neljä lasta löytyy. :) Olen jo löytänyt kiinnostavan alankin : Jyväskylän yo:n Kirjoittajakoulutus. Asun itse vain Päijät-Hämeessä, mutta onnistuisi opiskella etänä. Esteenä nyt vain sattuu olemaan niinkin naurettava syy kuin rahapula : 540e pitäisi löytyä, että voisi aloittaa... Ei tahdo oikein löytyä. Olen nyt kotihoidontuella nuorimmaisen kanssa vielä.
Kirjoitin suomen kielestä L:n, reaalista pistettä vaille eli E:ksi taipui. Kielet ja matikka heikompia. Lahdessa ei ole yliopistoa, Helsinki olisi lähin, mutta täysipäiväinen opiskelu ei nyt ole mahdollista. Siksi avoin ja nimenomaan etäopiskelu olisi se mun juttu.
Mutta mistä raapia rahat kasaan?!
ja osallistu jo vuodenvaihteessa ko. alan avoimeen opetukseen - saat apua jo pääsykokeisiin. Kiinnostuksen kohteesi ovat aika erilaisia - taloutta, terveystiedettä ja antropologiaa. Valinta on vaikea, tiedän, olen itsekin vaihtanut pääainetta enkä millään jaksa pysyä omissa asioissani, vaan opiskelen vähän kaikkea, mikä kiinnostaa :) Tsempit!
pidempään kuin pari vuotta! Muuttui oliko tänä vai edellisvuonna!
Saman tiedekunnan sisällä on varmaan suht helppoa vaihtaa pääainetta, mutta jos aikoo ihan eri tdk:aan,pitää usein käydä normaaleissa pääsykokeissa. Näin olen käsittänyt.
Mutta onnea oman alan etsintään!
summa etteikö jostain löytyisi.
Myy tavaroitasi, ota lainaa, säästä... Oletko kysynyt, onko mitään mahdollisuuksia maksaa erissä tms.?
Voi sen maksaa erissä. Varausmaksu 50e ja loppu kahdessa erässä. Perus-ja aineopintojen jälkeen voi pyrkiä sisään yo:n maisterikoulutusohjelmaan. Se vain tietäisi sitten ilmeisesti muuttoa sinnepäin.. Työllistyä voi esim. kirjoittamisen ohjaajaksi tai toimittajaksi, mitkä molemmat kiinnostaisivat kovasti! rakastan kirjoittamista, erityisesti fiktiivistä, ja olen sosiaalinen ihminen.
t. se mikä lie numero :)
Hienoa! Kunpa minäkin tietäisin, mitä haluan opiskella!
Voisiko olla mahdollista, että perustaisit erikseen opintotilin, jolle keräisit rahaa opiskelua varten? Vihjaisit sukulaisille että joululahjat (jos teillä on tapana ostaa aikuisillekin lahjoja) voisi sijoittaa opiskelurahastoon rahana? Oletko jo viettänyt kolmekymppisiä? Kymppi kerrallaan, kyllä rahat sinne kertyisivät. Tsemppiä!
ap
Antropologia ja kansatiede olisivat todella kiinnostavia aloja, mutta työllistyminen silkkaa tuskaa.
Historia, uskontotiede, kielet - ne kaikki johtavat valtaosaltaan opettajantyöhön. Ja opettajan koulutusohjelmaan kuuluu auskultointi eli (lähes) vuoden mittainen opetusharjoittelu. Monihan siitä toki on selviytynyt, mutta minulla se tiivistahtisena vuotena ainakin rajoittaisi kiinnostusta. Ja opettajaksi tietysti pitää erityisesti haluta, että tulee kunnon opettajaksi.
Mieti vain vielä sitä työtä, jota haluaisit tehdä. Tutki eri tiedekuntien sisältöjä. Jo talouspuoli kiinnostaa, sieltä saisit ehkä kohtalaisen hyvin myös työelämään valmentavia taitoja.
Hakuaika päättyy perjantaina - viimeistään silloin pitää postittaa hakulomake sekä kirje, jossa kertoo motiiveistaan ja kiinnostuksestaan kirjoittajakoulutukseen. Pakko varmastikin hakea! :) Miettii sitten, miten rahallisen puolen kanssa venkslaa...
Kolmekymppiä tulee täyteen joulukuussa. itä odotellessa siis. :)
kyllä se raha-asia aina jotenkin järjestyy. Jos olet kirjoitellut paljon, niin mitä jos kehittelisit muutaman juttuidean joita tarjoiaisit lehdille? Jos saat julkaistuksi, niin ne rahat sitten käytät tuon koulutuksen maksuun.
Tee niin, että mietit aiheen johonkin lehteen joka on sinulle tuttu, ja jonka linjan tiedät. Mietit niille valmiin jutun, siis rakenteen, merkkimäärän suunnilleen ja jopa että mille palstalle (näitä palstoja tai teemojahan on vaikka naistenlehdissä aina). Sitten tarjoat tätä valmista pakettia niin, että soitat toimitukseen ja kysyt, kenelle voi lähettää juttutarjoukset (toimituspäällikkö/ päätoimittaja), ja lähetät sitten ko. henkilölle esittelyn ideastasi sähköpostitse. sitten vaan toivot että tilaavat jutun, kirjoitat sen, lähetät ja odottelet palkkiota tilillesi :)
Kiitos kannustavasta viestistä!
Olen tällä välin selannu nettiä ja yhtäkkiä huomasin yhtä keskusteluketjua lukiessani, että olen monesti ajatellut, että esim. koulutussuunnittelijan työ olisi hirveän mielenkiintoista! Myös opinto-ohjaaja tuntuu mukavalta ajatukselta vaikka opettajan työtä periaatteessa onkin. Eli kasvatustieteet taitaa olla se mihin tähtään. Ja tietysti se tiedekunta jonne tuntuu olevan eniten tunkua ja vaikein päästä...
Soitan ammatinvalinnan ohjaajalleni ja lähden siitä liikkeelle. Nyt innostuin jo niin paljon, että tekisi mieleni tilata pääsykoekirjat heti! Ne nimittäin ovat jo selvillä.
ap
Olen kirjoittanut koko ikäni, ja muutaman "kirjankin" ystävien ja sukulaisten iloksi. Haluaisin vain oppia enemmän suunnittelemaan kirjoittamistani ja kirjoittamaan ajatuksen kanssa - tähänastinen kirjoittamiseni on ollut enemmänkin pelkän lahjakkuuden varassa etenemistä. Ehkä olen hiomaton timantti, raakaversio kirjoittajasta. :)
Ikävä älyllisiin haasteisiin on kova! :) Kyllä minä varmasti haen siihen koulutukseen, perjantaihin mennessä... Voin joskus kirjoitella tänne, miten homma etenee! Koulutus alkaa tammikuussa.
t. olinkohan 10 (?)
tiedä mitä lukemaan. Kannattaa kyllä ensin löytää se mitä todella tahtoo tehdä, muuten voi ola vaikea pitää motivaatiota yllä jos jossittelu jatkuu eikä selkeää linjaa löydy.
Mitä jos tutustuisit myös ammattikorkeakoulujen tarjontaan, sieltäkin löytyy vaikka mitä linjoja. Toiseksi voisit opiskella ensin avoimessa yliopistossa, jotta oman alan löytyminen hahmottuisi, saat siinä samalla harjoitusta pääsykokeisiin.
Lukion arvosanoilla ei siinä vaiheessa ole niin kovasti väliä kun löydät alan jolle tahdot.