Voiko uhmaikä alkaa jo n. 1-vuotiaana?
Vai onko meillä vain harvinaisen voimakastahtoinen poika.. Täyttää siis kohta vuoden ja on ruvennut saamaan KÄSITTÄMÄTTÖMIÄ RAIVAREITA pienistäkin asioista, joita ei saa tehdä. Haluaisi esim. loputtomasti pidellä itse hammaharjaa ja jonkin aikaa annankin "harjata itse". Kun sitten on aika laittaa harja pois, niin alkaa huuto jolle ei meinaa loppua näkyä. Sama juttu minkä esineiden kanssa vain, joita ei saa pitää.. Tämä siis vain yksi pieni esimerkki.
Kommentit (8)
Kolmen lapsen äitinä voin "lohduttaa", että tuo on alkusoittoa. Huomaat kyllä kun THE UHMAIKÄ on sitten päällä 2-3 ikävuoden välillä!
kaikkea ei voi saada. itseasiassa sen ikäinen ei ymmärrä sitä vielä ollenkaan. Ei sitä' mun mielestä uhmaksi voi sanoa.
nyt hän kapinoi sitä tunnetta vastaan.
Muistan itsekin kapinointiani äitiäni vastaan ollessani vain 7 kuukauden ikäinen. Ja se jatkui, sillä en kokenut että äiti olisi osannut tulla minua vastaan... Ehkä sinäkin voisit antaa vauvan kokea, että suot hänenkin saada tahtonsa läpi tuollaisessa asiassa? Mitä jos kokeilet, että hän saakin pitää haluamansa tavaran? Kyllä se aikanaan menettää merkityksensä, kun et olekkaan aina "viemässä häneltä kaikenlaista." ;)
joudut kohtaamaan ne tunteet myöhemmin suurempina. Opeta lapselle erilaista suhtautumista. Reaktiotavat saavat alkunsa jo alle 2-vuotiaana, ellet välitä niistä silloin, saat jälkeenpäin vain korjata virheitäsi ja se on työläämpää. Ei sillä että kyse olisi nyt mistään vakavasta jutusta, mutta ellet pidä vauvan tavasta reagoida, ohjaa häntä toisenlaiseen suuntaan. Se etteikö vauvan käytökseen voisi muka vaikuttaa, on valetta ja johtuu osaamattomuudesta. Ihminen oppii alusta alkaen.
Lapsi sellaset 1v4kk ja tuossa vuoden iässä alkoi pikku raivareita tulla ja nyt tulee jo enemmänkin ja ihan kunnolla mm. kaupassa jos ei saa työntää kärryjä ja repiä tavaroita alas hyllyiltä, jos ei saa ulkona työntää omia vaunujaan koko ajan jne. Kiipeilee itse syöttötuoliin vaatimaan "jätskiä" ja sen sellaista.
että heillä ei ole sanoja ja toisaalta ei välttämättä ymmärrystäkään miksi jotain asioita ei saa /pysty toteuttamaan.
meillä tavaroiden pois antamiseen kädestä helpottaa vähän se kun saa itse pistää vaikka sen hammasharjan sinne omalle paikalleen... sit tietty pitää kehua kun on sen sinne pistänyt :D
tyttö on nyt 11kk ja kaikesta mistä kielletään tai ei saa tehdä tulee pieni raivari.
eli tutulta kuulostaa:)
Ihan tyypillistä tuossa iässä. Vielä pientä alkusoittoa siihen oikeaan uhmaan nähden...