Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olemmeko hyvätuloisia, kun miehen kanssa bruttotulot yhteensä vajaat

Vierailija
08.10.2007 |

7000e/kk (+ jonkinmoiset bonukset vuosittain)?

Kysyn vain, koska yksi kaveri kommentoi " hyviä tulojamme" , enkä itse niitä mitenkään ihmeellisinä pidä (kahden akateemisen tutkinnon suorittaneen tuloiksi).

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

8000 e kulumaan kuukaudessa tosta vaan niin huhhuh! HÄVETKÄÄ!!! On paljon lapsiperheitä, jotka pärjäilevät vain n. tuhannella eurolla kuussa. Meillä menee niin että miehen palkasta jää noin tonni ja samoin mun äitiyspäivärahasta, kun maksamme vuokran ja laskut ja välttämättömät ostokset niin eipä jääny mitään säästöön. Jos saisin 8000 e kuussa niin en kyl tiiä mihin rahat tunkisin, varmasti säästäisin suuria summia!

Vierailija
2/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä kaksi alemman korkeakoulututkinnon omaavaa ja bruttotulot alle 4000e. Alavalintakysymyskin....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli käytettävissä 4 tuhatta euroa.

Minäkin olen aikoinani elättänyt kahta lasta opiskelijana markka-aikana hyvinkin pienillä summilla, ts sanoen opintotuella, lainalla ja lapsilisillä. Sittemmin olen opiskellut loppuun, mennyt töihin, saanut useita lapsia lisää, luonut siinä sivussa " uraa" ja katson kyllä ihan ansaineeni rahani, kiitos kysymästä.

Eikä meillä raha kulu " turhuuteen" , vaan sillä ostetaan lapsille vaatteita, koulukirjoja (nyt juuri 2 lukio-ikäistä, mm. tänään meni 140 eur toisen kirjoihin, toisellekin tulee menemään melko lailla vastaava summa -- eivätkä kirjat periydy kun ovat eri lukioissa), lääkkeitä, ruokaa jne. Emme matkustele ulkomailla, emme asu ökytalossa, tms.

Voi olla hankala hahmottaa, että yli " normiperheessä" menotkin tosiaan ovat normimenoja suuremmat. Mutta kuten sanoin, valitsimme ison perheen, emme säästöjen kartuttamista....

Vierailija
4/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vuositulo. Katsopa ihan vaan tilastoista paljonko keskimäärin suomalainen nainen ansaitsee vuodessa ja kuinka paljon suomalainen mies keskimäärin ansaitsee vuodessa. Laske nämä yhteen ja vertaa teidän yhteenlaskettuihin bruttotuloihin.

I agree with you! Niin itse tekisin ... av:lla kaikki alle 10 000 euroa kuussa ansaitsevat perheet ovat heikkotuloisia, mutta jos haluat verrata kansaan niin tsekkaa tosiaan luotettavat tilastot, hyvin saatavilla tietoa mihin omia tuloja voi verrata.

Jatkan sitten ap:n jatkokysymykseen. Meil samat bruttotulot (ilman muutamaa pikkuista etua ja miehen vapaata autoetua), lainan lyhennys 1200 ¿/kk, autolainan 400 ¿/kk ja muita lainoja tai luottoja ei ole. Tarkoitus olla autolainatonkin mahdollsimman pian, toinen auto upouusi ja miehen auto vapaa autoetu.

Vierailija
5/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

7000 euron bruttotuloilla kuuluu kotitalouksien hyvätuloisimpaan kymmenykseen. Ette siis ole mitään rikkaita tai poikkeuksellisia, mutta normaali kielenkäytössä ehdottomasti hyvätuloisia.

Vierailija
6/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta av:lla olette pohjasakkaa ... katso vaikka saamiasi kommentteja :-)

Vierailija
7/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niin se elämää jakaa... toiset elää rikkaasti ja kuluttaa paljon. Toiset elää köyhemmin ja kuluttaa vähemmän.

Vierailija
8/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille jää neljä tonnia kuussa nettona käteen, vaikka bruttona tienaamme vähän yli kuusi tonnia (2600+3500¿). Siis jääkö meille oikeasti yhtä paljon rahaa käytettäväksi kuin kahdeksan tonnia tienaaville?? :O Eihän bruttopalkat kerro mitään, vaan käytettävissä oleva summa tiliotteelta kuukausittain.

Esim. tukien ansiosta osa ansiotulottomistakin tulee yhtä hyvin toimeen kuin osa pieni- ja keskituloisista... Ja verotuksen ansiosta näköjään osa keskituloisista saattaa tienata käytännössä melkein yhtä paljon kuin suurituloiset?

Vierailija
9/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä miehen tulot ovat n.7000¿/kk (brutto), joten siitähän siivuttuu oikein mojova summa pois kun verot lähtee. Ja minä taas olen hoitovapaalla, niin minun " tulothan" ovat ihan naurettavan pienet.

Joten vaikka miehen tulot kuulostaa keskivertoa suuremmalta, niin se mitä kuussa jää käteen, niin eipä paljon ylimääräistä jää (kun moni on sitä mieltä että hyvähän minun on hoitaa lapsia kotona kun miehellä tuollaiset tulot...).

Voi kumpa sen voisikin jakaa, kumpikin saisi 3500¿/kk, niin käteen jäisi paljon enemmän.

Vierailija
10/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Progressiivinen verotus on muuten minusta ihan ok juttu, mutta se tosiaan vähän hämärtää sitä, että totta tosiaan bruttotulot eivät sano yhtikäs mitään käteen jäävistä tuloista...

Ja kun " keskituloiset" eivät tosiaan saa sitten niin mitään tukia, paitsi toki lapsilisät (joita niitäkin ollaan tuon tuostakin keskustelupalstoilla viemässä " hyvätuloisilta" ), maksavat kaikesta kalliimman mukaan jne, niin...

Itse tiesin kaiken tämän enkä ole muuta kuvitellutkaan missään vaiheessa, pienituloisessa duunariperheessä kasvaneelle miehelle on tullut yllätyksenä, että 75-100 tuhannen euron välissä huitelevat bruttotulonsa (vaihtelee bonuksien mukaan) eivät olekaan mikään " iso tulo" ...

Vierailija
11/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme uudessa 200 neliön talossa, kolme lasta, asuntolaina. Silti voimme ostaa melkein mitä vain mielijohteesta. Viimeksi ostimme auton. Kulutamme kai aika vähän sillä rahaa jää joka kuukausi säästöön.

Vierailija
12/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hakemassa kehuja, sitäpaitsi " kasvoton" ihminenhän täällä olen.

Takalistoa ei tod. pyyhitä seteleillä, kolmilapsisessa perheessä tällä hetkellä kaikki mikä tulee, myös menee. JA lainoja lyhennetään vain alle 1000e/kk. Nettotulot jää vähän alle 4000.

ap

Vierailija
13/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetti nää kysymykset on naurettavia. Etköhän itse tiedä onko hyvät vai ei?!?

Vierailija
14/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisia tai keskituloisia. Ei nyt pientuloisia kumminkaan

Vierailija
15/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies tienaa yksin suunnilleen tuon verran ja se alkaa kai olla aika hyvätuloinen.

Vierailija
16/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Helvetti nää kysymykset on naurettavia. Etköhän itse tiedä onko hyvät vai ei?!?

Vierailija
17/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän Iltasanomissa pitkä lista ammateista, jotka jää alle. Mieti siitä.

Vierailija
18/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos brutot 3500 + 3500, käteen jää ihan ok, mutta jos vaikka 1000 + 6000, jää paljon vähemmän käteen. Meillä brutto 8000 (netto reilu 5000) ja pidämme itseämme keski- tai hyvätuloisina, riippuen vertailemmeko itsemme ikäisiimme vai kaikkiin työntekijöihin.

Vierailija
19/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä bruttotulot himpun vajaa 8 000 euroa kuussa ja elämmme ihan kädestä suuhun...

Vierailija
20/25 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä bruttotulot himpun vajaa 8 000 euroa kuussa ja elämmme ihan kädestä suuhun...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän