Elokuiset vk 41
Kommentit (40)
naurattaa ja ei paljon naurata. fiilis vaihtelee päivittäin,mutta ihan silkasta väsystä. koitan aatella että aikansa taas tätäkin =)
meillä esikko nukkui ekan yönsä heräämättä yksi vuotis yönä tai syömättä miten vain. hän tosin herättää aika harvoin, enää. 4,5v kun tuota ikääkin jo oli.
vauva syö yöllä pari krt mutta pari krt myös ährää jotain omia juttujaan. välillä jo ajattelen että nukutaan sitten vaikka tissi suussa niin ois helpompaa (esikko oli tällainen kun luovutin shown) tämä veikko ei ole vielä tissi suussa nukkunut, mutta voisin välillä toivoa sitä sen sijaan että viuhtoo omiaan.
no ei tämä nyt ihan kamalaa ole kuitenkaan. mutta miten se meneekin niin aina kun ite nukkuis niin vauva ei nuku ja kun vauva nukkuu ei ite nuku.
mulla oli ekoilta viikolla unisaldo jotain pari tuntia yössä.
nyt jo sentään 4tuntia mikä on kyllä hyvä.enempää en vaadikaan tältä ekalta vuodelta.päässä kyllä välillä viiraa!
tässä tämä,myöhemmin muita juttuja.
neitiniiskunen ja pikkumies 6vkoa
Mona: Vesirokkoonhan on olemassa jotain omaa voidetta, jota saa apteekeista. En ole varma tarvitaanko reseptiä, mutta lääkärihän voi myös määrätä allergialääketta kutinaan.
Kurjaa, jos neuvolassa ei kuitenkaan ohjattu oikeaan imettämistekniikkaan. Mutta älä lannistu! Imettämiseen saa huonosti tukea sairaalasta sekä neuvolasta usein, joten se imetystuki voi oikeasti olla hyvä ratkaisu. JOs käytät skypea voi imetystukilista.net saada skypen kautta apua, siellä kai aina päivystää joku. Itse olen lukenut näitä artikkeleita:
http://www.imetystukilista.net/faq/hampuri.php
http://www.imetystukilista.net/faq/imuote.php
http://www.imetystukilista.net/faq/imemisasento.php
http://www.imetystukilista.net/faq/newman_rinnalleauttaminen.php
Mutta suihkutissin kanssa imettäminen on hankalaa pienen vauvan kanssa. Isomman kanssa jo helpottaa, kun vauvakin nielee nopeammin. Itse imetän kotona aina suihkutissipuolelta makuullaan. Maan vetovoima auttaa, ettei suihkua niin paljon. Myös samasta rinnasta voi imettää monta syöttöä peräkkäin, silloin kaikkina kertoina ei suihkua niin paljon. Toinen rinta tietty meinaa pakahtua, mutta sekin helpottaa jossain vaiheessa. http://www.imetystukilista.net/faq/newman_koliikki.php#liianrunsas
Tsemppiä kovasti Mona! Muista sitten, jos muuten jatkuu (parempien öiden jälkeen) apaattinen olo, niin sitten mars jonkun ammatti-ihmisen puheille. Vauva-ajassa kai kaikilla on väsymystä (vai onko joku, jota ei väsytä?), mutta pitäisi olla myös hyviä ja jaksavia hetkiä. Eikä myöskään saisi kiinnostus kaikkea kohtaan lopahtaa kuin väliaikaisesti, juuri esim. väsymyksen tai flunssan tai vastaavan vuoksi. Jos masennus uhkaa vallata mielen, pitää se pysäyttää mahdollisimman nopeasti, jotta ei kerry sitten niin suurta painolastia itselleen.
Meillä yöt ovat vaihtelevia. Ensi viikolla mennäänkin isovanhemmille. Siellä on tarkoitus minun nukkua myös päiväunia silloin kuin vauva nukkuu. Muut saavat viihdyttävät esikoista vauvan unien aikana.
Aamulla muuten meillä oli -2 pakkasta! Siitä kauhistuneena olenkin koettanut päivittää talvivaatetilannetta. Nyt on lapsilla hyvät vaatteet, mutta tajusin, että itse heitin vanhat talvikenkäni pois (olivat kyllä ihan kelvottomassa kunnossa), jotta saisin ostettua uudet. Hattujani en löydä ja hanskanikin on mies siivonnut jonnekin (Mies teki varaston uudelleen järjestelyn, enkä minä löydä yhtään mitään.) Ihanaa, että mies tekee kotihommia, mutta voisi sitten samalla merkitä laatikot ym., että muutkin löytää tavaransa.. ;)
Västis ja neiti ja pikkumies
ketjun läpi ja yhtäkkiä muistin,että en oo tainnut tänne ilmoittaa tytön 2kk mittoja.
Syntyessään hän oli siis 3360g ja 50cm.
ja nyt 2 kk iässä hän oli 5560g ja 56.6cm,kuukaudessa painoa oli tullut huikeat 1110g ja ihan pelkällä rinnalla,joten oon tosi tyytyväinen kasvuun.
Täällä oon tilaillut viime päivinä lisää kestoja,nyt m kokoa,s alkaa olla kohta tytölle pieni.
Tyttö on nukkunut kokoajan hyvin,ja uni velkaa ei oo kertynyt yhtään.
Ja uutta vauvaa on kuumeiltu synnytyksesä lähtien ja mullahan menkat alkoi jo kk sitten täysimetyksestä huolimatta,niin sen puoleenkin vois olla mahdollisuuksia raskautua kerrankin jo imetysaikana,mikä on ollut aiemminkin toiveena.
Täällä vauva juttelee ja hymyilee paljon,viikko sitten hän löysi nyrkkinsä ja sitä on ihmetelty yhdessä.Isi oli poissa kotoa,kun nyrkki
löytyi ja ikuistin sen hetken videokameralla isiäkin varten.
Lumina
Väsymyksestä: mua ei niin kauheasti väsytä, välillä tulee uupumisen hetkiä ja helposti kyllä nukahdan jos makuultaan imetän. Aamulla kyllä väsyttää ku seiskalta joutuu nousee isoveljien kouluun menon vuoksi...ja illalla tulee kyllä miehen kans kupattua kuhan tän pikkumiehen saa nukkumaan (klo23 aikoihin)...ja päivällä en nuku ku töitä jo aikas paljo teen :( Yöllä herätään vaihtelevasti 2-4krt syömään, joka kestää 5-10min kerrallaan..
Mona: Vesirokkoon saa apteekista rasvaa, pyydät vain tiskiltä, ne kyllä tietää :) se auttaa lähinnä kutinaan ettei lapsi raapis. Tsemppiä taudin kans!
Västis: Meillä oli 4,8 astetta keittiön mittarin mukaan pakkasta ku aamulla heräsin, meillä on monesti kylmempää ku muualla (auton mittarin mukaan) vaikka periaatteessa tuon järven pitäs lämmittää..mutta hyi että ku rupes paleleen ihan ajatuski pakkasesta.. Jätäkö ompelukurssin viimesen kerran väliin ku luin että ootte menossa mummolaan? Meillä on nyt se ite tehty bambufrotee-vaippa housussa saas nähdä miten käy :)
Vauvakuume: meitähän tuntuu olevan aika monta " sairastajaa" ;)
Voih! pakko kait se on lähteä sinne kauppaan...jos sais tuon ukkokullan kantajaksi ku kokonainen prisma-kärryllinen sitä joutuu aina tälle porukalle viikoksi ruokaa ostamaan (kyllä muuten aina kassalla hirvittää..) mutta ei voi mitään!
Aurinkoista (toivottavasti) viikonloppua!
Nani76 ja Jooel-poika 2kk
Kaaos kotona, mutta antaa olla.
Monalle vielä: kyllä ne ilmavaivat ja lyhyet päikkärit voivat johtua tuhannesta muustakin asiasta kuin imetysasennosta. Eräs imetysneuvoja juuri kertoi yhden lapsensa nukkuneensa vauvana aina lyhyitä päiväunia.
Nani: tullaan ompelukurssille. Lähden keskiviikkona lasten kanssa reissuun aamupäivällä. Mennään ensin kummitytön synttäreille, joka on matkan varrella. Sieltä sitten isovanhemmille. Otan kankaat mukaan, jos vaikka siellä edistyisi tuo ompelukin ;) Kerro sitten, miten omat vaipat toimivat.
Västis
Eli te kaikki väsähtäneet ja uupuneet, joiden lapset syövät neljä kertaa yössä: Ymmärrän täysin väsymyksenne, mutta koettakaa ajatella, että vaikkapa meikämannesta se kuulostaa vielä jotensakin inhimilliseltä! MEillä poju simahtaa yöunille siinä 19.45-21 päivästä riippuen. Syö kerran vielä unissaan ennen omaa simahtamistani siinä 22 tai 22.30. JA sitten: puolen yön jälkeen vaatii tissiä joka tunti! JA on kuin kello, esim. 0.45, 1.45 (näistä toinen hyvinä öinä tippuu pois), 2.45, 3.45 plus ptikittynyttä ähinää ja tohinaa, 4.45, vielä n. 5.30, jonka jälkeen rauhoittuu ja nukahtaisi pitkille unille - vaan siiinä 5.40-6.20 hihkaisevat 1- ja 3-vuotiaat, ja aloittavat päivänsä sata lasissa riemuissaan tai täysärsytys päällä uuden päivän edessä. HOOOH!!! Päiävunilla isommat ja Samuli ovat melko eri aikaan. Hyvinä päivinä saan koisittua poju mahani päällä puolisen tuntia, mikä kyllä auttaa. Väliaikaista toki kaikki on vaan, ja kyllä tästäkintaas selvitään aj yli päästään, mutta täytyy todeta, että väsymys on SYVÄ ja usein pelkästä väsymyksestä tekisi mieli itkeä ja joskus pirutankin pari kyyneltä, vaikka olo on muuten ihan ok. Mitään omia nukkumisvuoroja on turha edes miehen kanssa ajatella, kun on joko töissä tai opintojensa parissa joka hiivatin aamu, ja sunnuntaina olemme molemmat väsyneitä (juu, myös mies, jolla ei satavarmasti edes tajua oman väsymykseni tilasta). Usein mies kehottaa mua nukkumaan sunnuntaina hiukan, mutta ei se onnistu, kun kahden pienen riemumielen elämänäänet ovat niin kovat, ja Samulikin niihin havahtuu - ja tahtoo, kas kas, tissiä!
Neuvolassa sanoivat, että poika kasvaa hurjaa ja hyvää vauhtia, joten jos vain äiti jaksaa, ei lisäravinnolle ole mitään tarvetta. Imun tarve on hillitön, mutta öisin poju vain vetäisee (on ketale oppinut) tutin pois ja tahtoo tissin. Tissin jälkeen imuttelussa hyvä kakkonen on peukku, en muista toisten lasteni sitä noin antoisasti lutkuttaneen - nytkin lutkutusääni käy kehdosta!
Jaaha, taitaa olla taas toisen tissisatsin vuoro ennen yöpuulle sammahtamista. Sitten meikkis saunaan alkoholiton kopperbergin sidukka kourassaan. Levollisempia öitä teille!
Vitanova ja Samuli 8vk
mulla tulee paljon, eli ei sen vähyydestä tämä rullaati riipu.
Meidän neidin 2 kk mitat olivat 58,5 cm ja 4880 g. Pieni on, mutta en ole huolissani. Tyttö on tosi jäntevä ja liikkuvainen. Korviketta vetelee, mutta ei todellakaan mitään hirmuisia määriä kerrallaan. Neuvolantädinkin mukaan kasvaa kauniisti ja tasaisesti omalla käyrällään ja sehän se on tärkeintä.
NiiskuPiisku
Siis todella taivaan täydeltä sataa räntää ;( Mihin hävisi se eilinen hieno auringonpaiste...
Mutta siis väsymyksestä, kiva lukea että muitakin vaivaa. Meilläkin poika syö nyt 3-4 krt yössä (aikaisemmin 1-2...) ja nukkuu päiväunia pikku pätkissä. Nälästä en usko tuon johtuvan kun aina ei edes halua tissille vaan ainakin päivisin tykkää vaan olla ja katsella maisemia. Ja sitten meneekin jo yliväsymyksen puolelle ja unesta ei tule taas mitään. Ei sängyssä eikä vaunuissa. Kaukalossa nukkuu niin kauan kuin auto liikkuu mutta heti jos siirrytään kaupan puolelle tai auto on pidemmän aikaa pysähtynyt niin johan taas herätään. Itse olen tähän viikkoon asti ollut suht pirteänä mutta nyt alkaa olemaan tuhoton väsy. Ja sama kuin muilla niin kun poika ei nuku niin esikoisen kanssa ei tahdo ehtiä tehdä mitään joka sitten kiukuttelee jotta saisi edes sillä tavoin huomiota (tai näin ainakin tulkitsen). Huoh, mutta kait se tästä. Välillä on ihan hyviäkin päiviä mutta välillä sitten näitä vähän huonompia. Luksusta on jos pienempi ja isompi nukkuvat samaan aikaan päiväunia jolloin äitikin yleensä onnistuu vetämään pienet tirsukat (Siis päiväunet ;)
Vauvakuume muuten jostain syystä vaivaa täälläkin. Esikoisen aikaan ei todellakaan ollut tässä kohtaa mitään kuumetta ja ajattelin että pimeätä porukkaa ne jotka samantein haluavat ryhtyä tähän kaikkeen (ja raskauteen) heti uudestaan mutta tosiaan jostain syystä nyt on vähän kuumetta ilmassa. Mutta kuumeeksi saa kyllä jäädäkin, meillä on lapsiluku nyt täynnä. Piste. (oliko vakuuttavaa ;)
Mutta nyt pirteänä imurin varteen niin kauan kuin pikku-ukko vetää aamupäiväuniansa.
Jav@ ja ukkeli 7vk ja tyttö 4v.
Kohta taitaa olla jo vesisadetta. Tyttö lähti riemuissaan isin kanssa ulos, kun kerrankin isi on aamulla kotona ja maassa lunta. Eka lumiukkokin on tehty. Pakko oli tulla vain hehkuttamaan, että viime yönä sain nukuttua kauemmin kuin tavallisesti ja olo ihan toinen. Taisi hyvät yöunet auttaa vauvaakin, sillä on nukkunut aamupäiväunia kauemmin kuin 20 minuuttia. Oma olo on heti inhimillinen, voisi vaikka mitä tehdä (ajatuksen tasolla). Käytännössä tää arkirumba on pian harteillani ja sitten mennään lasten ja pakollisten kotitöiden ehdoilla.
Vitanovan lapset heräävät kyllä törkeän aikaisin. Varmasti olet väsynyt yösyöttörumban ja aamuheräämisten jälkeen. Toivottavasti teilllä myös vauva asettuisi jossain vaiheessa sisarusten rytmiin.
Nyt tiskejä purkamaaan..
Västis hiljaisessa talossa..
Eilen olikin tosi hieno ilma!! Oltiin lasten kanssa ulkosalla lähes koko päivä. Ensin aamulla talli hommissa ja sitten ruuan jälkeen kaupungilla markkinoilla. Isot pojat touhusivat sitten vielä illalla isänsä kanssa ulkona melkein puoli yhdeksään asti. Meidän pienimieskin nukkui ihan mahtavat päiväunet ja kahteen kertaan melkein neljä tuntia. Ulkona tuntuu uni aina maittavan, tosin kärri saisi olla koko ajan liikkeessä tai ainakin täytyy heijata vähän väliä.. kantoliinassa nukkuu sitten tosi hyvin.
Tänään onkin sitten ihan toisenlainen päivä.. Isommat pojatkaan eivät viitsineet ulkoilla kuin ehkä tunnin verran, enkä minä pienen kanssa ole viitsinyt edes ulos raahautua.. Pienen ottaessa aamupäiväunia (jotka siis sisällä paljon lyhyemmät kuin ulkona) sai juuri ruuan uuniin ja nyt taas imetetään..
Univelasta: Jota minulla ei juuri ole, onneksi!! Meillä pieni nukkuu kainalossa enkä edes oikeastaa tiedä kuinka monta kertaa hän yössä syö.. Iltaisin pieni valvoo usen aika paljon pidempään kuin minä. Minä kun simahdan jo yhdeksän maissa ihan viimeistään kymmeneltä.. armottoman iltauninen kun olen.. Pienokainen pötköttelee sitten isin mahan päällä ilta ohjelmien ajan kunnes sitten nukahtaa tai tahtoo tissille ja nukahtaa. Aamulla meillä noustaa seitsemän maissa joskus vähän aiemmin, mutta harvoin kovin paljoa myöhemmin.
Jotain piti vielä kommentoida, mutta en muista yhtään että mitä..
pönttö-örvelö
Pitkästä aikaan tulen minäkin kirjoittelemaan. aika niin hurahtaa johonkin. meille poika tuli eilen 2kk täyteen.
ristiäiset oli viime su ja olikin ihan perheen kesken vaan +kummit. kivasti meni. Meidän poika on rauhallinen eikä turhia itkeskele ;) tämä on vielä helpompi kuin esikoinen. Univelkaa ei ole tänne kertynyt kun yöllä meillä nukutaan muutamalla syötöllä vaan ja nekin olen ite ihan unessa.
Isosisko hoitaa edelleen kovasti,sanoo välillä mullkkin et veli itkee et ota sylii tai laita tutti suuhun..
nyt meillä herättii parveekkeella joten palailen uuden kerran taas!
meillä taitaa kasvaa pikkujätti! Paino 6125(3985) ja pituus 61(51)! Aivan tajuton kasvuvauhti! Esikoisesta stressasin hitaan kasvun takia, mutta eipähän tarvi sitä tällä kertaa miettiä. Neuvolan täti lohdutti että kyllä se siitä tasaantuu :)
Ja ihme kyllä, mulla on maitomäärät vissiin lisääntyny, ku edelleen riittää se pari desiä korviketta lisämaitona päivässä, eli osittaisimetyksellä mennään. Yöt menee pelkällä rinnalla. Lisämaitohuikat annan aamulla ennen pitkiä päikkyjä ja illalla tankkauksen yhteydessä, illalla tuntuukin, ettei maito oikein riitä, Luukas raivoaa tissille, kun on sen syönyt tyhjäksi, eikä sieltä ainakaan riittävän nopeasti maitoa tule. Mutta olen sen meidän painajaismaisen imetyksen alun jälkeen enemmän kuin tyytyväinen tilanteeseen. Ja jos tilanne tälläisenä säilyisi, voisin tuossa 4 kk paikkeilla päästä takaisin pelkälle rintamaidolle esim vellin kanssa.
Oikein innostuin tänään ja yritän nyt imettää oikein ajatuksella enemmän, josko vielä kuitenkin sille täysimetykselle päästäisiin. Jos pojan kasvupyrähdys olisi vaikka ohi ja alkaisi " normaali" kasvu, pysyis äipän tissitkin mukana.
Täällä jaksetaan ihan hyvin, esikoinen 4,5v ei öisin juuri herättele ja Luukas siirtyy ekan syötön aikaan (klo2) mun viereen ja siinä sitten tissitellään 2-5 kertaa, mutta minä nukahan aina saman tien, ku oon tissin suuhun saanu pojalle. Ja 8-9 aikaan noustaan ylös.
Hormoonikierukka on paikoillaan ja toiset menkatkin on jo menossa, mutta josko tuo kierukka sitten pitäisi ne menkat poissa seuraavat viisi vuotta. Meille Luukas on toinen ja viimeinen, mutten ihan sterilisaatioon halunnu, keirukka oli sitten se seuraava vaihtoehto. Vaikuttaa paikallisesti, eikä tartte muistaa pillereitä eikä kortsuja. Eikä laittaminenkaan muuten sattunu yhtään! Suosittelen!
Nyt lapset tarttee äitiä, joten hyviä unia kaikille! Voikaa hyvin!
emma ja Luukas 2kk
taitaa olla varsin varteenotettava vaihtis, sitä itsekin tiistaisen jälkitarkastuksen jälkeen olen ruvennut vakavasti harkitsemaan. Tosin sanoin lääkärille, että en ole ajatusta pidemmälle vielä ehtinyt miehen kanssa näissä puuhissa, johon lääkäri: " kyllä ne miehet ovat aina sen verran mustasukkaisia näille pikkuisille, että niitäkin on ihan hyvä ja tarpeellista helliä aina ajoittain, jotta pysyvät tyytyväisinä!" Jahhas, millähän voimilla ja ajalla! Vaan eiköhän se tästä...
Joo, tänäänkin muksut hilluivat pystyssä jo 5.35, erittäin levottoman yön jälkeen... Huuh. Samulikin nukkuu kainalossani, mutten todellakaan voi nukkua, kun hän potkii ja rimpuilee hamuten tissiäni kuumeisesti. Maaten en oikein voi imettää, kun sen seurauksena on joka hiivatin kerta maitoa lainehtivat lakanat allamme, joten nousen aina istumaan, jolloin joten kuten hereillä on itse pysyttävä. Tänään tosin oli huikeaa, kun räntä- ja raesateessa pörrättyämme Samulikin simahti kehtoonsa alakertaan MAHALLEEN - ja nukkui koko isompien lastne päiväuniajan!!! JA olisi jatkanut pitempäänkin. Meikä loikoili horroksessa sohvalla Vauva-lehteä lukien ja välillä lapsen hengityksen tarkistaen. Olo oli tämän jälkeen kuin uudestisyntyneellä. Tätä lisää!
Väsymykseen on muutama oiva apu itselläni ainakin:
1. Kahvi
2. Ystävät samassa jamassa
3. Hurtti huumori
4. Tietynlainen suhteellisuudentaju: PAhan paikan tullen ajattelen, että kyllä ne sota-aikoinankin leskiksi jääneinä hoitivat surkeissa oloissa paljon suuremmatkin lapsikatraat! JA pakosalle kylmään ja sateeseen joutuvat monet lapsineen lähtemään näinäkin päivinä monessa maassa. Joo, ei tämä nyt sitä tarkoita,että meikä ei voisi valittaa, karjua ja parkua väsyään ja tuntea ajoittaista suurta sääliä omaa urheaa jaksamisponnisteluaan kohtaan (!) vain, koska jossain on joku huoltamassa vaikkapa vakavasti sairasta lapsikatrasta yksin, omillaan, rahatonna ja vieläpä ehkä sodan runtelemissa olosuhteissa (hohhoh, mitä patetiaa! Ottakaa huumormielellä!), mutta kyllähän sitä on vaikka päällään näiden omien ipanoidensa kanssa lämpöisessä talossa mukavissa olosuhteissa, kun kaikki perusasiat rullaavat - ja siis kovin väliaikaista tämä oma pinnistelyntarve on.
Hm... Nyt alkaa oma suhteellisuudentaju hämärtyä. Taidan taas painua saunaan. Voi, on muuten mainostettava, miten HYVÄÄ teki, kun tänään kaksi kultaista ihmistä sanoi meikän laihtuneen yhtäkkiä melkoisesti! Ooh! Ja meikkis kun on inhoten pälyillyt peileistä tätä ikuisiksi ajoiksi vyötärölleni jämähtänyttä hyytelölöllöä. KAi se siis hiljalleen katoaa... Ü
Viikonloppuja!!!
Vitanova
Nyt on fiilikset taas jo paremmat!
Yöt nukutaan edelleen huonosti, joka on kyllä täysin esikoisen " syytä" ! Hain heti kun vesirokko alkoi Ataraxia, joka on just kutinaan tarkoitettu lääke. Se ei vaan heti tehonnut, eikä mielestäni vieläkään kaikkea kutinaa ole poistanut. Meillä alkaa yöllä 12 ja yhden välillä jotkin ihme hulinat. Esikoinen huutaa ja vinkuu vähän väliä (5min. välein väh.) milloin mitäkin. Useimmiten viereen! En tiedä mistä tämä on saanut alkunsa? Varmaan siitä, kun sai ekoina sairasöinä tulla viereen. Tästä taas huomaa, ettei mitään kiellettyä pitäisi antaa tehdä EDES kertaa!! Meillä menee kaikki ainakin heti plörinäksi!
No periksi en anna ja meidän välissä ei rupea makaamaan! Tapellaan sitten!! Kaippa se joskus luovuttaa?!
En halua esikoisen nukkuvan vieressä, kun Saanakaan ei sitä tee paitsi aamuyöllä. Eikä muutenkaan! En saa nukuttua jos ovat siinä vieressä!
Saanaa sattui taas eilen illalla mahaan toden teolla!!! Huusi kaksi tuntia suoraa huutoa ja sitten se tuli... valtava röyhtäys ja perään uni!!! On ne ilmat tiukassa siellä mahassa...
Vitanovalle jaksamista!! Oma valitukseni tuntui tuon luettua lähes naurettavalle...
Olen jatkanut imetystä nyt pelkästään maaten!! En siis imetä istualtaan ollenkaan! Olen jo pitkään tehnyt pääsääntöisesti näin, mutta nyt pelkästään, josko se auttaisi ilmavaivoihin??!!
Hankaloittaa vaan missään käyntiä, kun ei voi esim huoltoasemalla heittäytyä maahan makaamaan :)!
Mulla ei ole vielä menkat alkanu. Esikoisesta alkoi kai tasan kuukausi synnytyksestä, mutta silloin ei menty täysimetyksellä ja kahden kuukauden jälkeen pelkällä pullolla. Kai sillä on niin paljon merkitystä?! Vai olisko raskaana ;) !!!
Kiitti västikselle linkeistä, oli hyödyllisiä!!!
Meillä on aivan mahtava ilma! Nollassa lämpö, aurinko paistaa ja vähän lunta maassa! Taidan ruveta pukemaan muksuja ja pyyhkästä ulos!
Äskön kävi mielessä, josko veisin matot ulos, mutta se olo meni (onneksi) äkkiä ohi :) !!!
Hauskaa viikonloppua!!
T:Mona ja muut
Moi! Sanokaahan, kommentoiko lääkäri teille jälkitarkastuksessa mitään ajatuksesta saada seuraava alulle heti kun vain tärppää? Mun lääkäri nimittäin suositteli 6 kk ehkäisyä, koska muuten ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa huomattavasti. No, onhan tässä jo 2 kk mennyt ja aika tuntuu kuluvan tosi nopeasti :=)
eli ikää 1,5kk suurinpiirtein.meillä onkin ensi viikolla neuvola, en tiedä kattaako 1kk ja 2kk neuvolan kun on tälleen vähän venahtanut tuo eka varsinainen käynti =) mulle oli tuo kampaajalla käynti viikolla,niin neuvola meni pitkäksi.
väsystä jo kirjoittelin kommenttiä,että yksi väsynyt äiti täällä myös,joskin vaihtelee päivästä toiseen.
tai periaatteessa ketä alle yksivuotiaan lapsen vanhempi ei olisi väsynyt, en ainakaan montaa tiedä. tai yleisesti ottaen pikkulapsiperheen vanhempi.olin väsynyt myös töissä käydessäni (vuorotyö) ja esikko 4v tässä kuitenkin juoksenteli.
koen nyt olevan helpompaa. no työ ei ollut edes mielekästä,tein 1,5v vuorotyötä,ja voin sanoa etten takaisin palaa.ja piste.mies on yksityisyrittäjä ja molemmille myös harrastukset tärkeitä,joten mun työ saa olla jotain kevyempää =) jahka aika tulee ajankohtaiseksi tuotakin miettiä,muttei vielä kiitos.
pikkumiehelle kuuluu hyvää.on niin ihanaa kun nuo kamalat ilmavaivat ovat poissa,se oli kyllä niin järkyttävää suoraansanottuna,ja jo mietin miten me ollenkaan selvitään hengissä,ja ollaan kaikki kamalissa univeloissa.mutta se vyöhyketerapia oli kerrassaan pelastus,huh huh!!!
nyt ährätään ihan normaaleja paukkuja ja kakkakin tulee luistavasti ainakin joka toinen päivä =) ihanaa.
meillä on yöt sujuneet myös todella hyin *kopkop* kun ennen herättiin kiljumaan niitä pieruja ja niin nyt herää klo 04 ja vasta 08 maissa ja siitäkin jatkaa 10 asti uniaan (nukkumaan menee 23.30). meillä mies hoitaa ekan syötön ja minä sitten jatkan siitä loppuun asti.
olemme myös nukkuneet erikseen.minä aloitan esikon huoneessa,ja teemme aamuyöstä vaihdon.aikansa kutakin.mutta odotan miehen kanssa samoihin vällyihin pääsemistä (ja kai sitä muutakin jo pikkuhiljaa) ;)
elo tuntuu ihanalta nyt taas!
sen alun kaksi-kolme viikkoa koin jotensakin kamalaksi,ihan helvetiksi suoraansanottuna.imetys ei onnistunut,kävin ihan ylikierroksilla,olin niin väsynyt etten eteeni nähnyt,enkä silti saanut nukutuksi.antaisin ne pari viikkoa kyllä pois.mutta onneksi nyt on hyvin asiat!
meillä on jo menojakin miehen kanssa tiedossa muutama tälle loppuvuodelle ja sitten tietty varmaan erikseen jotkut pikkujoulut.isovanhemmat ovat niin ihania ja itse olen luottavainen heitä kohtaa,ovathan esikkoakin kaitsineet jo pienestä asti. olemme miehen kanssa kovia harrastamaan ja myöskin kavereiden kanssa on mukavaa viettää " aikuisten iltaa" ilman lapsia joskus. kuulummekin vanhempiin jotka tykkäävät mennä omia menojaan,mutta myöskin perheen yhteinen aika on todella tärkeää. enkä koe siitä huonoa omaatuntoa..
jahas...ruokakuljetus saapui...mies ja poika hakivat..joten syömään..
ensi viikolla taas kuulumisia.ristiäset ovatkin viikon kuluttua.ja nimeä ei tule etukäteen arvaamaan kukaan =)
neitiniiskunen ja pikkumies 6vkoa+
Nyt taisi selvitä syy levottomiin potkurimpuiluöihimme: Tuo sippura otti ja kääntyi mahalleen pontevan yrityksen tuloksena ja suuttui kovasti, kun uusi yritys ei kantanut ankarasta " hilkulla on" -asennosta itse kiepsahtamiseen! Eli liikkumaan se tahtoo näköjään heti! Esikoinen kääntyi vasta puolivuotiaana, tyttö kaksi ja puolikuisena, ja nyt tämä 2kk ja 1 pvn ikäisenä! LIIAN nopeaan tämä menee, minne katoaa pieni, avuton kippurakääryleeni antaen tilaa pontevalle ja jäntevälle pallerolle...?!
Vitanova
nimimerkkiä,mut joku kyseli siitä antoiko lääkäri mitään suositusta millä ajalla vauvaa voisi yrittää.Mulle ei ainakaan puhunut mitään vaikka sanoin,etä uusi vauva saa tulla heti kun on tullakseen,sanoi vain,että seuraavan kerran näemme varmaan sitten,kun on plussa saatu testiin ;)
Itse ainakin olisin jo fyysisesti ja henkisesti jo ihan valmis uuteen raskauteen.
Lumina
Västiksen yöt on aivan samanlaisia kuin meillä!!!!
Meillä täytyy kohta ostaa uusi 160 cm sänky, että mahdutaan kaikki!! Nyt mies joutuu usein siirtymään sohvalle, kun tila yksinkertaisesti loppuu ja minä en viitsi sinne mennä kun vauva ei mahdu mukaan. Muuten kyllä olisin siellä mielelläni! Jos saisi kerrankin rauhassa nukkua!
Yritän olla vertaamatta, laskematta yms, mutta minkä sitä itselleen voi kun aina niin kuitenkin tekee??!!
Nyt täytyy jo myöntää, että kahden ja puolen kuukauden TODELLA HUONOSTI NUKKUTTUJEN ÖIDEN sarja rupeaa painamaan!! En ole kiukkuinen, mitä ennen olin väsyneenä. Nyt enää vaan apaattinen! Ei oikein huvita mikään, enkä oikein jaksakaan mitään.
Tänäänkin neuvolassa melkein pillahdin itkuun kun neuvolan täti sanoi, että minulla on ollut väärä imetys tekniikka alusta asti ja siitä johtuu kaikki ongelmat mitä meillä on!!! Ilmavaivat ja huonosti nukutut päikkärit muun muassa.
Sitä ei kyllä kertonut miten sen tekniikan korjaan?!
Ehdotti imetys opetusta joltain imetystuki tyypiltä. Ei tuntunut minusta hyvältä ajatukselta... En kai vaan oikein jaksaisi sellaista tähän enää...
Uskon kyllä sen, että imetystekniikkani voi olla väärä, imetys kun on TODELLA takunnut alusta asti!! Osansa tekee varmaan ihan järkyttävät suihkutissit?!! Maitoa vaan tulee ja tulee! PALJON!
Kai siirryn lypsämään pulloon tai jotain...
En jaksa nyt oikein edes ajatella..
Esikoinen kärsii edelleen lisääntyvistä vesirokko näpyistä ja niiden kutinasta! Yöt siis raapii ja itkee, joten en ole kahteen yöhön nukkunut sitäkään vähää mitä ennen...
Ai niin ja neuvolassa Saana myös mitattiin... Pituus 58,5 cm ja painoa 6170 g! Painoa tulee reilusti, pituutta ei niin reilusti. Mutta kaikki kuitenkin hyvin! Näytti oikein hurmaus hymyjä ja nojasi kyynärpäille! Reipas pimu!!
Kaikista hulluinta tässä väsymyksen ja valituksen keskellä on vauvakuume!!!! Huh huh...
Mieskään ei laittanut heti hanttiin, että pelottavilla vesillä liikutaan!
En taida olla ihan järjissäni??
Parempi lopettaa nyt tältä erää tämä valitus ja tulla myöhemmin vaikka uudestaan jos olo olisi parempi?!
T:Valittava Mona, nukkuva Saana ja näppyinen Ella =)