G: Paljonko teidän perheenne käyttää rahaa lomailuun/ montako lomaa vuodessa?
Olen tässä itse taas lomakuumeessa, mutta viime kesän asuntovaunuilukin viikon ajalta nieli melkoisesti rahaa. Silti tekisi mieli vaikka jollekin peruutusmatkalle ensi keväänä.. Itse säästän mieheni kanssa n. 25-50e/kk/hlö lomaa varten, vaikkei olisi vielä tiedossakaan koska lomalle lähdettäisiin seuraavan kerran. Muuten ei näin kotona vielä ollessa olisi kyllä varaa lomailla ollenkaan (mies sentään on töissä).
Ajattelin kysyä, paljonko teidän perheessä käytetään rahaa/loma, ja säästättekö sen esim. etukäteen?
Miten usein käytte koko perheen voimin " virallisella" lomalla ja missä, vai jääkö lomailut sukulaisten luona käymisiin?
Meillä meni nyt kesälomalla n. 1000e, kun laskee mukaan polttoaineet, asuntovaunun vuokrat yms. Edellinen pieni loma oli alkuvuodesta tehty viikonlopun laivareissu, siihen meni n. 400e.
Viimeisimmästä ulkomaanlomasta jo 3,5v.... toissa kesänä oltiin ns. tuetulla viikon kotimaanlomalla, sekin oli tosi antoisa :). Siihen kului n. 800e, matkoihin taisi mennä eniten rahaa, kohde oli melkoisen kaukana.
Niin ja meillä 4-henkinen perhe, alle 5-v lapset, ja minä vielä hoitovapaalla.
-pupsu
Kommentit (5)
Meidän perheessä on matkusteltu rutkasti. Mies on keskipalkkainen mutta meillä ei ole autoa jne. ja asumiskustannukset ovat pienehköt ja suurin osa tarpeellisista tavaroista ja vaatteista hankitaan kirppikseltä.
Kun en ole raskaana eikä ole alle 1v vauvaa niin käyn kaverin kanssa n. 2-3krt vuodessa ulkomailla. Sit lasten kanssa 1-2 kertaa vuodessa joista toisella kerralla on mieskin yleensä mukana. Sitten joitakin risteilyitä jne.
eli matkailu on tosi lähellä mun sydäntä ja alaa opiskelen.
MUTTA kaikki lennot on itse netistä varattuja tarjouslentoja, hotellit on itse varattuja edullisia hotelleja jne. ja lasten kanssa nuo ulkomaanmatkat on mummulamatkoja. Täytyy vaan koko ajan seurata netistä hintoja ja matkustaa silloin kun on halpaa. Kerrankin sain itselleni ja kahdelle lapselle meno-paluu-lennot mummulan kohteeseen Etelä-Eurooppaan 210¿ yhteensä!! (Oli joku blue1 tarjous 10¿ per suunta+verot)
Eli tosi paljon enemmän pääsee matkustamaan jos on valmis lähtemään nopeasti ja etsimään itse kaikki matkan osat netistä...
Esim nro 2, siskon kanssa Varsovassa kun oltiin niin yövyttiin viiden tähden marriott -hotellissa ja halvemmaksi tuli itse netistä varattuna kun joku pakettimatka kolmen tähden hotellissa.
Viime kesän lomailut koko perheen kanssa olivat viikko siskon mökillä, parin päivän mummolakäynti ja päivä vesipuisto Serenassa - rahaa kului Serenan reissuun n.250 ¿ ja bensakulut muista n. 600 ¿.
Muutaman kesänä on käyty Virossa, mutta matkoineen ja hotelliyöpymisineen tulee aika kalliiksi, kun mukana on ainakin 4 lasta.
kesä + talviloma (sekä joskus myös syksyisin sateita pakoon). Rahamääriä en osaa sanoa, Thaimaan reissu taisi olla reilu kolme tonnia, mutta toisaalta perillä oli halpaa.
Viime keväänä olimme Thaimaassa. Kesälomalla käytiin Legolandissa (+kotimaan kohteita).
Talvilomaksi menemme laskettelemaan Lappiin. Ensi kesäksi ei ole vielä suunnitelmia. Lisäksi matkustelen silloin tällöin ilman lapsia, seuraavaksi tod.näk. Sveitsiin katsomaan yhtä kaveria.
Käydään omatoimireissuilla ulkomailla noin joka toinen vuosi (viime vuonna Euroopassa, ensi vuonna kaukomatka) ja pyritään tekemään jonkinlainen hiihtoloma joka vuosi, viime vuonna ke-su mökkivuokraus 500 km päähän laskettelukeskukseen. Tänä vuonna ollaan lomailtu kotimaassa: kesämökkeilyä ja kylpylää. Lapset ovat eskarilainen ja 4 v.
Joudun matkustamaan työkseni ja molempiin mummoloihinkin joutuu lähtemään viikonloppureissulle, joten minusta on ihanaa myös jäädä kotiin lomalla. Kiireetön aika kotona on oikeasti luksusta!
Enempään meillä duunaripalkoilla ei ole varaa. Silloin viikon hotelliloma välimerellä (mies sieltä kotoisin eli samalla sukuloidaan, mutta loma pääasia). Näihin lomiin varaudutaan yleensä maksamalla matka edellisen kesän lomarahoilla. Käyttörahaa säästetään pitkin talvea, jonkin verran käytetään luottokorttia ja niitä maksetaan sitten vastaavasti jälkikäteen. Yhteensä tuollaiseen viikon reissuun menee meillä (4 henkilöä) kun tehdän ostoksia, viedään tuliaisia ja eletään lomalla mukavasti menee noin 3500-4000e (matkat+majoitus pakettimatkana tästä noin 1500e).
Olisi kiva käydä vaikka viikonloppureissuissa kaupunkilomalla lisäksi, mutta olemme pitäneet niitä suhteettoman kalliina. Ns. välivuonna kun ei käydä etelässä, tehdään yleensä joku pikkutrippi (Tallinna, Pärnu, hotelli + huvipuistoloma kotimaassa tms). Sellaiseenkin uppoaa tosi helposti 500 e.