Empatiaa vanhoillislestadiolaiselle miehelle
Vanhoillislestadiolaisen miehen parisuhde/avioliitto törmää kriisiin.
Saarnaajat ovat kieltäneet meiltä ehkäisyn käytön. He kuulustelevat uskovaisia pariskuntia syntyvyyden rajoittamisesta.
Avioparin seksielämä on tuhoutunut monella.
Lapsia toki syntyy mutta oikea vastuuntunto ja läheisyys ovat pariskunnalta kadonneet!
Vanhoillislestadiolainen " Väsynyt isä" on kuvannut ristiriitaista elämäntilannettaan keskustelupalstalla näin:
" Olen vl-perheen isä. Tällä hetkellä meillä on 4 lasta ja viides on tulossa. Elämä sinällään on kivaa ja kaikki on hyvin maallisesti ja muutenkin. Vaimon kanssa yhdessä rakastetaan lapsia ja ollaan niistä onnellisia. Mutta mitä enemmän lapsia on tullut, sen kovemmaksi elämä on muuttunut. Vaimo väsyy väkisellä j
atkuvaan imettämisen ja odottamisen kierteeseen ja alkaa pakoilemaan minua siinä pelossa, että läheisyys johtaa halailuun, sitten rakasteluun ja sitä kautta vaimo tulee taas kerran raskaaksi. Sitten olemme selibaatissa, mutta ei sekään hyvältä vaihtoehdolta tunnu. Eniten kauhistuttaa se, että tässä sitä miehuuden parhaina päivänä harrastaa seksiä kerran kolmessa vuodessa ja tuloksena on aina lapsi.
Tämä on ehkä väärä foorumi puhua tällaisista asioista, mutta jälkiseurausten pelossa en uskalla siioninkaan ystäville tästä jutella. Oma vaimo on taas niin tiukan linjan uskovainen, että hänen kanssa keskustelu loppuu aika lyhyeen. "
Eräs vanhoillislestadioalinen äiti kuvaa pariskunnan elämää:
" Meille on myös syntynyt lapsia tiuhaan tahtiin ja viimeisen lapsen kohdalla oma henkinen kestokykyni joutui äärimmilleen itkuisen vauvan vuoksi. Unen puute oli niin valtava ja vuosien univelka jo ennestään takana. Lisäksi oli taloudellisia huolia ja koin että mieheni ei kykene jakamaan kuormaani. Emme saaneet apua aina silloin kun tilanne oli pahimmillaan. Minun olisi vain pitänyt saada nukkua viikko putkeen.
Tämä aiheutti minulle myös stopin seksielämässä. En pystynyt ottamaan miestäni sisään moneen kuukauteen, enkä pysty ajoittain vieläkään. En yksinkertaisesti kykene, vaan lamaannun ja minua alkaa ahdistaa. No,olemme eläneet 2v selibaatissa tai harrastaneet seksiä ilman yhdyntää. Mieheni ei painosta minua, hellin ja hyväilen häntä muuten ja joskus harvoin rakastelemme heti kuukautisten jälkeen tai juuri ennen kuukautisten alkua.
Olen muutenkin prosessoinut uskonasioita. Olen kiinnittänyt katseeni vain ja ainoastaan Kristukseen, enkä mihinkään muuhun. Haluan elää uskovaisena, mutta en halua saattaa itseäni ja perhettäni katastrofin partaalle, niin että itseltäni pimenee järki väsymyksestä. "
Kommentit (43)
että saarnaajat on kieltäneet. Ei kai noita kenekään tarvitse aikuisille ihmisille opettaa, jos ei itse ymmärrä niin ihan turhaa. Keinojahan on miljoona, ostakaa kortsuja syökää pillereitä, heittäkää mällit tyynylle ja vaikka hurumykke. mutta kun saarnaajat on kieltäneet niin minkäs teet.
huhhuh.
mies
meillä kaks mutta en halua joka vuos lapsia, paljon ehkä haluan mutta haluan kydä töissä siks, olen päätynyt omanjaksamisen takia ehkäsyyn.
kummankin lapsen jälkee synnytysmasennus ja oon lääkkeitä syöny
t yks vl-äiti
Varmat päivät ja peniksen ulosottaminen ovat myös tavallaan luomuehkäisyä. Kyllä vanhemmilla pitäisi olla oikeus turvata oma jaksaminen ja sitä kautta lapsille hyvä tulevaisuus. Eikö Jumalanne ymmärrä tätä? Eri tavalla uskova äiti, joka uskoo Jumalan oleva anteeksiantava ja ymmärtävä.
Ei ole tuo väsynyt vl-isä yksin! - Masentavinta mitä voi kolmen pienen lapsen äidille sanoa on varmaan että tuo on hyvä alku... Eli koko ajan odotetaan että lisää pitäisi tulla. Itse olen väsynyt ison perheen äiti. Huomisesta en tiedä miten jaksan, Anteeksi kirjoitus virheet, mutta itken kun kirjoitan tätä, joten en näe kunnolla.
Miksi vähätellään tätä äitien ja miksei isienkin väsymystä. Itse olen niin väsynyt, että koko ajan on paha olo. Taistelen katkeruutta vastaan kun välillä tuntuu, että elämäni on väsymyksen takia pilalla. Missä on ne voimat kun niitä niin kovasti täällä tarvitaan?
Nämä asiat ovat niin vaikeita. Mietin joka päivä, että jätän tämän uskon. kuitenkin haluan tietenkin taivaaseen. Mutta voimani eivät enää riitä. haluan pitää huolen jo nyt olemassa olevista lapsistani jotka voivat onneksi hyvin.
Minulla on mennyt liian kauan ennenkuin uskallan kuunnella omaa jaksamistani rehellisesti. Välillä tuntuu, että on liian myöhäistä. Olisi pitänyt tajuta jo vuosia sitten, että missä mennään.
Kohdunpoisto on meikäläisten puhujien hyväksymä ehkäisykeino. Silloin kun kohdun seinämät ovat niin ohentuneet ettei enää kestä uutta raskautta. Silloin sallitaan kohdunpoisto.
Nimim. puhujan vaimo
hihhuleille. Itse olette osanne valinneet. Fiksumminkin voisi valita...
En ole itse uskovaisena koskaan kuullut/lukenut että raamatussa kiellettäisiin ehkäisy tai puhuttaisiin syntyvyyden rajoittamisesta. Olenko väärässä?
Kuitenkin jos nyt ei halua käyttää mitään " keinotekoista" ehkäisyä, niin voisitte kokeilla ihan luomu ehkäisyä, eli välttää yhdyntää kierron puolivälissä, jolloin ovulaatio tapahtuu. Moni nainen sen itse tunteekin. (Halut voimakkaammat, valkovuoto kirkasta venyvää limaa) Ja jos keskeytetty yhdyntä sallitaan, niin se auttaa myös aika paljon. Mies voi sitten laueta muualle kuin sisälle. (onko sallittua?)
Vierailija:
Ei ole tuo väsynyt vl-isä yksin! - Masentavinta mitä voi kolmen pienen lapsen äidille sanoa on varmaan että tuo on hyvä alku... Eli koko ajan odotetaan että lisää pitäisi tulla. Itse olen väsynyt ison perheen äiti. Huomisesta en tiedä miten jaksan, Anteeksi kirjoitus virheet, mutta itken kun kirjoitan tätä, joten en näe kunnolla.Miksi vähätellään tätä äitien ja miksei isienkin väsymystä. Itse olen niin väsynyt, että koko ajan on paha olo. Taistelen katkeruutta vastaan kun välillä tuntuu, että elämäni on väsymyksen takia pilalla. Missä on ne voimat kun niitä niin kovasti täällä tarvitaan?
Nämä asiat ovat niin vaikeita. Mietin joka päivä, että jätän tämän uskon. kuitenkin haluan tietenkin taivaaseen. Mutta voimani eivät enää riitä. haluan pitää huolen jo nyt olemassa olevista lapsistani jotka voivat onneksi hyvin.
Minulla on mennyt liian kauan ennenkuin uskallan kuunnella omaa jaksamistani rehellisesti. Välillä tuntuu, että on liian myöhäistä. Olisi pitänyt tajuta jo vuosia sitten, että missä mennään.
Mutta en sellaiseen, joka ajaa ihmiset ahdinkoon. Jumala ei varmaankaan tarkoittanut, että taivaaseen pääsyn ehtona on jatkuva väsymys, paine ja masennus ja oman miehen hylkääminen raskauden pelossa. Nyt eletään vuotta 2007. Nykymaailmassa on erilaiset olosuhteet, ei teidän vl:ien tartte koko maailmaa täyttää. Hanki pillerit kaikessa hiljaisuudessa, käväise vaikka kaukana omalta seudultasi lääkärissä. Jumala ymmärtää ihan taatusti. ja jos tuttavasi kyselevät , että miksi teille ei enä lisää tule lapsia, sano että ehkä jumala ei niin halua. Taikeksi jokin lääketieteellinen syy, endometrioosi tms. Voimia sinne. Onneksi minunn " uskossani2 jumala ei rajoita ehkäisyä.
nimim. puhujan vaimo TUSKIN OOT SITÄ!
en ole kuullu kyl tollasesta ehkäisystä.
miksi tääl palstoilla kertoa jaksamisesta?
" Saarnaajat ovat kieltäneet meiltä ehkäisyn käytön. He kuulustelevat uskovaisia pariskuntia syntyvyyden rajoittamisesta."
HEKO HEKO!!!!!!!!!!!!!!! EI TODELLAKAAN!!!
Tuo on kyllä niiiiiin keksittyä! jokin ei vl kirjotellu omia!
" Oma vaimo on taas niin tiukan linjan uskovainen." EI TOLLAIN VOI SANOA OMASTA VAIMOSTA!
vl-isä vaan käyttämään ehkäisyä. Niin ne muutkin tekee.
Mutta muuten kumma uskonto-kunta kun lapsen tekoon painostetaan seurakunnan puolelta ja painostajat ovat niitä vanhoja ukkoja, jotka ovat saaneet kodinhoitajat hoitamaan lapsia ja heidän vaimot on repineet itsensä ennen aikaiseen hautaan.
Mutta ainiin sehän on ju****n tahto, minkähän niistä?
ei tipu tääläkään sympatiaa. Päinvastoin pidän teitä täysinä idiootteina juuri tyhmempiä ihmisiä ei juuri voi olla.
Ongelmiinne on miljoonia ratkaisuja, poimikaa niistä paras.
Vielä tuosta jumalan ohjeesta, vai kenen lienee " lisääntykää ja täyttäkää maa" . Oletteko ikinä kuulleet maapallon ylikansoittumisesta se on jo nyt ylikansoitettu, jos asiat olisivat niin että kenenkään ei tarvitsisi nähdä nälkää.
Onko lastenkaan hyvä olla jos vanhemmilla ei ole heille ikinä aikaa, lapsetkin huomaa jos vanhemmilla on huono olo.
Käskeekö jumala tekemään myös lasten elämästä kurjaa ja ahdistunutta. miettikää sitä !!!
sivusta seurannut
Kaikki empatia teille vl:t, jotka tasapainoilette yhdyskuntanne sääntöjen paineissa. Uskon, että teille uskovaisille Raamattu on auktoriteetti, joten yritän vedota siihen lohduttaakseni hiukan.
Jumala on uskovien näkemyksen mukaan luonut ihmisen ja seksin nautinnon parisuhteeseen. Parisuhteen arvo ei voi olla pieni, jos se on ollut vertauskuvana Kristuksen suhteesta seurakuntaan.
1. Kor 7:23 " Te olette kalliisti ostetut. Älkää olko ihmisten orjia" .
Kol 2:20-23: (v. 1992 käännös) " Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin " älä tartu" , " älä maista" , " älä kosketa" ? Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista. Nämä omatekoista hurskautta, nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta todellisuudessa ne ovat arvottomia ja tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä" .
Ei kannata ajaa elämäänsä katkeroitumispisteeseen maallikkosaarnaajien ylpeyden tyydyttämiseksi.
Miehen sterilisaatio on hyvä vaihteoehto ehkäisyyn. Oma pakastesperma mahdollistaa toivottujen lasten saannin, mutta ehkäisyä ei tarvitse mietiskellä ja naisen kk-kiertoon ei tarvitse vaikuttaa hormonaalisesti. Sterilisaatio onnistuu pienkirurgisena toimenpiteenä, ja sen voi hakea yksityisesti vaikka toisella paikkakunnalla, jos pelkää paljastuvansa kotikaupungissa. Sairaslomaa ei tarvita.
Kun teillä on mahdollisuudet onnelliseen seksielämään, älkää antako elämän valua läpi sormienne. Vaalikaa parisuhdettanne, se on arvokkain maallinen asia, mitä teillä on. Lastenne koti on teidän kahden rakkaussuhteessa.
sivusta seurannut ELÄ SEURAA SIVUSTA VAAN TUTUSTU USEAMPAAN PERHEESEEN!!!!
TEKIN EI VL:llät OOTTE IHAN SAMANLAIN ERILLAISIA PERHEITÄ.
MINULLAKIN OLISI TEISTÄ KARMEA KUVA JOS OISIN VAIN SIIIHEN YHTEEN JUOPPO PERHEESEEN TUTUSTUNUT. TE KAIKKI OLISITTA JUOPPOJA JOTKA EI HOIDA OMIA LAPSIA.
MUTTA KUN OLEN TUTUSTUNUT USEAMPAAN NIIN LÖYTYY TOSI IHANIA PERHEITÄ.
ETTÄ SILLAIN EI ARVOSTELLA NIIN ETTÄ KAIKKI ON SAMANLAISIA JOS JOKU PERHE ON NIIN JA EI ARVOSTELLA SIVUSTA!
oma vaimo taas tiukan linjan uskovainen-lainauksesta väitit,ettei noin voi sanoa omasta vaimostaan, aukaisehan korvasi ja kuulet paremmin,monet meistä voivat sanoa noin anonyymisti tai luotettujen henkilöiden läsnä ollessa. Puhujan vaimo-nimimerkki tietää mistä puhuu,on iloinen asia saada se kohdunpoisto kun omat voimat eivät enää riitä vastaanottamaan yhtään lasta. Voimme vihdoin nauttia ilman pelkoa toisistamme. Tämä on totuus, ja toivon että joku päivä sallitaan muutkin keinot jotteivat lapseni (lähinnä tyttäreni) joudu miettimään näitä vaikeita asioita.
Vierailija:
" Ei ole tuo väsynyt vl-isä yksin! - Masentavinta mitä voi kolmen pienen lapsen äidille sanoa on varmaan että tuo on hyvä alku... Eli koko ajan odotetaan että lisää pitäisi tulla. Itse olen väsynyt ison perheen äiti. Huomisesta en tiedä miten jaksan, Anteeksi kirjoitus virheet, mutta itken kun kirjoitan tätä, joten en näe kunnolla.Miksi vähätellään tätä äitien ja miksei isienkin väsymystä. Itse olen niin väsynyt, että koko ajan on paha olo. Taistelen katkeruutta vastaan kun välillä tuntuu, että elämäni on väsymyksen takia pilalla. Missä on ne voimat kun niitä niin kovasti täällä tarvitaan?
Minulla on mennyt liian kauan ennenkuin uskallan kuunnella omaa jaksamistani rehellisesti. Välillä tuntuu, että on liian myöhäistä. Olisi pitänyt tajuta jo vuosia sitten, että missä mennään."
Täällä myös yksi vl-äiti. Haluan kysyä sinulta, onko tämä ensimmäinen/ainoa paikka jossa purat tuntojasi ja minkälaista tukea ylipäätänsä tarvitset/haluat? Ymmärrät varmaan että tällä palstalla saat monensuuntaista ja -näköistä opastusta. Lapsikysymys on se asia joka aiheuttaa niin hirveästi ihmetystä että kannattaa todella miettiä mikä on tarkoituksesi kun täällä näistä asioista keskustelet. Itse olen sitä mieltä että mikäli haluan elää vanhoillislestadiolaisena niin tämä on se vihoviimeisin paikka jossa vaikeista ja kipeistäkin asioista keskustelisin. Jos en haluaisi elää vl ja jos tarkoitukseni on hakea päinvastaista ohjeistusta niin se on sit toinen juttu. Täältä saadut neuvot ja opastukset ovat pääasiassa toisensuuntaisia kuin mitä vl edustavat. Sekoittavat soppaa vaan entisestään.
Niinhän se on, että jos haluan kulkea tässä porukassa niin mieltä painavat asiat jaan myös siellä. Toinen asia sit on jos ei halua olla vl. Harva ulkopuolinen ymmärtää tätä ehkäisykielteisyyttä. Sen vuoksi täällä siitä puhuminen on erittäin turhaa, sillä siihen uskonkäsitykseen täältä ei saa tukea. Tiedän että tämä lapsiasia on monelle aika vaikea, niin ollut myös itsellenikin. Olen miettinyt sitä että haluanko olla vl vaiko en. Kukaan ei pakota joten päätöksen teen minä itse. Ja kun olen halunnut, vaikeuksien keskellä olen jakanut asioitani niiden kanssa joilla on samanlainen uskonkäsitys. Jokatapauksessa voimia ja jaksamista arkeen!
Tuo toisten elämänvakaumuksen arvostelu, se ei johda mihinkään. Uskonasioita ei ole tarkoitettukaan järjellä ymmärrettäväksi. Uskotaan siksi kun ollaan uskossa ja eletään sen mukaan.
Onko lastenkaan hyvä olla jos vanhemmilla ei ole heille ikinä aikaa, lapsetkin huomaa jos vanhemmilla on huono olo.
Käskeekö jumala tekemään myös lasten elämästä kurjaa ja ahdistunutta. miettikää sitä !!!
sivusta seurannut
Vaikutatkin ihan sivustaseuraajalta. Käyppäs tutkimassa tilastoja niin valkenee sinullekin missä niitä lapsia on jotka elävät väkivallan, alkoholismin ja muiden perheongelmien keskellä. On eronneita perheitä, sun, mun ja meidän lapsia pilvin pimein. Pienessä perheessä kasvaminen ei siis takaa lapselle onnellista tulevaisuutta. Ja sanottakoon vielä tämäkin että yleensäkin perheet joilla em. ongelmia on, ovat harvemmin perheitä joilla on jokin uskonnollinen vakaumus. Tiedän tämän pelkästään jo oman työni kautta. Usko ja sen tuoma raitis arvomaailma suojaa monelta pahalta.
Minun mielestäni ei kaikkea tarvitse kysyä (keneltä edes kysyt?). On asioita jotka kuuluvat vain perheelle itselleen, joista mies ja vaimo voivat keskenään keskustella ja päättää. Minua ahdistaa, kun ihmisen elämän suuria asioita pitää miettiä siltä kannalta että " sallitaanko" niitä. Kuka sallii? Kuka kieltää? Keneltä pitää kysyä lupa elämiseen?
Raamattu kertoo, mitä uskovaisen sopii tehdä ja miten elää. Ja Raamattuhan ei muutu, eli miksi toivoa että jotkin asiat " sallittaisiin" tulevaisuudessa? Niin kauan kuin ohjeet elämään etsitään Raamatusta, ne ohjeet ovat ja pysyvät samoina.
Kun ihminen on väsynyt eikä jaksa, hänellä on oikeus levätä. Niin äidillä kuin isälläkin. Eikä tarvitse avioparin keskinäistä rakkautta ja uskoa uhrata sille alttarille, ettei vain estettäisi yhdeltäkään siittiöltä mahdollisuutta päästä munasolun luo.
No joo. Hajanaista tää mun pohdinta. Mutta empatiat saatte, te kaikki työn ja huolien uuvuttamat. Älkää rasittuko yli voimienne.
t. tuleva vl-äiti
Taivaaseen pääsee ihan varmasti kaikki halukkaat.
Ei se Jumala meitä erottele oletko vh vai joku muu. Kaikki riippuu siitä miten täällä elät. Ei kaikki VH:t pääse taivaaseen....eikä kaikki muut. Ihan viimeiseksi se taivaaseen pääsy liittyy minkälaista seksielämää olet täällä harrastanut....Olisi se taivas aika rajattu paikka jos sinne pelkästään VH:t pääsisi. Valitettavasti tuo on vain pelote millä pidetään tiukassa otteessa, koska muitakaan keinoja ei ole. Mutta sama pelote on melkein kaikissa uskoissa. Olet sitten Jehova tai Muslimi niin se on se ainoa oikea.....
Loppuu lasten tulo kuin seinään.