Mitä haittaa voi olla Dopplerista?
Otetaanpa uusi ketju tähän. Te jotka sanotte että sikiön sydänäänien kuunteleminen doppler-laitteella on jotenkin vaarallista, perustelkaa väitteenne. Vaikka ihan fysiikalla.
Neuvolan dopplerit toimii varmasti samalla periaatteella kuin kotidoppleritkin, enkä ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt mitä haittaa niistä voi lapselle olla.
Kertokaapa mulle. kiitos!
Kommentit (14)
jotenkin kuuluu kova ääni (naputus?) tai joku joka ärsyttää vauvaa.
En minäkään usko näitä selityksiä, kukaan ei laita mitään asiantuntija viitettä/lainausta josta selviäisi
asioita. Ja tosiaan vain täällä olen kuullut tästä.
Dopplerhan toimii ultraäänellä. Ja ultraäänestä ei oo haittaa elävälle organismille. Se että sikiö väistelee, ei mielestäni tarkoita että kaikututkimus tuntuisi siitä pahalta. Yhtälailla vauva voi väistellä kun sormella painetaan mahan päältä.
Lisää perusteluja, kiitos!
ap
että ultra on niin uusi juttu, ettei sitä ole vielä voitu tutkia riittävän pitkältä ajalta. Siis sen vaikutuksia. Mutta doppler toimii samalla periaatteella kuin ultra, ja on arveltu/ saatu jotain näyttöä siitä, että juuri ultraaminen ja sydänäänten kuuntelu (runsaana) aiheuttaa mm oppimishäiriöitä. Saattoi liittyä juuri ylivilkkauteen. Mutta nämä eivät ole kai vielä virallisia tutkimustuloksia.
Kuitenkin itse suhtaudun myös varauksella liikaan ultraan, koska se häiritsee vauvaa (tämä on todettu). Ja kun ei tarkkaan tiedetä, miten se vauvaa häiritsee. Kuitenkin, onhan se vähän jännä juttu.
terveydenhoitaja dopplerilla kuunteli sydänääniä ja sanoi jotenkin näin " kumpa sinä vauva nyt löytyiset helposti, että ei tarvitsisi kauheesti sinua kiusata. Vauva kun ärsyyntyy hirveästi dopplereista. Se lähettää vatsaan sellaisia aaltoja joista vauva ei tykkää."
Ja ei, minulla ei ole kauheaa terveydenhoitajaa. Terveydenhoitaja on mitä kultaisin ja minua tukevin ihminen mihin olen törmännyt. Puhuu asiat suoraan, mutta kunnioitettavasti äitiä kohtaan.
Asiasta ei siis ollut aiemmin ollut puhetta. Siinä doppleroinnin yhteydessä vaan ajatuksensa sanoi ääneen. Juteltiin sitten muutenkin asiasta. Jokainen doplerointi siis ärsyttää vauvaa. Jopa enemmän kun ultraus.
Ja koska se on mekaanista aaltoliikettä, se tarvitsee väliaineen edetäkseen. Pehmeät kudokset ultraääni läpäisee hyvin, kovista se heijastuu takaisin.
10: jos vauva heiluu kun heinämies jo ennen koko kuuntelua niin mistä se muka voi sanoa että ärsyttää? Täytyypä omaa terkkaa tänään jututtaa.
Vierailija:
10: jos vauva heiluu kun heinämies jo ennen koko kuuntelua niin mistä se muka voi sanoa että ärsyttää? Täytyypä omaa terkkaa tänään jututtaa.
itse en ole tarvinnut asiaan millaistakaan mielipidettä. Ihan siis oli terveydenhoitajan kommentti. Itse en ärsytyksen laadusta kysynyt. Tai siitä mikä ne aallot aiheuttaa
joka kudoksissa kulkiessaan lämmittää niitä. Kyse on siis samasta äänienergiasta kuin ultraäänessä mutta sen energiataso on voimakkaampi ja kudosten lämpövaikutus samoin. Joissakin tutkimuksissa on todettu dopplerenergian kuumentavan kudoksia ja jotakin näyttöä on esim. hermokudoksen migraatiohäiriöistä koe-eläimillä, näistä ei mitään varmaa näyttöä ihmisillä tietääkseni ole, toki koe-eläimiä on altistettu suuremmille energiamäärille ja pitkiä aikoja kerrallaan. Kuitenkin, koska varmaa näyttöä ei dopplerin haitattomuudesta ole, ei sitä käytetä ammattilaisten (eli radiologien ja gynekologien) toimesta turhaan, vain tarpeellisissa erityisselvityksissä ja lyhyen aikaa kerrallaan. Sikiön aivoja ja silmiä vältetään tutkimuksen aikana, nämä kaikkein herkimmät kudokset. Toki esim. synnynnäisten sydänvikojen selvittelyissä katsotaan, että saatava hyöty on suurempi kuin mahdollinen haitta, silloin tutkimuksia tehdään niin usein kuin tarve vaatii.
Mutta näistä kotidopplereista ei ole mitään turvallisuusselvityksiä eikä niiden äänienergiaa ole mahdollista suunnata mitenkään esim. pois aivoista tai silmistä. Lisäksi niiden käyttö on siinä mielessä kyseenalaista, että ne aiheuttavat turhaa huolta ja hätää siinä vaiheessa, kun mitään esim. sikiön pelastamiseksi ei ole tehtävissä (alle 25vko) ja toisaalta jos niitä ääniä ei koko ajan seuraa, se istukan irtoaminen tai napanuoran kiertyminen voi tapahtua milloin vain. Ja silloin aikaa hätäsektioon on max se muutama minuutti - asutteko siis yliopisto- tai keskussairaalan ovella koko loppuraskauden ajan? Ehkä muutama " turha" käynti neuvolassa tai ä-pkl:lla säästyy -mutta toisaalta tulee kymmenittäin turhia käyntejä nimenomaan näiden alle 25 vkoa äänien kuulumattomuuden ym. hätäilyjen kanssa. Joku epävarmuus raskaudessa ja elämässä yleensä on vain hyväksyttävä. Dopplerkauppiaille tätä on toki turha selittää, bisnes on bisnestä, mitä enemmän lietsoo kotidopplerin autuaaksi tekevää " varmuutta" , sitä enemmän kolikoita massiin kilahtaa...ja kukaan ei varmuudella pysty näyttämään, mistä mahdolliset myöhemmät aivojen kehityshäiriöt johtuvat, kun niihin on niin paljon mahdollisia syitä.
Terv. Itse ammatikseen ultraäänitutkimuksia tekevä erikoislääkäri
onhan niitä ollut jo yli 27 vuotta!
Kotidopplerit munkin mielestä on aika turhia, ja sitäkin oon ihmetellyt miksi sykettä neuvolassa niin monesti mitataan, varsinkin nyt kun liikkeet tuntuvat jatkuvasti. (Sitä vois tietysti kysyä terkkarilta.)
Mutta ihan fysiikan opiskelujen perusteella en ollut tiennyt että ultraäänestä voisi olla mitään haittaa kellekään, enkä myöskään ollut kuullut moista väitettä muualla kuin täällä. Selityksesi valaisi asiaa.
Ap
Terveisiä neuvolasta. Ei ollut terkka ikinä moista kuullut että haittaa olisi/lasta satuttaisi tms.
Hänkin tuli tulokseen että väistäähän se muutenkin kun painaa vatsaa ja ehkä sitten sitä anturia itseään väistää samalla lailla. Mutta että ollenkaan ei usko olevan haitaksi ainakaan niillä aikamääreillä minkä joku sykkeen otto kestää tai uä-tarkistus.
Kumminkin ollut alalla+kätilönä vuosia jo.
En siis ole vieläkään vakuuttunut väitteistä täällä.
kuunnella torvella? Onko heillä käytössään sellainen? Mun mahassa alkaa aina sätky kun doppleroidaan, ja itse toimenpide sattuu minua. Varmasti riippuu dopplerin käyttäjästäkin, mutta ehkä torvi olisi lempeämpi äidillekin tässä tapauksessa? Kuuleeko sillä, ja missä vaiheessa?
Ei oo peruste että väistää, liikkuu jokatapauksessa kokoajan niin että on aina jossain muualla kun paikallaan.