Tietääkö kukaan kuinka etäopiskelu onnistuu yliopistossa?
Minulla on ollut jo pitkään tavoitteena hakeutua luokaopettaja koulutukseen Chydenius-instituuttiin Kokkolaan, koska asun kyseisen yliopiston lähistöllä.Tuonne yliopistoon on kuitenkin pääsyvaatimuksena luokanopettaja kokemusta, jota minulla ei ole tarvittavaa määrää.
Esimerkiksi Oulun yliopistoon voisin hakea, mutta elämäntilanteeni vuoksi en voisi ouluun kuitenkaan opiskelemaan muuttaa. Voisiko yliopistossa siis opiskella etäopiskelija? Tietääkö kukaan?Entä onko kenelläkään omakohtaista kokemusta etäopiskelusta yliopistossa?
Kiitoksia paljon, jos joku vaan viitsiin minulle kertoa, jos asiasta tietoa on:)
Kommentit (4)
opiskelen itse Helsingin yliopistossa luokanopettajakoulutuksessa ja ainakin täällä opinnot olisi mahdoton suorittaa etänä. Koulutusohjelmassa on tosi paljon läsnäoloa vaativia ryhmiä. Täällä oli (ei alkanut enää tänä vuonna) ns. laajennusohjelma pitkään työssä olleille ja työnohessa opiskeleville eli oma kiintiö heille ja myös heillä oli lähes kaikki samat ryhmät myös suoritettava iltaisin ja lauantaisin.
Ns. ainedidaktiset opinnot ovat aika työläät ja vaativat tosiaan paljon läsnäoloa ja poissaoloja ei käytännössä saa ryhmistä olla ollenkaan.
Niin paljon kun pystyy. Otin juuri selvää kuinka paljon pystyn tehdä avoimessa monimuotona (eli aika pitkälti ns. etänä) ja vastaukseksi sain että perusopinnot (1vuosi) aineopinnot (noin 1½vuotta) ainakin.. Sitten täytyy hakea yliopistoon ja jonkin verran täytyy olla läsnä loppuvaiheessa. Mutta aika pitkälle voi tehdä opintoja ihan kotoa käsin. Monimuoto-opiskeluun kuuluu luentoja jotka tulee suoraan netin kautta sun omalle koneelle...=) Täytyy olla vaan tarvittavat välineet.
Ja mä siis kyselin sosiaalityöntekijän opiskelusta....
Soffu
yliopisto on tietty hyvä paikka, mutta ne kurssit sit maksaa aikas paljon. Sehän riippuu ihan opiskeltavasta alasta, että kuinka paljon pystyy itse lukemaan ja etänä tekemään. Minä olen päätoiminen opiskelija ja melkoista sumplimista o välillä. Lapsella on kyllä hoitopaikka, mutten vie joka päivä. Luentoja ei myöskään ole joka päivä eikä läsnäolopakkoa, mutta omatoimista opiskelua sitäkin enemmän. Olen tässä aineessa vasta perusopinnoissa, mutta myöhemmin varmasti joutuu olemaan enemmän paikan päällä. Biologiaa siis opiskelen.
on valtavasti läsnäoloa vaativia kursseja -lähes mahdoton opiskella etäopintoina. joillakin muilla aloilla on helpompaa -voi suorittaa tentteinä ym. paljon. Lisäksi luokanopettajaharjoittelut ovat tiiviitä, läsnäoloa vaativia yleensä Normaalikouluissa, joten suosittelen ihan opiskelun aloittamista " lähiopetuksena" -etäopiskelusta jää vain paha maku suuhun kun niin vähän saa suorituksia ja aikaa menee. Tai sitten mieti muuta koulutusta.