Riita miehen kanssa! Kumman kannalla olet?
Meillä on meneillään riita joulusta. Mies päätti yhtäkkiä, että meillä ei vietetä enää materialistista joulua, vaan luodaan joulu lapsille muilla tavoilla. Lahjoihin saa kuulemma käyttää max. 50 euroa, ja sillä summalla saa jo ihan riittävästi.
Minä olen täysin eri mieltä, ja näin riita olikin valmis.
Materialismin vastustaminen sinällään on ihailtavaa, mutta kyllä sen silloin pitäisi ulottua muihinkin asioihin kuin lasten lahjoihin. Minun mielestäni miehen ehdotus on siis täysin naurettava, sillä
a) 50 eurolla saa kyllä joitakin hyviä leluja, jos on mahdollista käydä kiertämässä alennusmyyntejä. Muuna aikana sillä saa kasan erilaisia pehmoleluja ja muovikrääsää, jota me molemmat inhoamme. Laadukkaat lelut maksavat. Ja koska minä en pääse alennusmyynteihin eikä mies suostu mistään hinnasta menemään ostoksille, ei mielestäni hänen tarvi asiasta valittaakaan.
b) Tämä materialismi ei miehen mielestä koske mitään muuta juhlaa kuin joulua (jolloin siis valtaosa käytetyistä rahoista menee muuhun kuin hänen hyväkseen). Esim. useita päiviä kestäneet juhannusjuhlat runsaine viinapöytineen (miehelle ja kavereilleen) eivät ole rahantuhlausta, kuten ei myöskään miehen uutenavuotena raketteihin ja viinaan käyttämät sataset. Myöskään baari-iltoja (joissa miehellä menee helposti parisataa juomiin, maksuihin ja taksiin) ei voi mitenkään rinnastaa tähän asiaan ja olen sekaisin kun vedän tuollaisia asioita keskusteluun.
c) Miehellä ei ole mitään käsitystä siitä, mitä nuo " muut keinot" olisivat joilla joulu lapsille luodaan. Joulukuusi on ärsyttävä, sellaisia mies vihaa ja jos on pakko ottaa sellainen niin mahdollisimman pieni ja se poltetaan heti joulun jälkeen. Koristeita ei saisi ripustaa lainkaan, joululaulut ovat rasittavia, juoluruokia ei tarvisi tehdä lainkaan kun mies saa niitä töissä jne. jne.
Kaiken huipuksi mies vielä sanoi, ettei tahdo minun ostavan hänelle lainkaan joululahjoja, koska se on ihan turhaa rahantuhlausta. Ilmeisesti ei ole lahjat olleet mieleisiä viime vuosina... :(
Kaiken kaikkiaan miehen pointti tuntuu siis olevan, että meidän (minä ja lapset) pitäisi tulla toimeen mahdollisimman vähällä jotta mies saisi käyttää mahdollisimman paljon rahaa itseensä, ja että koska jouluna ei ryypätä, voisi sen juhlimisen jättää kokonaan väliin.
Täysin naurettava riidanaihe sinällään, mutta mitä enemmän asiaa mietin, sen vihaisemmaksi tulen ja sitä itsekkäämmältä mies minusta tuntuu. Mitä mieltä olette?
Kommentit (30)
Hän osaa olla todella mukava, mutta halutessaan osaa kyllä myös näyttää tämän toisen puolensa...
ap
Juuri se tunnelma, rauha, yhdessäolo jne.
Sillä ei loppujenlopuksi ole mitään tekemistä tuon lahja-asian kanssa, mutta ihan periaatteesta en anna periksi. En enää. En ole ihan varma kumpaa mies tarkotti 50¿/lapsi vai 50¿ yhteensä, mutta sillä ei ole väliäkään. Niinkauan kun miehelle tuo viisikymppiä on ihan olematon pikkuraha, sitä se on myön minulle ja lapsille.
ap
Hän on joka vuosi mukana kutsumassa vieraita, on kyllä ehdottanut että jonakin vuonna menisimme viettämään joulun lappiin keskenämme mutta kutsuu mielellään kyllä sukulaisia kyläänkin.
ap
juhannukseen jne niin ja niin paljon rahaa, niin joulustakaan ei tingitä.
Ensi vuonna sitten uudet jutut: jos juhannus onnistuu mieheltä 50e budjetilla, niin olet valmis pystymään siihen itse sitten jouluna.
Minun mieheni valittaa samaa aina tasaisin väliajoin. Ruoka kyllä kelpaa, mutta ei koristeita, ei mitään lahjavuoria, ei joululauluja, ei mitään punaista.
Minä olen joka kerta ilmoittanut että aion viettää joulua ja jos miehelle ei sovi, niin menkööt muualle tai sitten minä ja lapset lähdemme muualle. Olen myös luvannut että en anna hänelle väkisin mitään paketteja, eikä hänen ole pakko lähettää joulukortteja oman puolen sukulaisilleen, mutta että ei voi estää minua ja lapsia nauttimasta joulusta.
sellainen kohta josta pitäisi alkaa säästämään? Mielenkiintoista...
Olisi tosi kiva kuulla myös miehesi versio.
Hyvä varmaan hillitä kulutushysteriaa, mutta ei se saa tarkoittaa sitä, että entisenlainen joulu viedään lapsilta ja isä menee ja rällää kuin ennenkin
Ja käyttää tuota materialismia nyt tekosyynä joulun vieton vähentämiseen.
Alkaisin penkoa jouluvastaisuuden perimmäisiä syitä sekä ihan karusti tekemään listaa siitä mitä itse pidän joulussa tärkeänä sekä itseni että lasten tähden. Niistä pitäisi sitten yrittää löytää joku kaikkia miellyttävä sopuisa kompromissi.
Läväytät tämän kirjoituksesi pöytään? Sinä ajattelet lapsiasi ja mies itseään, aika turhauttava tilanne. Miten olisi jonkinmoinen kompromissi? Eihän sitä krääsää tarvitse niin kamalasti olla, aito joulu syntyy niin monista muistakin jutuista...
Miehesi kuulostaa täydelliselta sekoboltsilta. Eiköhän ole aika pistää ukko ojennukseen?