Osui omalle kohdalle tupakoiva pph.
Muutimme kesällä tälle alueelle. Kauppa matkalla kuljimme usein hoitajan pihan ohi. Usein pihalla istuskeli ihmisiä tupakka suupielessä. Palaan töihin ja sain lapselleni paikan kyseiseltä hoitajalta. Soitin joesimiehen esimiehelle ja kuulin, ettei ole muuta paikkaa tarjolla. Hoitaja ei saa polttaa lasten nähden ja se kuulemma riittää. On muka ok, että käy päiväuni aikaan tupakalla. Mitäs teen nyt?
Kommentit (63)
Meillä ei kouluusa sisätiloissa eikä ulkoalueilla polta yksikään opettaja, keittäjä, siivooja tai talonmies. Sen kieltää laki ja meillä rehtori on tehnyt selväksi, että lakia noudatetaan pilkuntarkasti. Täällä on yksi opettaja, joka vapaa-aikanaan polttaa, mutta ei töissä. Nicorette on keksitty.
Ihmettelen suuresti sitä, että taas tupakoijat nostavat hirveän haloon siitä, että lapsia yritetään suojella todistetusti syöpävaaralliselta aineelta. En tosiaankaan veisi lastani polttavalle pph:lle. Ihan turha selittää, että " yksi tupakka päiväuniaikaan" . Jos ei ole tuon riippuvaisempi, niin miksei käytä Nicorettea? Totuushan on kuitenkin se, että se tupakka on huulessa varmasti useammin. Tupakoijat ovat tunnetusti selittelyn ja oman paheensa puolustelun mestareita. Jos joku kyseenalaistaa tämän " jokaisen oman asian" , niin johan saa niskaansa vihat. Uskomattoman lapsellista.
Hoitaja ei sentään kai polta sisällä?
Itse suhtaudun myös hyvin skeptisesti ajatukseen, että lapseni olisi hoidossa tupakoivan hoitajan luona.
Kurjaa, että muita vaihtoehtoja ei ole, mutta juttele ainakin hoitajan kanssa ja kysy, miten hän tupakkatauot aikoo toteuttaa.
kyllä ne käy kessulla kuules päiväkotienkin takapihoilla! Ja nukkuvat pienissä päiväkodeissa päiväunia lasten kanssa(joo, hui,mitä jos yksi lapsi herää hiljaa ja menee vetää herneen nenäänsä?)
Nipo oot.
Polttaa kuulemma ennen hoitoon tulijoita ja sitten päiväuniaikaan. ap
En halua, että lapseni jää valvomatta jos hoitaja ramppaa tupakalla. ap
hoida lapses kotona jos noin nipo olet! ajattele se pph voi käydä kesken työpäivän vaikka pa**lla ja sun lapses voi nähdä sen!
On eri asia jos hoitaja polttaisi sisällä, mutta niin hän ei tee?
Ja tosiaan, tunnen tupakoivan opettajan, sairaanhoitajia ja päiväkodin ohjaajan +toki muissakin ammattiryhmissä tupakoidaan.
Et kai tosissasi kuvittele, että esim. yläasteen opettaja joka tupakoi, kestää sen kahdeksan tuntia yläasteikäisten kettuilua ymv. ;) Heilläkin on " omat keinonsa" tupakoida välitunnilla, niin etteivät oppilaan asiasta tiedä---> menisi opettajan " maine" kun itse hiisaisi ja valistaisi oppilaita olemaan ilman tupakkaa.
On eri asia jo hoitaja kohentaa lapsen peitettä rattaissa nortti suussa, kun jos hän käy päiväuni aikaan polttamassa yhden tai kaksi.
Huomauttaisin vielä, että aika harvalla lienee sukulais-/tuttavapiiriä jossa kukaan ei polta? Eli eiköhän se lapsi joudu elämänsä varrella tapaamaan tupakoivia ihmisiä...
Itselläni esim. suku, jossa ei kukaan muu polta kun oma enoni (en pikkuserkuista ymv. kaukaisemmista tiedä;) mutta kaveripiirissä poltaa moni- Tuntuisi kummalta, etten voisi esim. antaa lasta tupakoivalle kummilleen hoitoon, kotka tämä kaikin puolin ihana ihminen, satuu polttamaan...!
alueenne yksityiset pph koordinoivan puhelinumero. Hänelle on " heti-vapaat" pikat tiedossa. Lykkyä
t. 8
onko kenties ensimmäisesi menossa hoitoon..
En minäkään halua, että lastani hoitava henkilö tupruttelisi samaan aikaan, kun lapset siinä ympärillä leikkivät. Ei vaikka tekisi tämän pihalla.
en halua lapseni edes haistavan tupakanhajua. Kai vanhempana saan tuosta päättää? Esikoinen kyseessä, siitä ei kuitenkaan ole kyse. ap
Minimoin hajuhaitat. Onneksi kohdalleni sattunut vanhempia jotka polttavat.
Minäkin olen sitten ilmeisesti nipo. Hyvä on.
Kyllä se hoitajan tupakointi kuule alkuperäiselle kuuluu, ja kaikille muillekin, joiden lapsia tämä hoitaja kaitsee. Jos olisi laillista/mahdollista, niin myös sairaalassa valitsisin vain tupakoimattomia hoitajia ja lääkäreitä - sen verran " traumaattinen" kokemus oli heräämössä, kun ympärillä hyöri tosi voimakkaasti röökille haiseva hoitsu. Tulee heti semmonen tunkkanen vaikutelma ja herää epäilys, et miten ihminen joka ei osaa hoitaa ees itteensä ja omaa tereveyttään, voi hoitaa ketään muutakaan - ainakaan hyvin. Tai miltä kuulostaa lääkäri, joka niksahimoissaan käsi täristen ompeöee potilaan haavaa vaan mielessään seuraava tupakkatauko?
Itse kyllä pyrkisin vielä löytämään uuden hoitajan, sen verran inhottavalta asia tuntuu - ei sen takia, että tupakkataukojen takia lapsi jäisi hoitamatta, vaan siksi, että lapsi tottuisi siinä samalla siihen tupakankatkuun enkä minä sitä mallioppimisen " uhkakaan" väheksy. En vaan yksinkertaisesti halua, että lapseni on kauheasti sellaisen porukan kanssa tekemisisissä, jotka myrkyttävät itsensä ja samalla myös toisia.
Ja olen itsekin ollut tupakoiva -ja vielä tupakoiva pph! Eli tein sitä duunia ennen lasteni syntymää. Kävin tupakalla pv-unien aikaan ja esim. puistossa muiden pph:n kanssa ollessa kävin lähimetsässä tupakalla. Silloin se oli musta ihan ok, eikä se mun työtä häirinnyt. Mutta nyt omien lasten syntymän jälkeen en veisi lapsiani tupakoivalle pph:lle, jos muuta vaihtoehtoja on jäljellä. Toki lasteni pk:n hlökunnasta osa polttaa, muttei siellä roskiskatoksessa just eikä lasten lähettyvillä kuten paikalliset pph:t leikkipuistossa. Mutta mikäpä minä olen heitä neuvomaan.
Mikäli kunnat alkaisivat karsia pph:iä niin, että töitä tällä ihanaisen suurella palkalla saisivat tehdä vain tupakoimattomat/av-mammojen kriteerit täyttävät hoitajat, niin ehkäpä yksi pph kuntaan löytyisin.
Koettakaahan nyt ymmärtää, että näillä matalapalkka-aloilla työskentelevät ihmiset ovat palkkakuopassa! Jos joku viitsii tehdä tuollaista työtä (=vahtia av-mammojen lahjakkaita naperoita) tupakoimatta/ryypiskelemättä iltaisin, niin ihme on!
Olettekos, av-mammat, tietoisia siitä, että myös lto:t, luokanopet ja lehtorit vetelevät välitunneilla röökiä?
Niin pitkälle ei Suomessa ole menty, että täällä ei saisi omalla pihallaan kessutella penskojen nukkuessa. Löysätkää pipojanne ja katselkaa välillä maailmanmenoa hiukkasen laajemmin kuin sieltä av-makaronin reiästä. Sitä paitsi av-mamma ei ole sen enempää pph:ien kuin muidenkaan kunnan työntekijöiden esimies. olkaatten onnelliset, että saatte hoidattaa parilla saturaisella kersojanne esim. pp-hoitajilla.
Jos fyrkkaa löytyy, niin palkatkaa lapsillenne yksityisesti hoitajat. Silloin voitte määräillä ja juoksuttaa näitä hoitajia miten tahdotte.
Yksi pp-hoitajiin erittäin tyytyväinen
Sitähän on tutkittukin, että tupakoijan vaatteissa kulkeutuu yllättävän paljon myrkkyjä vaikka polttaisi ulkona!
Minusta lisäksi tupakoitsijat haisevat pahalle. Olen mm. jättänyt menemättä uudelleen muuten ihan mukavalle ja pätevälle kampaajalle, koska en halua istua tupakalta haisevan ihmisen käsiteltävänä.
Ei tulisi mieleenkään käydä lähimetsässä tupakalla kun ulkoilen lasten kanssa. Ei vaikka toinen hoitaja valvoisi lapsiryhmääni. Tuollaisen minäkin tuomitsen.
Kyllähän nyt päiväkodistakin löytyy hoitajia jotka tupakoi!!! Ja ihan samalla tavalla se haju vaatteissa kulkeutuu sisätiloihin.... Sun pitää Ap hommata lapsellesi ihan omahoitaja kotiin jos noin pienestä asiasta valitat! Miten muuten toimisit jos lapsen mummot ja papat polttaisivat? Et sitten varmaan kävisi heillä kylässä etkä antaisi heidän tulla teille kylään? Entä jos miehesi alkaisi tupakoimaan, ottaisitko eron hänestä? Et tosiaan voi olla tosissasi että yksi tupakka päivässä voi haitata jotenkin sun lapsen hoitopäivää ja terveyttä yms.. Jos lapsi ei ole edes lähellä koko tapahtumaa!!!!!!!!!!!