**HEINIKSET-06 LOKAKUUN TURINOITA**
No niin, ollaan jo lokakuun puolella :-) voi että miten aika rientää. Viikonloppu takana, meillä oli vieraita koko viikonlopun no,aikahan meni keittiön puolella melkein, mutta mukava oli touhuta ja passata kaukaisia vieraita.
tänään on ollut aivan mahtava keli ulkona, ollaan oltu jo pariin otteeseen ulkona, samalla sain siivottua pihaa, auton :-) ja nauttia vielä kupposen kahvia terassilla.
Meidän Mikolla on nyt uusi juttu,kun herra suuttuu niin saattaa " hakata" päätään oveen, lattiaan tms. ja toinen on että heittäydytään lattialle kun ei mene jutut oman mielen mukaan :-)) että sellainen pikku riiviö ja herra osaa laittaa radion päälle, tänä aamunakin tanssi hurriganesin tahtiin.
nyt kaupalla ja postilla (lankapaketti hakemaan :-)) käymään, mukavaa lokakuun alkua kaikille, liitän tähän pinoon tuon edellisenkin.
Kommentit (33)
ja samalla kuulumiset :)
huomenna mennään taas allergiasairaalaan lääkärin juttusille niin saadaan tarkat tiedot + ohjeet Millan astmasta. onneksi ei olla ihan uuden asian kanssa tekemisissä (ukolla astma, tyttöjen serkuilla astma...) niin ei sentään paniikkiin olla menty missään vaiheessa.
juu synttärijuhlat on sitten 13.10. tarkoitus pitää iloiseen halloween tyyliin :) halloween kamaa on hankittu ja leikkejä kehitelty. ajateltiin esim vanhasta tutusta aasille häntä- leikistä vetää haamulle hymy- leikkiversio. Milla on aivan innoissaan :)
tänään oli aivan loistava herätys minulla :) Mea herätti taputtamalla poskeen vähän väliä ja selittämällä omalla " mongerruksellaan" kuinka oravia syötetään. ts. neiti hoki " OVAVA" ja " NAM NAM" ja osoitteli ylös ja alas ja sivuille :DD tämän selityksen on neiti kehittänyt kun ollaan hautausmaalla käyty ja siellä oravat hakevat maasta tammenterhoja ja kipaisevat niitä ylös puuhun syömään. mahtavaa tuo pienten ihmisten logiikka! :DD
TUPU: onko teidän poika koskaan valitellut pahoinvointia ja masukipua astmalääkityksen aikana? meillä Milla niitä nyt valittelee. huomenna meinaan asiasta kyllä lääkäriltä kysyä.
minulla alkaa tuo selänlämmitin olla loppuvaiheessa. resori puuttuu enää. tosin tuon voisi helposti jatkaa villapaidaksi asti kun sen pyöröillä tein ja aletaan olla siinä mitassa että hihankohdat alkaisivat olla paikallaan.
nyt jatkamaan neulomista ja kohta täytyy laittaa soppa porisemaan :)
Milla-mea: teidän synttärijuhlat kuulostavat tosi mukavilta :-)) meillä neiti täyttää jouluaattona 4 vuotta, mutta yleensä olen pitänyt viikkoa ennen erikseen synttärijuhlat, ajattelin että onko ihan outoa pitää joulun alla prinsessa-synttärit??
Kyllä alkuvaiheessa kun piti enemmän antaa niin valitteli oloaan ja aluksi tuli päänsärkyäkin, mutta nyt ei hirveästi ole tullut mitään sivuoireita...meillä lääkkeinä tällä hetkellä ventoline ja flixotide.
sai meitin isäntäkin visaisen kauppa-ostoksen, meinaan kun minulta hajosi pyöröpuikot niin soitin hänelle että mitä pitää ostaa, saas nähä kuin äijän käy :-))
nyt kahvin keittoon!
Prinsessa synttärit joulun alla on mielestäni kiva juttu. Eroittuu joulusta omaksi juhlakseen. Ja nuo halloween kemut on ihana juttu myös. Pidimme itse viime vuonna " pelottavat" juhlat. Oli kiva katsella lapsien jännitystä naamareineen ja koristeineen. Syötiin kaikkea pelottavaa, jne. Pitänee järjestää uudelleen.
Meillä on myös lokakuun lopulla esikoisen synttärit, 6v. Tavallisesti poika saa päättää minkä kakun haluaa ja äiti yrittää mielikuvitukseni raameissa toteuttaa sen. On ollut kahta laivaa, autoa ja rakettia. Ekana vuotena pärjäsi tavallisella täytskärillä :)
Keskimmäinen meni mummolaan nauttimaan laatuajasta isovanhempien kanssa. Kamala ikävä. Tosi orpo olo.
Ja pikku riiviöni, suloisista suloisin ja hermoja raastavin pikku kullanmuruni. Hän pitää myös tanssimisesta. Erikoisalana edelleen pahanteko. Kukkamulta ja valokuva-albumit saa kaikkien kaappien ohessa tuta pienokaiseni mielenkiinnon sekä uteliaisuuden, monta kertaa päivassä.
Herra on oppinut moiskauttamaan suukkoja kuuluvasti. Läpsimisen jälkeen osaa " katua" halailee ja liennyttelee tekosiaan.
Pojasta on kiva auttaa keittiössä, esim. viedä tavaroita jääkaapista pöydälle, jne. Tuntuu jotenkin että hän on järkevöitynyt ja inhimillistynyt. Kaipa tuostakin ihminen kasvaa ;)
Ja mikä ihaninta, hän on kiinnostunut kirjoista nyt muutoinkin kuin järsimisen tiimoilta. Potalla pitää katsella eläinkirjaa. Ja kun hän istahtaa siihen niin kuuluu mahtipontinen ähkäisy kun hän " vääntää kakkaa" . Ikinä ei vintilä ole kuitenkaa pottaan kopsahtanut. Silloin taanoin sain sen pöntölle ajoitettua parahiksi, ja saatiin saalis lupsahtamaan sinne minne pitääkin. Hmm. Olipa taas kirjoitus. Tuttavapiireissämme on klisee: vauvankakkaa ja porkkanatahroja = äidit kun keskustelee toisilleen, keskustelujen pääasiallinen sisältö ;D
Taas maate niin jaksaa! Tarinoimisiin.
se olisi taasen viikonloppu edessä :-) tai siis äiti töissä ja isäntä lapsukaisten kanssa kotona, lupasi siivota ja tehdä ruuat huomenna!
mukava oli lukea myös cv:n kuulumisia :-))
minäkin ajattelin ettei ne prinsessa-synttäri-juhlat on paha juttu ennen joulua, kun kuitenkin oikea synttäripäivä on jouluaattona niin se oikein tunnu neitistä hienolta, joten jospa tuollaiset juhlat tuntuisi mukavalta. pitäisi jostain löytää joku hauska prinsessa-asu neidille...olisiko vinkkejä??
äsken oltiin pari tuntia ulkona haravoimassa lehtiä, pikku-ukkokin touhusi kovasti, sen minkä kerkesin kasata lehtiä niin herra levitti...ja oli hauska juttu, äitistä ei niin hauska juttu.
nyt kuuluu keittiöstä meteliä...palataan!
niin se viikko on taas vierähtänyt. hurjan nopsaan aika menee kun tyttöjen kanssa touhuilee. ja hurjan paljon paremmin jaksaa touhuilla kun elämä on niin paljon helpottunut ihan yhtäkkiä(-> Mean allergiat helpottamassa)
tupu: saitkos oikeat puikot? :) meilläkin lääkäri eilen arveli masukipujen johtuvan vain siitä että neiti " on oppinut" hengittämään oikein eli käyttää palleaa hengitykseen kun ennen hengittänyt päin honkia. myös lääkkeenotto tilanne (babyhaalerista) voi ihan vaan sen hengittämisen vuoksi niitä masukipuja tuoda. nyt tosin ei neiti ole sanonut masustaan mitään että eiköhän tämä tästä :) kontrolli on vuoden vaihteessa. ja juu, prinsessa juhlat kuullostavat loistavilta!
meillä on isäntä lopullisesti seonnut. kun tultiin kaupasta, herra keräsi lelut, raivasi keittiön, imuroi, pesi Mean tuttipullot (juu ne on vielä käytössä kun muuten ei juo maitoa...) ja vei lapset ulos. käski minun vielä hengähtää sen aikaa kun on lasten kanssa ulkona :-o jotain tässä nyt on taka-ajatuksena ihan varmasti ;) kerron kun asia selviää :DD
minä olen saanut nipun kaulaliina tilauksia. tein Millalle paksusta langasta kaulaliinan (noin miljoona värisen ;) ) ja nyt sellaisen haluaa kaikki serkut (7kpl) ja Milla oli viime vkl treeneissä luvannut että teen koko joukkueellekkin kaulaliinat :-o joukkueessa on 25 tyttöä... :D saan siis kilkutella puikkoja oikein urakalla tovin aikaa. tänään aloitan itselleni tekemään kaulaliinaa ja Mealle aion myös tehdä sellaisen.
mitähän vielä...
eipä kai kummempia kuin VIIKONLOPPUJA kaikille :)
no niin, viikonloppu taasen lopuillaan :-)) kyllä sen huomaa elämisessä kun ei ole sairasteluja tms. paljon paremmin jaksaa itsekin.
tosin minun eloani varjostaa edelleen isäni, kun hänen tilansa on huonontunut taas, nyt on tullut pahoja paniikkikohtauksia hänelle, kun sai lääkkeet siihen...luoja, kun tuo kärsimys loppuisi nopeasti...
Milla-mea: kyllä minä sain oikeat puikot :-)) nyt olen jo paidastani tehnyt takakappaleen ja etukappalettakin hyvän matkaa...Niin, meillä kanssa aluksi tuli ilmavaivoja kun opeteltiin käyttämään babyhaleria, nyt seuraavalla tarkastuskäynnillä siirrytään toisenlaisiin astmapiippuihin/laitteisiin. No, joko muuten selvisi mitä isännällä oli taka-ajatuksena kun touhusi ahkeraan? :-)
Ja kuulostaa siltä että saat tosiaan puikkoja heilutella mukavasti. saanko kysyä että mistä langasta teet ja minkälaisella mallilla??
nyt rupean hetkeksi neulomaan (kas kummaa) kun lapsukaiset on ulkona.
kummallista kyllä isännällä ei ollut mitään taka-ajatusta vaikka kovasti siivosi ja touhusi :) lauantaina saadaan istua iltaa kera kavereiden kun lapsoset menee hoitoon vanhemmilleni Millan synttäreiden jälkeen :)
tasan viisi vuotta sitten kärvistelin synnytyssairaalassa puskemassa tuota esikkoa pihalle. tosin tähän kellon aikaan taisin vielä avautua ilokaasun voimalla kun Milla sitten illalla 18.02 syntyi :) hurjan nopsaan on mennyt 5 vuotta :-o koko päivän olen kertoillut Millalle synnytyksestä (lasten versio) ja Millan ensimmäisestä päivästä. kun sanoin että isi otti pikku torkut synnytyssalissa (oli ollut koko yön töissä ennen kun sairaalaan lähdettiin) niin Milla vain huokaisi syvään ja sanoi: " yllätys" :DD meilläkö isi omaisi hyvät unenlahjat?? onneksi ne samaiset lahjat periytyivät myös Millalle :)
tupu: ihan suorakaide- mallisia kaulaliinoja olen tehnyt. lankana on novitan jenga lankoja. niissä on niin pirteät väriyhdistelmät. tuo vaaleanpuna sävyinenkin on niin " herkullinen" :) ja se selänlämmitinhän oli sitten hurjan iso... *punastelee* eli purin koko hökötyksen ja teen ehkä uuden. katsoin kyllä neulepuserosta vähän kokoa että mikä olisi hyvä mutta metsään meni niin että rutina kuului. vähän meinasi ottaa päähän mutta sainpahan ainakin mahtavan neulomisinnon aikaiseksi ja sormet vetreiksi :)
jos minäkin neulomaan alkaisin taas :)
Ja paljon onnea Milla-mean 5-vuotiaalle!!! Niin se aika menee nopsaan :-) nauttikaahan vapaa-illasta kavereiden kera.
meillä olisi tarkoitus kahden viikon päästä mennä kari tapion konserttiin, kun isäntä saa pienellä alennuksella lippuja, sitten syyslomaviikolla 43 isäntä on pari päivää lomalla ja minulla on silloin tarkoitus lähteä vanhempien luona käymään yksinään, auttamassa äitiä ja katsomassa isää, nyt on taas ollut pari huonompaa päivää hänellä, sen takia itselläkin olo on ollut hiukan maassa...
Juu, itse olen kanssa pariin otteeseen neulonut siitä jenga-langasta. nyt olen tykästynyt novitan karuselli-lankaan, tosi ihanaa neuloa teki sitten mitä tahansa.
nyt kinkkupiirakkaa leipomaan iltapalaksi :-)
ihana ilma! aamulla kun oltiin ulkona niin oli Mealla ihmettelemistä kun kaikki paikat olivat kuurassa :) neiti kyykisteli ja ihmetteli ja solkotti kovasti asiaa ilmoille :D mitään selvää sanaa ei kyllä tullut. vieläkin on outoa kun ei Mea paljon puhu " oikeasti" kun Milla tuon ikäisenä jo rallatteli lauseita :) vaan eiköhän tuo vielä ehdi puhumaan elämänsa aikana.
tänään on edessä jätti kauppareissu kun hankitaan kaikki tarvittava Millan synttäreille. ja leipoakin pitäisi. Milla on tilannut taas suklaakakkua kekkereihinsä ja onneksi se onkin helppo tehdä. huomenna sitten edessä siivous ja ehkä vähän jo koristellaan :)
kyllä oli illalla orpo olo kun ei ollut mitään mitä neuloa. tänään täytyy ostaa lisää lankaa tai ainakin uudet puikot että pääsee neulomaan. ajattelin Mealle villahousut tehdä. saas nähdä kuin niiden sitten käy... ;) kellään helppoa ohjetta tai muuta vinkkiä? TUPUU??? :)
ollankos teillä muilla jo alotettu pottailu? meillä Mean mielestä potta on hyvin mukava istuin mutta mitään sinne ei kyllä tule. Milla oli kyllä ihan samanlainen kunnes sitten ykskaks vajaa kaksi vuotiaana alkoi istua potalla ja tuottaa tulosta. tosin kakkiminen ei heti onnistunut mutta muuten neiti heittäytyi kerralla kuivaksi.
kirjoittelen tässä samalla pikaiset kuulumiset kun katselen Housea, minusta on mainio sarja :-)
juu, kyllä tänä aamuna oli aivan mahtava ilma, ulkoiltiin pariin otteeseen oikein kunnolla, kun itselläni on huomenna ja ylihuomenna töitä, niin ulkoilut minun osalta jää vähiin,no, isäntä on kotona joten saapi touhuta lapsukaisten kanssa.
ei meilläkään Mikko vielä puhu hirveästi " oikeita" sanoja, joitakin kyllä ja sitten sillä on oma kieli :-) meillä ollaan muutamia kertoja potalla istuttu mutta herra ei oikein hommasta tykkää, kyllähän tuota kerkiää myöhemminkin potalle. Mikko " osaa" olla pitkiäkin aikoja jo ilman vaippaa niin että sillä on pikkuhousut jalassa, vahinkoja aina silloin tällöin sattuu..
vai villahousut meinasit Milla-mea neuloa :-) minä meidän vanhimmalle pojalle tein aikanaan kun oli pieni niin 2-osaisen villa-asun missä siis housut ja paita, mutta eipä tullut pidettyä, sitten löysin TOSI helpon villahaalari-ohjeen, sillä olen sitten kaikille lapsilleni tehnyt myös kummilapsille, tuttavan lapsille myös :-)
Villahousut
Koko noin 120-senttinen, alle 20-kiloinen (mallia langanlaiha)
Langanmenekki Novita 7 veljestä noin 250 g
Tiheys n. 20 s = 10 cm
Huom! Neulon hyvin tiukkaa, siksi paksut puikot
Luo 60 s puikoille 4, neulo 2 o 2 n 21 krs.
Vaihda puikot 4½ ja neulo sileää (oikealla oikein, nurjalla nurin). lisää ensimmäisellä kerroksella 4 s tasavälein. Lisää 4*1 s joka 4. krs molemmissa reunoissa.
Neulo resorista 60 krs, lisää sitten 10*1 s joka 6. kerros.
Tee sitten haarakavennukset:
Takareunassa joka 2. krs 1*5 s, 1*2 s, 3*1 s
Etureunassa joka 2 krs 1*4 s, 1*2 s, 2*1 s
Neulo kavennusten alkamiskohdasta 54 krs sileää. tee sitten takakappaleen korotus: neulo takareunasta 24 s, käännä työ, nosta 1 s neulomatta ja neulo takaisin. käännä työ ja neulo 20 s, käännä työ ja neulo takaisin. tee näin lyhennettyjä kerroksia niin, että jätät aina 4 s odottamaan, kunnes puikolla on 4 s.
Ota sitten kaikki silmukat mukaan työhön ja neulo 2 o 2 n joustinta vyötärökuminauhakujaa varten 15 krs. neulo 8. krs nurjalla kokonaan oikein, siihen tulee taitoskohta.
Toisesta lahkeesta peilikuva, sitten pingotetaan ja ommellaan yhteen ja toivotaan parasta :-)
tämän löysin omista malleista, löytyy myös sen villahaalarinkin ohje jos kiinnostuit :-)
nyt telkkarin ääreen hetkeksi ja puikot heilumaan :-)
ilmassa on hyvinkin vahva suklaan tuoksu nimittäin nappasin juuri suklaamuffinsseja uunista :) tuli hienoja muffinsseja ja kakkukin on kaunis kuin possu pienenä ;) nyt vielä kun saan nuo ihmiset pitämään näppinsä leipomuksista irti niin hyvä on :) mansikkapiirakka on vielä uunissa.
räntäsadekkin loppui. tulisi mieluummin lunta kuin räntää... Milla odottaa jo kovasti talvea ja pulkkamäkeen pääsyä. Mea oli tohkeissaan kun räntää satoi ja sitä ikkunasta ihmeteltiin. taas kävi kova solkotus ja kädet huitoivat joka suuntaan :)
aamulla heräsin siihen kun Mea tunki naamansa minun naamaani kiinni ja kiljaisi " MOOOOOOOOOOI!" :D ihana herätys :) sitten neiti kävi minua sängystä nostamaan ja hoputti olohuoneeseen. tänään ei siis köllötelty tyttö porukalla sängyssä.
yöllä kun hain Mean meidän väliin (juu edelleen joka yö on se homma tehtävä kun minä en suostu yöllä enää valvomaan) käveli Milla perässäni meidän huoneeseen. säikähdin pirusti. kysyin sitten Millalta että mitä nyt? tyttö kääntyi vain ympäri ja marssi takaisin omaan sänkyynsä ja nukahti samalla sekunnilla. aamulla kysyin Millalta että mitäs oikein hiippailit ympäriinsä niin eihän tuo likka mitään muistanut eli unissaan neiti oli liikkeellä. meillä ei siis ole rauhallista yölläkään...
jos menisi nappaamaan sen piirakan uunista ja siivoamaan jauhot pöydältä. mukavaa perjantaita!
kirjoittelen muutaman rivin ennen nukkumaanmenoa, kun viime yönä ei itse tullut nukuttua, kun mies joutui lähtemään ambulanssilla keskellä yötä sairaalaan ensiapuun kun vatsaan koski mielettömästi, no syy selvisi tänään, aika paha vatsakalvon tulehdus. Isäntä pääsi kyllä tänään kotiin kun sai lääkkeet, nyt sitten on pari päivää sairaslomalla, että sellaista.
itsellä olisi huomenna työpäivä edessä, vien aamulla lapset hoitoon niin saa mies huilata.
Mites Milla-mea teillä meni synttärijuhlat? toivottavasti hyvin :-)
mutta nyt untenmaille...palataan taas!
iltaa....
ensimmäinen päivä syyslomasta ohi :-) aamulla tein heti ennen aamupalaa reippaan kävelynlenkin yksin (kun isäntä on lomalla pari päivää)päivä on mennytkin nopsaan kun aamupäivällä tuli tuttavaperhe kyläilemään ja sitten iltapäivällä mentiin koko perhe kaupungille syömään ja ostoksilla käymään. sitten touhuttiin pihalla ja nyt on sitten jo koko poppoo untenmailla paitsi minä, ajattelin hetken katsella telkkaria ja kas kas...neuloa :-)
tänään kävin katsomassa ja viemässä pienelle neiti-vauvalle neulehaalarin, ikää vajaa 2 viikkoa, oli kyllä suloinen, mutta ei ihme kyllä nostattanut ainakaan vielä hirveätä vauvakuumetta, jotenkin sitä on nyt tottunut että kaikki on kasvanut isommiksi ja yöt saadaan nukkua hyvin jne...onkohan minusta tullut hiukan " itsekäs" , kun haluan nauttia mm. hyvistä yöunista.
laskin tänään meidän herran hampaat, niin tällä hetkellä laskelmien mukaan löytyy 12 hammasta jotka toimivat tilanteessa kuin tilanteessa :-)
nyt elokuvan pariin...mukavaa viikon alkua kaikille!
on taas aika vierähtänyt nii etten ole ehtinyt tänne. onneksi tupu pitää pinoa pystyssä :)
tupu: juu, täysi jouluihmine olen. kynttilöitä tykkään pitää palamassa heti kun illat vähänkin pimenee syksyllä (tosin nyt kun Mea ehtii joka paikkaan ajatusta nopeammin niin en sisällä niitä niin polta ettei satu mitään ikävää). ja joulun rakentaminen on parasta mitä tiedän! tuoksuja ja tunnelmaa, tohinaa ja salaisuuksia. odotan ihan mahdottomasti että päästään muuttamaan niin saan rakentaa joulua sitten uudessa kodissa. tänä jouluna saadaan vielä joulusauna kuvioihin mukaan :) ajateltiin ainakin jouluaatto olla ihan vaan oman perheen kesken, käydään haudoilla ja saunassa ja syödään ja availlaan lahjat... en halua joulua sinkoilla sinne tänne vaikka ystäviä ja sukulaisia onkin ihana nähdä. saa nyt sitten vaan nähdä miten töissä joudun jouluna olemaan... yövuorot kyllä toisivat hyvin rahaa mutta täytyy nyt katsella. joulu voisi kyllä olla minun puolestani vaikka kaksi kertaa vuodessa ;)
isäntä painaa tällä viikolla pitkää päivää. hyvä että hommaa riittää kun on kuitenkin tuota rahanmenoa tiedossa...
Mea nyt sitten päätti ilmeisesti lopullisesti lopettaa maidon juonnin. nyt ei enää yhtäkkiä kelpaa maito mitenkään. saadaanpahan nyt sitten lopetettua tuo pullorallikin kokonaan. yöt ovat taas jostain syystä villejä pikku neidillä. omassa sängyssähän neiti ei ole pitkään aikaan nukkunut koko yötä mutta kun nyt ei meinaa nukkua meidänkään sängyssä. välillä ottaa pattiin urakalla koko yöshow. suunniteltiin kyllä isännän kanssa että uudessa kodissa neiti saa nukkua yönsä omassa sängyssä. ajateltiin myös vaihtaa neiti " isojen tyttöjen" sänkyyn. sitä ei olla vielä päätetty laitetaanko neidin sänky sitten Millan kanssa samaan huoneeseen vai otetaanko marakatti meidän makkariin. kommentteja ja kokemuksia kellään!?!
muutoin Mea on aivan mahtava tyttö. naama naurussa kulkee päivät ja syö, kasvaa ja oppii uusia juttuja vauhdilla. monesti neidillä on niin metka ilme päällä että selvästi näkee jonkun kepposen olevan mielessä. tänä aamuna neiti leikki vauvaa lähes tunnin. ei muka osannut kävellä eikä syödä itse, tuttia piti suussa koko ajan (muuten tutti on suussa ehkä yhteensä pari tuntia päivässä ja sekin nukku aikaan) ja muutenkin oli ihan vauva. hymyili vaan mokoma kun kysyin meinaako neiti olla vauvana koko päivän :) hassu typykkä.
Millalla on aivan järjetön uhma päällä. joka asiassa laitetaan hanttiin ja kovaa. ruokaa ei neiti juurikaan suostu syömään, pelkkiä herkkuja haluaisi. ei suostu pukemaan itse ilman jumalatonta huutokonserttia, nukkumaan meno sujuu joten kuten. astmalääkkeiden otto on pelleilyä, kiusaa Meaa minkä ehtii... kaikki on huonosti mitä vaan ehdotan tai pyydän tekemään. isällensä huutaa päin naamaa melko kamalaa tekstiä ja jäähyllä neiti istuu monesti päivän aikana. viime viikolla tämä alkoi ja loppua tahi helpotusta ei vielä ole näkyvillä. kohta olen itse raivona ja helisemässä koska Millalla ei ole vielä koskaan ollut näin pahaa uhmaa. hankala neiti on välillä ollut mutta tämä alkaa jo olla ihan hirveetä meininkiä. kommentteja ja kokemuksia!?!
nyt tämä rättiväsynyt mamma odottaa BB:n alkua jos vaikka jaksaisi sen katsella ja sitten äkkiä nukkumaan.
Meillä kävi joku n. puoli vuotta sitten vaihtamassa meidän kiltin esikoisen tilalle kapinoivan ja kiukkuisen, itsepäisen ja joka asiasta nokkiin ottavan nuoren miehen. Joku viisas sanoi että se liittyy lapsen itsenäistymiseen ja irtautumiseen vanhemmista. Oman rajallisuuden tajuaminen 4v kaikkivoipaisuudesta koskee. Ymmärrän siis tunteesi, M-M. Siihen vain turtuu ja alkaa pelkäämään tulevaa murrosikää. ;) Ensin koliikki/allergiat, sit 1v omien rajojen kokeilu-uhma, 2-3v uhmaikä, vaihtuu sujuvasti 5-6v itsenäistymis pyristelyihin, sit alkaa vanhemmat ovat tyhmiä-vaihe joka päättyy murrosiän jälkeen siihen kun he muuttavat kotoa pois ja alkavat kiukuttelemaan mahdollisille puolisoilleen. Ja tietenkin vanhemmilleen aina kun on tilaisuus tavata. :D Oliko lohdullista ;D
Niin, se esikoinen täyttää perjantaina 6v. Nopeasti on aika mennyt. Ei edes muista aikaa ennen lapsia. Ehkäpä siinä ei ole sinällään mitään tärkeää muisteltavaa, viitaten villiin opiskelijana olemiseen.
Pikkuiseni on kuumeessa. 39,1 kilahti mittariin. On kuitenkin hyväntuulinen kylläkin suhteellisen rento. Joku nuha, mitä lie. Isommat yskii myös. Syksyn taikaa.
Mitäpä kertoisin vielä itse herra heiniksestä? Auttaa kovasti kotitöissä. Laittaa roskia (ja kaikkea muuta mahdollista)roskikseen, järjestelee (?)eteisessä kenkiä, kattaa pöytää (varastaa jääkaapista tuotteita joita kiikuttaa pöydälle). Varsin toimelias herra. Joku läheisyys vaihe on taas alkanut. Roikutaan lahkeessa kiinni ja yölläkin pitää päästä viereen. Suotakoon se riemu hälle, viitaten äskeiseen mietteeseeni ajan kulumisesta. Kynin hänen takahiuksien pörröä. Takkuuntuu niin suttuiseksi. En tiedä onko tilanne esteettisesti tarkasteltuna nyt yhtään parempi. Nyt se peijooni heräsi, prrrr. Kirjoittelemisiin.
CV: totta puhut! olen kyllä itsekkin sitä mieltä että ihmisen elämä on uhmasta uhmaan kulkemista (vanhempana niitä kai nimitetään kriiseiksi) ;) välillä siihen vaan " vähän" väsyy...
meillä myös neito pikkuinen on kova auttamaan kotihommissa. vaipan vieminen roskikseen on ihan ykköshommaa. ja pesukone täytyy nykyään AINA muistaa tarkistaa ennen kuin sinne pyykkiä lykkää ettei sieltä löydy pikku autoja tms. kova on tyttö pyykkäämään :) myös astianpesukoneen täytössä/tyhjennyksessä neiti auttaa: aina kun omat räpyläni nappaan välistä pois niin astiksen kansi lävähtää kiinni... rassaavaa mutta kun toinen vain tahtoo auttaa. :) piirtämisestä neiti on innostunut kovasti. tosin sekin tarkoittaa sitä että minä istun vieressä ja piirrän myös. eli ei vapaata hetkeä minulle silloin.
isäntä kuuluu nukuttavan tyttöjä tehokkaasti: KARMEA (isännän) KUORSAUS KUULUU OLOHUONEESEEN ASTI!!!
nyt pesemään viinirypäleitä ja odottamaan Housen alkua :)
nyt vihon viimeinen on hiljaista mökissä :-) kun kaikki on nukkumassa, isäntäkin kun nukahti varmaan ennemmin kuin mikko, meillä aika tavallista kyllä että isi nukahtaa ennemmin kuin lapset..
CV kirjoitti kyllä aika osuvasti ajan kulumisesta lasten kanssa, tuntui kuin olisi omasta lapsesta lukenut, kun esikoinen on 6 vuotias eskarilainen! meillä on nyt mikolla muutama yö ollut yhtä pyörimistä ja maitoa on mennyt pariin otteeseen (juo siis tuttipullosta) kun ei ole muuten rauhoittunut, välillä oli öitä että meni öitä ilman maitoa tms. ja meidän neiti on nyt viikon ajan mennyt nukkumaan jo ennen seitsemää ja kuitenkin nukkuu aamulla kahdeksaan asti!! mietin että mikäköhän neitillä on...
milla-mea kysyi kokemuksia siitä sängyn laitosta vanhempien huoneeseen tai lasten huoneeseen, meillä mennään vielä sillä tavalla että mikko nukkuu meidän huoneessa, muut lapset omassaan. tällä tavoin vielä itse herään/kuulen herkemmin mikon touhut. ja sitten kun kuitenkin vanhemmat lapset valvoo pitempään välillä niin saa sitten mikko rauhassa nukkua meidän huoneessa, hyvin on meillä toiminut.
minulla meni " hermot" tänään kun meillä on keittiössä pirttikalusto niin vaikka kuinka laitoin penkit pöydän alle, niin herra on niin fiksu että osaa vetää sen ulos ja kiivetä pöydälle :-9 nyt meillä on sitten penkit lattiaa vasten ja sekös pikku herraa kismittää...tänään oli hauska kuunnella kun mikko matki kissan ja koiran ääniä, kuulosti suloiselta. ja omia sanoja tulee kovasti, nyt muutama ihan uusi mistä saa selvää poppa ja mamma, muiden vanhojen lisäksi.
minun pitäisi huomen aamulla viedä lapset hoitoon ja ajella sitten vanhempien luokse äitiä piristämään, että saa vähän huilata. minä hoidan sitten isääni ja teen hommia siellä mm.vaihdan vanhempien autoon talvirenkaat, siivoan ym...ja pidän äitille seuraa. hiukan pelottaa kyllä mennä kun tiedän että isäni on mennyt huonommaksi niin minkä näköinen on jne. mutta menen kuitenkin. isäntä jää lapsien kanssa kotiin, tarkoitus on sitten isänpäivänä piipahtaa papan luona,jos vaan asiat on sillä mallilla että voidaan lapsien kanssa mennä.
että tällaiset turinat tällä kertaa, minä jatkan housen katsomista myös :-)
meilläkin isäntä nukahtaa yleensä ennen lapsia mutta yleensä vain päiväunille mentäessä.
meilläkin oli joskus pirttikalusto mutta kun Milla noin 2vuotiaana sai kaadettua penkin jalkapöytänsä päälle niin että se lähes murtui (turposi ja meni aivan siniseksi, kipeä oli pari viikkoa) vaihdettiin meillä kalusto pöytään ja tuoleihin. tosin muutenki oltiin vaihtamassa mutta se antoi lisäpotkun.
tupu: voimia taas lähettelen sinulle ja muulle perheelle myös!
perjantai ja isäntä nukuttaa tyttöjä, toistaiseksi on kai vielä itse hereillä...
Milla on ollut illan hilajinen ja valitetllut heikkoa oloa. liekö flunssa iskemässä. ollaankin jo pitkään oltu ilman flunssia ja muita tauteja. eipä silti tarvitsisi nytkään iskeä minkään taudin. ehkä neiti on vaan väsynyt.
Mea nukkui (harvinaista kyllä) kahdet päiväunet tänään. yhteensä 2,5 tuntia. yleensä neiti nukkuu vain yhdet tunnin (max. 1,5tuntia) unet päivässä. tuntuu hurjan vähältä noin pienelle mutta hyvin neiti jaksaa eikä ole kiukkuinen tms. Milla nukkui tuon ikäisenä 12tunnin yöunet ja noin 3tuntia päikkäreitä päälle... kova on ollut tyttö nukkumaan pienestä pitäen. Mea kyllä nukkuu nykyisin yöunia lähemmäs 12 tuntia että kai neiti tarpeeksi nukkuu.
tänään on taas pesukone laulanut ja imuri surissut ja keittiössä kolina käynyt kun olen laittanut hyrskyn myrskyn. tykkään tehdä perjantaina kaikki lähes valmiiksi niin saadaan sitten viikonloppuna olla koko porukka enemmän yhdessä. saa nähdä miten homma muokkautuu kunhan työt aloitan.
olen tässä nyt muutaman päivän miettinyt kuinka hyvä olo itselläni on. lapset ovat terveinä (mitä nyt astmaa ja allergiaa) ja vaikka isomman neidin uhma on kova niin silti on hyvä olla. miehen kanssa menee loistavasti eikä iso lainanottokaan aiheuta minkäänlaista ahdistusta. tuntuu nyt kovin kauhealta sanoa näin mutta päätettiin lopettaa vauvanteko tai ainakin siirtää sitä hiukan pidemmälle kun on tämä tilanne nyt niin rauhallinen. ei viitsittäisi nyt " sotkea" tilannetta uudella tulokkaalla. toivottavasti tajuatte mitä tarkoitan...
jaaha, isäntä sai typykät nukutettua. minun vuoroni tunkea kainaloon ;)
Heipsan!
Milla-mea, teille on sattunut tosiaan " huono" hoitaja kun ei kertonut mitään jne...toivottavasti teholääkitys auttaa, meillä se auttoi Miikalle hyvin alkuaikoina ja aina tarvittaessa kun sairastelee tms...on teholääkitys käytössä mutta muuten mennään peruslääkityksellä.
no, teillä on sitten kanssa synttärijuhlat tiedossa kun neiti 5 vuotta täyttää :-))
minä aloitin tekemään itselleni neulepuseroa pitkästä aikaa, kun löysin mieleisen mallin ja ohjeen. Minä odotan taas loppuviikkoa että pääsee pariksi päiväksi töihin :-) kävin suomalaisen kirjakaupan alessa ja tein muutamat joululahja-hankinnatkin jo....ollaanhan jo lokakuussa.
nyt ruuan laittoon kun pikku-ukko torkahti vaunuihin kun käytiin aamulenkillä.