Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokerirasituksesta 2 arvoa 3 poikkeavia = insuliinia pistämään?

01.10.2007 |

Kysymys tulikin jo otsikossa. Oon menossa pe neuvolaan asian tiimoilta, mut haluaisin jo tässä vaiheessa valmistella itteäni tulevaan. Joudunko siis automaattisesti alkamaan pistään insuliinia vai voisinko vielä selvitä ruokavalion rukkaamisella? Tiiän et joudun ensin mittaamaan verensokereita kaksi viikkoa kotona, jonka jälkeen joudun lähetteellä äitipolille. Onko se sanottua että oisin syömisilläni itselleni tämän " olotilan" aiheuttanu vai voiko kyseessä olla myös kropallinen juttu eli että istukka ei vain kykene tuottamaan tarpeeksi insuliinia? Voi että mua ottaa pattiin tämä tuleva, ylimääränen show mut tietty otan varotuksen vakavasti ja siitä mahdollisesti seuraavat riskit itseäni ja syntyvää kohtaan.

Kiitti jos osaisitte mulle asiaa valottaa :)

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
01.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 2 arvoa kolmesta koholla ja 3. arvokin ihan rajalla, mutta en joutunut insuliinille. Sain ruokavalio-ohjeet ja piti mittailla sokeriarvoja ja sillä ollaan menty loppuun asti. Välillä mulla on pysyneet arvot kutakuinkin sallituissa rajoissa, välillä taas on ollut kausiluontoisesti arvot koholla (vaikka tismalleen samoin olen ohjeita noudattanut) joten olen sitä mieltä, että itse ei kaikkeen voi vaikuttaa. Välillä arvoihin auttoi, kun jaksoi liikkua ruokailujen välissä ja välillä taas ei. Nyt loppua kohti, kun en ole pystynyt paljoa liikkumaan ja pelkäsin että arvot nousevat taivaisiin, ne ovatkin jostain syystä olleet tosi hyvät :) Äitiyspolillakin sanoivat, että raskaus vaikuttaa sokeriarvoihin mitä ihmeellisimmillä tavoilla, joille ei usein ole mitään selitystä. Ja että omalla toiminnallaan ei välttämättä voi asioihin vaikuttaa, vaikka esim. ruokavaliolla tietysti on suuri osuus asioihin. Mulla tosiaan on nyt mennyt loppuun asti ilman insuliinia, mistä olen tosi tyytyväinen. Arvojen pitäisi kuulemma olla kunnolla ja säännöllisesti koholla, jotta insuliinista olisi jotain hyötyä. Toivotaan, että sinullakin riittäisi ruokavalio eikä tarvitsisi sen enempää huolehtia! Tsemppiä!

EE 38+0

Vierailija
2/3 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oon tänään viimestä päivää töissä ja pääsen sit kotiin " rauhottuun " ja suunnittelemaan päiviäni oman olotilani mukaan. Itselläni menossa raskausviikko n. 28; heh ku ei näin toista oottaessa oo ees tullut pysyttyä noitten viikkojen mukana ku aika menee niin nopeesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sokerirasituksessa paastoarvo 5.3 (raja 5), 1. tunnin arvo 11 (raja 10) ja 2. tunnin arvo 6.8, eli raja-arvo. Jouduin mittailemaan ensin sokereita pari viikkoa, sitten kävin diabeteshoitajalla tarkistuttamassa ruokapäiväkirjan ja taas odoteltiin ja mittailtiin pari viikkoa. Söin todella terveellisesti, täysin ohjeiden mukaan ja liikuin paljon. Ruokailun jälkeiset arvot olivat lähes aina hyvät (alle 6.8) mutta paastoarvoa en tahtonut millään saada alle viiden. Oli suunnilleen 5.1-5.3 jatkuvasti, joskus jopa 5.6. Ja niin siinä kävi, että insuliinille jouduin. Kaikkeni tein, mutta ei voinut mitään. Aluksi pistäminen harmitti, mutta nyt se jo sujuu ja pian vauvakin on maailmassa, toivottavasti saan lopettaa pistämisen sitten. Eli kaikkeen ei voi tosiaan vaikuttaa, vaikka kuinka yrittäisi. Positiivista on, että kiloja ei raskauden aikana ole tullut kuin 2.5 kg ja suuri syy on varmasti ruokavalion tarkkailulla. BMI oli raskauden alussa 28, eli oli ylipainoakin vähän.

Tintti rv 37+5