***KOTILOT*** VK 40
Se ois sitten niinkun lokakuu kanssasisaret ja tällä viikolla meillä juhlitaan sitten puolivuotis päiviä, en ymmärrä mihin tämä aika katoaa???
LapaLepa ja Lassi 3 pv vajaa 6 kk
Kommentit (9)
Mä jäin kanssa miettiin tota syöttötuoli juttua. Meillä neiti istunut jo reilun viikon syöttärissä. Asento on kyllä hyvä ja osaa istua selkä suorana, lattialla istuu kanssa pieniä hetkiä ilman tukea. Autossa kanssa istuimessa melko istuva asento(hts besafe izi combi istuin). Eihän noi ruokailu hetket kauaan kestä aika ripeällä tahdilla neiti aukoo suutaan ja äippä lappaa ruokaa sitä mukaan.
Luna: kiva et poitsu lähti liikkumaan. Meillä kanssa tyttö aina jumissa sohvan alla tai missä milloinkin. Konttausasentoon nousee, mut ei konttaa.
Kunnostauduin tänään ja leivottiin oikein perinteistä pullaa yhdessä keskimmäisen kanssa, kun esikko koulussa ja vaavi päikkäreillä. Hyvää oli söin varmaan 4 pullaa. Illalla sit lenkille...
Naksu ja Nasu kohta 6kk
Meillä, tai oikeestaan mulla alkoi leipomisurakka.. Isän 60-vuotisjuhliin pitäis kaikki leipoo ja n. 70henkee saattaa tulla!
Syöttötuolissa istumista ootte miettiny.. Mulle sanottiin 5kk.n neuvolassa, että voi alkaa jo istuttaan syöttiksessä kun istuu niin hyvin (!) eli Peetu hiukan kannatteli itseään, eikä ollut ihan kasassa. Näin ne menee ohjeet erilailla. Meillä siis alettiin istuun jo ennen puoltavuotta, eikä ainakaan nähtävästi selkä oo vinossa.
Peetua saa nykyään vahtia ihan kaikenaikaa, kun menee jo tosi lujaa ryömien. Hetkessä on ryöminyt olkkarista eteiseen tai keittiöön ja tekee pahojaan =)
Meilläkin liikkuminen alkoi peruuttelulla ja pakitteli aina jonnekin nojatuolin alle jumiin!
nyt pitää mennä
mammutti ja Peetu 7kk
Tänään sitten meidän Lassi-poika on 6 kk vanha. Ei sentään kakkukemuja järjestetä kun ei sankari itse saisi kuitenkaan syödä. Vaikkakin meidän heppu on syönyt jo vaikka mitä ja se en ole minä joka sille olen antanut vaan iskä. Tänäänkin antoi sille puolikkaan keksin, yks ilta itsepaistetun ranskalaisen jne. eli herkkupeppu taitaa hänestä tulla ajanmyötä.
Luna76: Hienoa, että Altti lähti peruuttelemaan niin ei äipän tarvi olla enää niin huolissaan.
Mites teidän muiden pikkuiset nukkuu öisin? Meillä menee nykyään yöt erittäin hienosti. Herää kerran tai sitten ei kertaakaan ja tyytyy siihen kun laitan peiton päälle, unirätin viereen ja laitan kyljelleen. Siitä sitten iskee peukun suuhun ja rupee uudestaan nukkumaan. Jos herää niin se tapahtuu vasta " aamulla" about 5-6 aikaan. Viime yönäkin heräs viideltä ja alko uudestaan nukkumaan, mutta sitten jo vähän ennen 6.30 aikaan halui herätä kokonaan. Eli herää kauheen aikaisin aamuisin. No arkiaamuina se ei haittaa, mutta viikonloppuna se vähän risoo...
Eipä kai tässä muuta kun hauskaa päivänjatkoa kaikille!!!
LapaLepa kera puolivuotiaan Lassin
Tämä pino olikin vajonnut aika alas..
Meidän viimekertainen uimareissu oli taas yhtä huutoo, kun Peetu nukkui vaan 30min. ja oli ihan liian väsyny! Tyhmänä silti vein sen uimaan. No jos ensikerralla älyäisin =)
NUKKUMINEN:
Meillä oli puhetta ½-vuotis neuvolassa siitä, että kun Peetu saattaa vetäistä 2x vellipullollisen yössä.. No, täti sanoi, että tämän ikäinen syö niin paljon päivällä että pitäis yö jo pärjätä syömättä. Minähän sitä sitten muutamana yönä kokeilin, tarjosin vaan tuttia itkuun. Valvottiinkin sitten ne muutama yö..
Annoin periks ja syötiin taas yöllä.
Nyt on muutamana yönä nukkunu heräämättä!!
Saas nähdä nukkuuko tästä edespäin joka yö.
Nyt pitää mennä..palailen taas..
mammutti ja Peetu 7kk
Täällä kanssa nautitaan hyvistä yöunista. Kerran heräilee syömään siinä 4-6 välillä ja sit nukutaan 8-9 aamulla. Viime viikonloppuna olin yksin kotona tytön kanssa ja nukuttiin aamulla 9.45, oli ihana kun sai nukkua myöhään.
Päivällä syö vaan sen kaksi kiinteää ateriaa, niin ajattelin että yöllä varmaan herää ihan oikeasti nälkäänsä syömään. Joskus kitisee siinä yhden aikaan ja tyytyy sit tuttiin. Luulen et kun kiinteiden määrä lisääntyy niiin toi yösyönti voi jäädä poiskin. Tuntuu tää rintamaito ja 1 peruna ateria ja 1 hedelmäsose riittävän neidille niin en ole vielä kiirehtinyt aloittaa puuroja tai lihasoseita. maanantaina on sit neuvola niin näkee miten on kasvanu.
Tuntuu et tää tyttö on paljon lyhyempi ja sirompi kuin pojat olivat samanikäisinä. Samoja 62 ja 68cm vaatteita olen käyttänyt jo monta kuukautta. Olis jo kaapissa odottamassa ihania 74cm kamppeita, mut ne on vielä tosi reiluja, housut varsinkin. Pojilla oli 6kk ikäisenä jo 74cm vaatteet käytössä.
Mites onko noi mekot hankalia,kun neiti lähtee konttaamaan? On tullut hommattua noita 74cm mekkoja aikalailla ja nyt olen sit mietinnyt että jääkö ne käyttämättä.
Mukavaa viikonloppua kaikille, täällä menee viikonloppu haravoidessa pihaa(jos sää sallii)
Naksu ja Nasu (kohta 6kk)
Aika katoaa, joo. Meillä on huomenna puolivuotis neuvola, eikä jätkä liiku vielä mihinkään päin :( Kuukausi sitten kun siellä viimeksi käytiin, niin terkka jo sanoi lähtiessämme, että ensi kerralla se jo varmasti on lähtenyt liikkeelle. No eipä ole ei. Vähän suorastaan noloa mennä sinne ja poika osaa tasan samat asiat kuin viimeksi. Ääk. Alkaa jo hiukki huolestuttaa, että mikä mättää kun ei se tee mitään? Isommat pojat molemmat jo ryömi jollain lailla puolivuotiaana ja istuikin ilman tukea jo pian puolen vuoden jälkeen, mut Altti vaan ei. Kääntyy kyljelleen ja siihen jää. Eikä mitään istumista voi kuvitellakaan, tuen kanssakin se kellahtaa heti kohta kyljelleen tai muuten vaan valuu alaspäin. Huoh, olenko mä liian kärsimätön..? Mä vähän pelkäsinkin tälläistä, että jos ei Altti kehity samaa tahtia kuin kaksi ekaa niin alan panikoida. Ja nyt mä sit panikoin :)
Tänään tuli Altille kutsu hammashoitolaan, tarvii soittaa sinne ja kysyä että tullaanko vielä, kun ei ole hampaitakaan :) Meillä on kaikille muksuille tullut hampaat hirmu myöhään, esikollekin vasta melkein 9kk iässä ja tokalle 7-8kk. Että sen puolesta en hermoile vielä :)
Että sellaista. Meniskös sitä taas vähän neulomaan nyt kun Altti on päiväunilla. Kauhee neulomis into taas päällä :)
Luna ja Altti 6kk 1vk (tai jotain)
Luna:Älä ole istumisista yms.huolissaan.Me käytiin pojan kanssa fysioterapeutilla kun käytti liikaa oikeeta puolta.No minä sitten siellä sanoin et nyt kun poika(4.10)tulee 6kk niin haen syöttötuolin ja ruvetaan siihen totuttamaan(näin oon tehny isommille,kun sanottu et 6kk voi ruveta istuttaa)
Fysioterapeutti piti mulle hirveen saarnan,että siitä johtuu tämä suomalaisten selkävikaisuus kun aletaan pistää istuma-asentoon liian aikaisin.Sitten vasta kun lapsi(kuulema joskus 8-10kk)nousee itse istumaan,on vauva valmis ja ennen ei pidä istuttaa=)Ja minä tietysti huonona äitinä illan murehdin et nyt noilla isommilla on selkävika=)
Meillä poika menee kyllä ihan linkkuu jos yrittää pistää istuu,kääntyny on alusta asti mahalta selalleen,mutta selältä mahalleen oppi vasta reilu 5kk.ja ryömii ja kierii kyllä pitkin lattioita omalla tyylillään=)Mutta yksilöitä nämä on.Mulla tuo kakkonen oppi vasta 1,4-vuotiaana kävelee,niin en oo huolissaan.
Hampaita tuli alas kaksi,ja nyt on kuule kiva purra tisua..onnex rupeen lopettaa koko imetyksen 3viikon päästä kun kotiudutaan matkalta=)
On sitten helpompi tutkia allergiaa,kun ainakan mikään mun syömä ei tee oireita=)
Mut nyt väsää esikon synttärikutsuja!!
Täällä ollaan huomenna JO 8kk!!!!
Ja justiinhan se synty!!
Meillä ryömitään, noustaan konttausasentoon, istutaan aika pitkään ilman tukea ja pyöritään välillä paikasta toiseen (mahalta selälleen ja taas mahalleen).
Peetulla on sellanen jännä tapa, että ryömii ensin lelun tai muun mielenkiintoisen jutun luo, ottaa sen käsiinsä ja kääntyy selälleen tutkimaan sitä! Mun pikkuveli sanoikin, että se on kuin automekaanikko, joka on auton alla selällään. =)
Huomenna mennään taas uimaan ja häiriköimään mummojen lillunta rauhaa =)!
Yritetään saada vaihteeksi hyvät unet alle, niin ei tulis itku altaassa!
eipä nyt sit muuta, palailen taas...joskus
mammutti ja Peetu
..ai niin, Lunalle piti sanoa, että älä huoli kyllä teillä vielä liikutaan jonain päivänä ja sit saakin olla vahtimassa kaikenaikaa ! =)
Lapset kehittyy kaikki omaan tahtiin.
Tänään meillä sit alettiin tuupata takapakkia, eli Altti siis peruuttelee käsillä työnnellen pitkin lattioita. Viuuh, onpa ihanaa kun vihdoin jotain liikettä :) Laskin pojan aamulla olkkarin lattialle ja menin keittiöön jotain puuhaileen. Kohta kuului olkkarista karjunta ja menin kattoon, niin tää oli peruuttanut jalat sohvan alle jumiin. Voi sitä onnea :D Se liikkuu sittenkin :D
Joo, elikkä kärsimätön äitee taas turhia panikoi. Kai se siitä kohta kääntyykin lopulta, koitti jo nousta konttaus asentoonkin.
Mut toi syöttötuoli juttu alkoi kanssa mua mietityttää... Uskaltaako sitä sit siinä enää pitää, nyt on tuolia käytetty jo muutama viikko. Kyllähän se siinä vähän vinossa on välillä, apua, varmaan menee selkä ihan mutkalle! Tarvii ottaa sitteri sit vielä käyttöön. Joko muut käytätte syöttötuolia?
Neuvolassa oltiin muuten eilen, 8430g ja 68cm. Seuraavan ajan antoi vasta 2 kk päähän, käydäänkö puolen vuoden jälkeen sit enää 2 kk välein neuvolassa? Ja influenssarokotuksessa käydään sit kanssa jossain välissä marraskuun alussa. Tai niitäkin saa kai kaksi rokotetta kuukauden välein.
Mutta nyt syömään!
Luna ja Altti 6kk +risat