** ENSIKOT vko 40 (1.10-7.10) **
Huomenta kaikille enskoille
Viime viikon keskustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11335812&p=1&tm…
-Sara-Maria-
Kommentit (31)
sara-marialle kiitokset pinon avauksesta.
ja heti omaan napaan. heräsin nimittäin yöllä 3.45 vessaan ja sillä reissulla menikin sitten yllätykseksi lapsivedet. nyt tässä sitten odotellaan että alkaisi kunnolla supistelemaan että pääsisi tositoimiin, 10-15min välein tulee mutta ei vielä kovinkaan kipeinä. en halua lähteä vielä sairaalaan kun olo on hyvä mieluummin tapan aikaa täällä kotosalla. soittelin jo silti ja varoittelin että tulossa ollaan josssain vaiheessa, kai me viimestään puolilta päiviltä lähdetään näyttäytyyn jos ei sitä ennen oo tarvetta.
mutta näin yllättäen alkoi tää viikko. tais sitä jotenkin aavistaa tulevan kun eilen niin siivoili ja huhki.
mutta palaamisiin.
jännittynein tuntemuksin heltsy ja pk 38+1
ja heti alkaa vauvoja tulla maailmaan!
Ihan ekana Heltsylle roppakaupalla tsemppiä ja kunnon suppareita tositoimiin! Lokakuun kunniaksi heti vauva enskoihin maanantaina :) Masussa uskottiin kiltisti, kun sanoit, että olisit valmis synnyttämään vaikka heti :)
Sara-Marialle onnittelut puolivälin rajan ylittämisestä. Hienoa, että autoon löytyy rattaat, jotka mahtuvat kunnolla.
Hermionenelle kiitokset synnytystarinasta. Pitkään se kesti, mutta ilmeisesti silti oikein hyvä kokemus. Ihanaa vauva-arkea sinne!
ON: Tänä aamuna sitten päätin ottaa vähän lepoa ensimmäistä kertaa, ja jäin sairaslomalle ainakin pariksi päiväksi näiden liitoskipujen takia. Olo on niin kipeä ja vetämätön, että turha tässä on itseään rääkätä enempää. Jos saisi levättyä nyt ja venyteltyä paikkoja. Huooh. En saa silti enää nukuttua selkäkivun takia. Ei kun kahvin keittoon ja katselemaan vesisadetta ikkunasta.
Piiperö oli eilisen todella hiljaisella tuulella, taisi nukkua lähes koko päivän. Yöllä alkoikin sitten sellainen mylttääminen, että huh. Elää ihan omaa vuorokausirytmiään :)
Työhousutkin alkavat kinnata masun kohdalta, mitäköhän sitä keksisi jatkossa päälle, kun ei tekisi mieli ostaa enää yhtään äitiysvaatetta. Takissakaan ei kohta mene enää vetoketju kiinni.. Tajusin vasta, että mulle on tullut tähän mennessä jo 10 kiloa painoa raskauden aikana.
Hyvää viikkoa enskoille!
Pullea ja silmäpussinen
Gaiole ja piiperö 27+4
Heltsylle tsemppiä synnytykseen!!!
Täällä huonosti nukuttu yö takana. Koko yön supisteli. Varsinaisesti eivät kipeää tehneet, mutta selän puolelle säikivät inhottavasti ja asennon vaihtaminen oli vaikeaa. Supistuksia tuli 5-10min välein. Tunnin parin pätkissä sain nukuttua mut sitten aina heräsin ja sama meno jatkui. Varmaan niitä tuli silloinkin kun nukuin, mutta kun eivät niin kipeää tehneet niin sain unen päästä kiinni. Kuitenkin kouristivat niin että saivat aikaan suoliston tyhjentymistä, eli vessassa sai hypätä pariinkin otteeseen. Kuuden aikoihin sit heräsin enkä enää saanu unenpäästä kiinni. Kävin sit aamupalalla ja hetken makoilin sohvalla mut supistuksia tuli edelleen. Mies lähti sit omiin hommiinsa niin kömmin takaisin sänkyyn ja sain pari tuntia vielä nukuttua. Nyt on maha hieman rauhoittunut. Mahan kovetussupaareita tulee välillä mut ei niin tiheään. Nyt hieman mietityttää että mitähän nuo saa aikaseksi tuolla kohdunsuulla. Veikka kun on muutenkin kivuttomien suppareiden vaikutuksesta laskeutunut jo alemmas. Rupesin miettimään että kuulunkohan minä siihen pieneen prosenttiosioon jotka ei tunne supistuskipua. Minun täti on nimittäin ollu semmonen että ei oo ikinä tuntenut synnytyssupistuksia ja polttoja pientä nipistelyä kummempana. Miten sitä alyää sairaalaan lähteä jos supistukset ei missään vaiheessa muutukaan kipeiksi. Meiltäkin matkaan synnärille yli 40km, niin ei viiti turhan takia sinnekään lähteä. Eli pitää varmaan siinä vaiheessa toivoa että vedet menis niin ois pakko lähteä. Lääkärinneuvolaankin on vielä 3vk aikaa joten aikasemmin ei saa tietoa kohdunsuun tilanteesta. No mut jos tämän päivän ja ens yön vielä suppailee niin pitää varmaan huomenna soitella neuvolaan. Tosin huomennna tulee se rv34 täyteen, niin sittenhän ne ei enää yritä edes pysäyttää synnytyksen käynnistymistä. Mut sais Veikka kyllä pari viikkoa vielä ainakin masussa olla ihan vaan keuhkojen takia.
Tulipa omanapaista, mutta muuta ei nyt irtoa...
Sanle ja Veikka 33+6
Hermionelle ja perheelle ihanaista vauva-arkea:)
" Vaikka olisi tuhannen kuuta,
tuhat sädettä aurinkomaan,
en nyt tahtoisi katsella muuta
kuin lastani kehdossaan.
Häneen kätkeytyy elämän hyvyys
unitieto - tiedottomuus
siinä vuori ja laaksojen syvyys
koko ihminen ikuisuus. "
rakkaudella,
pariisitar
aletaan lähteen synnärille päin. supistukset edelleen harvassa 15-20 min ja vettä tulee, mutta kai se on hyvä käydä näyttäytymässä. toivottavasti nyt lähtis vaan ittestään käyntiin ettei tarvis käynnistellä..
no eipä tässä kai kovin montaa päivää kuitenkaan enää voi mennä.
heltsy ja pk
Synnytykseen!!! voimia ja kaikkea hyvää!!! Toivotaan että synnytys käynnistyy kunnolla itsekseen ettei tarviis käynnistää.
Pariisitar, kiitos onnitteluista =) Ihana runo!
Munkin pitäis varmaan vähitellen lopetella täällä " roikkuminen" . Jossain vaiheessa sitten siirryn vauva-puolelle, nyt tuntuu että kaikki energia menee vauvan hoitoon joten keskitympä siihen.
Varmasti käyn usein seuraamassa teidän kuulumisia.
Hyviä vointeja kaikille enskoille!!
Toivottaa hermione ja 9 päivää vanha Onni
Heltsylle tsemppiä synnytykseen :) Ihana että enskavauvoja syntyy nyt näin tiuhaan.
Sanlelle tsempitykset myös. Toivottavasti supparit loppuvat,kun sulla ois muutama viikko viä jäljellä.
Mäkin taidan siirtyä pikku hiljaa tuonne vauvapuolelle. Vaikkakin ei tässä kovin aktiivisesti vielä kirjotteilemaan kerkiä. Koitan käydä aina välillä tääläkin vakoilemassa teidä kuulumisianne.
Nuuron kanssa sujuu ihan hyvin. Nyt on yösyöttöjen jälkeiset nukahtamiset omaan sänkyyn alkaneet sujua. Ennen heräsi aina kun koitin siirtää omaan sänkyyn ja ei meinänut millään nukahtaa uudelleen. Masuvaivoja on vähän ollut d-vitamiini tipoista johtuen,mutta muuten on suht vähällä itkuilla päästy.
Halauksia ja hyviä vointeja kaikille. Tulkaahan sitten perässä tuonne vauva puolen pikku enskoihin kun kullakin siihen aika koittaa.
T:Buuffa ja Nuuro
Heips, enpä tiiä enään edes että muistatteko mua? ;) On tainnut vierähtää jo kuukauden päivät etten ole tänne mitään kirjotellut. On ollut niin paljon kaikenlaista omassa elämässä, että ei ole vaan yksinkertaisesti jaksanut.
Tännehän on jo syntynyt vauvojakin....ainakin buuffalle oli ja hermionellekin...paljon onnea ja ihanaa yhteiseloa vauveleiden kanssa! Muillekin, jotka ootte saaneet, niin Onnea! :) Heltsylle oikein paljon suppareita ja tsemppiä synnäriin! :)
Sara-maria: onnittelut puolivälin rikkomisesta :D perässä tuut sinäkin kovaa vauhtia :)
Omaa napaa:
Sairaslomalla oon viettänyt aikaa aika paljon, kun on tullut noita supistuksia ja ollu tosi hankalaa istua töissä 8 tuntia päivässä sellasessa tuolissa mitä mullakin oli. Nyt oon sitte tämänki viikon vielä saikulla ja sitten pääsen virallisesti äippälomalle :D Jee!! Muuten on sitten mennyt aika paljon energiaa tuon miehen pojan kanssa, kun näyttää olevan jonkinverran käyttäytymisongelmia hänelläa koulussa ainakin ja välillä kotonakin....ja minen osaa olla yhtään semmonen tosi ankara, kun ei ole kyseessä kuitenkaan ihan omaa lihaa ja verta oleva lapsi :P Sitä jotenkin arastelee itekin. Tunnesidettä ei ole saanut vielä solmittua pojan kanssa, mutta vastahan se on nyt parisen kuukautta meillä ollut, että aikaa kai se vie. Ja nyt kun muutenkin sitten on tämä oma masuasukkikin, joka vie paljon huomiota ja ittensä kunnossa pitäminen että vauvalla on kaikki hyvin. Harmittaa vaan, kun mies on niin paljon kotoa poissa...ajamassa sitä rekkaa. Kun tuntuu että sitä tarttis just nyt enemmän kun mitään muuta tässä rinnalla tukemassa. Mutta nooh...eiköhän se tästä.
Kauheeta kun tuntuu, että ei vieläkään ole mitään järjestyksessä kotona. Sänky vielä hakematta tätiltä, vaunut ei ole tulleet vieläkään Saksasta...vaatteita en oo pessy vielä ja muutenki pikkuhankinnat on hankkimatta ;)....ehkä sitä nyt äippälomalla vielä ehtii sitte ;) Jos vaan kunto ja jaksu riittää. On ollu melko paljon turvotusta nyt ja liitoskipuja. Meinaa olla vaikeaa yölläkin nukkua, kun kädet puutuu ja turpoaa ihan kauheesti. Hemoglobiini on taas laskenu, mutta onneksi ei vielä hälyttävää. Nekin arvot on tässä kuukauden aikana vaihdelleet aika paljon ;) Muuten on onneksi ollu kaikki hyvin neuvolakäynneilläkin. Tunteet on taas melko paljon pinnalla...eli välillä itkettää ja välillä suututtaa ja välillä naurattaa...:D mutta sehän kuuluu asiaan, eikös? ;)
Nyt olis torstaina taas neuvola. Vaavi kasvaa kovaa vauhtia ja nyt meinaa olla jo hankalaa laittaa sukkiakin jalkaan, saatikka sitten kenkiä..hehe ;) Mutta ihanaa myllerrystä on aina tuolla masussa. Se tuntuu niin hassulta. :D
Nyt kun poika tuossa lähti vasta kouluun, niin minäpä taidan sitten tästä lähtä juomaan kupposen teetä ja syömään vähän aamupalaa. :)
Mutta tällaista nyt täältä. Terkkuja kaikille sateisesta Oulusta :D Ootteko jo muuten käyneet valmennuksissa? Miltä ne on teistä tuntuneet? :) Mun mielestä oli tosi mielenkiintosia ainakin osa (kolme kertaa oli yhteensä nyt tässä ennen synnäriä :) ) ja paljon tuli asiaa mutta myös sellasta mitä oli ite lukenu jostain :).
Mutta nyt liukenin...tulikin melko pitkä romaani nyt kirjotettua. :)
Malaika ja masuasukki 34+2 (hui, loppu alkaa jo häämöttään ;) )
Moikka kaikille!
En oo taas varmaan viikkoon ehtiny kirjotteleen. Varoitus: Nytkin tulee oikeastaan vaan omanapaista tekstiä, on kiire aloittaa työt! Viikonloppuna oltiin mun vanhempien ja appivanhempien luona kylässä (asuvat kummatkin samalla suunnalla melkein 300km päässä) ja anoppi vähän kiristi pinnaa. Me nähdään niitä vaan muutama kerta vuodessa mutta mulla on aina suunnaton ahdistus kun sieltä tullaan, kun mä en vaan käsitä sitä ihmistä :( Noh, saatiin sieltä mun miehen vanha pinnasänky (alunperin 60-luvulta)jota ois tarkoitus nyt syksyn aikana entisöidä, saa nähdä mimmoinen siitä tulee. Osaako joku neuvoa miten tehdään itse pinnasängyn pehmusteet? Toi on semmoinen jossa kokoa voi säätää joten sen saa aluks tosi pieneksi, tosin pohja on aika matalalla. Valmiita tuskin ton kokoisena kaupasta saa, yleensä ne on isompia.
Sitten toinen kysymys: Onko teillä muilla ollut selkäsärkyä? Mikä on auttanut? Osaisko joku neuvoa joitain selkälihasliikkeitä joita ei tehdä mahallaan? Mulla on nyt viikon verran ollut selkä tosi kipeä, maha on parin viikon aikana kasvanut tosi paljon(johtuu varmaan siitä). Selällään ei pysty makaamaan juuri ollenkaan. Autossa istuminenkin oli vähän niin ja näin. Tukivyötä olis tarkoitus mennä kattelee, oiskohan siitä apua?
Kyselee cotine rv 17+5
Dragondream: minä kans olen mietiskellyt kotiutumisvaatetusta vauvalle... marraskuun lopulla kun saattaa olla hyvinkin lämmintä tai
sitten lunta maassa ja pakkasta! Täytynee pakata mukaaan vähän eri vaihtoehtojen mukaan vaatetta. Ja tosiaan, niin kuin joku jo tais
mainitakin, niin ottaa sitten vaikkapa peitettä lisälämmikkeeksi.
Gaiole: kiitos tsempityksestä liitoskipujen kanssa ja tsemppejä takas. Mulla on ihan päinvastoin: pakko kääntyä välillä sängyssä tai nousta ylös
jaloittelemaan, että jotenkin pystyy unia jatkamaan. Joululahja-ostoksia täälläkin vähän pähkäilty, että josko niitä nyt olis tehtävä jo ennen
synnytystä... saapa nähdä, jaksaako.
Tipu: harmi, että lonkkatukea nyt joudutte Minille käyttämään, mut toisaalta hyvähän se vaiva on kuntoon saada ihan näin pienenä. Pikaista
paranemista Minille. Kiitos synnärikertomuksesta, ihanan jännittävää lukea niitä varsinkin nyt, kun omakin vuoro alkaa lähestyä!
Buuffa: kiitos synnärikertomuksesta siullekin! Jännitystä näyttää riittäneen, mutta loppu hyvin kaikki hyvin : )
Hermione: kiitos synnärikertomuksesta siullekin!
Butterfly: hienoja neuvolakuulumisia! Hyvä, että sykkeet kuului, olet varmaan todella helpottunut.
Heltsy: ai niin, siehän taisit ollakin alalla töissä (noista ultrista puheen ollen), enpäs muistanutkaan : ). Lähtö synnärillekin tuli sitten,
tsempitystä ja tulehan kertomaan kuulumisia!
Sanle: mikäs siellä supparitilanne nyt? Toivotaan, että Veikka vielä jonkun aikaa oleskelis masussa.
Sara-Maria: joo, vaunuja kyllä kannattaa vertailla ja kokeilla sinne autoon asti kunnolla. Vai ei vaavi suostunut " paljastelemaan" ultrassa? :)
Malaika-vaavi: moikat! kiva, kun kävit kertomassa kuulumisia, mie jo sinua vähän huhuilinkin!
Muillekin moikat!
(.) Ultra+lääkäri takana, kaikki masussa kunnossa. Painoarvioksi laittoi 1900 g, virhemarginaali 30 %. Oikeestaan tässä nyt muuta uutta ei ole
mainitsemisen arvoista, joten palaillaan taas...
Dajm + Pätkis 32+5
taas tänne kirjottelen. Nyt kun vaan huvittaa olla koneella :D heh...pitäs kyllä nukkumaankin mennä.
Dajm: oi, kiva kuulla että joku muakin huhuillu :D on kyllä tosiaan tullut pitkä väli tähän kirjotteluun, mutta ei sitä näköjään aina puhti riitä ihan joka paikkaan vaikka toisaalta tämä paikka on semmonen " rentouttava" ja voi vähän ajatuksia kirjottaa ihan muillekin. :) Ja saada muilta ajatuksia. Mikä on sulla ollut vointi? :) Onko turvotusta ollu paljon? Mulla meinaa vaivata nyt jokapäiväinen turvotus ihan tosissaan ja öisinkin ihan niin että kädet ja sormet puutuu ja aamulla sattuu sitte ihan kun nyrkkiin koittaa sormet pistää ;)...liitoskipujen ja supistuksien takia oon ollu saikulla moneenkin otteeseen syyskuussa ja nyt sitten tuli tämä loppuaikakin saikkua, mutta hyvä niin. :D En halua riskeerata mitään. :)
Mutta niin, kiva taas palata tänne keskustelupalstoillekin turisemaan. Oijoi, sainpas tietää tuossa viime viikonloppuna, että miehen siskokin odottaa vauvaa...oli tullut vähän niinkuin vahinkona, mutta ihan ilosin mielin hän nyt ainakin on...:) On kyllä vielä aika nuori ja uraa vasta kehittelemässä täällä Suomessa, mutta noh...eiköhän kaikki hyvin mee. Oli vaan niin hassua kuunnella kun hän mainitsi alkutuntemuksia, kuten sitä että rinnat on arat ja koko ajan väsyttää ja on huono olo jne. Voiiii, kun siitä tuntuu itellä olevan niiiiiiiiiiiin kauan aikaa...heh ;) ja toisaalta taas sitte tuntuu että vastahan sitä itekin oli ihan alussa tässä raskaudessa ja nyt kohta jo vedellään viimesiä viikkoja ;)
Tsemppiä kaikille enskoille...alussa oleville ja loppupääläisille. :) Ja hyviä öitä!!
Malaika+vaaveli 34+2...;)
Täällä on supparitilanne rauhoittunut. Sen yhden yön ja seuraavan päivän supisteli kovastikin, mutta sen jälkeen oon yöt saanut nukuttua, eikä supistuksia ole tullut. Päivisin supistelee edelleen, mutta taitavat olla vain ihan niitä harjoitussuppareita, kun eivät mitenkään erityisen usein tai säännöllisesti tule.
Mulla on jotenkin tosi voimaton ja heikko olo. Mitään ei jaksais ja viittis tehdä. Päivät menee enimmäkseen sohvalla maatessa. Siivota pitäs ja kaikkea laitella kuntoon, mutta kun ei kiinnosta yhtään. Yleensä jo iltapäivällä tulee semmonen olo että voi päikkärit ottaa.
Noiden supistusten yllyttämänä pakkasin sitten jo sairaalakassinkin valmiiksi, tai no alkuun pääsin ainakin. Mutta nyt tuntuu että en keksi sinne juuri mitään laitettavaa. Joskus oon noita tosi pitkiä listoja lueskellu mitä hmiset on kirjotellu, mut tarviiko sinne oikeesti mitään muuta mukaan kuin omat hygienivälineet ja kotiintulovaatteet itelle ja vauvalle, jotka nekin mies voi tuoda tullessaan meitä hakemaan. Sairaala kamppeilla meinasin pärjätä sairaalaolo ajan.
Sanle ja Veikka 34+1
Malaika: Kiva kuulla kuulumisiasi pitkästä aikaa! Täällä jo ihmeteltiinkin, että minne olet kadonnut. Hyvää äitiyslomaa, toivottavasti liitoskivut ja supparit rauhoittuu kun saat olla kotosalla.
Cotinelle tsemppiä appivanhempien kanssa.. Ja selkäsärkyjen! Itsellä viulii kanssa välillä selkää, sellasta issias-kivun tuntuista. Liikkeitä en osaa neuvoa, olen yrittänyt vähän venytellä itseäni, mutta en tarpeeksi. Tukivyö mulla on, mutta omalla kohdalla en hirveästi ole huomannut sen auttavan. Ja käsitöissä olen ihan uuno, en osaa neuvoa pinnissuojissakaan.
Hyvä dajm, että ultrassa kaikki ok! Toivottavasti liitoskivut ei vaivaa joka yö. Mulla on välillä muutamakin yö putkeen vähän parempia, ja sit taas välillä ihan kamalia öitä.
Sanle: Lepäile rauhassa, jos olo on voimaton. Onneksi supparit on vähentyneet. Ei kai sitä sairaalakassiin tartte kamalia määriä ottaa tavaraa mukaan. Heh, matkalaukullinen vaihtovaatteita ja muuta sälää :D
Olen mielenkiinnosta lueskellut noita ¿mitä pitää hankkia ennen vauvantuloa¿ tarvikelistoja, ja näköjään jos jonkinlaista tavaraa niihinkin on satu laitettua. Haastattelin muutamaa jo vauvautunutta kaveria, ja sen perusteella lista ei kyllä tule meikäläisellä olemaan kovinkaan pitkä (ottaen huomioon, että vauvalle on jo sänky jne. oleelliset tarvikkeet). Kun miettii tuon ¿pienemmän sälän¿ osalta, että omasta kaapista löytyy jo valmiiksi vanupuikkoja, lappuja ja kasa erilaisia apteekin rasvoja jo omaankin käyttöön, niin oikeastaan ainoa hankittava asia voisi olla keittosuolaliuos. Senkin kyllä saa apteekista helpolla, ettei tartte etukäteen ostaa. Onhan se toki näppärää jos on kaikkea mahdollista pahan päivän varalle. Oletteko te muut hamstranneet tarvikkeita ¿kaiken varalta¿?
Oma olo on toistaiseksi ihan hyvä, mutta pidän vielä loppuviikon lepoa ja yritän kömpiä maanantaina töihin. Viime yönä sain nukuttua ilman heräämistä 7 tuntia putkeen! Jee, ei edes vessassa käyntiä! Mutta sängystä nousu olikin sitten ihan oma tarinansa..
Piiperö on ruvennut hakkaamaan sisuskaluja siihen malliin, että tekee ällöttävän olon, välillä tulee melkein oksu-olo. Sillä on varmaan joku minipora, jolla se yrittää porata ilmanottoaukkoa kylkeen :)
Taidan ruveta pyykinpesupuuhiin. Sairaslomalla oleminen on itse asiassa ihan todella tylsää. Mitään suurempaa ei pysty tekemään (kas kummaa), kun sitten on ihan puolikuollut ja kipuinen, mutta en jaksa myöskään lukea, katsoa telkkaria, eikä koko ajan nukutakaan. Olen yrittänyt nyt joka päivä tehdä jotain pientä järkevää, olkoon se tänään pyykkikoneen täyttö ja tyhjennys.
Vilkutukset kaikille!
Gaiole ja piiperö 27+6
Sanlelle vastailen ettei tosiaankaan kannata hirveesti ottaa tavaraa mukaan sairaalakassiin. Omat hygieniatarvikkeet riittää, perusjutut joita käytät kotonakin päivittäin. Mutta suosittelen lämpimästi varaamaan omia siteitä mukaan, mulla jälkivuoto oli tosi niukkaa joten oli tosi ihanaa kun oli omia ohuita siteitä mukana. Lisäks vielä ne sairaalan paksut siteet on sellaisia " halkoja" että ohivuotoja tuli alushousuihin joten siivelliset menkkasiteet oli parhaita. Mulla oli omat luumut vielä mukana jotka oli tosi hyväks mahalla, en varmaan muuten olis saanut vieraskoreaa mahaani toimitettua osastolla. Kakkoshädän toimittaminen synnytyksen jälkeen voi olla hankalaa ja tuskaista, kannattaa huolehtia ettei vatsa pääse kovaksi.
Tsemppiä kaikille synnytykseen!
hermione ja Onni 11vrk
heippa enskat!
niinhän siinä kävi että meidän pikkuinen kaveri halusi maanantaina tulla maailmaan. eli 1.10. klo 17.25 syntyi täydellinen tyttömme (hahaa, niinhän se sitten yllätti!) mitoin 3340g ja 48cm. synnytys oli nopea ja helppo (ainakin näin jälkikäteen sanottuna), kestoltaan 5h ja 5min. tänään kotiuduimme. äiti, isä ja vauva voivat hyvin. nyt vaan ollaan ja ihmettellään. tulen kertomaan tarkemmin tapahtumasta kunhan tässä maltan istua koneella kauemmin.
heltsy ja pk 2vrk
Onnea Heltsylle vauvelin johdosta:)
Terkuin Butterfly (meinasinpa laittaa tuohon ihka oikean nimeni nickin sijasta:) )
Sara-Maria: Teille jäi sitten ylläri sukupuolen suhteen synnytykseen:) Mä oon kovasti pähkäilly et haluunko tietää vai enkö kumpaa sukupuolta nää veijarit on. Tavallaan ois kiva nyt ku niit on kaks ni ostella jo ennakkoon tavaraa " oikeen värisinä" . Sit taas toisaalta mä oon aina aatellu et haluisin pitäää sukupuolen yllärinä. Vaikee valinta...Mulla toisaalta noita ultriakin tulee niin paljon että ehtiihän tässä pohtia:)
Gaiole: Musta rupee tuntuu jo nyt siltä että takin vetskari ei mee enää kiinni. Mitäköhän mä aattelin pitää talvella päällä:) Teidän piiperö taitaa olla aika potkuttelija:) Mä jo innolla ootan et saan tuntea kahden jalkaparin jyskyttävän massua;)
Sanle: Onneks siellä supparit hellitti! Toivotaan kovasti et Veikka jaksais viel vähän aikaa asustella siellä masussa.
Malaika_vaavi: Tosi hauska kuulla susta pitkästä aikaa:)!!! Tunteet täälläkin heittelee laidasta laitaan eli eiköhän se asiaan kuuluvaa ole. Miehellä vaan on kestämistä:)
Cotine: Voi kurjaa kun sulla tuollainen " perus kurja" anoppi. Valitettavasti sukulaisiaan ei voi valita. Mulla kans selkä kipuilee ajoittan tosi ikävästi eikä saa nukuttuakaan. oon pyytäny miestä hieroo ja se auttaa aina vähäks aikaa. Mä oon niin huono noitten venytys liikkeitten kaa etten oikein osaa neuvoa sen suhteen.
Omaa napaa: En ookaan melkein viikkoon jaksanu mitään kirjotella... Koulussa niin kiirettä ja pinna extra tiukalla. Koulun jälkeen tuntuu ettei jaksa muuta ku itkeä ja raivota koko loppu päivän:( Vielä pitäs pari viikkoa kestää ja sitten alkais harjottelu:) Sitä odotellessa...
Vauvelit pitää hirveetä elämää masussa koko ajan. Välillä rupee oikein naureskelee ääneen ku kutittaa:) Kaikki pitää mua varmaan jo ihan hulluna ku naureskelen itekseni... Noh eipä kai...
Tänään pitäs pitää sellanen touhupäivä. IIIIIIIK. Täytyy siivota, tiskata ja pestä pyykkiä. Sit vielä jos jostain sais tarmoa tehdä koulutetehtävii. Noh onneks koko päivä vapaa ja oikeestaan tiistaihin saakka nyt vapaata. Huomenna pitäs lähtee meiän nuoremman koiran kaa Jyväskylään junamatkalle. Saa nähdä miten se jaksaa junassa kolmisen tuntia. Jos se vaan pääsee lähtemään ku sillä taas vaihteeks on vatsa sekasin:( Oli hotkassu pussillisen (ei täys kylläkäään) kaurakeksejä. Sit ku se on allerginen viel vehnälle ni ei tehny kauheen hyvää sen vatsalle. Nyt se on neljä yötä oksentanu. Tänään laitan sen dietille, jos vaikka paranis.
Noh nyt touhuumaan:) Vilkutukset kaikille enskoille ja hyvää viikonloppua!
-Butterfy- rv 16+6
Paljon paljon onnea vauvan syntymän johdosta. Täytyy sanoa ja kehua että sä olet kyllä nopee =)
Ehtiköhän sulle kukaan oikein suppareita lähetelläkään kun sä oletkin sit jo kotona vauvan kanssa..
Wautsi, tosi kiva kuulla että synnytys on mennyt hyvin ja kaikki muutenkin hyvin. Siirrytäänkin sitten yhtäaikaa vauva-puolelle. Kiva juttu! Mä en kyllä vielä ole sinne ilmoittautunut mutta ehkäpä jo tänään..
halaukset kaikille enskoille ja hyviä vointeja!!
hermione ja Onni 12vrk
Olipa tosiaan nopea " toimitus" ! Kiva kuulla, että kaikki meni hyvin. Ilmaannuhan tuonne vauvapuolelle heti kun tilanne sallii, kuulumisia odotellaan.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille enskoille, nauttikaa kasvavista mahoistanne. Hassua, kuinka isoa mahaa tulee äkkiä jopa ikävä!
Tipu & Mini 2vko ja 4pv
Aloitetaan uusi viikkoa, ja uudet kujeet :)
Kiirettä on pitänyt täällä päin sekä töissä että kotosalla, joten palstailu on jäänyt vähemmälle.
Dajm: Nyt se äippäloma on siellä alkanut ja neuvolassakin kaikki hyvin :) Noita Emmaljungia me käytiin viime viikolla kattomassa ja niiden runko osa ilman koppaa tai ratas osaa mahtuu meidän auton häkin toiseen puolikkaseen. Toki jos niihin päädytään niin aina se ratas tai koppaosa pitää irrottaa. Muutenkin noi emmaljungat miellytti silmää tässä vaiheessa. Onneks meillä on vielä aikaa kierrellä ja katella ja vertailla.
heltsy: Siellähän oli hyviä neuvolakuulumisia :) Me ollaan lähdössä kahden viikon päästä tosissaan käymään ulkomailla. Suuntana Ljubljana ja Zagreb. Kivaa päästä vielä reissuun, mutta ruuan kanssa saa varmasti olla tosi tarkkana.
Dragondream: Siellä on myös äippäloma alkanut :) Toivottavasti saatte äitin kanssa etukäteen puhuttua, miten toivoisit sen virailevan teillä. Mä luulen, että oma äiti olis kanssa lähes joka päivä käymässä mikäli se asuis niin lähellä, mutta nyt ne tulee kyllä aina pitemmäks aikaa kerrallaan kun tulee.
butterfly: siellähän oli oikein mukavia neuvolakuulumisia. Varmasti helpottaa omaa oloa, että saitte molempien pienten sydänäänet kuulumaan. Kaikki on siis kunnossa. Ulkomaillehan me suunnataan, ljubljanaan ja zagrebiin. SEllanen viikon reissu tehdään. Tuore ananas on sairaan hyvää, nami :)
Sanle: kiitokset pätkiskakun ohjeesta, pitänee koittaa ku aikaa on. Se kuullosti niin hyvältä :)
Hobbie: Hienoa, että ultrassa kaikki on hyvin. Ajattelin kanssa samaa tuosta kuivasrummun käytöstä, se varmasti jakaa mielipiteitä, mutta ainakin tällä hetkellä se tuntuu todella korvaamattomalta, kun meillä ei kuivaustilaa kuitenkaan älyttömästi ole.
Hermonielle: onnittelut poitsun johdosta, toivottavasti keltaisuus on jo poissa ja kaikki hyvin.
Tipulle ja buuffalle kiitokset synnytystarinasta, iloista vauva-arkea :)
Gaiole: hyviä lääkärineuvolakuulumisia oli siellä.
Anabela: neuvolassa kaikki hyvin, kivaa. Eihän sillä varmaan väliä oo minkä huoneen vaaville laittaa, se mikä itestä tuntuu paremmalta :) Kivaa, että on kohtalotovereita tässä koira+auto+vaunut asiassa. Kieltämättä auton koko rajottaa ja sitten vielä tuo että takaluukkuun pitää mahtua vaunujen lisäks koira. Häkki on kyllä toisaalta kätevä, mutta vaunut saa purkaa autoon laittessa. Minkäs kokosia hauvoja teiltä löytyy?
Moikka kaikille muillekkin, ketä en huomannut muuten mainita.
Sitten omanapaisempaa tekstiä. Käytiin tosissaan viime viikolla rakenneultrassa ja siellä kaikki näytti olevan kunnossa. Helpotti taas omaa oloa. Vaavi ei suostunut näyttämään sukupuoltaan eikä kätilökään sitten sitä ruvennut arvuuttelemaan vaikka sitä hiukan kysästiin. Vaavi vastas suurinpiirtein niitä viikkoja mitä on.
Sitten käytiin täällä yhdessä lastentarvikeliikkeessä katsomassa vaunuja ja saatiin autoonkin koitettua. Mä olin ihan varma aikasemmin, että kyllä matkarattaat mahtuu pystyyn tuonne puolikkaaseen häkkiin, mutta ei muuten sitten mahtunu (koitettiin Gracoja) hiukan oli liian pitkä se paketti. Emmaljungia myyjä kovin suositteli ja kyllä ne kieltämättä omaa silmääkin miellytti. Niiden yhdistelmien runko mahtui tosissaan sellaisenaan sinne häkin puolikkaaseen, ilman että tarvi renkaita ottaa pois. Ainoastaan siis irrottaa ratas- tai se koppaosa. Ne siis tuli yhdeksi vaihtoehdoksi. Gessleneitä ei tuossa liikkeessää ollu joten vielä pitää kierrellä ja katella.
Romaania mä näemmä kirjotan heti aamusta. Pitäis varmasti lopetella ja aloittaa työnteko tälle päivälle ;)
Hauskaa viikkoa enskoille
-Sara-Maria 20+4- (se on puoliväli nyt ylitetty)