Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

svensk dagklubbplats

30.09.2007 |

Hej alla tvåspråkiga mammor!

Kan du vara snälla och ge några råd till mig..

Vi är en helt normal finsktalande familj som ska flytta till Esbo i December den första.

Jag har varit alltid intresserad av svensk kultur och svensk språket. Nu har ja tänkt att om det skulle vara mögligt att ha mina två söner till svensk dagklubb i Januari. Yngre pojke är nu redan ett år men den andra fyller 4år i Januari -08.

Lycklitvis man har redan erbjudit till oss svensk dagklubbplats. Och jag har sökt en plats också från musiklekskolan kungsvägen. Lärare sade att det skulle vara jätte tufft för barn först att höra svenska, eftersom fhan örstår ingenting naturligtvis. Men vi skulle pröva hur det skulle funkas.

jag själv skulle också träna min svenska. Jag tycker ett det skulle vara mycket viktigt också att pappa eller/och mamma kan tala svenska. Jag har en släkting som skulle lärä mig att prata.

Vad tycker ni, att hur det skulle funkas? Att barn skulle gå till svensk dagklubb och musiklekskolan, och i framtid till svenska skolan? Och är det mögligt för mig att lära mig svenska språket ordentligt?

Jag tänker om hur det skulle gå med en identitet??fårstår ni vad ja menar?

Hällsningar; Jassi med söner 01/04 och 10/08

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yngre pojke skulle vara hemma med mig, men (vanhempi) pojke ska vara i dagklubb=) Men för båda har jag sökt en musiklekskola plats. Jag ska vara med min yngre pojke.0)

Vad är " vanhempi" på svenska?=)

Vierailija
2/6 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi ska flytta till dalsvik i December. Finss här någon som bor redan i närheten? DEt skulle vara underbart att ha någon svensktalande mamma i närheten och hänga med. Jag är 31år gammal och min man är 32år gammal. vi har en katt och jag skulle vara hemma tills hösten.

Hällsningar,

jassi=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.mammapappa.com

Där hittar du säkert svensktalande mammor som bor i Esbo!

Vierailija
4/6 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jag vet av barn som varit på finskdagvård och aldrig hört finska förr. Det tog en - två veckor började pojken förstå finska efter ett år hos dagmamma började pojekn svara på finska åt sina föräldrar. han kan jätte bra finska nu och han for till dagmamman när han var tre år. så jag skulle rekomendera att barnet far till svensk dagis

Vierailija
5/6 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag tackar er som har svarat på mig!

Nu är det så, att min pojke började att gå i den svenska klubben två gånger i veckan här i esbo. Han har varit i klubben nu tre veckor. Hittills har det gått jättebra, även om han fårstod ingenting från början. Och jag har försökt att använda svenska språket här hemma också. Så mycket och på så sätt jag kan=)

Och han har börjat att gå också muksilekis på svenska. Och vi lyssnar svenska barnvisor hemma. Så kanske vi klarar oss så småningom..

Tanken var, att han skulle börja svenskt dagis och lite senare svensk skola om vi som finskspråkiga kan ha en palts från skolan. (Räcker mina kundskaper i svenska??)

Men tackar och pockar!

Hälsningar; Jassi och min 4-åringen

Vierailija
6/6 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

plats....=)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä