Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan sairastanut sydänlihaksen tulehdusta? oireita kaipailen?

Vierailija
28.09.2007 |

ja kuinka voidaan todeta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla epäiltiin tota. Kävin pari kertaa EKG:ssä, verikokeita otettiin, keuhkokuvassakin olin.

Vierailija
2/7 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se keuhkokuvassa? Entä ihan perusverikokeissa?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja kuinka voidaan todeta?

Vierailija
4/7 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paranee itsestään, kunhan ei rehki liikaa

Vierailija
5/7 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei se keuhkokuvassa näy, mutta keuhkot kuvattiin kun oli epämääräistä kipua tuossa rintalastassa. Siitä kuvasta kuitenkin näkyi, että mulla on sellanen pitkulainen sydän. Siitä muodosta taas lääkäri pystyi arvioimaan, että sydänäänet kuulostivat normaalilta verrattuna tuohon sydämen muotoon.

Mulle ei sit mitään varmaa diagnoosia saatiin, ehkä vain ylirasitusta, olin sairastellut tosi paljon flunssia ennen tuota. Ehkä jotain sydänpussin ärsytystä sit kuulemma...

Vierailija
6/7 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänlihastulehdus (myokardiitti)

Lääkärikirja Duodecim

25.9.2006

Pertti Mustajoki, sisätautien erikoislääkäri

* Oireet

* Hoito

Myokardiitti eli sydänlihaksen tulehdus johtuu useimmiten viruksista. Monet eri virukset voivat iskeä sydänlihakseen. Myös muiden mikrobien aiheuttamissa infektioissa sydänlihas voi tulehtua. Joskus myokardiitti liittyy reumaattiseen tautiin, jolloin sydänlihakseen syntyy tulehdusreaktio ilman mikrobeja.

Lieviä sydänlihaksen tulehduksen merkkejä tavataan noin yhdellä prosentilla infektiopotilaista. Löydöksellä ei useimmiten ole merkitystä infektiosta toipumisen kannalta.

Sydänlihastulehduksen mahdollisuuden vuoksi kovaa liikuntaa flunssaisena ei suositella, koska piilevä ja muuten oireeton sydänlihastulehdus voi rasituksen aikana joskus aiheuttaa vakavia sydänoireita. Kevyt liikkuminen flunssaisena on vaaratonta.

Sydänoireina ilmenevää myokardiittia tavataan huomattavasti harvemmin. Tarkkaa yleisyyslukua ei tiedetä, mutta vuosittainen ilmaantuvuus lienee pienempi kuin yksi sairastumistapaus kymmentä tuhatta henkilöä kohden.

Oireet

Oireiden vaikeusaste vaihtelee suuresti. Usein viruksen aiheuttama myokardiitti todetaan kuumeisesta infektiosta kärsivällä potilaalla sydänfilmin tai muun tutkimuksen perusteella ilman, että esiintyy mitään sydämeen liittyviä oireita. Toisaalta sydänoireet voivat olla vakavia.

Myokardiitin oireita ovat rintakivut, hengenahdistus, erilaiset rytmihäiriöt ja sydämen vajaatoiminta. Samalla esiintyy väsymystä ja muita yleisoireita.

Hoito

Jos potilaan oireiden syyksi epäillään sydänlihastulehdusta, hänet pitää toimittaa sairaalaan. Myokardiitin diagnoosi edellyttää sydänfilmiä ja muita tutkimuksia. Kipuja hoidetaan kipulääkkeillä. Jos aiheuttajamikrobiin on lääke, sitä luonnollisesti annetaan. Virusmyokardiittiin ei ole lääkkeitä, mutta sairaus paranee yleensä itsestään. Jos ilmenee rytmihäiriöitä tai sydämen vajaatoimintaa, niitä hoidetaan lääkkeillä.

Artikkelin tunnus: dlk00635 (002.635)

© 2007 Kustannus Oy Duodecim

Vierailija
7/7 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T:th

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi