Missä työssä voisin tienata hyvin, jos olen FM pääaine suomen kieli?
Kommentit (12)
Ei työt lopu... eikä sen puoleen rahatkaan. Saan keskimäärin 6000 e/kk brutto.
Lisäkurssitus tiedottajaksi esim. Markkinointi-instituutissa?
Ad, jos osaat kirjoittaa luovasti myyntitekstejä
En ole lukenut mitään " hyödyllistä" kieltä, paitsi venäjää joskus lukiossa. Englantia toki, mutta siinä olen surkea, asennevamma kai.
kirjasto- ja informaatioala (kirjastonhoitaja, kirjastotoimenhoitaja, kirjastovirkailija, kirjastosihteeri, kirjastoamanuenssi, informaatikko)
kustannusala (kustannustoimittaja)
tiedotus- ja viestintäala (tiedottaja, viestintäassistentti, viestintäpäällikkö, toimittaja, päätoimittaja, kulttuuritoimittaja, journalisti, konsultti, AD, kulttuuriyrittäjä)
taide- ja kulttuuriala (kulttuuritoimenjohtaja, kulttuurisihteeri, projektisihteeri, kulttuurituottaja, tapahtumatuottaja, toiminnanjohtaja, festivaalijohtaja, kulttuurisuunnittelija, projektipäällikkö)
tutkimusala (kirjallisuudentutkija)
opetus- ja koulutusala (äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori, kouluttaja, yliopiston lehtori, draaman opettaja, kirjallisuuspiirin vetäjä)
hallinto- ja suunnitteluala (suunnittelija, hallintojohtaja, koulutuspäällikkö, henkilöstöpäällikkö, projektipäällikkö, amanuenssi)
luovan kirjoittamisen ala (kirjailija, runoilija, kirjoittamisen ohjaaja)
kääntäminen (kääntäjä)
museoala (tutkija, museoamanuenssi, intendentti)
En tiedä, mikä nyt on niin " hyödyllinen" kieli, jos osaat jotakin kieltä melko hyvin niin hyvä. Saksasta suomeen on tosi paljon käännösöitä, mutta niin on kyllä ruotsista ja englannistakin. Ja aivan takuulla venäjästä, jos osaat kerran sitä.
viestintäjohtajana. Töihin suureen, mielellään pörssiyritykseen. Lue sivuaineena viestintää ja talousaineita.
Ellei sitten vastaus ollut sille, joka kaipasi mitä tahansa koulutusta vastaavaa hommaa.
T: TAideteollisesta korkeakoulusta valmistunut AD
no, mä olen siis vakitöissä kääntäjänä kuukausipalkalla ja sen lisäksi teen freelancer- hommia aina kun ehdin. Freelancerina saa ihan kiva rahat, vaikka mä teen töitä aika pienellä sanahinnalla.
Esim firma, missä itse olen töissä, etsii koko ajan (ihan paniikissa) uusia kääntäjiä.
Jos olet asiasta kiinnostunut, niin otat yhteyttä vaan kaikkiin käännöstoimistoihin. Itse en tykkää suomalaisista toimistoista yhtä paljon kun ulkomaalaisista mutta kyllä mä teen töitä suomalaisillekin toimistoille. Etsit vaan googlesta toimistoja, suomalaisia, ruotsalaisia, saksalaisia, espanjalaisia, mitä tahansa. Yleensä toimistoilla on suora linkki sivuille missä voi ilmoittautua. Suurimmalle osalle täytyy tehdä koekäännös, mutta ilmottavat kyllä siitä.
Mä olen tällä tavalla oikeastaan aivan ylityöllistetty (koska olen niin huono sanomaan ei), mutta rahaa tulee tosiaan hyvinkin toi 6000 kuussa.
Oikeastaan olisin ihan tyytyväinen, jos keksisin (ja saisin) edes jotain koulutustani vastaavaa työtä. Opettajaksi en taida enää kyetä ääniongelmien takia. :(