G:Pulloruokinta/imetys vs. ilmavaivat
Laitanpa tällaisen gallupin tyngän vireille. Itseäni kiinnostaa nyt kovasti, ovatko pulloruokitut vauva ilmavaivaisempia kuin rintaruokitut siis ihan täysimetyksellä olevat ?
Meillä mennää pääosin rinnalla ja aikamoista väännettä kyllä löytyy. Maha ei toimi kunnolla, pieruja pusataan kuin viimeistä päivää jne.
Vyöhyketerapeuttimme väitti, että pullolapsilla vaivoja on selvästi enemmän, kuin tissiä syövillä, mutta onko oikeasti näin ?
Meidän vauva kohta 7 vkoa ei välillä pysty edes syömään tissiä kunnolla, kun alkaa kiemurrella tuskissaan. Sitten ottaa pullosta yleensä ihan nätisti. Onkohan ihan normaalia ? Itkee syömisen välissä ja jälkeenkin ihan sellaista ns kipuitkua.. =(
lion
Kommentit (7)
Mulla on kyllä tuntunut, että osittaisimetyksellä ollut vauva haukkoi enemmän ilmaa pullon kanssa, kun oikein " ahnehti" - rinnasta söi kauniisti. ja pullot oli toki niitä " vatsaystävällisiä" . Nyt vauva jo 5kk ja edelleen kovasti rutkuttelee - kiinteitä syöty jo 1,5kk ja lääkäri sanoo, että vaivat helpottaa, kun alkaa kävellä...että sitä odotellessa:=)
Kyllä minunkin täytyy todeta, että ainakin meidän vauvat ovat olleet imetyksellä ollessaan enemmän ilmavaivaisia ja vatsanväänteisiä. Kaikkia kolmea lasta olen imettänyt ja sen jälkeen pulloruokkinut joten vertailupohjaa on.
Luulen, että imetyksessä vauvat vetävät niin vauhdilla maitoa (minulla on ollut runsas maidontuontanto =) ) että ilmaa menee mukana paljon. Pullosta maidon tulo on tietty tasaisempaa :)
Mulla nuo kaksi ensmäistä ollu melkein alusta asti pullolla,ja mahavaivoja ei oo ollut juuri lainkaan.Nyt tämä kolmonen ollu kohta 6kk tisulla,ja kaikenlaista vääntöä ollu=)
...eikä mitään vatsavaivoja.
Kysypä vyöhyketerapeutilta mihin perustaa väitteensä. Mutu-tieto ei paljon lämmetä. Mä olen pitänyt herkkävatsaisuutta tai runsaita ilmavaivoja lähinnä yksilöllisinä ominaisuuksina.
KL.
Jep, meillä esikko teräsvatsainen ja rauhallinen, eikä ollut masuvaivoja tisumaidosta sen enempää kuin vastikkeestakaan. Tämä kakkonen taas häseltäjä, joten masuvaivoja on tullut tisumaidostakin tooosi paljon. Alkuun niitä aiheutti varmasti myös se, etten ymmärtänyt röyhtäyttämisen tärkeyttä (esikkoa ei tarvinnut samalla tavoin röyhtäyttää). Tuntui kyllä kurjalta, kun vauva itki ennen ja jälkeen imetyksen :( Itse kyllä epäilen nyt, että allergiaakin saattaa olla taustalla. Täysimetystä on nyt takana melkein 6 kuukautta ja alan vähitellen ajaa systeemiä alas...
Ihan maallikkona tuntuisi, että kaikki yliherkkyydet saattaisivat oireilla äidinmaiton läpi enemmän kuin pelkkä vastike, vaikka asiantuntijat taitavat olla toista mieltä. Äidin voi silti olla vaikea tietää, mitäpitäisi karsia omasta ruokavaliostaan, kun taas vastike on koostumukseltaan " pelkistetympää" niin hyvässä kuin pahassa.
Esikoinen sai rintaa vain ekan viikon ajan ja silloinki vähän eli vertailupohjaa ei paljoa ole. Mutta yhtään mahavaivoja ei ollut ja siis pullosta sai ruokansa.
Toinen lapsi sai eniten rintaa, imetin 2,5kk ja ihan vähän oli masuvaivaa, mutta ei isommin. Sitten siirryttiin pulloon ja ne vähätkin masun väänteet loppuivat.
Kolmas olikin sitten ITKUINEN vauva, mahakivut oli ilmeiset ja oli siis aluksi imetyksellä. Sitten kokeiltiin yks päivä pelkkää pulloa ja itkut loppu kuin seinään. Kokeilin taas imetystä, itkut alkoi joten päätös oli helppo. 2,5kk ikäisenä siirryttiin kokonaan pulloon ja kipeästä, itkuisesta tytöstä tuli hetkessä tyytyväisyyden huippu.
Neljännellä oli mahavaivaa aina rinnan imemisen jälkeen joten vihelsin itse pelin poikki jo 1kk ikäisenä ja niinpä meillä on täällä viimeisen 11kk aikana kasvanut neljäs tyytyväinen pullovauva.
JOS joskus satun viidennen lapsen tekemään / saamaan niin saapa nähdä onko kanttia olla ihan kokonaan imettämättä vai kokeilenko taas. Itse kuitenkin olen ehdottomasti pulloäitityyppiä, en tykkää imettämisestä YHTÄÄN ja kun vauvatkin on olleet pulloon tyytyväisiä niin...
Meillä rinnasta syöminen aiheutti selkeästi enempi ilmavaivoja, koska häselsi rinnalla ja haukkoi ilmaa. Pullosta sai taas hyvin kiinni eikä haukkonut ilmaa. Eli minusta vauvan syömistyyli ratkaisee. Häseltäjät rinnalla saa ilmavaivoja enempi kuin rauhalliset vauvat. Jos ymmärsit.