Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hsil, papaluokka III tai IV

Vierailija
28.09.2007 |

Mulla todettiin papassa joku Hsil eli papaluokka 3 tai 4.. onko kellään kokemusta??

Jatkotutkimukset tehdään sairaalassa ja alkoi pelottaa ihan mielettömästi nyt!!!!!

Mitä sairaalassa tehdään ja kauan joutuu olee pois töistä ja onko se kenties syöpää vai mitä??

kaikki tiedot tervetulleita!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

sain kutsun koepaloihin jossa lekuri sano että on niin selvä etä operoi samantein. hoitsu siinä vieressä mutisi mulle kannustavasti että esiasteen syövät on normaaleja ja lääkäri sano sille että tämä on jo toisen asteen. sen jälkeen kerran pahan laatuisia solumuutoksia muuten ok. sairaalassa papat 5 vuotta puolen vuoden välein. nyt kaikki ollut ok jo 4 vuotta.

jos kerran oli toisen asteen, mulle sanottiin nelosesta, että se näkyisi heti, jos olisi toisenasteen papassa

Vierailija
22/29 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ns. Beteshdan luokitus, joka on eri kuin PAPA´-luokitus. Levyepiteelisyövän esiasteet luokitellaan CIN1-CIN3, joista HSIL kuuluu ryhmään CIN3, mikä taas on viimeinen taso ennen varmaa levyepiteelisyöpää.

CIN2 HSIL vastaa PAPA lk III ja CIN3 HSIL vastaa papa III-IV.

Sairaalassa tehdään kolposkopia, josta tietoa esim. YTHS:n sivuilla. Tässä yhteydessä otetaan kohdunsuulta koepaloja, ja tämän avulla diagnoosia saadaan tarkennettua.

http: // www. yths. fi/netcomm/viewarticle. asp?path=8,21,2476,2507&article=1859&index=A&page=1

Syöpätapauksessa tehtävä viikon kuluessa, HSIL III-IV tehtävä kuukauden kuluessa.

Muutokset, jotka eivät ole vielä syöpää, hoidetaan, jotta niistä ei kehittyisi syöpää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun luin näitä, niin alkoi tosissaan pelottaa että siellä löytyy joku syövän esiaste tai jotain pahaa..

Kertokaa vain lisää jos kokemuksia tai tietoa!

Vierailija
24/29 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSIL III-IV löytyy joukkoseulonnoissa 0.2%:lta.

Vierailija
25/29 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epikriisissä puhuttiin myös vahvoista muutoksista epiteelissä jne. Olin onkologian klinikalla laserleikkauksessa - kesti viitisentoista minuuttia. Sen jälkeen 3 vuotta puolen vuoden välein seurantaa, mieluusti 5 vuotta. Papat puhtaat sen jälkeen. Olen käynyt siitä lähtien säännöllisesti... Sehän se oli, kun oli laiminlyönyt tarkastuksen...

Pelästyin todella paljon ja itkin, että nyt kuolen... Mutta selvisin säikähdyksellä. Kun kyse on nelosluokasta, sillä tarkoitetaan " syövän esiastetta" , vaikkei niistä enää kai puhutakaan.

Älä pelkää. Hoitoa saat ja tulet terveeksi.

Vierailija
26/29 |
01.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai pitääkö tehdä jokin erilainen tutkimus että selviää onko kyse siitä?

Vierailija
27/29 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä paniikkiin, mutta huoleen kyllä. 26 oli sitäpaitsi aivan oikein kopioinut papa-luokituksen, mutta tässä ap:n esimerkissä Beteshdan luokituksesta. Eikä mielestäsi ole todellakaan syytä huoleen kun luokitus on HSIL III-IV, joka on hyvin epäilyttävä syövän suhteen ja viimeinen aste luokituksessa ennen varmaa syöpää?

Kyllä muuten papa-luokituksessa papa luokka III sanotaan näin (ja tämä on kopioitu Lääkärin käsikirjasta):

Luokka III

Näyte on syövän suhteen epäselvä tai lievästi suspekti (epäilyttävä). Varhaiset premalignit (syöpää edeltävät) epiteeliatypiat eli ns. lievät ja keskivaikeat dysplasiat sijoittuvat tavallisesti luokkaan III.

Beteshdan luokituksessa Papa III vastaa LSIL III tai HSIL III , ja ap:n tapaus on näitä vakavampi. Ei potilasta pelasta se, ettei kerrota totuutta siitä, että hänellä voi olla syöpä.

Vierailija
28/29 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei syytä pelkoon. Homma on sulla nyt hoidossa ja muutokset poistetaan. Myönnän että sman kokeneena pelko ja ahdistus olivat kauheat. Mutta se oli näin jälkiviisaasti ihan turhaa.

Mulla tehty loop ja sen jälkeen 5 vuotta on ollut puhdas ja vauvankin olen saanut vaikka kohdunsuulta otettiin iso pala pois.

Mullakaan ei ikinä ole näkynyt mitään muutoksia ennenkuin pamahti toi 4 ykskaks. Jaei tarkastuksissa väliä kahta vuotta enempää...

Musta oli mielenkiintoista se että näissä ikätarkastuksissa katsotaan vaan onko kondyloomaa ja sillä perusteella ajatellaan että homma ok jos ei sitä löydy. Mulla ei ole ikinä ollut kondyloomaa eikä näkynyt testissäkään, JA SILTI OLI IV MUUTOKSET!

Että kannattaa olla tarkkana noissa ikäseulonnoissa, jos ne on ainoot missä käy.

Vierailija
29/29 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsu kirjoittelee nyt vähän epämiellyttävään tyyliin. Oletko potilaille yhtä kannustava? Samoin 26 oli paniikinlietsontaa enkä tiedä mistä oli kopioitu kun oli niin virheellinen.

Esim. luokka 3 EI ole mikään, edes lievä, epäily pahanlaatuisuudesta. Siinä epäillään ESIasteita eikä niitäkään siis läheskään aina ole. Kolmonenkin voi olla ihan vaikka tulehdunksen aiheuttama. Ja vaikka olisikin esiastetta, ei syöpää automaattisesti tule. VOI tulla ja JOS tulee niin YLEENSÄ tulee vuosien päästä.

Googleta ap ja löydät tietoa asiallisilta sivuilta. Nämä keskustelupalstat ei nyt ehkä ole paras paikka. Hyvä että asia huomattiin. Olet nyt hoidossa ja se on kaikki mitä juuri nyt voit tehdä. Älä murehdi turhia! Tilanteesi on se, että pitää tutkia, pitää ottaa ne koepalat. Sen jälkeen sitten tiedetään enemmän. Jos solumuutoksia löytyy niistäkin katsotaan mitä tyyppiä on. Edes kaikki solumuutokset eivät kehity syöväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi