Mikä ötökkä syö mun trikoiset/puuvillaiset vaatteet? (komerossa) :/ OV
Olis tosi kiva tietää... Löysin kaapistani ainaki 5 trikoista paitaa joissa on pienen pieniä reikiä :( Eihän koi syö muuta kun villaa...vai?
Olisin todella kiitollinen avusta! Mitä pitäis tehdä? Pestä kaikki vaatteet?
Kiitos jo etukäteen! :)
Kommentit (24)
toisen antamissa tai kirpparilta ostetuissa vaatteissa mukana, mutta todennäköisesti moni samantien kotiin tullessaan sulloon ostoksensa pyykkikoneeseen. Tai ainakin suosittelisin sitä.
Turkiskuoriaisen luontainen asuinpaikka on linnunpesät. Ne pitäisi hoidella aina pois, ettei niistä lennä aikuiset kuoriaiset sisään ikkunoista pesimään vaatekomeroihin. Toukat taasen kulkevat ilmastointiputkissa yms. kanavissa esim. naapurihuoneistoon kerrostalossa.
Suosikkipaikkoja noille on vanhojen mummojen tiukkaan vuosiksi kaappiin pakkaamat liinavaatteet. Siellä saavat rauhassa asua. Siis välillä vaatekaapin siivous ja vaatteiden puistelu ajaa nuo ötökät karkuun. Itse käyn ja ravistelen kaapin sisällön kokonaan kerran puolessa vuodessa. Kerrostaloissa naapurina voi olla tuollainen mummo, joka ei vuosiin koske kaapin sisältöihin, joten sieltä niitä voi aina ryömiä uusia.
siis villaa, silkkiä yms eläimestä peräisin olevaa tekstiilimateriaalia, ei puuvillaa.
Mä veikkaisin trikoopaitojen reikien syyksi aikaa ja pesukonetta.
Yök! Kutittaa joka paikkaa ;) No voi hyffänen aika! Siis ihan tosi...pitääkö kutsua ammattilaiset vai? Siis, apua!
Mä nyt pesen kaikki vaatteet heti samantien 60:ssä. Tosi tympeetä! Mitäköhän ne etikasta tykkää? Luin joskus jostain et kaikki ötökät inhoaa etikkaa ja jos esim kumpparit sivelee etikalla niin ei murkut kiipee jaloille :)
ap
Mikään noista paidoista ei ole kovin vanhoja. Yksi on jopa melkein uusi Gina Trikoolta ostettu.... On ollut kaapissa jonkun puoli vuotta. En oo juurikaan käyttänyt sitä.
Että näin:) Oliski helpotus jos oliskin kyse vain kulumisesta!
niin turkiskuoriainen on todennäköisin syyllinen. Tyhjennä vaatehuone ja tilaa myrkyttäjä. Heitä reikäiset vaatteet suoraan roskiin ja vie pussi. Imuroi tyhjä vaatehuone, myrkytä ensihätään itse ja vie sen jälkeen pölypussi. Irroita listat, jos niitä on vaatehuoneessa ennen tätä kaikkea. Villat ja silkit ja jakamisen mukaan kaikki vaatteet pihalle ja myrkytykseen/pesuun. Pesun jälkeen laita vaatteet kannellisiin muovilaatikoihin ja kalliit jopa suuriin minigrip-pusseihin yksitellen, joita tuulettelet sitten vuorotelleen rutiinisti. Vaatehuoneen untuvatäkit pesuun, villakangastakit kemialliseen pesuun, sen jälkeen takkiussiin joihin jokaiseen tulee myrkkyrasia sisälle.
Turkiskuoriainen syö mieluiten turkista ja höyhentä, mutta nälissään myös silkkiä, villaa, sekotteita ja puuvillaa. Reiät ovat pieniä ja tarkkareunaisempia kuin koin tekemät jäljet.
Yhden koidesinfioinnin ja -siivouksen olen joutunut itku kurkussa tekemään, paljon oli pilalla, ja kaikki lohduttivat minua että onneksi ei ollut turkiskuoriaisia.
Nämä reijät eivät ole todellakaan tarkkareunaisia. Tosi epämääräisen rosoisia ja sellaisissa ryhmissä. Mulla on siis ihan vaatekaappi ei siis vaatehuone eli listoja ei edes ole. Joku pieni väli on takaseinässä...
ap
"tarkkareunaisia" vain jos niitä vertaa koin tekemään reikään.
Ne kaapit on sellaset kiinteät...
Pitää vissiin mennä ostaan erilliset uudet kaapit kaikkien vaatteille:) Auttaiskohan se? Tyyliin Ikean kaapit
ap
Jos vetäis eristysteipillä umpeen ton väliin siitä takaseinästä? Kaappi kun on muuten ihan kiinteeä ilman mitään aukkoja, listoja tai muita. Eihän ne voi sitten sinne päästä...vai?
ap
Kiitos teille kun saan tätä kanssanne purkaa, mies ei ole edes kotona ;)
kanssa tytön vatteeita ihmeellisesti reikiintynyt just kanssa uusia ja oon kanssa epäilly jotain tuholaista taikka jotain kemikaalia jota on paidalle läikkynyt jossain vaiheessa ennen meille tuloa eli kaupassa tehtaassa tms.En ole noin mittaviin juttuihin ryhtyny koska tuhot on jääneet yksittäisiin vaatekappaleisiin. Monet kemialliset aineet kloori tms tekee reikiä vasta ekan pesun jälkeen!!!!!!!!!!!
Syövät juuri noin. Koko talo on myrkytettävä kerralla. Jos asut kerrostalossa, niin silloinkin myrkytetään koko talo.
Me asumme vanhassa talossa ja oli aika homma savustaa ne ulos.
Onko myrkky tosi myrkkyä myös ihmisille? Meillä on kolme pietä lasta... Tuntuu niin järkyttävätä myrkyttää koko asunto. Mikä myrkky se on ?
vaatteidenkin mukana, eivät kaikki kuoriaiset tai niiden toukat ryömi muualta, vaikka se onkin mahdollista sekin.
Jos asut taloyhtiössä, on sinun ilmoitettava havainnostasi isännöitsijälle, joka sitten arvioi yleisen myrkytys- ja tiedotuskäytännön.
Super Raid, jonka purkin kyljessä mainitaan mm koit. Turkiskuoriaiset sen sijaan eivät yleensä katoa tee-se-itse -aineilla vaan tarvitaan ammattilainen.
Ennaltaehkäisyyn on sitten enemmän keinoja, mm Raidin koigeelirasia, josta haihtuu tuholaisia karkoittavaa hajua ja ainetta. Ne eivät kuitenkaan karkoita jo saapuneita tuholaisia.
"Aikuiset, joita näkee asunnoissa harvoin, eivät syö mitään, mutta vaaleankeltaisille, noin viisi millimetriä pitkille toukille kelpaa lähes kaikki luonnonkuiduista valmistetut vaatteet ja tekstiilit. Joskus ne syövät myös tekokuituja, esimerkiksi nailonia. Kuidut maittavat varsinkin silloin, kun tekokuitupinnan alla on esimerkiksi untuvia, kuten untuvatakissa."
jäi kiinni itseteosta. Neiti, ikää viisi vuotta puri terävillä kulmahampailla vaatteisiin reikiä! Jihaa:)
ennemmin sitä kuin turkiskuoriaista....
Eihän se tuo vyöihrakuoriainen voi olla. Kyseinen kuoriainenhan on ruuan perään ei vaatteiden ;) Vai?
ap
Tarkkaile seinienvieriä, asustelevat yleensä nimittäin lattialistojen alla.
Valitettavasti näistä on todella vaikea päästä eroon ja vaatii yleensä koko asunnon ammattimaisen myrkytyksen pariin otteeseen. Vaatteet kannattaa pestä mahdollisimman kuumassa ja pakkanenhan olisi tietysti kaikista paras tapa hävittää tyypit.
Toukista siis kehittyy mustan-ruskeita kuoriaisia. Toukilla on sellainen sokeritoukkaa muistuttava haituva "pyrstö".
Eräällä kirpputorilla näin aivan vasta vaatekasan seassa näitä. Leviävät varmasti todella hyvin juuri mm. kierrätyksen kautta...