Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ekaluokkalaisen ilta(ja aamu)päivähoito

27.09.2007 |

Hei!

Haluaisin kuulla kuinka teillä hoidetaan ekaluokkalaisen iltapäivät ja ehkä myös aamupäivät kun kouluun lähtö myöhäseen.

Meillä tilanne vuoden päästä se, että molemmat meistä vanhemmista töissä klo 7.30- 17.30 välisen ajan. Mun mielestä ekaluokkalainen on liian pieni olee yksin. Iltäpäiväkerhotkin loppuvat viim klo 16. Ja meillä ei ole ketään sukulaista samalla paikkakunnalla ja muutenkin tukiverkko 0.

Vastaattehan!!!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäiväkerho on klo 17 asti (tosin nyt tokaluokalla maksamme vain klo 16 asti ja silloin lapsi lähtee kavereiden kanssa kävelemään kotiin, ehtii olla kotona/pihalla noin puoli tuntia). Kuka teillä kerhoa järjestää? Jos tarvetta klo 17 asti useilla (kerätkää nimilista tms) niin yrittäkää vaikutta ensi vuoden kerhon toiminta-aikoihin jo nyt. Se on mahdollista. Meillä ei ollut kerho alaisinkaan, mutta eskari vuoden syksyllä me vanhemmat aktivoiduimme ja kerho järjestyi (koulu antoi tilat, järjestänä yhdistys). Tarve on ollut ilmeinen: ensimmäisenä vuonna lapsia oli 27, nyt 46! Ja myös tokaluokkalaiset siis pääsevät kerhoon.

Aamuissa meillä taas on koulu/rehtori kantanut vastuunsa loistavasti. Eka/tokaluokkalaisilla on vain klo 8 ja klo 9 aamuja. Klo 9 (2 kpl) aamuina kun joudumme muu perhe lähtemään vähän ennen kahdeksaa, lapsi menee joku jonkun luokkakaverin luo tai vuoretellen kaveri/kavereita tulee meille aamun tunniksi. Rehtori PYSTYY vaikuttamaan ekaluokkalaisten koulun alkamisaikoihin. Jos esim klo 10 aamut ovat hankalia ja riitävän monelle, siitäkin vaan etukäteen kouluun (ilmoittautumisen yhteydessä) viestiä.

Vierailija
2/6 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukiverkko myös meillä 0.

Pyysin jo kouluuntutusmistilaisuudessa, että koulupäivät alkaisivat jo klo 8. Onnistuikin melkein (yhtenä aamuna viikolla oli 9 meno). Alkuun vietiin tyttö kouluun tai saatettiin ainakin vilkkaan tien yli.

Minä teen 6 tunnin päivää. Miehelläni vuorotyö. Tokaluokkalainen käy iltapäiväkerhossa, koska pääsee välillä jo klo 11.00 koulusta. Iltapäiväkerho on auki klo 16.30 asti. Saa siellä välipalan. Välillä ottaa välipalan mukaan ja menee kotiin.

Minä olen kotona jo klo 15 aikoihin, joten tyttö ei joudu olemaan pitkiä aikoja yksin. Olisiko teillä jommalla kummalla mahdollisuutta tehdä lyhyempää päivää? Nykyäänhän se on eka- ja tokaluokkalaisen toiselle vanhemmalle oikeutettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja töiden puolesta pystymme joustaviin järjestelyihin. Itse teen lyhennettyä päivää ja olen kotona jo ennen 15. Tosin lapsikaan ei ole iltapäiväkerhossa, kun ei sinne halunnut. Aamuisin joutuu nyt olemaan yksin puolisen tuntia, kun mies lähtee vasta 8maissa töihin (sopi sen erikseen työnantajan kanssa), tosin sitten yhtenä 10aamuna sitten puolitoista tuntia. Meillä ei esim. rehtorilta pyyntö kouluaamujen aikaistamiseen onnistu, sillä tuo yksi 10 aamu johtuu siitä että opettaja auttaa ekaa luokkaa ja on sinä tuntina toisen opettajan kanssa opettamassa ja sijaisia ei ole. Ja muut aamut alkavat aina 9, meillä ei ole koskaan 8 aamuja ja näin homma on mennyt useamman vuoden (ja tuskin pyynnöstä muuttuu).

Meilläkään ei ole tukiverkostoa, mutta on luotettu kaverivoimaan. Tarvittaessa aamuisin voisi mennä kaverille ja olla siellä yhdessä, mutta lapsi halusi mielummin olla rauhassa kotona. Ja koulun jälkeen meille saa tulla kavereita tai lapsi mennä kavereille. Näin yksinoloa ei paljoa tule. Samoin useamman kaverin vanhemmat ovat luvanneet auttaa ja sanoneet että lapsi voi mennä heille, jos on jotain ongelmaa (tässä apuna sopivan pieni alue, jossa tunnetaan kaverien vanhempia jotka joko kotona tai tekevät joustavasti töitä, jotta ovatkin kotona).

Eli itse lähtisin purkamaan tilannetta työjärjestelyjen kautta, vaikka sen lyhennetyn työajan. Ja sitten toiseksi kaveriavun kautta ja sopimalla vanhempien kesken.

Vierailija
4/6 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietimme asiaa, onneksi on vielä aikaa...

Mun vuorotyö ei työajoissa kovin jousta mut miehen ehkä...tosin tosi huonoja antamaan ees isyyslomaa ym. mut vaatiessa annettava.

Kertokaa vielä joku miten selviätte niin luen kyllä innolla!!

Ja palailen luultavasti aiheeseen viel lähempänä...

Vierailija
5/6 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei iltapäiväkerhoa järjestetä lainkaan, kun olimme lähes ainoa perhe joka sitä halusi. Joten sen takia teen syksyn ainakin 60 % työaikaa jolloin ehdin kotiin niin, että ekaluokkailainen on yksin kotona 1- 1 1/2 tuntia. Aamulla lähtö on onneksi kaikilla yhtäaikaa, eikä lapsi pimeässä aamulla haluaisi yksin ollakaan. Iltapäivällä on onneksi valoisaa. Muutaman kerran lapsi on ollut 2 h kotona ja silloin olemme antaneet luvan katsoa videoita, ettei liikaa murehtisi itsekseen oloa. Meillä ei ole oikein lähellä kavereita, ja niihin paikkoihin joudutaan melkein lapsi viemään autolla , joten sen varmaan ei voi oikein laskea. Muutaman kerran lapsi on ollut koulun jälkeen kaverilla, kun kyyti kaverin luokse on järjetynyt. Meillä lapsi ei ollut myöskään itse innostunut iltapäiväkerhosta ja tykkää olla lyhyitä aikoja itsekseen. Itsekseen oloaika lapsella kuluu ensin soittamalla jommallekummalle vanhemmalle, että on päässyt sisälle ja sitten syömällä välipalaa ja lukemalla Aku Ankkoja ja tietysti tekemällä läksyt. Pakollisten rutiinien jälkeen aika hyvin lapsi on keksinyt itsekseen leikkejä joita on leikkinyt. TSemppiä ratkaisun löytämiseksi!

Vierailija
6/6 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinä aamuina kun koulu alkaa klo 9 (3kpl/vko) tulee miehen kanssa aamuksi töihin, mies siis alottaa työt klo 8 ja lapsi lähtee kävelemään työpaikalta kouluun 8.30, meillä on lyhyt ja turvallinen koulumatka sekä loistava työnantaja, jolle tämä järjestely sopii. 10-aamuina lapsi viedään klo 8 päiväkotiin, joka järjestää sekä aamu- että iltapvähoidon meidän kaupungissa.

Koulun jälkeen lapsi menee siis pväkotiin iltapvähoitoon, ja on siellä n. 2t/pvä. Mies lopettaa työt jo usein klo 15-15.30, joten lapselle tulee aika lyhyt hoitopäivä. Ensi vuonna ehkä saa jättää jo iltapvähoidon pois, on niin iso ja levoton ryhmä ja lapsi varmasti mieluiten olisi kotona lukemassa niitä Aku Ankkoja. :-)

Kuulostaa myös kummalta jos iltapvähoitoa ei jossain järjestetä ollenkaan, luulin että se on jo joka kunnan pakko järkätä, vai olenko väärässä??!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan