Astmalääkkeistä apua laryngiittiin?
pojallani on todettu noin kaksi vuotta sitten taipumus saada layngiitti eli kurkunpääntulehdus muun flunssan yhteydessä. Hän yskii todella paljon ja kovaa. välillä on hankalaa nukkua/ nukahtaa. Tälläkertaa yskää on jatkunut pian kaksi viikkoa. kuumetta ei ole ollut, mutta yskä vaivaa.
VUODATUS:
Päiväkodissa oltiin sitä mieltä että pitäisi ottaa yhteyttä astma hoitajaan. tai yrittää muutoin parantaa tuo yskä, mennä lääkäriin tms.
No minä satun tietämään mitä ne lääkärit sanoo: menkää kotiinne saunan lauteille istumaan. kunnallisessa ei edes anneta adrenaliini hengitystä kovin helposti, sillä se on niin kallista!
Emme siis tällä kertaa ole käyneet lääkärissä, vaan olemme hoitaneet tuota yskää kotona. höyrytin hurisee yöt ja saunassa on istuttu. lapsi saa kurkku pastilleja ja yskänlääkettä.
Tarhaan olen vienyt bafusineja, mutta lapsen mukaan niitä ei ole hänelle annettu. pystyimme viime viikolla pitämään kaksi päivää sairaslomaa, mutta ei niistä oikein apua ollu...
lapsi siis nyt neljä vuotias. ja tämä alkoi hänen ollessa kaksi ja puoli vuotias. onko kenelläkään kokemusta olisiko astmapiipusta apua??
Kommentit (27)
Vierailija:
Vierailija:
Kunnallisessa olemme saaneet vain näitä " menkää saunaan istumaan" -ohjeita!!?
Että EI KUUMAA HÖYRYÄ, vaan lapsi ULOS VIILEÄÄ ILMAA hengittämään. Tämä höyrytysohje on kuulemma vanhentunut, mutta näköjään sitä vielä sitkeästi tarjotaan terveyskeskuksissa... t. Kolmen laryngiitti-lapsen äiti
ap kyselee..
Jos on tullut " haukkuyskäkohtaus" (jonka kyllä erottaa tavallisesta), olen vienyt ulos raittiiseen ilmaan ja ottanut lapsen viereeni nukkumaan pää koholla (meillä on moottoroidut sängyt, josta saa nostettua yläpäätä) ja jättänyt ikkunan auki. Jos on on näyttänyt siltä, että nuo konstit eivät auta, olen murskannut neljänneskyytabletin ja sekoittanut veden kanssa mössöksi ja antanut sen lapselle.
Pari kertaa ollaan jouduttu ambulanssikyydillä menemään, kun ei ole kotikonstit auttaneet ja lapsi on alkanut jo sinertää, mies antanut tekohengitystä sillä aikaa kun minä soitan ambulanssia paikalle.
Onneksi tuokin vaiva näyttää menevän iän myötä ohi tai ainakin lievenevän.
aivan kauhea yskä. Kyse ei siis ole tavallisesta pahasta yskästä (lapsia on kolme, joten on meillä yskitty muutenkin), vaan poika saa sellaisia yöllisiä yskänkohtauksia, että on aivan tukehtumaisillaan ja oksentaa limaa.
Lääkärit eivät jostain syystä esittäneet lainkaan, että hänellä voisi olla kurkunpään tulehdus, vaan vuosi sitten poika sai astamalääkityksen ja silloin kortisoni auttoi tuohon yskään melkein välittömästi (avaavalla lääkkeellä ei ollut vaikutusta). Nyt meillä ei ole mitään lääkitystä, mutta lastenlääkäri sanoi viimeksi, että jos tauti uusiintuu, niin voi ottaa parin viikon ajan inhaloitavaa kortisonia.
Vierailija:
Jos on tullut " haukkuyskäkohtaus" (jonka kyllä erottaa tavallisesta), olen vienyt ulos raittiiseen ilmaan ja ottanut lapsen viereeni nukkumaan pää koholla (meillä on moottoroidut sängyt, josta saa nostettua yläpäätä) ja jättänyt ikkunan auki. Jos on on näyttänyt siltä, että nuo konstit eivät auta, olen murskannut neljänneskyytabletin ja sekoittanut veden kanssa mössöksi ja antanut sen lapselle.
Pari kertaa ollaan jouduttu ambulanssikyydillä menemään, kun ei ole kotikonstit auttaneet ja lapsi on alkanut jo sinertää, mies antanut tekohengitystä sillä aikaa kun minä soitan ambulanssia paikalle.
Onneksi tuokin vaiva näyttää menevän iän myötä ohi tai ainakin lievenevän.
mutta KIITOS kaikille neuvoista, varsinkin toi inhaloitava kortisoni kiinnostaisi kysyä sieltä astmahoitajalta. kiitos
ap
Vierailija:
tosiaan siitä on jo aikaa kun kävimme samanlaisen yskän takia ties kuinka monetta kertaa lääkärissä ja lastenlääkäri sanoi että se on laryngiitti. joka saattaa helposti uusiutua vilustumisen yhteydessä... olisikohan se ollut 2005 loppuvuodesta kun lääkärissä käytiin.ap, joka selvittää kyllä asian, vie lapsen lääkäriin ja astmajuttuihin
Vierailija:
lastenlääkäri ratkaisi tuon yskän aiheuttajan, se on laryngiitti.
itse kyllä tiedän että se ei ole astman kanssa sama asia!Ollaan saatu kerran adrenaliini hengitystä ja niitä krotisoni lääkkeitä YKSITYISELLÄ lääkäriasemalla. Kunnallisessa olemme saaneet vain näitä " menkää saunaan istumaan" -ohjeita!!
Olen sanonut sinne pk:n että minä TIEDÄN mitä se yskä on. ja olen heille myös sanonut että siihen ei oikein mikään lääke auta! ei antibiootit ei oikeen yskänlääke ei mikään (paitsi toi hengitys..).
ajattelin vaan täältä kysyä että onko ihan hölmöä kysellä astmahoitajalta edes aikaa ?
eikä aina siis selkeää laryngiitti dg:a, niin kyseessä uskokaa tai älkää voi myös olla infektioastma. Totta, että kahden viikon yksiminen ei vielä anna aihetta jatkotutkimuksiin, mutta jos laryngiitti taipumus todettu kaksi vuotta sitten ja sen jälken pärjäilty pääsääntöisesti kotikonstein, voisi se astma kuitenkin olla hyvä sulkea pois.
Onko suvussa astmaa, sekin on jo aika hyvä taustatieto.
t. edelleen kakkonen