Naapuri jättää 15v ja 7v pojat yksin viikonlopuksi.
Naapuri kysyi minulta, että olenko kotona viikonlopun, kun hän lähtee miehensä kanssa tallinnaan " stressilomalle" ja pojat jää kotiin. Halusi, että olen käytettävissä jos pojille tulee joku hätä. Lähtevät lauantaina aamulla ja tulevat kotiin sunnuntaina illalla.
Sanoin, että 7v voi tulla meille siksi aikaa, kun ovat reissussa (meillä on 6v poika eli olisi ollut ihan kivakin), mutta pojat kuulema haluavat olla kotona...
Minä en kyllä jättäisi 7v:tä isoveljensä huolehdittavaksi sillä isoveli kiusaa pienempää jatkuvasti, unohtelee avaimensa kotiin, tuhlaa rahat kerralla aina kauppaan herkkuihin ja viettää aikansa kavereiden kanssa yleensä ulkona tai kavereiden luona.
Mutta enhän minä voi häntä käskeä tuomaan lastaan meille väkisin. Ihmetyttää vain tuon äidin käytös.
Kommentit (40)
On väärin, jos tuon ikäisen PAKOTTAA hoitamaan veljeään, mutta tässähän ei ole kyse siitä.
Mikähän olisi se maaginen ikäraja, joka tekisi ihmisestä kykenevän hoitamaan nuorempiaan? 17-vuotias lähihoitajaopiskelijia? Teillä ei taas ole mitään hajua mitä minkäkin ikäiseltä voi pyytää ja odottaa.
3 v lastani??
16 v voisi myös jo olla isä tai äiti??
No tässä tapauksessa tuntui olevan aika huikenteleva, tämä 15 v. joten en jättäisi viikonlopuksi kahdestaan, mutta lyhyemmästä ajasta aloittaisin vastuun opettelun.
17-vuotiaan kohdalla tuollaista voisi jo harkita, riippuen nuoresta itsestään. Opiskelualalla ei niin merkitystä.
ne jäi kiinni puistontädeille, että lapsi oli tehnyt mitä huvittaa ja mimmi juossut perässä ja pölöttänyt ei saata koko ajan, mutta ei ollut saanut lasta lopettamaan.
Sen jälkeen meidän alle 3 vuotiaita on hoitanut aikuiset!
Ei minulla mitään ikärajaa ole. Yksilöstä riippuen n. 12-vuotiaasta lähtien. Tämä tietysti myös riippuisi vahdittavan iästä ja ajasta. Pienen lapsen vahtiminen on erilaista kuin koululaisen. 7-vuotias osaa jo itsekin olla hetkiä yksin, ei tarvitse huolehtia vessareissuista tai syömisestä tai nukkumaan laitosta jne.
Mielestäni tyypillinen yläasteikäinen pystyy kaitsemaan ala-asteikäistä. Tietysti puhutaan liian suuresta vastuusta, jos se olisi jatkuvaa eikä sellaista saisi missään nimessä tehdä vasten nuoren tahtoa.
Mutta tässä tapauksessa minusta aika on liian pitkä. Se on se ihmetyksen pointti minulla.
näkyviin.
Jonkun mielestä 15 v on melkein aikuinen, koska 16 v voi olla jo äiti ja 17 v lähihoitajaopiskelija.
Monille taas äitiys tulee vuosia myöhemmin, ja tuossa iässä on vielä kymmenkunta vuotta koulua jäljellä, joten lapseltahan se tuntuu.
Osaavat huolehtia toisistaan ja ovat vastuuntuntoisia. Meillä isommat ovat hoitaneet pienempiään.
ja tee se sitten kun vanhemmat ovat lähteneet.
Jospa heillä alkaisi järki kulkea.
" Minä en kyllä jättäisi 7v:tä isoveljensä huolehdittavaksi sillä isoveli kiusaa pienempää jatkuvasti, unohtelee avaimensa kotiin, tuhlaa rahat kerralla aina kauppaan herkkuihin ja viettää aikansa kavereiden kanssa yleensä ulkona tai kavereiden luona. "
Kaikilla veljeksillä ei ole samanlaiset suhteet tai käytöstavat kuin sinun pojillasi AP...
Ja vastuulliseltahan tuo äiti vaikutti, kun kävi vielä kysymässä sinulta mahdollista apua jos jotain sattuu!
7-vuotias on vielä tyhmä ja pieni, 15-vuotias pitää kotibileet ja eikä sen tehtävä ole vahtia sisaruksia. En jättäis yhtään.
nimim. mikä ihmisiä vaivaa?
annettavan? 18, 20 vai 30 vuotiaana?
Vois tehdä ihan hyvää poikien keskinäiselle suhteelle.
Tuntuis että sitä vastuuta vois pikkuhiljaa antaa?
pitkän ajan. Joku yksi ilta olisi eri asia.
15 v on lapsi ja hänellä on oikeus olla lapsi. Sitä vastuuta voi opetella pikkuhiljaa, ja tosiaan isompaa vastuuta sitten vaikka 18 v alkaen.
Kyllä minusta 18 vuotiaana pitää olla jo valmis kantamaan täysi vastuu! Ja eihän sitä ole jos silloin vasta aloitetaan harjoittelemaan.
Mitähän näistä ylihuolehdituista kersoista tulee.... vastuuttomia vellihousuja
lapsi, kasvaa aikanaan rohkeaksi aikuiseksi. Ei 18 v tarvitse vielä valmis ollakaan, kouluthan ovat silloin vielä aivan kesken, ja moni tarvitsee vanhempiaan vielä pitkään sen jälkeen.
Naapurin kanssa sopis että vähän tarkkailee tilannetta ja vain yksi yö poissa!
Meille tehtiin täysremontti, kun veljeni 15 vee piti vähän kotipileitä. Tuli aika kallis pariisin matka mun vanhemmille. Mä olin 18 ja jossain ravintolassa...
Eiköhän tuossa nyt aivan selvästi käynyt ilmi, että tuo naapurin 15-vuotias EI ole vastuullinen tapaus:
Vierailija:
Minä en kyllä jättäisi 7v:tä isoveljensä huolehdittavaksi sillä isoveli kiusaa pienempää jatkuvasti, unohtelee avaimensa kotiin, tuhlaa rahat kerralla aina kauppaan herkkuihin ja viettää aikansa kavereiden kanssa yleensä ulkona tai kavereiden luona.
Jos kyse OLISI vastuullisesta ja järkevästä pojasta, voisin toimia kuten tuo äiti. Mutta ei tuollaiselle huithapelille ole hyvä jättää koko viikonlopuksi pientä ekaluokkalaista hoitoon.
Mutta mitä ap voisi tehdä? Ei kai muuta, kuin lupautua back-upiksi ja mielellään vielä käydä pari krt tsekkaamassa siellä, että asiat on ok ja isoveli kotosalla illalla (ilman bileporukkaa). Voisitko sopia naapurin äidin kanssa moisesta tarkastuskäynnistä jo etukäteen? Itse ainakin olisin tosi iloinen moisesta.
Todella vastuutonta toimintaa jättää 15-vuotiaan harteille 7-vuotias viikonlopuksi, oli millainen 15-vuotias tahansa. Vastuun opettelu ei tod ole tarpeeksi hyvä syy tuollaiseen heitteillejättöön. Jos jotain tapahtuu, vastuu on vanhemmilla.