" Tiedostava" äitituttava paheksuu meidän tytön prinsessainnostusta
Ok: tyttö on kotona tutustunut Tuhkimoon ja Lumikkiin, mutta niin myös Peppi Pitkätossuun ja Pikku Myyhyn. Olemme yrittäneet korostaa, että naiset ja miehet voivat tehdä ja tykätä samanlaisista asioista. Perheessämme isä yleensä siivoaa ja huolehtii tiskeistä, minä kokkaan ja pesen pyykkiä. Lapsella on enemmän punasävyisiä vaatteita kuin muita, mutta tämä johtuu kauppojen tarjonnasta ja laiskuudestamme etsiä vaihtoehtoja. Mitenköhän tämä prinsessainnostus olisi ollut estettävissä ja ennen kaikkea, mitä haittaa siitä lopulta on? Tyttö on reipas, sosiaalinen ja liikunnallinen rämäpää, joka haluaa olla maailman ihanin prinsessa...
t: äiti, joka ehkä jopa suostuu järjestämään prinsessasynttärit tytölleen
Kommentit (10)
Itselläni on kaksoset, poika ja tyttö, ja aina olemme yrittäneet kohdella heitä täsmälleen samalla lailla, erilaiset luonteet tietysti huomioon ottaen. Mutta minkäs teet, kun jo 1-vuotiaina tyttöä kiinnostivat paljon enemmän pehmolelut ja nuket kuin minun hänelle tyrkyttämät meluisat autot ja muut " poikien" vehkeet ja päinvastoin, poikaa kiinnostivat autot ja muut härvelit enemmän.
Naisten " prinsessa -jutut" kun eivät ole mistään pois.
Molemmat varmaan rauhoittuvat siitä vuosien mittaan...
Olen itse tiedostava feministi ja sili annan tyttäreni leikkiä prinsessaa, jos hän haluaa. Jessus. Voihan sitä opettaa, että prinsessat voivat olla myös tahtonaisia, eikä mitään nättejä tossukoita.
Mielläni ohjaan lastani toteuttamaan eri puolia ihmisyydestä.
Silti pidän tärkeänä, että tyttö saa leikkiä prinsessaa jos niin haluaa ja olla kiinnostunut kaikesta ihanan naisellisesta, sillä juuri niinhän hänelle kehittyy vahva itsetunto naisena, jos me vanhemmat arvostamme naisellisia juttuja ja tuemme lasta siinä, lapsi oppii että naiseus ja naisellisuus on jotain arvokasta, ei toisarvoista. Useinhan poikien ja miesten juttuja pidetään jotenkin arvokkaampina ja hienompina ja tyttöjen ja naisten kiinnostuksen kohteita pidetään hömppänä.
Siksi sanoisin, että prinsessaleikkien arsotus pikemminkin nostaa tytön
itsetuntoa kuin olisi jotenkin hänen (tasa-arvo)kehitykselleen haitaksi.
Minulla on poika, joka heti kun jostain jotain ymmärsi, alkoi pärisyttelemään autoilla. Sellaisilla puisilla brion junarataan kuuluvilla pikkuautoilla, jotka oli isosiskolle ostettu. Ei siis mitenkään ohjattu poikaa niiden pariin. Eikä autoinnostukselle näy loppua. Joskus tämä kiusaa minua, sillä en halua pojastani mitään mopopoikaa ja autonrassaajaa, mutta en kai voi pieneltä kieltää yhtä onnensa lähdettä.
Isosisko on välillä pelkkää prinsessaa ja välillä leikkii vimmatusti autoilla ja möröillä. Olen ajatellut, että ehkä pelkkä suuntautuminen leikeissä ei vielä ratkaise lasten kohtaloa. Ja vanhempien avoin suhtautuminen elämään ja erilaisiin asioihin on varmaan se avain juttu näissäkin asioissa.
Joten turha on yrittää selittää pelkällä kasvatuksella kiinnostusta erilaisiin leikkeihin!
hyväksyykö lapsensa sukupuoleen kuuluvat tosiasiat vai ei?
Vaikuttaa vain uudelta typerältä muotilässytykseltä, johan on noita vanhempia, jotka ei voi lastaan tytöksi/pojaksi sanoa.
On kummaa, miten homoja/transuja/lesboja/bi-seksuaaleja sun muita kammoksutaan niin kovasti ja samalla sitten kammoksutaan lasten luonnollista sukupuoleen kuuluvaa käytöstä ja pyritään väkisin häivyttämään aivan luonnolliset erot olemattomiin.
Ihmettelen miten sekaisin nyt kasvatettava sukupolvi on aikanaan sen kanssa, pukeeko mekon vai maastohousut sukupuolesta riippumatta.
Ja miksi naiset eivät voi korostaa omaa arvoaan jotenkin muuten kuin muuttumalla miehiksi itsekin tai tahtomalla, että heidän pikkutyttönsä unohtavat orastavan naisellisuutensa?
Pimeää touhua, en muuta sano.
jos kiinnostaa. Tietyssä kehitysvaiheessa tytöt haluavat olla maailman ihanimpia prinsessoja, toisten tutkijoiden mukaan liittyy siihen, että tarkoituksena on isin hurmaaminen ja " voittaminen" pois äidiltä. Kunnes joutuvat nielemään tappionsa ja toteamaan, että se tuleva kumppani on löydettävä perheen ulkopuolelta ja vasta aikuisena.
Vastaavasti pojat haluavat olla machoja palomiehiä, teräsmiehiä tms. Eli nämä sukupuolten väliset erot viedään äärimmilleen ja tutustutaan siihen omaan sukupuoleen. Menee ohi, kuuluu kehitykseen!
ettei hän halua olla sitä enää 15 vuotiaana... =)
T: neljän tytön äiti, jolla enää vain yksi prinsessa!