Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoito vs. vanhemman sairasloma

27.09.2007 |

Hei!

Miten teillä suhtaudutaan päivähoitopaikassa siihen, että lapsi on hoidossa vaikka itse olisit (lyhyellä) sairaslomalla esim. flunssan takia? Ollaanko hoitopaikassa sitä mieltä, että on ok vaikka lapsi meneekin silloin hoitoon vai pitäisikö heidän mielestään myös lapsen jäädä tuolloin kotiin?

Meillä vähän on kahta mielipidettä asiasta. Naapurin perhepäivähoitajan mielestä ei missään tapauksessa kuulu lasta viedä hoitoon kun kerran on itse kotona. Myöskään vapaapäivänä ei saa viedä lasta hoitoon. Eikä töistä tullessa saa käydä kaupassa ennen lapsen hakua.

Päiväkodissa sen sijaan sanottiin minulle, että ilman muuta tuot lapsen tänne hoitoon vaikka itse olisit kipeä. Saapahan sitten itse levätä ja lapsella on leikkikavereita. Ko. päiväkodin johtaja on myös naapurin pph.n pomo. En tiedä mitä hän on asiasta itse mieltä.

Näin meillä. Miten teillä muilla suhtaudutaan?

t.Kolmenmami

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ilman muuta hoitoon, jos lapsi ei ole myös sairas. Kotona lapsi joutuisi olemaan koko päivän sisällä ja katsomaan telkkaria tms. kun ei pysty viemään ulos eikä jaksa leikkiä lapsen kanssa. Lisäksi kun itse tarvitsee lepoa ja unta, niin eihän se onnistu, jos lapsi ei ole jonkun toisen hoidossa. Jos taas on siinä kunnossa, että jaksaa lapsen kanssa touhuta, jaksaa kyllä töitäkin tehdä. Joskus on tietysti tilanteita, että molemmat on yhtäaikaa sairaita ja ne on kyllä raskaita päiviä.

Ja, joo, olen joskus käynyt ruokakaupassa pikaisesti ennen lapsen hakua hoidosta. Mitä sitä lasta sinne mukaan ottamaan väsyneenä hoitopäivän jälkeen, jos yksin selviän 10 minuutin piipahduksella. En kyllä ole tästä erityisesti raportoinut hoitopaikassa, eikä se minusta heille mitenkään kuulukaan, jos lapsi kuitenkin haetaan sovitun hoitoajan puitteissa.

Vierailija
2/17 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä kertaa tosin tilanne oli se, että esim. eilen olisin mainiosti voinut olla töissä muuten, mutta ääni oli kokonaan pois ja se on vähän hankalaa asiakaspalveluammatissa. Vein kuitenkin lapsen hoitoon, koska kenenkä kanssa hän olisi muuten leikkinyt. Enkä olisi voinut hänelle esim. lukea yms. Eikä naapurin pph.lla ole samanikäisiä lapsia. Mielestäni oli paljon mielekkäämpää lapselle mennä päiväkotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän siitä omasta lepäämisestä ja tervehtymisestä tule mitään jos on lasta huvitettava neljän seinän sisällä. taitaa kyseinen pph ajatella asiaa omalta kantilta... sairausloma on tarkoitettu sairastuneen lepoon!

Vierailija
4/17 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä voisin myös todeta omalta kohdaltani että hoitoon vieminen on usein isompi operaatio kuin lapsen hoitaminen kotona, mutta jos toinen puoliso vie niin sitten...

Ja kyllä meidän päiväkodissa on johtaja myös sanonut ettei se hänelle kuulu käykö joku kaupassa tai vaikka jumpassa ennen lapsen hakemista kunhan lapsi haetaan " päiväajan" puitteissa. Sama koskee sitä että yön töissä ollut vanhempi saa nukkua kotona päivällä lapsen ollessa päiväkodissa. Ainoastaan ympärivuorokautisen päiväkodin ilta-, yö- ja viikonloppuhoitoon ei ole oikeutta muulloin kuin silloin kun on molemmat vanhemmat töissä.

Vierailija
5/17 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän perhepäivähoitajalla taisi olla enemmän ns. " oma lehmä ojassa" kuin että kysymys olisi ollut oikeista säännöistä ja pykälistä?

Vierailija
6/17 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lopultahan kuitenkin maksamme myös itse hoitopäivistä. Toki emme " käypää" hintaa, mutta kuitenkin. Ja jos vaikka oma sairasloma venyisi, niin lapsen hoitomaksuihin ei alennusta tule vaikka lapsi olisi miten pitkään sen takia pois hoidosta. Voisin ajatella esim. jotain luunmurtumaa jonka takia en ainakaan omaa työtäni voisi tehdä, mutta oman lapsen hoito sen sijaan hyvinkin voisi onnistua.

Vierailija
7/17 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki omantunnon mukaan, mutta eipä ole kukaan koskaan katsonut kieroon että mitä varten tuot lapsen hoitoon jos olet kotona. Vapaapäivinä lapsen ei kuuluisi olla hoidossa, mutta oikeus on viedä. Vuorohoitoa ei järjestetä lapselle, jos toinen vanhemmista vapaalla.

Hoitotätejäkin on niin erilaisia, että hoh hoh.. Joidenkin jutut kannattaa antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!

Vierailija
8/17 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei lasta saisi viedä hoitoon, jos kerran on hoitopäivä ja lapsi on terve?

Meillä tyttö aloitti pph:lla syksyllä ja olen siis vielä ummikko näissä asioissa. Omat työpäiväni ovat monenlaisia ja -pituisia, mutta olen hakenut lapsen hoidosta sovitun hoitoajan puitteissa. Jos oma päiväni päättyy aiemmin, olen voinut käydä kaupassa tai vaikka jumpata kotona ennen hakua.

Onhan hoidossa omat rutiininsa, mm. päikkärit, joita en haluaisi keskeyttää, jos työpäiväni päättyy keskellä päivää.

Eli en ymmärrä naapurisi pph:n puheita!

Vierailija
9/17 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmalla sairaslomaa ja oikeasti huono olo. Tytön päiväkodissa ollaan myös tähän suhtauduttu ihan hyvin, en ainakaan ole huomannut että kukaan olisi nenäänsä nyrpistänyt.

Käyn myös usein (töissä ollessani) ensin pikaisesti ruokakaupassa jos tarvetta on, ja sitten haen lapsen. En näe mitään järkeä siinä että raahaisin lapsen mukanani kauppaan, siinä menee triplasti aikaa ja hermotkin saattaa mennä molemmilta ;)

Jopa vapaapäivinä olen silloin tällöin vienyt hoitoon. En joka kerta tietenkään, mutta satunnaisesti. On voinut olla esim. kaksi vapaapäivää viikossa arkena, joista toisena lapsi on ollut hoidossa.

Vierailija
10/17 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsen kanssa mukavampi käydä kaupassa vai iskeekö väsyneenä ja nälkäisenä uhmaraivari? Onko päiväkodissa vielä neljän jälkeen kiva leikkiä vai onko jo tylsää ja ikävää vanhempaa odottaessa? Jaksaako vanhempi olla lapsen kanssa, vaikka sairastaa, vai tarvitseeko vanhempi lepoa ja rauhaa? Hoitaako vanhempi asioita kaupungilla arkena ilman lasta, vaiko viikonloppuna lapsen kanssa? Vai tarvitaanko sitten viikonloppuna jostain vielä erikseen hoitaja?

Maailmaan kyllä mielipiteitä mahtuu, mutta tätäkin on hyvä ajatella pelkästään oman perheen kannalta. Varsinkin niillä tuppaa olevan paljon sanottavaa, joilla ei ole pieniä lapsia tai joiden lapset ovat kotihoidossa.

On meinaan ihan eri asia käydä vapaapäivänä lapsen kanssa kaupassa kuin käydä siellä lapsen kanssa tarhapäivän jälkeen. Ainakin oma poikani kaipaa hoitopäivän jälkeen rauhallista yhdessäoloa kotosalla, ei mitään kauppareissuja.

En minä kysy lupaa tuoda lastani hoitoon, jos hänellä hoitopaikka on ja perheellämme on lapsen hoidolle tarvetta.

Vierailija
11/17 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tulisin kipeäksi ja haluaisin että lapsi olis kotona,vaikkei kipee ookkaan niin pitääkö mun silti maksaa niistä hoitopäivistä joina lapsi ei olisikaan hoidossa? Toinen kysymys on että jos mulla on iltavuoro ja mies tulee töistä ennen kun mun iltavuoro alkaa, (lasta ei tällöin tarvitse viedä hoitoon),niin pitääkö silti maksaa hoitomaksu siltä päivältä,jos sen ilmoittaa edellisenä päivänä? Eli hoitaisin lasta aamun ja mies illan. Tietääkö joku miten yleensä toimitaan? Lapsi on yksityisellä pph:lla. En vaan oo kehdannut kysyy vielä hoitajalta,kun vasta aloitettiin hoitopaikassa.

Vierailija
12/17 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sovittu, että lapsi on hoidossa 20 hoitopäivää kuukaudessa, maksu menee joka kuukausi sen mukaan, koska onhan hoitopaikka kuitenkin hänelle varattuna. Ja tämä siis täysin riippumatta siitä, tuleeko lapsi todellisuudessa sinne hoitoon. Yksittäiset poissaolopäivät eivät tähän vaikuta. Näin ollen lapsen voi hyvin viedä hoitoon ja jäädä kotiin sairaana makaamaan, kun penniäkään ei kuitenkaan takaisin saa. Lapsellakin varmasti mukavampaa hoidossa kuin kipeän vanhemman kanssa kotona. Sitten jos lapsi on itse sairaana vähintäin 10 päivää kuukaudessa, voi hoitomaksusta saada alennusta. Sitä en tiedä, millaisia sääntöjä yksityisellä puolella on, mutta on varmasti aiheellista selvittää.

Itse käyn hyvällä omallatunnolla kaupassa ennen kuin haen lapseni hoidosta. Meillä kun lähin kauppa on 20 kilometrin päässä siellä työpaikkani vieressä, niin kukaan ei oleta, että ensin pitäisi hakea lapsi hoidosta mukaan. Joskus harvoin myös olen pitänyt lastani hoidossa vapaapäivänä, että saan hoidettua kaikenlaisia pankki- vakuutus- ym. asioita.

Vierailija
13/17 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tilittänyt tulemisiani ja viemisiäni vain jos niillä on ollut jotain merkitystä lasten hoitopäivän kannalta.

Eilen hain lapset päiväkodista suoraan sauvakävelylenkiltä (olinhan ollut töissä klo 05-12 ja mitä sen jälkeen tein ENNEN kuin hain lapset hoidosta ei taida oikeastaan kuulua kellekään).

Vierailija
14/17 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan yksittäisiä poissaoloja ei ainakaan kunnallisella puolella korvata jälkikäteen mitenkään.

Mulla on myös iltavuoroja ja vapaapäiviä viikolla, ja me ollaan tehty aina hoitoaikasopimus niin että on arvioitu montako vapaapäivää kuukaudessa tulee 3kk keskiarvolla. Eli esim. 2 tai 3 vapaapäivää säännöllisesti kuukaudessa. Tällöin vapaat pienentävät hoitomaksuja. Mutta arvio pitää aika hyvin pitää paikkansa, herkästi ilmoittavat kyllä jos vapaita ei ole ollutkaan tarpeeksi, ja pitää tehdä uusi hoitoaikasopimus.

Siitä ei ole kokemusta meneekö nämä asiat yksityisillä samoin.

Vierailija
15/17 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsääntöisesti sanoisin että silloin kun olen sairas (ei ole vielä tapahtunut *koputtaa puuta*) en varmaankaan ole lastenhoitokunnossa eli saavat paremman hoidon päiväkodissa. Samalla saan itse levätä ja parantua nopeammin. En koe työnantajallekaan reiluksi että tuona aikana kun minun pitäisi parannella itseäni, hoidankin lapsia kotona. Tietty sairaslomalle voi olla sellainen syy mikä estää työnteon mutta lasten kanssa oleminen sujuu, jollain voisin pitää lapsia yhtä hyvin kotonakin.

Muuten meillä on otettava huomioon myös se seikka että esikoinen on hoidossa kuntoutuksellisin perustein, eli asiaa on ajateltava myö hänen kannaltaan. Voi olla että hänelle on edullisempi olla hoidossa kuin kotona äidin kanssa.

Meillä nuo hoitoajat eivät muutenkaan ole sidoksissa työaikoihin ja on ihan yleistä pitää lapsia hoidossa vapaapäivinään tai vaikka kun on nuoremman kanssa kotona (näin meilläkin tällä hetkellä, mies kotona 1v3kk:na kanssa ja isoveli päiväkodissa). Mikäli minulla on jotain menoa tai tekemistä mihin ei lapset oikein sovi mukaan niin voisin viedä vapaapäivänä hoitoon. muuten tuntuu taas helpommalta jäädä kotiin lepäilemään porulalla.

Vierailija
16/17 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka pitää lapsensa kotona jos sairaana (harvoin olen) kun en jaksa lähteä rehjustamaan heidän kanssaan päiväkotiin. Jos toinen lapsi on kipeä tai ei mene hoitoon, toinenkaan ei mene. Kun pääsen töistä, haen aina lapseni heti. Kauppaan menen illalla kun mieheni on tullut kotiin. Nämä ihan vain siksi että tuntuu muutenkin niin vähäiseltä se aika mitä lasten kanssa ehdin olla. Jos olen kipeenä niin ei mua haittaa ettei mennä ulos, eikä muksujakaan. Voivat olla keskenäänkin pihallamme, no vanhempi ainakin (kohta 6 v). Ne nyt vaan tykkää olla kotona mieluummin kuin hoidossa.

Vierailija
17/17 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapset voi viedä hoitoon, jos niin haluaa. Se taas on eriasia, haluaako. Minä olen myös niitä, jotka pitävät lapsen kotona sairasloman aikana, riippuen tietenkin siitä, mitä sairastan. Jos on oksennustauti tai kova kuume, enkä itse ole kykenevä lastani hoitamaan, vie mieheni lapsen hoitoon tai hommaan vanhempani tai sisarukseni kotiin hoitamaan lastani. Itse en lähde häntä kulettemaan. Jos taas, kuten nyt, olen sairaslomalla siitä syystä, että olen raskaana ja minulla on jostain kumman syystä vuotoa, jota ei selville saada, muttei työntekoa suositella työni luonteen vuoksi, pidän lapsen kotona. Leikimme sisällä, minä monasti makuullaan ja ulkona käydessä 1 1/2 vuotias poikani leikkii toisten lasten kanssa sujuvasti puistossa minun istuessa puistonpenkillä lepuuttaessa itseäni. Kaiken lisäksi poikani nukkuu päivisin vielä 2-3 tunnin päiväunet, joten silloin voin minäkin nukkua. Unien jälkeen ei olekkaan kuin hetki, niin isi tulee kotiin. Olen varmaan niin mukavuuden haluinen ja itserakas, etten aamuisin viitsi lähteä viemään lastani hoitoon, jos en itse ole kuolemansairas. Koen sen paljon raskaampana kuin lapseni pitämisen kotona. Eikä minua haittaa, että joudumme maksamaan olemattomista hoitopäivistä. Ja perhepäivähoitajamme sanoi nytkin, että tuo heti, vaikka kesken päivän, jos tuntuu, ettet jaksa pojan kanssa, joten on hoitajissakin varmaan eroja, jos on meissä vanhemmissakin.