Kenekään muun miehellä tosi VAIHTELEVA LIBIDO?!
Siis mun miehellä on. Ja asia on alkanut pitkällä aikavälillä jonkin verran vaivata minua. Olemme nyt seurustelleet reilu neljä vuotta (kolme vuotta saman katon alla) ja näin jo jokusen vuoden perusteella on tullut selväksi, että miehen seksuaalinen halu vaihtelee kuin yö ja päivä.
Kun aloitimme seurustelun, rakastelimme luonnollisesti joka välissä. Sitten seksin saralla hiljeni täysin, ja minulle tulikin ensimmäin pikku kriisi, kun ajattelin, että tällaistako tämä arki nyt sitten on sen alkuhuuman jälkeen, eli hirveän harvakseltaan seksiä. Noh, jokusen kuukauden päästä tilanne kuitenkin taas vilkastui, ja sitten mentiinkin taas kauheata tahtia, joka päivä seksiä...Ja tällaista tämä nyt on ollut koko sen nelisen vuotta kun seksielämää on ollut. Kyse on aina parin kolmen kuukauden " sykleistä" . Välillä seksielämä on puolikuollutta ja välillä taas mies haluaa seksiä joka välissä.
Ymmärrän, että seksielämä on pitkässä parisuhteessa kausittaista, kiire, stressi ym. tekijät vaikuttavat siihen jne, mutta en ole kyllä ennen kuullut näin selkeästä vaihtelusta, joka tuntuu olevan tasaisissa sykleissä etenevää, eikä juurikaan sidoksissa siihen, mitä muuta elämässä samalla tapahtuu. Stressillä, kiireellä, väsymyksellä ym. ei ole paljonkaan tekemistä asian kanssa, vaan kuivaa kautta seuraa aina aktiivinen kausi ja sitä taas kuiva kausi...
Ymmärrän myös, että eri parisuhteissa seksillä on erilainen asema, jotkut harrastavat sitä arjessa kerran kuussa, jotkut kerran päivässä. Ja eri ihmiset ovat eri tavalla seksuaalisia.
Itse olen ihan normaalin seksuaalinen, ja haluan pitkässä suhteessakin ja arjen keskelläkin seksiä säännöllisesti. Olen ajatellut, että minulle normaali ja sopiva tahti seksiä olisi n. 1-3 kertaa viikossa. Tietysti esim. lomilla ym. poikkeusaikoina sitä voi haluta tuon 1-3 kertaa päivässä, mutta siis sellaisessa normiarjessa, kiireen, väsymyksen ym. mukaan vaihdellen voisin rakastella aina jokusen päivän välein, kuitenkin nyt ainakin viikoittain. Ihan joka päivä en jaksa, ja sitten taas parin viikon katkolla ehtii jo tulla kova tarve. Käsittääkseni tämä on ihan " normaalia" halua ja seksitahti?
Miehellä taas tuntuu olevan kaksi täysin erillistä vaihdetta: joko seksi ei kiinnosta juuri ollenkaan. Minä olen se, joka tekee aloitteet ja silloinkin rakastelemme ehkä kerran parissa viikossa. Tai sitten seksi on koko ajan mielessä, ja mies haluaa harrastaa sitä päivittäin.
Seksuaaliset halumme menevät siis aivan ristiin, sillä minä haluaisin seksiä säännöllisen tasaisesti, mies taas vaihtelevasti joko tosi paljon tai tosi vähän. Ikäväähän tässä on se, että joko minä kärvistelen puutteessa tai saan liikaakin aloitteita ja seksuaalista huomiota (ei vaan ihan joka ilta jaksaisi; joskus sitä vain haluaisi katsoa telkkaria illalla!).
Muuten meillä suhde on kaikin puolin kunnossa, romantiikkaa ja vankkaa ystävyyttä löytyy, arki rullaa jne. Tämä seksiasia on vaan alkanut häiritä minua, sillä tuntuu, että suhteessamme mennään täysin miehen ehdoilla tässä asiassa. Enhän minä voi toista pakottaa seksiin silloin kun hänellä on " kuiva kausi" meneillään, ja vaikka aloitteita teenkin, en halua silloin itseäni tyrkyttää, jos toinen ei selvästi ole ollenkaan sillä päällä. Itse harvemmin kuitenkaan torjun miestä kun " kiivas kausi" taas koittaa, sillä mies osaa kyllä asiansa ja saa minut aina kuitenkin innostumaan aloitteillaan.
Eli mies saa seksielämästämme haluamansa: olla rauhassa silloin kun ei huvita ja saada aina kun huvittaa. Miehen mielestä seksielämämme onkin ihan loistavaa. Mutta kun minusta ei: Joko sitä on liian vähän tai liian paljon!
Olenkin tässä ruvennut miettimään, että täytyykö minun nyt loppuikäni elää miehen vaihtelevan libidon mukaan (ja miksi se muuten vaihtelee niin paljon ja säännöllisesti? Eikö tuo ole vähän outoa?!?)...Eihän tuolle asialle kai mitään voi tehdäkään, vai voiko? Mies on itsekin todennut joskus seksiin liittyvissä keskusteluissa, että hänellä tuo vain on aika vaihtelevaa tuo kiinnostus. Tällaistako tämä nyt sitten on läpi vuosien...
Kommentit (2)
Laitetaanpas asioita tärkeysjärjestykseen, eikä aina tavoitella sitä täydellisyyttä.
Kyllähän niitä murheita löytyy kun oikein etsimällä etsii.
Ollaan oltu yhdessä n. 10 vuotta ja meillä on kolme lasta. Olen jo niin tottunut mieheni vaihteleviin haluihin, että olin jo täysin unohtanut kuinka se minua aikoinaan vaivasi.