Saako työaikaa käyttää neuvolakäyntiin?
Eli otsikon mukaisesti; saako työaikaa käyttää neuvolakäyntiin niin, että siihen kulunutta aikaa ei tarvi korvata lisätunneilla? Meidän pomohan se mainitsi kun samalle viikolle sattui lääkärineuvola (johon meni 1h työaikaa) ja hammaslääkäri (ei työajalla, mutta ilmoitin varmuuden vuoksi jos sattuu menemään pitkään), että " nämähän hoidetaan sitten työajan ulkopuolella" . Olen pyrkinyt varaamaan ajat aina työajan ulkopuolelle, mutta lääkäriajat ovatkin hankalampia saada.
Miten siis on asian laita? Työskentelen kaupan alalla.
-Tolleroinen-
Kommentit (22)
Kaupan työehtosopimus kohta §18
Palkanmaksun edellytykset
Säännöllisen työajan palkkaa ei vähennetä seuraavissa tapauksissa (a.¿d.) edellyttäen, että tarkastukset ja tutkimukset on järjestetty tarpeetonta työajan menetystä
välttäen:
a. Sairauden toteaminen
Sairauden toteamiseksi välttämätön lääkärintarkastus ja siihen liittyvä lääkärin määräämä laboratorio- tai röntgentutkimus, jos aikaa ei ole saatu työajan ulkopuolella.
b. Äkillinen hammassairaus
Äkillisen hammassairauden hoitotoimen ajalta jos:
¿ hammassairaus ennen hoitoa aiheuttaa työkyvyttömyyden ja
¿ hammassairaus vaatii hoitoa samana päivänä tai saman työvuoron
aikana ja
¿ hammaslääkärin antama todistus osoittaa työkyvyttömyyden ja
hoidon kiireellisyyden.
c. Raskaus
Raskaana olevan työntekijän käydessä synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa, jos aikaa ei ole saatu työajan ulkopuolella.
ELI JOS ET SAA AIKAA TYÖAJAN ULKOPUOLELLE NIIN EI TARVITSE KORVATA!
- Me6
Me6 sen jo laittoikin, mutta vahvistan vielä, että näin on.
Soitin itse liittoon toisesta asiasta, ja kysyin tätä samalla. Lakimies sanoi, että raskauden ajan tutkimukset luetaan ns. " pakollisiin" tutkimuksiin ja niissä saa käydä työajalla korvaamatta.
-Lumia
Soitin Pam.iin ja kyselin tätä alkuviikosta itsekin kun joutuu käymään työajalla neuvolassa.Pam:ssa sanoi,että raskautta ei lasketa sairaudeksi vaan kuka vaan omasta tahdostaa voi tulla raskaaksi ja työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa ultrassa käymisestä eikä neuvola visiiteistä.Voivat kuulemma jos on kiinteä kuukausipalkka niin vähentää siitäkin ko.tunnit jos haluavat.Sehän on työnantajasta kiinni.Itse työskentelen varamiespalvelussa ja olen joka päivä 8-16 töissä ens tammikuuhun asti ja mun pitää vähentää ne tunnit jotka olen neuvolassa tai käyn ultrissa ym.Vähentää aika paljon palkkaa kun aletaan käymään 1-2 viikon välein,työmatkaankin menee 30min.
Ja mainitsin siitäkin että meilläpäin neuvola on auki vaan klo16.00,että pakko käydä työajalla, ei vaikuttanu asiaan.Tuomio oli sama!
Koska yleensä kaupan alalla on vuorotyö (kuten mulla) ja neuvolakäynnit yms täytyy sovittaa työajan ulkopuolelle. Tai jos lähdin työaikana jonnekin, niin eipä siitä palkkaa maksettu.
Mun mielestä noi perinteiset neuvolakäynnit ei oo sellasia. Lääkärineuvola ja ultra on eriasia, ehkä..
Siis ainakaan meillä ei tarvitse korvata ja olen mm täältäkin lukenut että suurimmalla osalla raskauden ajan neuvolakäynnit saa tehdä työajalla. Olis siinä raskaana olevalle/väsyneelle korvattavaa, kun neuvolassa pitää käydä niinkin usein.
mut eikö ole niin, että jos aikoja ei työajan ulkopuolelle saa, ne ovat palkattomia vapaita, eivät " sairaskäyntejä" , joista siis maksetaan myös palkka.
neuvolakäyntejä ei voi tehdä työajalla. Ajalta ei siis saa palkkaa. Raskauteen liittyvät lääkärin tutkimukset sen sijaan voi tehdä.
Tarkennan vielä että Kaupanalalla lääketieteeliset tarkistukset raskauden aikana on palkallisia, jos niitä ei voi suorittaa työajan ulkopuolela.
Mutta sitten taas esim KVTES:in mukaan on täysin palkattomia
ja taas esim. Tietotekniikka-puolella palkallisena on se että, työntekijän käy äitiysrahan maksamiseen liittyvässä tarkastuksessa.
Alkuperäiseen kysymykseen tulkinta on, että voi käydä. Neuvolakäynti on lääketieteellinen tarkistus, siinähän seurataan äidin terveyttä mm. virtsa- ja verikokokeilla, mitataan verenpaine jne..
Eli kannattaa luakista oma tTES niin selviää...
- Me6
Mä olen vääntänyt eka raskaudessa kättä asiasta ja KVTES:n mukaan (2005) sain käydä työajalla, kun ei ollut muuta mahdollisuutta. Palkkaa ei vähennetty. Nyt olen yksityisellä töissä ja työehtosop. sanoo, että saa käydä, ei tarvinnut edes kiistellä. Tarkastakaa oma työehtosop., myös terkkakäynnit on näitä käyntejä, ei pelkät lääkärikäynnit.
Kunnallinen työehtosopimus määrittää että saa, samoin yksityistä sos.alan palvelualaa. Mihin liittoon kuuluu ei vaikuta asiaan. Meilläkin väki kuuluu eri liittoihin, kuten JHL:n, PAM:n, Super:n Akavaan, Tehyyn ym. ja kaikille kuuluu sama etu tes:n mukaan!
Ja huomautan vielä että KVTESin mukaan saa käydä työajalla raskauteen liittyvissä tutkimuksissa. Tämän olen esimieheni kanssa molemmissa raskauksissa tarkistanut. Tietty jos on vuorotyö, niin ajan voi sopia ei työpäivälle. Itselläni päivätyö, joten aikoja en olisi voinutkaan sopia muuta kuin työaikana.
Ne pitää pyrkiä järjestämään työaikana, mutta se on yleensä klo 8-16 välillä työskenteleville mahdotonta. Ja meille kuuluu neuvolat, lääkärikäynnit ja ultrat.
Mä saan lisäksi mun työmatkat siihen sisältymään, olen eri paikkakunnalla töissä, matkaa n. 50km/suunta, eli yli ½ tuntia/suunta. Käyn aina aamuisin neuvolassa, koska mun ei tod. kannata edestakaisin ajella.
Hei!
Asia on mulle ajankohtainen ja KVTES:n mukaan saa käydä neuvoloissa, lääkärillä ja kaikissa raskauden aikaisissa tutkimuksissa työajalla. Tulisi aikas kellokorttiin miinustunteja jos ei saisi työajalla käydä, hui!
Niin, riippuu myös siitä, että mitä työehtosopimusta työnantaja noudattaa vai onko ns. villi työnantaja.
Olen TEK:n jäsen, mutta sieltä en saa mitään muuta vahvistusta omiin työsopimusasioihini kuin lakisääteisiin. Työnantajani ovat olleet mm. villi työnantaja, jolla oli ihan omat ehdot, jotka neuvoteltiin työnantajan kanssa , nykyisin julkinen sektori, joka käyttää kvtessiä. Ja sitä en voinut edes itse valita, että olisin voinut käyttää teknisten sopimusta, koska työni on teknistä, mutta työnantaja päätti, että en kuuluu kuntien teknisten vaan kvtessiin.
PAMilla on muuten yksi Suomen huonoimmista sopimuksista lapsiin ja raskauteen liittyen. Käsittääkseni äitisylomasta ei makseta edes sitä alkuosan palkkaa.
Mie oon valtion virkamies ja kysyin asiaa henkilöstöhallinnosta ja minulla sanottiin, että koska neuvolakäynnit ja lääkärintarkastukset, sokerirasitukset ja ultrat ym. ovat terveydenhoitoa, saan käydä niissä työajalla. En tosin tiedä perustuuko käytäntö vain viraston omaan linjaukseen eikä mihinkään työehtosopimukseen...
minullakin. Ja pakolliset raskauteen liittyvät lääketieteelliset jutut voi tehdä työaikana jos ei muulloin voi. En voi vaikka teen lyhennettyä koska en ehtisi sittenkään esim. neuvolaan kun on pitkä työmatka. Tottahan se on että oma työehtosopimus sanelee saako vai ei. Mutta esim. jos käyn yksityisellä 4D ultrassa niin se on tehtävä omalla ajalla kun se ei ole ns. pakollinen. No tietty siitä mikä on pakollinen ja mikä ei, voidaan vääntää kättä. Itse katsoin että ne kaksi kunnallista ultraa oli " pakollisia" . Niitä kun oli tosi vaikea ainakaan työajan ulkopuolelle saada. Ne on myös käytävä tietyilla raskausviikoilla joten aina valinnavaraa ei ole.
Yleensä raskaana oleva saa käydä neuvolassa ja lääkärissä työaikana, jos aikoja ei ole saatavilla työajan ulkopuolella.
Äkillisissä tapauksissa saa käydä työajalla myös hammaslääkärissä. Hammaslääkäriltä pitää saada sitten sairaustodistus ainakin ko. päivälle.