Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetyttääkö ketään muuta se, että ajatellaan asioita vain omasta näkökulmasta?

Vierailija
26.09.2007 |

lähes jokaisessa keskustelussa on useampikin kommentti, jossa ajatellaan asiaa vain omasta näkökulmasta, eikä tule mieleen, että kaikilla ei ehkä ole ihan sama tilanne.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vetäytyy omassa akateemisessa erinomaisuudessaan unten maille. :)

Seison yhä mielipiteeni takana, tutkimustietoa tai muutakaan faktaa minulla ei aiheesta ole esittää :) vaan perustan mielipiteeni kokemuksiini lähipiiristäni. Siinä missä matalammin koulutettuja ystäviäni ja tuttaviani keskimäärin leimaa tietty ehdottomuus, korkeammin koulutetut ovat kykeneväisempiä puntaroimaan asioita vähän useammastakin näkökulmasta. Uskoisin että tämä on seurausta ihan akateemisten opintojen luonteesta - esim. gradun teko vaatii useimmilla aloilla jo sen verran pohdiskelua, että kyky tarkastella maailmaa monelta kantilta kehittyy siinä samalla.

Lisäksi väittäisin, että kykenen aika lyhyen keskustelun jälkeen lähes kenestä tahasta kertomaan koulutustason - yleensä arvaan alankin oikein. :) Paitsi perheeni ensimmäinen akateeminen, olen ehkä sitten myös poikkeuksellisen intuitiivinen - ehkä maisterintutkintoni on tuonut senkin tullessaan, vaikken graduani astrologiasta tehnytkään. :)

Vierailija
22/28 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voi kyllä, minäkin olen akateemisesta suvusta (useampi tohtorikin löytyy). Myös minulla on laaja kansainvälinen ystäväpiiri, jossa hyvin erilaisia koulutustasoja (osa menee peruskoulunpohjalla ja löytyypä muutama tohtorikin).

Minä erottelen suvaitsevaisuuden ja ihmiskäsityksen kauaksi akateemisuudesta. Akateemisuus on asiantuntijuutta. Helmipöllön lisääntymistä ikänsä tutkinut ei välttämättä ole kovin kiinni tässä maailmassa, vaan elää pöllöillensä. Vastaavasti perusduunarikin saattaa olla esim. kunnostautunut toimimaan aktiivisesti esim. ihmisoikeuksia puolustavassa järjestössä ja siksi joutunut/saanut (jopa vuosikymmeniä) pohtia ihmiskuvaa ja -käsityksiä. Hänen avarakatseisuutensa, elämänymmärryskykynsä ja ihmistuntemuksensa voi olla aivan huipussa.

Minun ystäpiirissäni on todella ihmisläheinen ajattelumaailma. Käymme keskenämme jatkuvasti filosofisia keskusteluja ihmisenä olemisesta ja kaikesta, mikä siihen liittyy. Asiantuntijuutta näihin keskusteluihin voi ammentaa ystäviltä, jotka ovat alansa koulutettuja osaajia. He ovat nähneet läheltä ja opiskelleet koko ihmisen elämänkaaren kaikki vaiheet. Tähän huttuun voi lisätä vielä taiteen ammattilaiset (monipuolisesti elokuvasta tanssiin jne.), sekä ns. raaat tieteilijät omilta aloiltansa. Ja lisää soppaan vielä monikulttuurisuus. Onneksi tämä maailma ei rajoitu koulukuntiin ja titteleihin.

ps. en ole akateeminen, mutta toisaalta ei opiskelu ole tässä elämässä poissuljettu vaihtoehto, joten aika näyttää. Elämääni olen hyvin tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. se kaupunkilainen ;-)

Vierailija
24/28 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ollaan niin sen oman alan sisällä, ettei " mistään" muusta mitään ymmärretä...

Kannattaa myös muistaa, että elämää voi oppia myös ELÄMÄLLÄ, ei vain lukemalla. On aika älytöntä verrata lähiössä syntynyttä, siellä elävää, ja sinne kuolevaa ihmistä, joka ei koskaan käy lähikuppilaa/ostaria/tallinan laivaa kauempana kotoaan " akateemiseen."

1. henkilö on syrjäytynyt, 2. taas ei.

En ymmärrä miksi vastakkain asetetaan " luuserit" ja akateemiset kun " oikea" asetelma olisivat duunarit vs. akateemiset. Tuo kertoo tiettyjen ihmisten ennakkoluuloista.

Tänä päivänä moni amatsu duunari tienaa enemmän mitä korkeakoulututkinnon omaavat...! Toki kaupankassa tmv. ei rahaa tahkoa, mutta itse tunnen monia duunareita, joiden palkka on paljon korkeampi mitä esim. lääkäri ystäväni.

Yksi amatsun käynyt kaverini matkustaa ympäri maailmaa, tienaa 7000e käteen/kk ja ei tee töitä kun pari viikkoa kuussa. Hän on itse luonut itselleen uran. Jos hän olisi jäänyt Suomeen, hän EI tienaisi samoissa töissä edes puolia tuosta 40/h työviikolla kuussa BRUTTONA...!

Itse olen myös huomannut, että monet akateemiset tuttuni elävät paljon köyhempää elämää monella tavalla, mitä duunari tuttuni.

Tämä johtuu siitä, että esim. vaikka uraansa aloittava opettaja joutuu tekemään paljon töitä (tarkistamaan tehtäviä, laatimaan kokeita, kalvoja jne. jne.) myös kotona---> jää vähemmän vapaa-aikaa

---> vähemmän aikaa/voimia harrastaa erilaisia asioita.

Ja koska monessa duunari ammatissa tienaa nykyään paremmin kun akateemisessa ammatissa, on duunareilla varaa myös matkustella enemmän ja kauemmaksi, pitää hoitovapaita, ostaa hulppeampia asuntoja jne. jne.

Kannattaa aina muistaa, että fiksu tyyppi tienaa aina paremmin mitä tyhmä tyyppi, oli ala sitten mikä tahansa. Ei niin välkky kaveri joka saa miljoona perinnön ja on kouluttautunut pitkälle, voi kuolla sekä rahallisesti että henkisesti köyhempänä mitä duunariperheen köyhä kasvatti, jolla on kunnianhimoa ja tarvittavaa älyä menestymiseen.

Itse tiedän esim. kampaajan, jonka ei enää tarvitsisi töitä tehdä (on keski-ikäinen) jollei haluaisi, sillä on rakentanut menestyvät yrityksen vuosien saatossa, pelkällä kampaajan tutkinnolla...! On vain osannut haistaa uudet tuulet ennen muita, uskaltanut ottaa riskejä ja toki tehnyt paljon töitäkin alkuaikoina=)

Vierailija
25/28 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan miettinyt, että akateemisille opetetaan MITEN käyttäytyä?

Se " suvaitsevaisuus" ymv. ei minusta tulee aina niinkään ihmisestä itsestään, vaan yleensä mitä pidemmälle ihminen on kouluttautunut, sitä enemmän hänen pitää pitää tietyistä asioista, käyttyäytyä tietyllä tavalla jne. sosiaalisen painostuksen ja normien vuoksi.

Kärjistäen; Jos kouluttamaton varastomies rakastaa oopperaa ja balettia, hän todellä PITÄÄ siitä aidosti. Mutta moni korkeasti koulutettu vain esittää pitävänsä, koska kaikkihan tietävät että em. ovat korkeita taidemuotoja joita jokainen sivistynyt ihminen toki osaa arvostaa...!

Sama juttu on monessa muussakin asiassa, eli ollaan opittu esim. että kaikki ovat samanarvoisia, ja SANOTAAN niin, säälitään maahnmuuttajia jne. ja puolustetaan heitä. Mutta sitten kun 500metrin päähän ollaan rakentamassa pakolaiskeskusta, keksitään " hyviä syitä" miksei sitä TÄNNE voida rakentaa.

Eli taas kärjistäen; Peruskoulun rimaa hipoen suorittanut sanoo suoraan ettei tänne niille n*****:lle tarvi taloa rakentaa. Kun " sivistynyt" ihminen verhoaa epäluulonsa ja ennakkoluulonsa " fiksummin" ---> Täältä on niin pitkä matka kielikeskukseen/ei noin lähelle Natura aluetta voi rakentaa mitään/tämän alueen koulut ovat jo liian täynnä tmv.

nro 30

Vierailija
26/28 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa osaa sitten yleistää tämän niin, että tajuaa, että muuallakaan elämässä ei kaikella todennäköisyydellä ole niitä yksi ja ainoita oikeita ratkaisuja, vaan moni hyvinkin erilainen toimintatapa voi olla täysin perusteltu.

Vierailija:

tarkoitushan on kai syventää sitä fysiikan ymmärrystä, eikä joku open your mind-minäprojekti.

Vierailija
27/28 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa ja tiedä ja halua kun minä osaan ainakin.

t. akateeminen

Vierailija
28/28 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että koulutuksen tärkein oppi on, että tietää, miten vähän tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi